Ik heb een slimme meter, laatste type in de meterkast.

De gasmeter echter is een zogenaamde buitenmeter die 50 meter verderop staat en via RF de stand eenmaal per 5 minuten doorgeeft aan de slimme in de meterkast. De gasmeter staat in een betonnen bak met een plastic deksel.

Het blijkt uit Homewizard dat de verbinding met de slimme meter marginaal is. Gevolg: de energieleverancier vindt dat ik alleen voor elektrische energie , die ze stroom noemen, een slimme meter heb.

Lastig met de tariefwijzigingen, ze blijken nu te schatten wat de stand is, en trekken zich blijkbaar niets aan van de door mij opgegeven stand op de datum van tariefwijziging. Die weigeren ze zelfs omdat die lager is dan hun schatting, die ze niet tonen op het klantspecifieke deel van hun website.

Ik schat in dat als ik een afgestemde kring in de gasmeterbak hang, verbonden met een ground plane op de deksel van die betonbak, dat de verbinding met de slimme meter wel betrouwbaar wordt.

VRAAG: Weet iemand op welke frequentie die verbinding (P2?) werkt?

Dat hangt van plaats en provider beheerder af.
Het protocol heet Wireless M-bus, en kan draaien op ca. 870, ca. 433 of ca. 169 MHz.

Hier is een en ander beschreven:
https://en.wikipedia.org/wiki/Meter-Bus

Edit: Precies gelijk met @FET...

Vattenfall, maar dit valt onder netbeheer, dat is Liander; ik heb nog ergens een scanner liggen, wellicht kan ik op die 3 freq luisteren om uitsluitsel te krijgen.

[Bericht gewijzigd door Dr Blan op (17%)]

Is er een netbeheerder verkocht aan Vattenfall?
Vattenfall is dacht ik een leverancier. Op de meter, en op de zegeltjes staat de naam van het netbeheerbedrijf.

Ik schat in dat als ik een afgestemde kring in de gasmeterbak hang, verbonden met een ground plane op de deksel van die betonbak, dat de verbinding met de slimme meter wel betrouwbaar wordt.

Daar zou ik niet te hard op rekenen.

ik heb nog ergens een scanner liggen, wellicht kan ik op die 3 freq luisteren om uitsluitsel te krijgen.

Dan moet je de exacte frequentie weten. Ik geef een SDR die tot 2 MHz breed kan meten meer kans om de exacte frequentie op te sporen.

Heeft Liander daar niet een of andere repeater voor?
Ik zou ze eens vragen hoe ze denken dit op te lossen.
Het is hun probleem wat ze op de klant proberen af te schuiven lijkt mij...

Normaal gezien onderneemt Liander zelf actie als een meter niet uit te lezen is. Nu is 50 m een hele afstand want er zitten ook nog muren tussen.

Op de e-meter kun je, als het een 5.0 is, ook je gasmeter uitlezen, inclusief serienummer als hij goed gekoppeld is. Als er geen contact is staat de teller op 0.

Tijdens het aanleggen van die meters moet de gasmeter gekoppeld worden met de e-meter, sommige slimmerikken houden de gasmeter vlakbij de e-meter waardoor het koppelen soepel gaat en plaatsen hem vervolgens buiten bereik.

Zelfde probleem had ik, mijn E was veel lager dan ze dachten.
Op moment wijzigen oid een foto met datum in beeld maken.
Nooit schatten accepteren.

idd, niet intrappen dat hun gaan gokken wat het verbruik is, dan leveren ze maar goed werkend spul. men wil ook al naar op afstand uitleesbare watermeters, dat is helemaal ellende, die zitten onder de vloer vaak en er zit geen voeding of mogelijkheid voor antenne in de buurt ook niet.

Wel bedankt voor de antwoorden.

Oplossing van Liander is dat op mijn kosten een tweede slimme elektrameter wordt neergezet dicht bij de gasmeter, die levert 0 elektragebruik, die ik dus op mijn kosten met een aan te leggen grondkabel met mijn woonhuis moet verbinden, zodat die de gasmeterstanden door kan geven.

Het is zo dat Homewizard pakweg 30% van de tijd meldt dat er contact is met de gasmeter. Ik weet dus 30% van de tijd de correcte stand, die ik eind van elke maand doorgeef aan Vattenfall via hun website. Daar trekken ze zich blijkbaar niets van aan, sterker nog: een keer was hij niet in te vullen omdat hij beneden hun schattingsinterval was dat ze na een klacht via whatsapp hebben aangepast, want bij de tijd voor jaarafrekening deze maand vragen ze de meterstand; die heb ik per omgaande opgegeven en vervolgens vinden ze die blijkbaar onwaarschijnlijk laag, om niet te zeggen verdacht laag en melden ze geanonimiseerd met ... door mij:

"Beste mevrouw...,

We willen graag de juiste standen gebruiken voor de jaarafrekening voor het adres ... We vragen u om foto's van de meter omdat de meterstand niet overeen komt met het verwachte verbruik.

Het gaat hierbij om de gasmeter met meternummer ..............

We ontvangen graag een duidelijke foto van uw meterstand
Zorg ervoor dat de meterstanden van alle telwerken duidelijk zichtbaar op de foto staan. Ook is het belangrijk dat het meternummer zichtbaar is. Geeft u in de mail ook even aan van welke datum de meterstanden zijn zodat we deze met de juiste datum in het systeem kunnen zetten.
Beantwoord deze mail voor 17 oktober dan hoeven we de standen niet te schatten."

Tot zover. Het fotograferen van de meter was een ramp, een topzware betonnen plaat moet achterover voor zicht op het meterfront, gaat niet verder dan 45 graden door een ter plaatse staande boom. Wegtillen van die plaat is op mijn leeftijd blijkbaar geen optie. Camera Canon EOS dus te dicht bij de teller waardoor diecamera weigert. Uiteindeijk wel een bruikbare prent kunnen insturen.

Ja, mijn verbruik was voor de crisis een kwart van mijn netto pensioen, dat werd drie kwart, wel de zo laag mogelijk ingestelde voorschotten betaald met grote moeite, en tevens op hongerwinterniveau 1944-45 gaan leven, jong geleerd oud gedaan werd realiteit op mijn oude dag, nu verwacht ik dus 80% van de betaalde voorschotten terug, en dat schiet kennelijk in het verkeerde keelgat en is blijkbaar een verholen indicatie je als een crimineel te behandelen.

Nee, die scanner, had zelfs moeite omroep FM zenders te ontvangen, dat draaide op niets uit.

wat een prut oplossing die word aangedragen door liander zeg. op de klant zn kosten een extra slimme meter op 230V in de buurt van de gas meter hangen zodat die de gas meter standen door kan geven. dan komt het volgende probleem weer, heb je 1 adres met 2 elektra meters, gaan ze daar weer over vallen, 0 elektra verbruik? dat kan niet..

kunnen ze niet op hun kosten ( want in de oude situatie met ferarris meters kon het ook met handmatig opgenomen meter standen ) de gasmeter dichterbij huis plaatsen? als het over erf grens en overname punt gaat, is dat zever want de elektra en wrs ook de watermeter zit ook in huis. ben je ineens van die hopeloze gasput af waar je in kunt kruipen.

de gasmeter uit de put halen en in een bovengrondse gaskast plaatsen is al genoeg wrs, dan haalt de koppeling het wel.

Ik zou tegen de netbeheerder zeggen dat dat hun probleem is, en hun kosten..

Op 1 mei 2023 22:54:04 schreef Dr Blan:
...de energieleverancier vindt dat ik alleen voor elektrische energie , die ze stroom noemen...

:)
Ja, echt van deze tijd. Water uit de kraan is voor mij ook stroom... Net als stromend gas een stroom (gas) is.

Typisch dat men dat niet gewoon gas, elektriciteit en water noemt.

Ja, klopt, ik kies maar voor de simpelste oplossing, doorgeven gasmeterstanden via de via Homewizard verkregen app; en in geval Vattenfall die niet gelooft, een meterfoto via een spiegel.

Op 1 mei 2023 22:54:04 schreef Dr Blan:
Ik heb een slimme meter, laatste type in de meterkast.

Lastig met de tariefwijzigingen, ze blijken nu te schatten wat de stand is, en trekken zich blijkbaar niets aan van de door mij opgegeven stand op de datum van tariefwijziging. Die weigeren ze zelfs omdat die lager is dan hun schatting, die ze niet tonen op het klantspecifieke deel van hun website.

Wat een onzin, er zijn ook mensen zonder (domme) slimme meter, en die moeten gewoon de meterstanden doorgeven bij tariefwijziging.
Ik heb dat ook een paar keer gedaan.

Op 15 oktober 2023 23:07:58 schreef Dr Blan:

Het is zo dat Homewizard pakweg 30% van de tijd meldt dat er contact is met de gasmeter. Ik weet dus 30% van de tijd de correcte stand, die ik eind van elke maand doorgeef aan Vattenfall via hun website. Daar trekken ze zich blijkbaar niets van aan, sterker nog: een keer was hij niet in te vullen omdat hij beneden hun schattingsinterval was dat ze na een klacht via whatsapp hebben aangepast, want bij de tijd voor jaarafrekening deze maand vragen ze de meterstand; die heb ik per omgaande opgegeven en vervolgens vinden ze die blijkbaar onwaarschijnlijk laag, om niet te zeggen verdacht laag en melden ze geanonimiseerd met ... door mij:

"Beste mevrouw...,

We willen graag de juiste standen gebruiken voor de jaarafrekening voor het adres ... We vragen u om foto's van de meter omdat de meterstand niet overeen komt met het verwachte verbruik.

Ja, mijn verbruik was voor de crisis een kwart van mijn netto pensioen, dat werd drie kwart, wel de zo laag mogelijk ingestelde voorschotten betaald met grote moeite, en tevens op hongerwinterniveau 1944-45 gaan leven, jong geleerd oud gedaan werd realiteit op mijn oude dag, nu verwacht ik dus 80% van de betaalde voorschotten terug, en dat schiet kennelijk in het verkeerde keelgat en is blijkbaar een verholen indicatie je als een crimineel te behandelen.

Die providers zijn asociale boeven die geen rekening houden met energie besparing van hun klanten.
Ook ik moest voor de jaarrekening foto's insturen omdat ze de standen niet geloven. Ik had zowel voor elektra als gas minder verbruikt, en dat vertrouwen ze niet.

Maar na de foto's kreeg ik de jaar afrekening, anderhalve maand geld terug. Vinden ze kennelijk niet leuk, en dat terwijl de hele weeeld wil dat je bespaart. Doe je dat dan is het ruzie met de provider. Kan iemand over deze belachelijke houding even Kamervragen stellen?

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (0%)]

Ik gebruik al 25 jaar dezelfde hoeveelheid water per jaar. Ongeveer 60-61 kuub per jaar. Toen ze na 16 jaar de meter kwamen vervangen zei ik dat ie nog jong was, 16 jaar stond in de admin en ik kon zo uitrekenen wat de meterstand ongeveer moest zijn. En dat klopte.

Anyway, sinds enige tijd schatten ze m'n verbruik nu 2.5x hoger in. Ik betaal de voorschotten, heb geen zin om de put open te halen en volgende keer schatten ze opnieuw. Ik hoop niet dat ze dan hetzelfde gaan doen als Eneco heeft gedaan: Uw meterstand is lager dan de beginstand volgens onze schatting (dat gaat snel met die factor 2.5), dus dan zal ie wel klokkie rond zijn gegaan!

Rew,

Ze sturen elk jaar een kaart voor je meterstand, dan kun je het beste die op je geschatte bedrag die kaart of de website invullen.

Daarom koester ik nog de Analoge meters, over enkele tijd stopt 3G netwerk gaan de smartmeters weer op hun gat..

Op maandag 15 januari 2024 12:18:43 schreef smd:
Daarom koester ik nog de Analoge meters, over enkele tijd stopt 3G netwerk gaan de smartmeters weer op hun gat..

3G bestaat al niet meer, KPN was een van de laatste, daar is met maart 2022 uitgefaseerd.
Een aantal oudere meters werkt nog met GPRS ( 2G ) en dat is bij vodafone eind dit jaar over, bij KPN eind 2025 volgens de info die ik heb.
Veel meters werken via het CDMA protocol, dat gaat via het LoRa netwerk op 450 Mc en niet via het GSM netwerk.

Op maandag 15 januari 2024 12:58:31 schreef revado:
Een aantal oudere meters werkt nog met GPRS ( 2G ) en dat is bij vodafone eind dit jaar over, bij KPN eind 2025 volgens de info die ik heb.

KPN heeft inderdaad december 2025 aangekondigd (maar dat is ook na een aantal keer opschuiven, was eerst ook 2024, begin 2025)

Vodafone heeft alleen gezegd dat 2G in 2025 nog gewoon blijft werken.

Behalve slimme meters is er nog veel meer IoT spul dat alleen 2G aankan. Dat is een leuke markt die bereid is relatief veel voor hun vebinding te betalen, omdat apparatuur vervangen ook heel duur is.
Dus het zou me niets vervangen als Vodafone nog een tijdje langer 2G blijft aanbieden.

Bij Resmed CPAP apparaten (3G) werkt de "Call home" functie om data door te sturen naar de leveranciers ook niet meer. Daar zit niets anders op dan 1 keer per jaar het SD kaartje op te sturen.

https://youtu.be/-ZApEMtlYAk?si=yT1WQREvkezLCRyk

[Bericht gewijzigd door bprosman op (12%)]

Ik vind het maar eigenaardig dat industriële ontwerpers dingen (laten) maken die afhankelijk zijn van de dienstverlening door een derde partij. Het moet toch mogelijk zijn een kastje te maken waarmee de slimme meter of CPAP dinges, of elk ander apparaat wat via het cellfoon netwerk werkt, daarmee communiceert. Het is toch raar dat de meter moet worden vervangen als er een nieuwe meteropnemer komt? Het is toch raar dat je een nieuw CPAP contraptie moet kopen als je de volledige functionaliteit wilt benutten? Toch niet zo moeilijk sinds het bestaan van USB, lijkt mij?

Vergeet niet dat onder het huidige klimaat van woekerkapitalisme een bedrijf maar één doel heeft: winst maken en uitkeren aan de eigenaar en/of aandeelhouders.

Dat ze daarbij een diens moeten verlenen of een werkend product moeten verkopen is een ongemak voor ze. Dus maakt men het product dat het minst ongemak oplevert op de termijn waarop aandeelhouders hun centen willen zien. Dat is vaak een product waarbij men niet vooruitkijkt naar toekomstige compatibiliteit, met ondermaatse software die bovendien potentieel data kan verkopen voor een extra zakcentje.

De tijd van Philips, Bruynzeel en Erres met hun grote personeelsverenigingen en woningen voor arbeiders is lang lang voorbij. Deels uiteraard door een veranderende voorkeur die meer naar individualiteit neigt, maar ook simpelweg omdat die uitgebreide verenigingen, woningen, volkstuintjes e.d. geen centen opleveren dus gewoon geschrapt worden door de eerste de beste hedgefunds die het bedrijf in handen krijgen.

[Bericht gewijzigd door Ledlover op (17%)]