Fluke 199

Evarist

Golden Member

UPDATE op 8/6 onderaan.

Ik kreeg deze scope. Hij is defect. Uiteraard zou ik deze graag hersteld hebben.

De scope start even op en valt dan na 1 sec uit.
Ik zou niet weten waar ik moet beginnen te zoeken.
Wie weet raad?

Nihil est verum, quod non probatur primo.

Batterij uitnemen (los koppelen) en opstarten via enkel de lader zal waarschijnlijk wel lukken. Wij hebben er zo al een aantal vervangen van die batterijen. Originele via fluke dealers zijn redelijk duur.

Heb laatst een accu besteld voor mijn 123 bij 123accu prima prijsje.

Niet storen a.u.b ben al gestoord genoeg!
fred101

Golden Member

Accu checken en anders via de adapter voeden. Ik heb alleen ervaring met de 192. Er zitten waarschijnlijk een paar custom ASICs in. In ieder geval 1 voor de voeding, 1 voor het digitale deel. Die twee zijn samen verantwoordelijk voor het opstarten van de voeding en afhankelijk van elkaar.

Er zit ook een processor in en geheugen (BGA) Allemaal custom Fluke onderdelen. De paar die ik gezien heb hadden allemaal asic problemen. Bij 1 was het de BGA, die heb ik ge-reballed. Die ASIC zijn erg prijzig ( >150 euro) en dan moet je Fluke zover krijgen er een te leveren. Ze zullen eerst zeggen dat ze dat niet doen. Via Fluke USA heb je meer kans.

Er zwerven service manuals van de 190 serie rond. Je moet alles uit de kast halen en dan aan elkaar naast elkaar leggen. Als je aan de andere kant van een PCB moet zijn dan moet je alle drie de dingen omdraaien (heel voorzichtig). Ik maakte een raamwerkje waar ik de 3 boards op monteeerde zodat ik bij beide kanten kon. Ik repareer ze niet meer, veel te veel werk, veel te dure onderdelen en een #$% firma qua service. Maar je kunt het natuurlijk gewoon proberen. Soms heb je geluk.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Nog even opgezocht: in 2021 hebben wij voor 5 batterijen voor de fluke 190 serie 1070€ betaald, komt op 214€ per stuk zonder btw.

Voor de lader betaalden we toen 975 voor eveneens 5 stuks, dat komt op 195€ zonder btw. Die laders hebben in om te slijten ter hoogte van de connector, daar waren ook een paar aan vervanging toe.

opmerking: er was nog wat ander materiaal bij en hebben een korting van 10% gekregen.

Dit alles besteld bij een erkende fluke dealer.

RAAF12

Golden Member

Op 30 mei 2023 21:50:30 schreef Evarist:
Ik kreeg deze scope. Hij is defect. Uiteraard zou ik deze graag hersteld hebben.

De scope start even op en valt dan na 1 sec uit.
Ik zou niet weten waar ik moet beginnen te zoeken.
Wie weet raad?

Mocht je er niet uitkomen kan je hem verkopen, aan mij bijv!

Evarist

Golden Member

De accu is defect, dat is een feit, maar via de voeding heeft hij hetzelfde probleem.
Fred 101, ik ga je advies volgen en eens nakijken. Dankje.

Nihil est verum, quod non probatur primo.

Jammer te lezen, vandaag toevallig terug eentje met slechte batterij binnen. In het filmpje zie je eerst opstarten met voeding ingeplugd en defecte batterij ingeplugd. Je hoort de fluke opstaren en uitvallen (scherm blijft zwart, lichte flits). Daarna de batterij eruit en enkel aan de voeding. Opstarten normaal.

fluke test batt.mp4

Op 31 mei 2023 12:01:56 schreef Evarist:
De accu is defect, dat is een feit, maar via de voeding heeft hij hetzelfde probleem.
Fred 101, ik ga je advies volgen en eens nakijken. Dankje.

Kan zijn dat de voeding ook stuk is omdat deze een slechte accu op peil trachte te houden.

Evarist

Golden Member

Diagnose gesteld.
De accu is defect zoals eerder aangegeven.
Maar de voedingstekker maakt slecht contact. Ik heb het snoer zo gespannen dat het altijd contact maakt en de scope heeft de ganse nacht blijven werken.

Accu's kopen en stekker kopen en ik ben de fiere eigenaar van een Fluke 199. Voor?? 20€??

Dank iedereen voor de hulp.

Nihil est verum, quod non probatur primo.

Leuk om te lezen.
Steker goed nameten, was wat mee....

Evarist

Golden Member

ALARM.

De scope is dus toch niet in orde.
Het scherm gaat aan, de menu's werken allemaal maar de verticale werkt niet, niet A of niet B.
De Voltmeter, die ook met een ADC werkt, gaat wel.

De beide ADC's krijgen spanning.
Waar moet ik nu zoeken?

Nihil est verum, quod non probatur primo.
fred101

Golden Member

Normaal zou je zeggen dat als beide kanalen dood zijn het in een gezamenlijk gebruikt onderdeel moet zitten (een van de ASICs) maar als die van jou automotive is gebruikt is het heel goed mogelijk dat alleen beide kanalen zijn opgeblazen. (secundair aan de bobine meten, hey ik heb geen trace, even kanaal 2 proberen, hmmm, die doet het ook niet (meer) Een eigenaar vond dat vreemd want hij had de scoop toch op 1000V/div gezet....

Je kunt een signaal invoeren in het scoopdeel, dan kijken hoever je dat kunt volgen. Het is lang geleden dat ik er een heb open gehad. Zelfs met schema erbij zijn het complexe apparaten en lastig om aan te werken omdat je vaak aan beide kanten van de PCBs moet meten. Volgens mij zat er geen ADC in de kanalen zelf. Ik dacht dat het signaal via opto/trafo wordt doorgevoerd uit een kanaal en er dan 1 ADC zit en die gecontroleerd wordt door de D-ASIC.

Ik zou het service manual opzoeken en dan met een scoop aan de gang. Signaal volgen en op de ASICs meten of er pootjes zijn die iets vreemds of niets doen. Dat klinkt veel makkelijker dan het is. Ik heb 1 keer met een thermische camera gevonden dat er een short in de P-ASIC zat. Ik begin er niet meer aan. Teveel werk en risico. Als de D-ASIC niet werkt kan dat komen door een fout in 1 van de andere en voor de prijs dat die onderdelen kosten ga je niet gokken.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Evarist

Golden Member

Even met andere dingen bezig geweest. Waar de scope vandaan komt weet ik niet: zeker van een firma, maar ik weet niet welke.

Ik kan het signaal volgen tot na de optocoupler. Het binnenkomend signaal gaat door een chip en dan via een optocoupler naar de D-Asic of de S-Asic en daar kan ik niet aan meten. (tremor)
Wat kan er nog mis zijn?

[Bericht gewijzigd door Evarist op vrijdag 16 juni 2023 22:43:55 (15%)

Nihil est verum, quod non probatur primo.