Vintage set koppelen aan bestaande audio set

Beste leden,

Ik heb een vintage componenten set staan welke ik graag af en toe wil gebruiken om tapes of vinyl te draaien.

Ik heb nog geen speakers bij de set en uiteindelijk komt dit allemaal in een studio te staan.

Enfin, is het verstandig om de koptelefoon uitgang van de vintage versterker op een line ingang van m'n home theater systeem te koppelen?
En met verstandig bedoel ik omdat er geen speakers op de vintage set aangesloten zijn en graag de eindtrapoen heel wil houden.

Enfin, is het verstandig om de koptelefoon uitgang van de vintage versterker op een line ingang van m'n home theater systeem te koppelen?
En met verstandig bedoel ik omdat er geen speakers op de vintage set aangesloten zijn en graag de eindtrapoen heel wil houden.

Heeft die vintage set geen aansluiting voor een tape recorder? Daar zit vaak ook een audio uit op. (Om op tape op te kunnen nemen.)

Vaak worden de luidsprekers uitgeschakeld als je een plug in de hoofdtelefoonaansluiting steekt. Of anders (zoals bij mijn versterker) is er een luidsprekerschakelaar stand 'OFF'. De versterker zal dus niet proberen de luidsprekers aan te sturen.
Voor de zekerheid kun je natuurlijk op elke luidsprekeraansluiting gewoon een weerstandje van ongeveer de juiste waarde aansluiten (4 of 8 ohm, of misschien (vintage!) zelfs 16 of 3,2 ohm; maar het komt helemaal niet nauw).

Veel mensen zouden trouwens die hoofdtelefoonaansluiting niet 'puur' genoeg vinden om als signaal voor verdere versterking te dienen. Ze zouden liever een signaal van vast niveau, van een of enkele trappen eerder, nemen.
Maar veel is er niet mee mis. Een beetje nette versterker zal ook op de hoofdtelefoonuitgang niet al te veel ruis geven, en het volume zet je gewoon in een vaste stand.

Op 5 mei 2023 19:04:59 schreef Ex-fietser:
[...]

Heeft die vintage set geen aansluiting voor een tape recorder? Daar zit vaak ook een audio uit op. (Om op tape op te kunnen nemen.)

Moet ik even zien, maar dan nog zit ik met het feit dat dan de versterker zonder belasting zit.

Op 5 mei 2023 19:07:41 schreef Frederick E. Terman:
Vaak worden de luidsprekers uitgeschakeld als je een plug in de hoofdtelefoonaansluiting steekt. Of anders (zoals bij mijn versterker) is er een luidsprekerschakelaar stand 'OFF'. De versterker zal dus niet proberen de luidsprekers aan te sturen.
Voor de zekerheid kun je natuurlijk op elke luidsprekeraansluiting gewoon een weerstandje van ongeveer de juiste waarde aansluiten (4 of 8 ohm, of misschien (vintage!) zelfs 16 of 3,2 ohm; maar het komt helemaal niet nauw).

Veel mensen zouden trouwens die hoofdtelefoonaansluiting niet 'puur' genoeg vinden om als signaal voor verdere versterking te dienen. Ze zouden liever een signaal van vast niveau, van een of enkele trappen eerder, nemen.
Maar veel is er niet mee mis. Een beetje nette versterker zal ook op de hoofdtelefoonuitgang niet al te veel ruis geven, en het volume zet je gewoon in een vaste stand.

Nou zo zat ik dus ook te denken, lijkt me het beste idd.
Schakelt de koptelefoon plug normaliter de eindtrappen uit of het signaal vanaf de pre-amp ofzo?

Ik zie eigenlijk altijd dat het schakelen gewoon in de luidsprekerleiding gebeurt. Dus óf naar de luidspreker, óf via een weerstandnetwerkje naar de hoofdtelefoon.
Ook bij mijn versterker worden de luidsprekers plompverloren afgeschakeld. Die versterker geeft daar niks om, blijkbaar (en zo hoort het ook :)).

Bij 'deftigere' versterkers zul je wel een apart hoofdtelefoonkanaal kunnen hebben denk ik. Dat weten anderen hier wel weer.

Volgens mij is dit ook meer van toepassing bij echt oude amps...
Deze vintage set is van mid tot eind jaren 90,de receiver is een 5.1 set
De bedoeling is deze straks in een studio te gebruiken in combinatie met een beamer als een bioscoop.

Nog zoekende naar een dvd speler en platenspeler om de set af te maken :)

Het risico op het beschadigen door het uitsturen van eindtrappen zonder belasting komt in mijn beleving uit de hoek van buizenversterkers met een uitgangstransformator.
Dat betreft een ander soort "vintage" .. :)

In alle gevallen waar de consument de luidsprekers uit kan schakelen op het apparaat zou het mij sterk verbazen als die handeling een risico vormt, maar er is in mijn beleving te veel (obscure-) apparatuur om daar te stellig in te zijn.

Helemaal mee eens. Een transistorversterker kan men probleemloos onbelast laten spelen/draaien/werken. De reden dat dat met een buizenversterker wekl an problematisch worden is dat deze vermogen opneemt, en dat dus ook moet kwijt kunnen, anders stookt hij zichzelf op.

Verder sluit ik me aan bij de suggestie om een lijnuitgang te gebruiken, bv. naar een bandopnemer. Soms zijn er ook brugjes tussen tulpconnectors, tussen de uitgang van de voorversterker en de ingang van de eindversterker; die zijn dan bedoeld om bv. een equaliser aan te sluiten. Als men de brugjes wegneemt dan doet de eindversterker niets meer (dat is al een zorg van de baan, ook al is ze weinig gegrond) en van de "pre-out"-tulpjes kan men nu het lijnsignaal afnemen, zoals gewenst.

Op 5 mei 2023 21:24:14 schreef Paulinha_B:
Helemaal mee eens. Een transistorversterker kan men probleemloos onbelast laten spelen/draaien/werken. De reden dat dat met een buizenversterker wekl an problematisch worden is dat deze vermogen opneemt, en dat dus ook moet kwijt kunnen, anders stookt hij zichzelf op.

Verder sluit ik me aan bij de suggestie om een lijnuitgang te gebruiken, bv. naar een bandopnemer. Soms zijn er ook brugjes tussen tulpconnectors, tussen de uitgang van de voorversterker en de ingang van de eindversterker; die zijn dan bedoeld om bv. een equaliser aan te sluiten. Als men de brugjes wegneemt dan doet de eindversterker niets meer (dat is al een zorg van de baan, ook al is ze weinig gegrond) en van de "pre-out"-tulpjes kan men nu het lijnsignaal afnemen, zoals gewenst.

Die brugjes van de pre-out vind je doorgaans niet op 5.1 receivers ;)

6.1 zelfs, als ik op basis van de foto snel zoek lijkt het een Marantz ZR6001.
Die heeft een pre-out.

Op 5 mei 2023 21:33:49 schreef Aart:
6.1 zelfs, als ik op basis van de foto snel zoek lijkt het een Marantz ZR6001.
Die heeft een pre-out.

[bijlage]

Tis een SR5500

Op 5 mei 2023 21:26:39 schreef klabam:
[...]

Die brugjes van de pre-out vind je doorgaans niet op 5.1 receivers

5.1 ?? en het ging zogezegd over "vintage" spul??? Pfff.
Wel fijn dat we (nu reeds!) mogen vernemen over welk apparaat het gaat.

[Bericht gewijzigd door Paulinha_B op (14%)]

Op 5 mei 2023 21:36:54 schreef Paulinha_B:
[...]

5.1 ?? en het ging zogezegd over "vintage" spul??? Pfff.

Vintage = vanaf 20 jaar en ouder.

Maar ik snap je redenering, we worden oud.

Vintage houdt onder andere in dat het geen actuele techniek meer is. Deze techniek is gewoon nog uitwisselbaar met de huidige versies van dezelfde apparatuur.

Op 6 mei 2023 01:21:36 schreef maartenbakker:
Vintage houdt onder andere in dat het geen actuele techniek meer is. Deze techniek is gewoon nog uitwisselbaar met de huidige versies van dezelfde apparatuur.

Die omschrijving kan ik echt nergens vinden..... Doet er ook verder niet toe.
Ik had in 1998 mijn eerste 5.1 set, dat tijdperk heeft voor mij nostalgische waarde als het gaat om audio apparatuur.
Ik werkte destijds bij Expert en ging vaak naar beurzen en presentaties van merken die we verkochten.
Ik persoonlijk was weg van Technics/Panasonic oftewel Haagtechno. Voor mij is dat echt nu vintage spul.

Je toont wel de 5.1 receiver waarop alles aangeloten moet gaan worden, maar ik zie nergens de "vintage versterker" waarvan je bang bent de eindtrappen op te blazen als er geen speakers op aangesloten zijn.
Overigens ga ik mee met de al gegeven adviezen om gewoon een line uitgang te gebruiken.
De eindtrappen zullen vast wel heel blijven als je het volume van die versterker dicht laat.
Aan de andere kant: waarom zou je een versterker op een andere versterker aan willen sluiten?
Je hebt het over een home cinema set: die SR5500 is toch een home cinema receiver?

Die 5.1 komt uit 2004, de rest van de set is nog een stuk ouder. Geen hdmi en beperkte audio decoders etc.

De daily driver in de woonkamer is een Marantz NR1710 die uiteraard wel alles ondersteunt.

En wat vaak gebeurd om wat voor reden dan ook is dat een simpele vraag in de achtergrond verdwijnt door allerlei opmerkingen die volledig losstaan van hetgeen wat gevraagd word.
Maar goed, zal het geen vintage meer noemen.

Dat komt vooral door onvolledige informatie en het ontbreken van foto's.
Mijn vraag/opmerking is eigenlijk: kun je de vintage bronnen niet rechtstreeks op de NR1710 aansluiten?
Platenspeler desnoods met een losse voorversterker als de NR1710 geen phono ingang heeft.

Dat zou idd kunnen was het niet dat beide sets een behoorlijk stuk uit elkaar staan en dan een zooi kabels moet leggen. Dan is het makkelijker om de oude receiver als stereo pre-amp te gebruiken. Nu heeft deze wel een digitale uitgang.... Ik ga dit eens proberen.

Op 6 mei 2023 15:34:20 schreef klabam:
Dat zou idd kunnen was het niet dat beide sets een behoorlijk stuk uit elkaar staan en dan een zooi kabels moet leggen. Dan is het makkelijker om de oude receiver als stereo pre-amp te gebruiken. Nu heeft deze wel een digitale uitgang.... Ik ga dit eens proberen.

Dat is dus bijvoorbeeld een stukje ontbrekende informatie, we hebben geen glazen bol.

Je hoeft ook geen glazen bol te hebben.
De vraag was of ik een oude versterker op een nieuwe kon aansluiten en of dat kwaad kan voor de eindtrappen als er geen speakers op de oude aangesloten zijn.

De afstand is helemaal niet relevant.
Dit werd pas relevant toen je zei waarom ik de losse componenten niet stuk voor stuk op de hoofdset zou aansluiten ;)

Op 6 mei 2023 15:31:22 schreef Twan1983:
Dat komt vooral door onvolledige informatie en het ontbreken van foto's.
Mijn vraag/opmerking is eigenlijk: kun je de vintage bronnen niet rechtstreeks op de NR1710 aansluiten?
Platenspeler desnoods met een losse voorversterker als de NR1710 geen phono ingang heeft.

De nieuwere Marantz receiver modellen hebben vaak weer een phono ingang, zo ook de NR1710. Volgens mij heeft de SR5500 er juist geen één.

Klopt idd, heb een losse pre-amp hiervoor. (nu de speler nog)

Op 6 mei 2023 15:42:39 schreef klabam:
Je hoeft ook geen glazen bol te hebben.
De vraag was of ik een oude versterker op een nieuwe kon aansluiten en of dat kwaad kan voor de eindtrappen als er geen speakers op de oude aangesloten zijn.

De afstand is helemaal niet relevant.
Dit werd pas relevant toen je zei waarom ik de losse componenten niet stuk voor stuk op de hoofdset zou aansluiten ;)

Als de vraagsteller de relevantie van details niet kent en gooit met nauwelijks gedefinieerde termen als oud, nieuw en vintage zonder in eerste instantie het soort aansluitingen of de apparatuur te benoemen, is het glazenbolpotentieel van zo'n topic heel erg hoog.

En dan kan je je als meedenker beperken tot de letterlijke vraag, maar als je ziet aankomen dat er nog problemen kunnen opduiken, kunnen andere vragen opeens ook relevant worden.