Hallo,
Ik heb een laadprobleem met mijn Garmin navigatie systeem. Misschien kan iemand me op weg helpen.

Vorig jaar heb ik op marktplaats een gebruikte Garmin DriveSmart 61 LMT gekocht. Ik gebruik deze in mijn oldtimer vw busje. Prachtig ding, groot beeldscherm, ik heb er een draadloze achteruitrijcamera bij gekocht die er ook mee koppelt. Tevens zit er Bluetooth op zodat hij verbindt met mijn IPhone voor weers- en verkeersupdates. Er is geen oplader voor de sigarenaansteker meer bij. Geen probleem, want ik wil toch liever geen lelijke grote knol met een kabel er aan, vol in het zicht.

Nu heb ik ook een Blaupunkt autoradio met usb aan de achterkant. Hier staat altijd stroom op zolang de accu vol is. Ik heb keurig netjes een (universele usb -> mini usb) kabel door de bovenkant van het dashboard aangebracht, aan de ene kant aangesloten op de navigatie en de andere kant op de autoradio. Op die manier zijn er minimaal kabels in het zicht. So far so good!

Als ik de navigatie nu aan zet, dan krijg ik een melding dat het toestel niet kan worden opgeladen met de aangesloten kabel. Na wat gehannes met kabel er uit, kabel erin, blijft het toestel wel functioneren echter hij laadt de accu niet en het beeldscherm kan ook niet op 100% helderheid. Dit is allemaal niet ideaal en ik zou het graag willen fixen.

Ik ben al wat opzoek geweest en kwam het volgende tegen: het schijnt dat er een pinnetje van de mini usb wordt aangeduid met ID. Als je deze via een ca. 18 K weerstand verbind met de ground dan ziet de Garmin de kabel niet langer meer als data kabel maar als laadkabel en zou het goed moeten gaan. Om dit voor elkaar te krijgen moet je dus een weerstand in een mini usb connector inbouwen en vervolgens de connector weer netjes dicht zien te krijgen. Ik zie dit eerlijk gezegd niet zo zitten. De andere optie is een originele voeding van Garmin te gaan gebruiken (die lelijke).
Allemaal niet ideaal. Ik zou het liefst een kabel op de kop zien te tikken die aan de ene kant een gewone (grote) usb aansluiting heeft en aan de andere kant een mini usb waarbij die ID pen reeds juist is geconfigureerd zodat de Garmin hem ziet als laadkabel.
Weet iemand misschien hoe zo’n kabel heet? Dan kan ik gerichter zoeken. Garmin zelf geeft aan dat het niet mogelijk is om met een universele usb kabel het toestel te laden en dat dat alleen maar kan met de Garmin thuis adapter en met de sigarenaanstekervoedingsknol. Daar kom je dus ook niks verder mee.
Alvast bedankt voor het meedenken en mijn excuses voor de vele letters.
Met vriendelijke groet, Richard

Ik heb zo een toestel met kabel, in die kabel zit een chip ingebouwd! Daarom werkt een gewone usb kabel niet. In die Garmin kabel zit trouwens ook de FM en DAB ontvanger met antenne ingebouwd voor Live Traffic ontvangst.

Dat mist je toestel nu ook, je krijgt geen Live updates als er een weg dicht zit door file of ongeluk. Die voedingsknol zit heel wat electronica in, en niet zomaar een aansluiting, en ook in de kabel zelf zit er elektronica ingebouwd. Daarom is hij ook nogal dik en een antenne.

Je moet gewoon een originele kabel bestellen van Garmin, dan zal alles weer werken naar behoren.

Die van mij is een drivesmart 65 LMT, maar het is dezelfde kabel.

Ik was in de veronderstelling dat de life traffic van internet kwam. Tsja als dat van een antenne komt in de speciale voeding dan ontkom ik er niet aan denk ik. Misschien kan ik de knol nog ergens onder het dashboard, onzichtbaar kwijt. Bedankt!

De 65 serie ontvangt ook updates via Bluetooth en je smartphone. Ik weet niet of de 61 serie dit ondersteund. Heb je dat niet, dan gebruikt hij de ingebouwde DAB ontvanger en de kabel.

Maar zoals gezegd in die kabel zit veel meer electronica dan je zou denken.

Even opgezocht, neen je Drivesmart 61 ondersteund dit niet.

The Garmin Drive 51 and Garmin Drive 61 models may receive traffic information using an external FM receiver built into a vehicle power cable.

Daarom werkt een gewone usb kabel dus niet.