jal programmeren

Hallo allemaal,

Ikheb een vraag i.v.m. jal programate. Ik heb het boek Microcontrollers programmeren van Peter Zwart. In het boek maakt hij gebruik van het gratis terminal programma Realterm. Dit programma moet via een seriele poort comuniceren met microchip 18f4455.Ik heb een pickit programmer van microchip maar de schrijver beschrijft ook de aansluiting met programmer wisp648 (die al een seriele poort ingebakken heeft)Mijn vraag is nu : moet ik mijn seriele poort (usb to serial port adapter) met de opsteek breadbord verbinden waar de geprogrammeerde microchip op steekt?
Graag een antwoord.
Jossmans

Lambiek

Special Member

Hier heb je een voorbeeld.

https://www.circuitsonline.net/downloads/werken_met_profilab_expert_4.…

Ik gebruik de pickit2 of 3. De aansluitingen staan op blz-57, kijk maar of je er iets mee kunt.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Hallo Lambiek, zeer interessant, en iets gelijkaardig als Realterm, ik ga me daar is verder in verdiepen.
thanks
Jossmans

Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Lambiek

Special Member

Op 1 juni 2023 14:47:26 schreef jossmans:
Hallo Lambiek, zeer interessant, en iets gelijkaardig als Realterm, ik ga me daar is verder in verdiepen.

Als je de pickit2 of 3 gebruikt moet je zorgen dat je PGD, PGC, Vpp, 0VDC en 5VDC aansluit op de juiste pinnen van je controller. Daar is het schema voor als voorbeeld.

Pin-40 = PGD, Pin-39 = PGC, Pin-1 = Vpp, Pin-12 = 0VDC, Pin-31 = 0VDC, Pin-11 = 5VDC en Pin-32 = 5VDC.

En verder maakt het niet uit in welke taal je het programma schrijft, of dat nu Jall, Basic, Microbasic, C of een andere taal is. Het wordt allemaal omgezet door de compiler in HEX en over geschoten in je controller door een programmer.

En misschien kun je nog leuke ideeën uit het boek halen. :)

Ja, dat is wel ok , ik heb een prinplaat gemaakt waar ik mijn pickit3 kan aansluiten. op de print zitten pennen gesoldeerd met aansluitingen voor MCLR,VDD,VSS,PGD, en PGC waar ik de pickit 3 op steek.Op de print is een 40pins adapter gesoldeerd waar de pic op geklikt is.Dat werkt allemaal perfect .De microchip wordt perfect geprogrammeerd. Ik moet, denk ik op de print nog een aansluiting maken voor de seriele poort om te communiceren met de realterm terminal program

Lambiek

Special Member

Ik gebruik daar Profilab voor, om te communiceren met de pc. Op die manier kun je via de pc van alles besturen in combinatie met de controller.

is profilab gratis? ik vind de PDF van Profilab wel super interessant

Als je iets gratis zoekt kijk hier dan eens https://micset.wixsite.com/micset

Alle programma's zijn .exe files, je moet dus niks installeren.

Ik heb ze zelf nog niet gebruikt maar wel al een eindwerk met een PIC gezien die dit gebruikte, het zag er indrukwekkend uit, zie foto

E:/ op de foto werd Xscada v4 (2019) gebruikt, nu zitten ze al aan V8.xx

[Bericht gewijzigd door MGP op vrijdag 2 juni 2023 14:00:22 (12%)

LDmicro user.
Lambiek

Special Member

Op 2 juni 2023 12:46:57 schreef jossmans:
is profilab gratis?

Nee is niet gratis, hier kun je een probeer versie downloaden.

https://www.abacom-online.de/demos/profilab-expert40(demo).exe

Ik gebruik het al zo'n 25+ jaar, tot grote tevredenheid. :)