Ik heb een dashcam achteruitkijkspiegel en wil deze nu graag draadloos verbinden om constant een achteruit zicht te hebben, het is voor mijn Fiorino met geen vensters achter. nu heb ik dat draadloos spul al aangesloten maar krijg geen beeld, ik heb dan alles getest apart met de ontvanger aangesloten op een tv en dat werkt perfect maar dus niet op de spiegel.
Nu heeft die spiegel een AV ingang met een 2.5 mm jack.
Ik heb daar een verloopkabel voor gekocht maar dat werkt dus niet.
Nu zie ik dat er ook kabels zijn van rca naar 2.5 mm jack met een extra rode draad maar dat begrijp ik niet, zo'n rca heeft toch maar alleen massa en signaal?
Hierbij een foto van beide kabels.
Met de extra rode draad is voor cam's waar de voeding in de zelfde kabel zit. Dan gaat de 12V via de rode, de min zit bij de afscherming van het videosignaal.
Zoals GJ zegt: De rode draad is om de camera te voeden. Bij sommige camera's wordt dat vanuit het achterlicht gedaan en is die rode draad niet nodig.
Een plaatje van de camera en spiegel zou overigens handig zijn. Aan alleen een los draadje zien we nu eenmaal niet heel veel. Wat voor camera met wat voor TV systeem enz. Dat moet ook allemaal bij elkaar passen.
Alvast bedankt, maar ik dacht dat er spanning op de rode draad moest komen om de video te activeren maar dat blijkt niet zo te zijn, volgens ik nu begrijp wordt de rode draad die aan beide uiteinden van de rca pluggen is, gewoon naast de draden van de video. Hij geeft dus gewoon stroom door naar de camera. Je moet het dan eigenlijk zien als een gewone rca draad waar een draad bij ingestopt is die niets met de rca pluggen te maken heeft.
Dus moet het aan de aansluitingen van de 2.5 mm jack liggen, ik heb ook al gezien dat daar verschillende aansluitingen in zijn.
Weet er iemand welke aansluitingen op de mini jack voor video zijn? de massa zal wel deze dichts bij de jack zijn denk ik, als ik in de auto een kleine tv zet met een rca plug aan dan werkt alles gewoon, maar via die kabel van rca naar mini jack, nada.En een kleine tv op mijn dash lijkt mij ook niet zo prettig.
Je schreef dat ie draadloos was in post 1 maar de achteruitrijcamera zit zo te zien direct gemonteeerd op de spiegel. Idd is de dichtbijzijnde aansluiting op de plug de massa. Waar het video opstaat kan je wel zien even tijdelijk een verbinding te maken met een draadje op de video input van de monitor.
edit: is de camera richting voorruit...
Op 24 maart 2023 21:05:16 schreef RAAF12:
Je schreef dat ie draadloos was in post 1 maar de achteruitrijcamera zit zo te zien direct gemonteerd op de spiegel. Idd is de dichtstbijzijnde aansluiting op de plug de massa. Waar het video opstaat kan je wel zien even tijdelijk een verbinding te maken met een draadje op de video input van de monitor.
Dat is de vooruitrij camera waarvan het beeld bij sommige kan worden opgenomen. Sommige van deze systemen zijn ook een soort videorecorder. Je kunt er ook een achteruitrijcamera op aan sluiten, die (aan) geschakeld wordt door de achteruitrijverlichting. In de spiegel zit dan een schakeloptie die met de auto in de achteruit de achter camera in beeld brengt en die ook gaat opnemen. Daar kan ook die extra draad voor zijn. Andere systemen detecteren weer automatisch of er video op de externe ingang aanwezig is.
Ik vroeg niet voor niets naar het type en model van de camera en spiegel dat de TS heeft. Er zitten verschillen tussen de verschillende systemen. En alles moet wel op elkaar passen. Anders werkt het niet.
Hoi, ik wil hem wel degelijk draadloos maken maar natuurlijk moet ik dan van de ontvanger van de camera naar de spiegel, deze kan ook gewoon een volledig beeld geven van de achter camera zoals bij een gewone auto met rondom ruiten.
En zoals ik al zei, alles werkt gewoon op een kleine tv met rca aansluiting maar als ik dan die gele mini jack aansluit en dan op de spiegel, geen beeld.Ik heb het ondertussen ook al getest met zo'n tweede spiegel, ook geen beeld maar hier is wat ik denk, er zijn verschillende aansluitingen van zo'n jack en ik denk dat de video aansluiting op de jack op de verkeerde plek zit voor mijn spiegel.Hier is wat ik gevonden heb van aansluitingen, deze is van de 3.5 mm jack maar die mini heb ik niet gevonden.
Je ziet dat bij de ene de video op de tweede plaats staat zoals bij mij en bij de andere op de top staat en ik vermoed dat daar de fout zit, maar ik wil liever niets kapot maken.
Gadget_inc
Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
KGE
Golden Member
Er is ook nog een variant van die kabel waarbij de massa/GND op de tweede ring vanaf de stekker gezien zit. Maar je kunt massa/GND simpel uitmeten met een multimeter. Daarna moet je uitzoeken welke de schakelingang is (misschien kun je ook handmatig wel omschakelen voor testen) en dan de video ingang zoeken op één van de drie andere ringen...
Ja, ik heb een 2.5 jack besteld die volledig bedraad is , 2.5 mm naar 3.5 mm.
Dan kan ik daar een 3.5 jack insteken die ik genoeg heb liggen en dan kan ik testen in de spiegel wat de massa is, volgens ik nu denk zou de massa toch de eerste ring zijn en ik vermoed dat de top hier de video gaat zijn.
Stom eigenlijk dat er zo veel verschillen zijn.
Ik laat het in elk geval nog weten, zal een paar dagen duren voor ik die heb, vermoed dinsdag.
Je kan ook meten op welke pin het videosignaal staat. Gewoon tijdelijk met een draadje testen aangesloten op een monitor of een oude TV met een gele video cinch input. Voordat ik een cam in een auto inbouw doe ik dat ook. Voor het geval dat de cam DOA is. Ik sluit ze wel bedraad aan dat is wat zekerder dan wireless. Langs de deuren bij de bodem zit een plint daar kan makkelijk de draad onder voor de achtercamera.
Op de 2.5 mm jack die ik nu heb zit het videosignaal op de tweede ring, net naast de massa en ik vermoed dat die helemaal op de punt moet komen.
De auto waar ik mee bezig ben is een Fiat Fiorino bestelbusje en daar een draad bijleggen is niet eenvoudig en daarom wil ik dat draadloos, maar dat is dus wel niet het probleem want op de kleine TV heb ik prachtig beeld.
Dat zal wat moeilijker zijn in een bestelbus. Misschien dat de draadboom naar achteren voor de lichten enzo een mogelijkheid is? Ik heb wel eens zo'n draadloze cam gehad en die gaf strepen door het beeld heen. Maar een dieselbus heeft geen bougies dat is weer een storingsbron minder.
Mijn Fiorino is full elektrisch, En als het beeld niet goed moest zijn met strepen of zo, wat ik niet denk want het beeld is gewoon prachtig, dan kan ik dat nog altijd veranderen.
Ik moet het eerst op de dashcam krijgen, waar ik trouwens al wel prachtige video's van gezien heb op youtube, hij kan dus gewoon werken als een volledige achteruitkijkspiegel en tegelijk voor en achter opnemen, je kan ook kiezen voor een gespleten beeld of zelfs gps, wel met een extra module dan.
Ja dat is geweldig vooral in een bus als het zicht naar achteren wat minder is. Vooral bij achteruit inparkeren kan het ook de kans op schade verminderen. Die camera's zijn er in night vision uitvoering daarmee kan je prima in donker de kentekens herkennen van de auto's voor en achter. Altijd handig in geval van aanrijdingen en voertuigen die afsnijden. Voor dashcams achter zijn types voor specifieke merken en modellen die in een handgreep voor een achterklep of in plaats van de kentekenplaatverlichtingopening (3keer woordwaarde) worden bevestigd. Veel mensen willen niet boren in de carosserie of bumper.
die rode draad voed niet de camera, de camera zit normaal op het achteruitrijlicht.
die voed de camera, en die 12V komt via die rode draad bij het display toe. zo zal het display naar de input springen omdat die ziet dat de camera werd aangezet
Er zijn meerdere manieren om de 12V voor de achtercamera te leveren.
Vanuit de box op het dashboard die softwareamatig spanning op de draad zet
of vanaf de boordspanning op de trekhaakdoos, voordeel, geen draadtrekken van voor naar achteren. Of voeden vanaf het achteruitrijlicht dan gaat de cam alleen aan als de achteruitversnelling wordt ingeschakeld. Maar dat is hier niet de bedoeling dit display moet constant beeld geven.
Inderdaad, deze moet aangaan als ik het contact aanzet, zo is het nu ook gekoppeld.
Normaal zou je de spanning kunnen halen bij het achteruitrijlicht of het remlicht wanneer hij zoals bij mij moet werken na het contact.
Helaas kon dat hier niet want hier staat vreemd genoeg totaal geen spanning op. Van middenconsole kon ik gelukkig een dunne draad voor voeding naar achter geven waar wel spanning op staat na contact.
Dit heb ik echter nog nooit bij een andere auto gezien en vind dat dan ook een beetje raar.
Uiteindelijk heb ik toch de volledige cameradraad naar voor moeten leggen, wat veel werk was.
Het enige dat ik draadloos kreeg was een geel beeld en dan nog enkel met de bijgeleverde voeding??? zo'n mini usb aansluiting van de eerste generatie (ken de naam niet) ook nu met de camera rechtstreeks werkt die enkel met de originele voeding.
Erg vreemd allemaal vind ik.
Het beeld is wel fantastisch, ik heb nu beter achteruitrijzicht dan in een normale achteruitkijkspiegel, je kan ook met je vinger naar boven of naar onder scrollen.Een hele verbetering tegen NUL achteruitkijk mogelijkheid.
In elk geval, iedereen hartelijk dank voor het meedenken!
USB1.1 type A zal dat zijn geweest. Mooi dat het nu goed werkt en in zo'n grote auto is goed zicht naar achteren erg fijn. Zo te zien lang genoeg om in te slapen!
[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (19%)]
Hoe kom jij aan een foto van mijn auto???? 
Op die van mij staat wel in het groot op de deuren 100% Elektrisch.
Ook grote stickers van zonnepanelen op het dak, geen echte dus.
Waarschijnlijk om dat dit al een auto is van 2011, vijf versnellingen waar ik er maar drie van gebruik, de 3 de 5 en de achteruit.
Goedkoop tweedehands gekocht op Marktplaats, geen miskoop, heb hem nu bijna 3 jaar.