UPDATE op 25/6 op pagina 4.
Ik ben medebeheerder van een privédomein in de Ardennen.
We hebben onze eigen pompen en putten maar door droogte en toenemende weekendhuizen zitten we vaak zonder water.

Nu heeft het vorige bestuur een leiding van het dorp tot in het domein gelegd.

De aansluiting in het dorp heeft een druk van
-statisch 6kg/cm²
-dynamisch 3kg/cm²

De leiding stijgt 70m en daalt dan weer 50m.
Uiteraard komt daar geen druppel meer uit.

Nu is het mijn opdracht dit in orde te brengen.
Aan de aansluiting in het dorp komt een drukverhogende pomp.

Maar vanuit de aansluiting in het domein moet een commando gaan naar de pomp om deze in en uit te schakelen.
Hoe doe ik dit? Draadloos 2km.

Kan de pomp niet gewoon zelf regelen, dat hij de druk aan de uitgang constant houdt. Als je dan alle kranen dicht draait dan loopt de druk op en stopt de pomp. Open je dan een kraan valt de druk weg en gaat de pomp weer lopen.

@hieronder, dat is exact wat ik bedoel ja. Wist even de naam niet meer :)

Als je echt iets draadloos wilt dan is het de vraag wat je tot je beschikking hebt.

Om hoeveel data gaat het, en met welk interval?
Ik denk dat lora al vrij snel niet meer geschikt is.
Mag het over internet / 4G?

Hoe betrouwbaar moet het netwerk zijn, en hoe ga je dat behalen?

En dat systeem bestaat al lang en heet hydrofoor.

Zit in elk schip....

Het zal wel naar een open voorraadtank gepompt worden. Het hoogteverschil in die tank is niet voldoende om daar bij de pomp een drukschakelaar op te alten aanspreken. Ik zou een plastic buis met tweelingsnoertje leggen. Maar er bestaan ook van die kastjes met een sim kaartje met meerdere schakelcontacten.

Op 2 mei 2023 15:57:07 schreef mvdk:
Het zal wel naar een open voorraadtank gepompt worden. Het hoogteverschil in die tank is niet voldoende om daar bij de pomp een drukschakelaar op te alten aanspreken. Ik zou een plastic buis met tweelingsnoertje leggen. Maar er bestaan ook van die kastjes met een sim kaartje met meerdere schakelcontacten.

Als je in die tank een nivoschakelaar maakt en een afsluitklep aan de leiding, dan kun je aan de andere zijde een pomp met automatische afslag zetten...
(tank vol -> klep dicht -> druk hoog -> pomp slaat af)

je zou denken dat het pompen naar 70 meter hoogte in een buffervat, vervolgens genoeg druk oplevert met 50 meter verval. elke 9,5 meter is 1 bar druk.

Het gaat juist "denk ik" om die 70 meter, die hoogte moet overbrugd worden en dat is +/- 7 bar.

@TS,
Je zou eens naar de modules van Xbee kunnen kijken.

Kijk voor een voorbeeld op blz 109.

https://www.circuitsonline.net/downloads/werken_met_profilab_expert_4.…

Op 2 mei 2023 17:31:09 schreef Lambiek:
Het gaat juist "denk ik" om die 70 meter, die hoogte moet overbrugd worden en dat is +/- 7 bar.

Uhu, maar als je leiding eenmaal vol staat dan helpen de 50m aan de andere kant ook weer mee.

Dan is je verschil nog "maar" 20 meter, dus een bar of twee.

[Bericht gewijzigd door Sine op (10%)]

Op 2 mei 2023 17:36:34 schreef Sine:
Uhu, maar als je leiding eenmaal vol staat dan helpen de 50m aan de andere kant ook weer mee.

Maar niet als die 70 meter een heuvel is. De druk is waarschijnlijk niet hoog genoeg om het daar overheen te krijgen.

Maar een klein schetsje van de TS zou veel verduidelijken. :)

[...]

Dan is je verschil nog "maar" 20 meter, dus een bar of twee.

Helaas, maar de onderdruk in een leiding kan nooit groter zijn dan ca 1000 mbar (absolute druk = 0 mbar). Dus van de 50 m verval kan je maar 10 m waterkolom nuttig "terugwinnen". Water gaat zelfs koken op kamertemperatuur bij 0 mbar !
Dus, zelfs als de leiding volledig vol is, heb je nog minstens 6 bar ( 60 m waterkolom) nodig om te kunnen pompen.

Op 2 mei 2023 17:02:23 schreef Arco:
[...]
Als je in die tank een nivoschakelaar maakt en een afsluitklep aan de leiding, dan kun je aan de andere zijde een pomp met automatische afslag zetten...
(tank vol -> klep dicht -> druk hoog -> pomp slaat af)

Ja, dat kan wel, onder voorwaarden. Je moet dan een druktank in de leiding maken en een pomp met voldoende head kiezen, (ik zou een head van 300mtr nemen), en een goed werkende terugslagklep aan de zuigzijde van de pomp installeren. Die terugslagklep is het hoofdpijn deel. Als die niet goed werkt, gaat de boel pendelen. Immers, de pompinstallatie weet niet dat het reservoir vol is, ziet slechts de druk in de leiding. Een ruime hystereris is een voorwaarde, anders gaat de boel kapot.
Ik weet waar ik het over heb, heb met dit soort installaties gewerkt.

Op 2 mei 2023 15:33:53 schreef High met Henk:
En dat systeem bestaat al lang en heet hydrofoor.

Zit in elk schip....

En elk gebouw hoger dan 3 dacht ik.

Ehh. Stel dat het stuk omhoog 70m is en het stuk naar beneden ook 70m. Als je dan statisch 5 bar druk hebt, komt de boel tot 20m onder het hoogste punt. Dan zou je denken: als je de hevel eenmaal aan de praat hebt, dan krijg je gewoon weer die 5bar druk aan de onderkant aan de andere kant. Maar dat werkt niet. De druk komt onder nul op de top, en je hevel werkt niet.

(begin met de hele leiding vol en aan de "daar moet het heen" kant afgesloten. draai daar de kraan open en er loopt wat water uit... op 10m boven het uitstroompunt is de druk nul. Aan de andere kant kan je met 5 bar overdruk dus 50m omhoog, met een vacuum boven het water nog eens 10 m. Maar Net niet over de top. )

TS zegt: "dynamisch 3bar". Ik denk daaruit te begrijpen dat als er water afgenomen wordt, de druk snel kan zakken tot ongeveer 3bar overdruk.

Je zult echt wat moeten pompen aan de "dorp" kant.

je zou denken dat een bron boren waar het water nodig is lonender was geweest, echter zal dat wel rotsbodem zijn en dus duur of zelfs ondoenbaar.

wat je wel hebt met een buffer bovenop de 70mtr heuvel is dat je constante leidingdruk hebt. als de pomp nu uitschakelt heb je niet veel water meer over, de leiding over de top loopt alleen nog leeg. tevens moet de pomp nog meer kracht leveren als de andere zijde van de leiding dicht is, kraan sluit bijv. pompen gaat makkelijker tot boven in het vat, de afgaande leiding gaat weg onderin het vat. tevens heb je vermoedelijk zichtverbinding van op de heuvel en kun je draadloos de pomp uitschakelen als het vat vol is..

Pomp en terugslagventiel heb je altijd nodig...

Waterleidingdruk is officieel tussen 1.5 en 6.5 bar, 70m omhoog zonder pomp gaat dus niet lukken.
En water dat terugstroomt in de dorpswaterleiding (als de pomp uit staat) is ook geen goed idee...

Op 2 mei 2023 20:30:33 schreef Arco:
[...]
En water dat terugstroomt in de dorpswaterleiding (als de pomp uit staat) is ook geen goed idee...

Alleszins bij onze waterleverancier is een terugslagklep sowieso verplicht. Of die na x jaren nog goed werkt is een ander verhaal. Daar wordt niet op gecontroleerd.

Terugslagkleppen zijn verplicht geworden nadat een droogkuis door een technisch probleem zijn chemische rommel in het drinkwater pompte.

Op 2 mei 2023 18:54:52 schreef RP6conrad:
[...]
Helaas, maar de onderdruk in een leiding kan nooit groter zijn dan ca 1000 mbar

Ja, dat detail had ik even niet aan gedacht inderdaad ;)

Op 2 mei 2023 20:50:02 schreef buckfast_beekeeper:
[...]
Alleszins bij onze waterleverancier is een terugslagklep sowieso verplicht. Of die na x jaren nog goed werkt is een ander verhaal. Daar wordt niet op gecontroleerd.

Terugslagkleppen zijn verplicht geworden nadat een droogkuis door een technisch probleem zijn chemische rommel in het drinkwater pompte.

dat kwam hier ook al 15 jaar oid geleden, bij woningen niet zo bekend maar bij een vorig werkgever moest overal een terugslagklep tussen. een leuke is cv bijvullen als de waterdruk wegvalt, dan heb je pas een vuile zooi in je leidingnet. heb wel meegemaakt dat een keerklep van een grote boiler stuk was. men kreeg daar ook uit de koude kranen warm water, gaat snel als de boiler langs de koud water verdeler staat..

Feitelijk gaat het hier om een incompleet (niet in balans) hevelsysteem, waarbij de weerstand in de leiding en eventuele lekkage ook nog eens een rol spelen.
In theorie zou een buffertank, op meer dan die 20(?)m diepte bij het eindpunt al voldoende moeten zijn, in combinatie met een pomp (hydrofoor), die de druk bij de tappunten weer op peil brengf.

Het water vanuit het dorp gaat gewoon NIET de heuvel over komen. Ze hebben hooguit 6bar druk (60m) en het hoogte verschil naar de top van de heuvel is 70m.

Omdat de druk kan zakken naar 3bar (30m) moet de pomp dus minstens 4bar aan druk kunnen bijpompen. Ik zou wat marge nemen: zeg 5bar.

Dan moet je een drukschakelaar maken die bij 8bar uitgangsdruk de pomp afschakelt. Misschien iets hoger om stroming te houden als er veel water afgenomen wordt.

En aan de domeinkant moet je een reduceerventiel plaatsen op iets van 3bar: De druk is minstens 5bar van de zwaartekracht, maar daar komt nog eens 1 (of meer) bar overdruk bij.

gewone kranen zijn niet berekend op meer dan 3bar in de leidingen, dus je wilt aan de huizen ongeveer 3 bar aanbieden. Als je "omdat het een handige plek is" dat ventiel op 10m boven de huizen plaatst wordt dat 2bar natuurlijk.

Misschien nog iets aan de domeinkant om waterslag te voorkomen. Daar zal vast iets voor zijn.

Dat lijkt me de opstelling waar je heenwilt.
* voldoende grote pomp aan de dorpkant.
* geschakeld door een drukschakelaar.
* een reduceerventiel.

Op 3 mei 2023 08:40:12 schreef Tidak Ada:
Feitelijk gaat het hier om een incompleet (niet in balans) hevelsysteem, waarbij de weerstand in de leiding en eventuele lekkage ook nog eens een rol spelen.
In theorie zou een buffertank, op meer dan die 20(?)m diepte bij het eindpunt al voldoende moeten zijn, in combinatie met een pomp (hydrofoor), die de druk bij de tappunten weer op peil brengf.

Nee, zoals RP6conrad al opmerkte kun je nooit hevelen over meer dan 10m hoogteverschil (op aarde dan).
Negatieve druk kan niet (er is niet minder dan niets), dus op het niveau waar de druk 0 is gaat het water koken, en vult de leiding zich met waterdamp.
(Met een druk gelijk aan de dampdruk van water, plus of min een deurstijl door het uit oplossing komen van in het water opgeloste atmosferische gassen)

Dat is ook de reden dat pompen in diepe putten altijd onderin de put zitten, en niet (veel gemakkelijker) bovenin. Meer dan 10 meter water opzuigen kan gewoon niet.

Op 2 mei 2023 17:39:59 schreef Lambiek:

Maar niet als die 70 meter een heuvel is. De druk is waarschijnlijk niet hoog genoeg om het daar overheen te krijgen.

Maar een klein schetsje van de TS zou veel verduidelijken. :)

Die druk is volgens Inasep onvoldoende, dat zie je op de schets en de uitleg.

Het bestuur wil geen hydrofoorgroep. Als er een klein lekje is op die 2km loopt er veel water verloren.

Ik was gisteren op de vergadering van de OM's. Zij hebben allerlei voorstellen, maar alles moet officiëel, niets illegaals.

Het wordt dus 4G.

Welke modules kan ik kopen? Geen Ali, factuur nodig.

Bij normaal 4G heb je ook een simkaart nodig met databundel en maandelijkse kosten enz.

LTE-M lijkt me hiervoor veel geschikter. Dan koop je gewoon bv een 1NCE sim en ben je voor jaren klaar

Met een Telonika router heb je ook I/O poorten en iets wat zowel kwa spanning als temperatuurbereik ook gericht is op een industrielere omgeving.

Via SMS kan het ook, maar anno 2023 lijkt LTE-M mij wat toekomstgeschikter.

https://teltonika-networks.com/use-cases/energy-utilities/remote-water…

Je zou dan een buffervat kunnen nemen en bij een SMS of online iets de pomp bv voor 30 of 60min laten draaien en automatisch weer laten uitschakelen. Dan heb je ook geen grote lekkages, want de pomp draait alleen on demand.

https://www.rfi-engineering.com/index.php/item-rps/

Met genoemde nivoschakelaar heb je helemaal geen verbinding nodig tussen pomp en tank... ;)