Op 5 april 2023 12:07:43 schreef Bobosje:
Als voortdurend 2l water moet worden bijgevuld in de accu's dan is het snel einde oefening voor de accu's.
Dan hangt er ook een aardige wolk knalgas. Dan zou ik dat Ali kastje in ieder geval gasdicht maken of in ieder geval een hermetisch geseald relais gebruiken.
350 euro is veel geld maar erg goedkoop voor een lader. Mijn broer had ook zoiets en die kookte ook zijn accus gaar. Ik heb net een paar 10A 48V laders uit een boot gerepareerd, die kosten rond de 1500 euro maar zijn gemaakt om permanent aangesloten te zitten en hebben een processor die alles meet en stuurt en verschillende laad fasen van bulk laden tot float. Victron maakt ook mooie laders, maar bijna allemaal voor 12, 24 of 48V.
In serie gaat goed met gelijke accus van gelijke capaciteit en Ri. Anders krijg je dat de meest volle of met laagste capaciteit worden overladen en gaan vergassen (wat bij jou mogelijk nu gebeurd, dan is het niet de schuld van de lader en dat zal dan blijven gebeuren, zelfs met dat Ali ding)
Bij leegtrekken kun je dan zelfs omgepoolde accus krijgen.
Dus houdt het goed in de gaten de eerste paar keer nadat je dat ding hebt geïnstalleerd. Met een zuurweger kun je de lading toestand bekijken. En kijk naar het vergassen. Degene die dat doen worden flink overladen.