Het oude 2 takt waterpompje van de buren (Type AL-KO SA 30) vonkt niet meer, en start dan ook niet.

De bobine meet vanaf de massa naar de bougiekap 3,1kΩ
De andere aansluiting, waartussen een aan/uit schakelaar naar massa zit, meet 183Ω
Verder geen bedrading.

In het vliegwiel zit een permanente magneet, wat daar nog meer achter zit is nog niet bekend maar zeker is, geen contactpuntjes.

Ik dacht dat een bobine op DC werkt maar dat is er hier niet volgens mij, of er zit een diode (die stuk kan zijn) in de bobine verstopt

Een nieuwe bobine kost rond de 100€ dus liever zeker weten of de bobine stuk is.

Hoe test ik deze bobine het beste?

Voor 99 euro heb je de complete pomp :-)

Ja weet ik maar ik wil proberen het leven van deze nog wat te rekken, in het kader van de antie-weggooimaatschappij en burenhulp :), uiteraard tegen lage kosten anders houdt het op.

Die zwarte draden gaan denk ik naar de stop knop, zit daar geen sluiting in?

Ik ben eigenlijk een 4-takt kenner vanwege m'n hobby met auto's en heb dus weinig ervaring met 2-takt. Maar gezien het een hele simpele opzet is, wil ik wel een gokje wagen naar het analyseren van het probleem.

Ik vermoed dat de ontsteking werkt zoals ik even ruw heb uitgeschets in de bijlage.
De magneet draait rond langs het U-vormige blikpakket en wekt daarmee een stroompuls op in de primaire spoel. Deze is intern verbonden met een HS-trafo'tje die de hoge ontsteekspanning opwekt. Ik vind de bobine ook erg lijken op een lijntrafo.

Haal eens alles los en maak alle contacten goed schoon. Meet dan alles individueel door en ook de kabels. Beweeg ze ook tijdens het meten. Zo'n 2-takt motor trilt nogal. Er zou wel eens een kabelbreuk kunnen zitten die niet altijd merkbaar is.

Je kunt hem ook testen door de bougie tegen het blok (massa) te houden en dus zonder compressie de motor rond te draaien met een accuboormachine met dopsleutel op de het vliegwiel, om te kijken of de bougie vonkt.

Waarschijnlijk zit in die bobine net iets meer dan je denkt.
Zoals een stroomspoel, een Hall-sensor, een thyristor en de hoogspanningspoel. Ik ken het van mijn grasmachine (een viertakt overigens, maar die vonkt ook gewoon elke 360 graden).

Al op ebay gezocht naar vervangers?

In een vorige topic over dit moderne type ontsteking zonder contactpunten werd de nadruk gelegd op het belang van een correcte afstelling van de afstand tot het vliegwiel.

Ik zat eerst ook aan een hal-sensor te denken vanwege de magneet. Maar door het ontbreken van een dynamo en dat de magneet ronddraait onder het perfect er op aangepaste blikpakket, lijkt mij dit ook de vorm van stroomopwekking. Pressies de puls op het ontsteekmoment.

Kijk eerst met de bougie eruit of je vonken hebt, houd de bougie wel tegen massa terwijl je dit doet. Als je geen ziet weet je al aan welke kant je het moet zoeken. Heb je er wel dan krijgt de motor misschien geen benzine. Ook de bougie kabel zelf kan stuk zijn en lekken.

Die bobijntjes hebben electronica ingegoten die de functie van de vroegere contactpuntjes overneemt. Het gebeurd regelmatig dat die electronica er de brui aan geeft. Ook bij de betere merken, want hier weer een Stihl kettingzaag liggen met hetzelfde probleem. Vervangen is dan de enige optie.

Kun je iets met de exploded view/partlist ?

Faston connector loshalen, deze is van de stopfunctie.
Kan sluiting hebben in de draadboom of naar massa.

Probeer eens bougiekabel direct op bougie dus zonder bougiedop.
Dop kan defect zijn.

Heb je de bougie getest in bv in een grasmachine of brommer ;scooter?
Maak alle verbindingen schoon en schuur ze op!
Doe er schone benzine in en reinig de carburateur als ie al langere tijd stil staat. controleer ook de aan/uit schakelaar op een goede werking.

Op 28 mei 2023 14:04:40 schreef 2N3055:
Die zwarte draden gaan denk ik naar de stop knop, zit daar geen sluiting in?

klopt is een enkelpolige aan uit schakelaar is gekontroleerd en is OK inclusief de bedrading.

@*Alfred*
Nog niet gezocht op Ebay, ga ik doen.

@nightwalker
Alles is losgehaald en schoongemaakt, de metingen staan in mijn beginpost.
Ik zal nogmaals meten, dan met omgekeerde polariteit om mogelijk in de bobine weggewerkte halfgeleiders te detecteren

@Hunebedbouwer
Alle contacten zijn met een dremel staalborsteltje van roest ontdaan en meteen licht ingevet.

Op 28 mei 2023 16:24:22 schreef CrossFireX:
Kijk eerst met de bougie eruit of je vonken hebt, houd de bougie wel tegen massa terwijl je dit doet. Als je geen ziet weet je al aan welke kant je het moet zoeken.

Geen enkele vonk als ik dit doe.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Als ik de reakties samenvat zie ik toch donkere wolken komen aandrijven voor deze bobine, maar eerst nog een keer meten.

De bougie elders getest?

Op 29 mei 2023 00:53:02 schreef vergeten:
Ik zal nogmaals meten, dan met omgekeerde polariteit om mogelijk in de bobine weggewerkte halfgeleiders te detecteren

Dat lukt je nooit. Ik heb ooit geprobeerd om te snappen wat er in zo'n los 2-draads elektronisch onderbrekerblokje zit. Met bijv. een curve tracer kun je wel mooi zien bij welke primaire stroom het ding gaat sperren, maar het verdere hoe of wat kun je wel vergeten.
Als je niet bang bent de bobine verder te verprutsen dan kun je hem testen door zelf een repeterende zaagtand-achtige stroom door de primaire wikkeling te sturen (met de juiste polariteit).
Er zit waarschijlijk ook nog een variabele, van het toerental afhankelijke voorontsteking in ingebakken, dus het moment van onderbreken wordt ingewikkelder bepaald dan alleen door de stroomstrekte.

@Gadget_inc
Bedankt

Op 29 mei 2023 10:29:49 schreef aobp11:
[...]Dat lukt je nooit. Ik heb ooit geprobeerd om te snappen wat er in zo'n los 2-draads elektronisch onderbrekerblokje zit. Met bijv. een curve tracer kun je wel mooi zien bij welke primaire stroom het ding gaat sperren, maar het verdere hoe of wat kun je wel vergeten.
Als je niet bang bent de bobine verder te verprutsen dan kun je hem testen door zelf een repeterende zaagtand-achtige stroom door de primaire wikkeling te sturen (met de juiste polariteit).
Er zit waarschijlijk ook nog een variabele, van het toerental afhankelijke voorontsteking in ingebakken, dus het moment van onderbreken wordt ingewikkelder bepaald dan alleen door de stroomstrekte.

Het meten gaat natuurlijk wel lukken :), maar daar ook wat aan hebben!!
Je hebt gelijk het lijkt steeds meer op onbegonnen werk. Dus einde oefening voor de pomp.

Op advies van @*Alfred* ga ik nog even zoeken op Ebay misschien dat daar nog wat te vinden is.

Op 29 mei 2023 01:18:26 schreef Hunebedbouwer:
De bougie elders getest?

Er zijn 2 bougies, een die in de pomp zat en een andere van hetzelfde type. Beide grondig gereinigd maar geen vonk.

En mocht dat niets opleveren, is dit nog altijd een alternatief voor je buren.

https://www.otosan.nl/nl/onderdeel/3065527/al-ko-sa-30-benzine-waterpo…

Op 29 mei 2023 00:53:02 schreef vergeten:
[...]klopt is een enkelpolige aan uit schakelaar is gekontroleerd en is OK inclusief de bedrading.

Een stop-knop? Wanneer wordt de schakelaar geacht massacontact te maken: tijdens normaal bedrijf of wanneer de motor gestopt moet worden? In het laatste geval zou je de bobine alleen kunnen testen met magneetvelden, praktisch gesproken dus alleen door activering met het vliegwiel.
(Ik ga er tenminste vanuit dat de knop alleen een massacontact bedient.)

Zoals HD13 al zei, kabel eens rechtstreeks op bougie proberen.

In de uitgewerkte tekening is het niet heel duidelijk maar het onderdeel waar groene pijl naar wijst lijkt mij hetzelfde als mijn 2de foto.

De groen omcirkelde pin in foto 2 wordt vaak (altijd?) gewoon door de isolatie van de kabel in het koper geduwd, en de rubberdop is dan het enige wat deze veer op zijn plaats houdt. Na verloop van tijd kruipt langs die pin vocht in de kabel en het koper corrodeert rond die pin.
De corrosie kan behoorlijk diep de kabel in gaan richting bobine dus eventueel zal de kabel redelijk veel ingekort moeten worden (en in slechtste geval ook terug verlengd met stukje nieuwe, afhankelijk van hoeveel lengte u op overschot heeft).
Of, soms kan door trillingen de pin los komen te zitten in de kabel en te weinig contact maken met het koper om vonk te krijgen, dan moet u de pin gewoon eens ergens anders door de kabel prikken.

Op 29 mei 2023 21:43:17 schreef aobp11:
[...]Een stop-knop? Wanneer wordt de schakelaar geacht massacontact te maken: tijdens normaal bedrijf of wanneer de motor gestopt moet worden?

Tenzij dit een afwijkend systeem is, maakt de stopknop contact naar massa als de motor gestopt moet worden en overbrugt dan de bougie met een laag-ohmig pad.Doorlijnde is slecht uitgedrukt: ontsteekspoel wordt normaal gezien kortgesloten naar massa.

Edit: doorlijning en volgende