Ik heb een probleem, de condensator aansluitingen zijn losgekomen en weet niet meer hoe ze moeten.
Koelkast Ikea Tinad CB DC190 (gebouwd door Whirlpool)

misschien nog extra aansluitingen nodig?

nog een extra foto

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (55%)]

goed kijken naar de fastons, de gebruikte hebben 2 krassen erop zitten. de condensator zit parallel over de voeding heen. zit de aarde wel goed overigens? die zal eerder bij die schroef zitten, lip staat nog krom..

deze koelkast lijkt wel nieuw overigens..

@testman parallel over de voeding? bij bruin en blauw dan? of aan de zijkant?

Hoe zijn je technische skills? De oplossing is simpel. De weg ernaartoe (via deze weg) zeer hobbelig.

De condensator gaat parallel over de motor ptc. Die zit op de neuter (blauw) die naar een motor pin gaat en de andere motor pin. Niet die derde pin waar de zwarte draad op zit (de bovenste motor pin).

Ik zou de motoraansluiting vd motor halen. En met een meter de ptc en respectievelijke aansluitingen zoeken. Zo heb je zekerheid en idd, zoals ik reeds vermeld zie: zit die aarding correct?

Moest ook even googe'len, maar het lijkt erop dat het een RSCR motor is, resistance start capacitor run. Dus motor start met startwikkeling, als ptc warm wordt verbreekt deze en staat de condensator in serie met startwikkeling en werkt als een hulpwikkeling. Condensator aansluiten op bovenste rail naast de zwarte draad en op tweede rail naast de bruine draad.

Nope

Wat Nope? Verklaar je nader, leg het uit zodat ik er ook nog wat van kan leren, dat is uiteindelijk de bedoeling hier...

Op 28 mei 2023 19:18:31 schreef testman:

deze koelkast lijkt wel nieuw overigens..

Week 15 2023 ?

Herstel, ik ben ervan uit gegaan dat de zwarte kabel de voeding was en dat de grijze kabel naar de motor windingen ging, echter nu ik op internet een plaatje vanuit een andere hoek van het startrelais zag, zag ik ook de drie ronde aansluitingen welke op de compressor aansluitklemmen worden geschoven. Dus het startrelais wordt op de motoraansluitingen geschoven, echter is niet heel duidelijk welk contact naar welke faston gaat

Zoals op de schema's te zien is staat de condensator over de start ptc. De ene hangt aan de neuter de andere op "S"

En kijk....op de foto staat "S"

Dus condensator op de rij met blauwe draad en op de "s"

hallo allen,

ik heb het zelfde probleem met m'n Tinad CBDC 190 koelkast. Bij plaatsen kwam de condensator los. Ik begrijp ondertussen dat blauw op de S aangesloten moet maar waar exact moet de andere kabel komen. Ik hoor graag

Op maandag 29 mei 2023 19:12:56 schreef EricN:
Dus condensator op de rij met blauwe draad en op de "s"