Accu-Lader

EgbertG

Golden Member

dan lijkt het inderdaad alsof ze overladen worden....

Het Aliexpress printje dat Arco voorstelt is dan een goede om
in ieder geval af te schakelen mocht het boven de 43.2 volt komen.
Dan zit je sowieso al op een behoorlijke vulling van je accu.

Hoe langzamer laden hoe beter ....

fred101

Golden Member

Simpele schakeling om bij een in te stellen spanning de accu lader uitgang uit te schakelen met een relais. R6 is een relais spoel. Component waarden zijn een benadering, alleen even in een sim ontworpen. Die 1M zet de hysteresis, het is uit te rekenen welke waarde hij moet hebben anders gaat de later staan hikken. Rechts het schakel profiel. Comparator is niet kritiscxh, zolang hij de relais stroom aankan, anders een extra torretje of mosfet. Ook een diode over het relais zetten.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Sine

Moderator

Dat alles is geen alternatief voor een "echte" lader.

Een beetje PB lader volgt een specifiek laadpatroon (CC laden tot 43.5V en dan na laden / onderhoudsladen op 41.4V)
Dat is ook een stuk vriendelijker voor je accu's

EgbertG

Golden Member

Een 400+ euro kostende moderne acculader zal toch niet gewoon door bijven duwen?
Ik kan t me echt niet voorstellen!

Op 4 april 2023 20:36:43 schreef EgbertG:
dan lijkt het inderdaad alsof ze overladen worden....

Het Aliexpress printje dat Arco voorstelt is dan een goede om
in ieder geval af te schakelen mocht het boven de 43.2 volt komen.
Dan zit je sowieso al op een behoorlijke vulling van je accu.

Hoe langzamer laden hoe beter ....

Dankjewel EgbertG

Rest mij nog 1 vraag met dank aan Arco.

dat apparaatje wat wordt voorgesteld heeft een max van 40 volt.
Maar er gaat 43,2 volt doorheen toch? of zit ik op het verkeerde pad

EgbertG

Golden Member

voltage detection range DC 0--60V ... dus je accu's vallen in dit bereik

Sine

Moderator

Je zult een aparte voeding nodig hebben voor dat printje, en een extra extern relais wat een beetje meer power kan schakelen.

Accu's zijn nooit gelijk aan elkaar en het opladen van accu's in serie zonder monitoring/bewaking van de spanning per accu resulteerd op den duur in het overladen (gasvorming) of onderladen (sulfatering) van een of meerdere accu's met defecte accu's tot gevolg op de lange termijn.

Dat valt wel mee wij hebben/hadden tig accubatterijen tot wel 400V in serie en die gingen 10+ jaren mee.

Gr.F_S

F_S, Een "accupack" van 400V in serie kan je gerust in serie opladen. Dat gaat heel lang goed. Dat komt omdat het ooit identieke accus waren die een identiek verouderingsproces hebben doorlopen.

Het probleem is dat deze lader-fabrikant een jaren zestig acculader heeft gemaakt, waarschijnlijk met een magnetische shunt of zo in de trafo zodat de boel zich als stroombron gedraagt, maar dit ding nog steeds aanbiedt 50, 60 jaar later.

Er staat gewoon in de handleiding dat je accus in serie mag laden. Dus opa heeft z'n pleziervoertuigen geupgrade. Omdat hij nog geen laadstation bij z'n pier heeft voor z'n elektrische boot, sjort hij de 200Ah accu in z'n golfcart en rijdt de boel naar de garage waar hij deze lader heeft staan. Terwijl hij de boot-accu aan het aansluiten is bedenkt hij dat de 50Ah golfkar accu ook een laadbeurt kan gebruiken. Hij controleert de handleiding en die zegt dat het kan. Hij sluit de boel aan. De 200Ah accu zou in 8 uur vol moeten zijn, dus als hij na 5 uur eens gaat kijken in de garage en het licht aandoet.... BOEM!

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Sine

Moderator

Hahaha, en zo is er weer een script klaar voor film productie.

Zo'n vaart zal het wel niet lopen, maar gezond voor de accu's is het niet.

Als voortdurend 2l water moet worden bijgevuld in de accu's dan is het snel einde oefening voor de accu's.

Beste allemaal,

Dank jullie allemaal voor de adviezen enz.

Het printplaatje van Ali op advies van Arco en EgbertG, ga ik proberen.
Ik heb het reeds besteld bij Amazon
(Snellere levering)

Binnen korte tijd ben ik terug op dit forum om mijn ervaring te delen.

Met vriendelijke groet,

Notenkraker.

EgbertG

Golden Member

Ik ben benieuwd, succes met de experimenten

fred101

Golden Member

Op 5 april 2023 12:07:43 schreef Bobosje:
Als voortdurend 2l water moet worden bijgevuld in de accu's dan is het snel einde oefening voor de accu's.

Dan hangt er ook een aardige wolk knalgas. Dan zou ik dat Ali kastje in ieder geval gasdicht maken of in ieder geval een hermetisch geseald relais gebruiken.

350 euro is veel geld maar erg goedkoop voor een lader. Mijn broer had ook zoiets en die kookte ook zijn accus gaar. Ik heb net een paar 10A 48V laders uit een boot gerepareerd, die kosten rond de 1500 euro maar zijn gemaakt om permanent aangesloten te zitten en hebben een processor die alles meet en stuurt en verschillende laad fasen van bulk laden tot float. Victron maakt ook mooie laders, maar bijna allemaal voor 12, 24 of 48V.

In serie gaat goed met gelijke accus van gelijke capaciteit en Ri. Anders krijg je dat de meest volle of met laagste capaciteit worden overladen en gaan vergassen (wat bij jou mogelijk nu gebeurd, dan is het niet de schuld van de lader en dat zal dan blijven gebeuren, zelfs met dat Ali ding)

Bij leegtrekken kun je dan zelfs omgepoolde accus krijgen.
Dus houdt het goed in de gaten de eerste paar keer nadat je dat ding hebt geïnstalleerd. Met een zuurweger kun je de lading toestand bekijken. En kijk naar het vergassen. Degene die dat doen worden flink overladen.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
RAAF12

Golden Member

Die AGM autoaccu die ik laatst had opgeladen had geen openingen voor een zuurweger. En gassen deed ie ook al niet uit de ventilatie opening aan de zijkant waar een slangetje in hoort. Ik heb hem toen maar met een regelbare voeding opgeladen tot de maximale open klemspanning. Lader weghalen geeft een hogere spanning maar na een uurtje is de spanning gestabiliseerd.

En moderne AGM, EFB of normale onderhoudsvrije loodaccu's hebben ook geen water bijvul openingen meer. Als een loodaccu water verliest tijdens het opladen door vergassing dan wordt de loodaccu niet volgens de specificaties (lees: totaal verkeerd) opgeladen.

RAAF12

Golden Member

De laadstroom kan al niet erg hoog worden doordat de regelbare voeding waarmee werd opgeladen maximaal 5A kan leveren. Dat is voor een 80 Ah auto accu peanuts.

Vergassing begint op te treden tijdens het laden van de accu wanneer deze bijna vol is en de accu tijdens het laden een klemspanning van tussen de 13,8V en 14,4V bereikt (voor een 12V auto accu).
Het is de spanning (niet de stroom) die vergassing veroorzaakt omdat water zich ontleed (in waterstof en zuurstof) rondom 14,4V.

RAAF12

Golden Member

Dat weet ik, maar ik heb niet afgewacht of bij doorladen er werkelijk knalgas gaat ontsnappen.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op woensdag 5 april 2023 19:35:50 (37%)

Op 5 april 2023 19:03:24 schreef Bobosje:
Als een loodaccu water verliest tijdens het opladen door vergassing dan wordt de loodaccu niet volgens de specificaties (lees: totaal verkeerd) opgeladen.

"een beetje" gas productie is normaal en niet te voorkomen, schijnbaar. Maar bij moderne lood-accus wordt dat binnen de accu onder productie van warmte weer terug-gereageerd tot water.

Maar als je 150Ah door een 50Ah accu jaagt (zoals in mijn "scenario") dan hangt echt die hele garage vol met knalgas. (die katalysator kan voor een paarhonderd mA aan laadstroom aan knalgas terugconverteren, maar 20-30A zoals de lader van TS is 100% zeker te veel).

[Bericht gewijzigd door rew op woensdag 5 april 2023 19:37:20 (12%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
RAAF12

Golden Member

'In deze tweede fase, ook wel de Absorption of na-laadfase genoemd, bepaalt de accu hoeveel stroom er opgenomen wordt, onafhankelijk van het laadvermogen van de acculader.'

Dat is dan wel weer een geruststelling. Bij de oude loodaccu's liet ik de bak net niet gassen, maar bij moderne AGM gaat dat wat anders.

In de auto zelf laden gaat heel anders want dan wordt ook de temperatuur gemeten. Er zit een sensor op de accuaansluitklem op de min aansluiting.
Als ik me goed herinner was de spanning 12.85V na het opladen.

Over het algemeen is een laadstroom is 0,1C (of minder) van de nominale accucapaciteit (bv 5A bij een 50Ah accu) de beste keus en als de uiteindelijke laadspanning tijdens het laden (bij een nagenoeg volle accu) niet meer dan 13,7V bedraagt (AGM en EFB willen iets meer spanning maar dat hoeft niet) dan kan er weinig mis gaan.

Als de accu na het laden 2 tot 4 uur heeft gerust (met open klemmen) en daarna nog een spanning heeft van rond 12,85V dan is de accu 100% geladen.

RAAF12

Golden Member

-

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op woensdag 5 april 2023 20:57:43 (100%)

Op 5 april 2023 19:43:36 schreef RAAF12:
'In deze tweede fase, ook wel de Absorption of na-laadfase genoemd, bepaalt de accu hoeveel stroom er opgenomen wordt, onafhankelijk van het laadvermogen van de acculader.'

Correct, mits de acculader de laadspanning gedurende de Absorption fase constant houdt.

In de auto zelf laden gaat heel anders want dan wordt ook de temperatuur gemeten. Er zit een sensor op de accuaansluitklem op de min aansluiting.

De sensor op de minpool kan ook een stroomshunt zijn om i.c.m. de accuspanning de accucapaciteit te kunnen bepalen (voor start/stop systemen).