Jacques1956

Jacques van Montfort

misschien kan je hier wat mee: https://www.autec.nl/sites/default/files/content/attachments/2020-05/I…

[Bericht gewijzigd door Jacques1956 op vrijdag 2 juni 2023 13:42:01 (97%)]

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Onwaarschijnlijk dat je 3x 380 Volt meet.
Wij hebben hier al een jaar of 25 ruim 3x 400 Volt.
En dan zijn de fasen zelden op de volt gelijk.

Meet ook eens met een ohmmeter de spoelen van de motor door.
Meten aan de uitgaande of afgaande kant van de magneetschakelaar.
Meten met UITGgeschakelde voeding.

[Bericht gewijzigd door Toeternietoe op vrijdag 2 juni 2023 14:50:09 (39%)]

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Ik ken deze werking van je heftafel niet. Vandaar mijn late reactie.
Dus bij dalen van de tafel gaat de tafel even omhoog om de blokkering op te heffen.
Nooit gezien dus.

Ik vermoed dat het printje is om en (korte) vertraging te realiseren.
Dan denk ik dat het printje er voor zorgt dat bij DALEN de motor even (1 seconde?.) aangestuurt word door dit printje.
Het printje heeft sowieso niets met de draairichting te maken.

Ik weet alleen nog niet waarvoor die 2 afzonderlijke draden in het motoraansluitkastje voor zijn.
In 1e instantie denk ik aan een remmagneet, naar dat lijkt me erg onwaarschijnlijk bij deze pompmotor. Thermische beveiliging, Klixon of thermo-element?

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Op 2 juni 2023 15:09:55 schreef mvdk:
[...]
Kan gewoon zo zijn hoor..

[...]

Heeft ie al gedaan.
[...]

Het is een zeldzaamheid dat je precies 3x 380 Volt meet in een 3x 400 Volt net.
Meestal is er wel een meting die een paar volt meer of minder is dan de andere.
Ook 3x 1,5 Om meten (is het een 4 kW motor?) lijkt me onwaarschijnlijk.
Is 1,5 Om erg laag voor een 4 kW motor, en dan meet je bij deze waarde een spoel vaak wel een of twee tienden hoger.

Denk dat de TS geen zin heeft in antwoorden die hem niet bevallen.

Op 2 juni 2023 15:13:12 schreef Toeternietoe:
Ik ken deze werking van je heftafel niet. Vandaar mijn late reactie.
Dus bij dalen van de tafel gaat de tafel even omhoog om de blokkering op te heffen.
Nooit gezien dus.

Ik vermoed dat het printje is om en (korte) vertraging te realiseren.
Dan denk ik dat het printje er voor zorgt dat bij DALEN de motor even (1 seconde?.) aangestuurt word door dit printje.
Het printje heeft sowieso niets met de draairichting te maken.

Printje is idd voor korte vertraging. Bij daling wordt de burg een cm omhoog geheven, waardoor de vergrendeling hem eruit kan duwen. Daarna zakt de brug netjes, met motor uit.

Ik mis echter de 0.5 sec. inschakelvertraging. Als ik handmatig simuleer, werkt alles prima en graat de brug omhoog en omlaag. Ik vermoed dat de defecte weerstand ervoor zorgt dat er geen vertraging bij stijgen zit (dus eerst klep open, dan motor draaien), en het daardoor fout gaat

Status is nu dus dat dalen prima werkt, heffen ook mits ik de motor 0,5 - 1 sec later laat starten dan alles wat begint als ik de heffen knop indruk.

Op 2 juni 2023 15:18:09 schreef Toeternietoe:
[...]
Denk dat de TS geen zin heeft in antwoorden die hem niet bevallen.

Nou nou, dat is nogal een aanname.

Oke, ik meet 392 volt ipv 380 volt. Maakt dat voor de praktijk wat uit? Nee, ik meet op alle 3 de fases zo 392 volt, dus prima.

Weerstand is wel degelijk tussen de strip die de 3 polen verbind, en tussen de 3 aansluitpunten 3x 1.5 Ohm. Niet meer en niet minder.

Status is nu dus dat dalen prima werkt, heffen ook mits ik de motor 0,5 - 1 sec later laat starten dan alles wat begint als ik de heffen knop indruk. Draairichting is dan ook prima

Lambiek

Special Member

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Zit er een timer in de besturing, zoja kwestie van tijd iets aanpassen.

Op 2 juni 2023 15:46:47 schreef Lambiek:
Zit er een timer in de besturing, zoja kwestie van tijd iets aanpassen.

Ik vermoed dat dat de printplaat is die ik eerder poste, waar een weerstand van defect is... Alleen kan de waarde niet achterhalen

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Op 2 juni 2023 15:20:59 schreef erikvantrijp:
[...]

Nou nou, dat is nogal een aanname.

Oke, ik meet 392 volt ipv 380 volt. Maakt dat voor de praktijk wat uit? Nee, ik meet op alle 3 de fases zo 392 volt, dus prima.

Weerstand is wel degelijk tussen de strip die de 3 polen verbind, en tussen de 3 aansluitpunten 3x 1.5 Ohm. Niet meer en niet minder.

Het is niet voor niets dat we vragen of je echt 3 fasen hebt, en wat dan de spanning is.
In de meeste gevallen mis je een fase, je meet dan 1 x 400 Volt en 2 x een afwijkende waarde.

We vragen dit je om mee te KUNNEN denken en zo je proberen te helpen het probleem op te lossen.
Jij geeft dan een antwoord dat in de praktijk nooit voor komt. Dat geeft te denken.

Nu kan ik je verder helemaal niet volgen, zonder iets is er maar zo een andere storing aan de heftafel, zonder iets gedaan te hebben is ineens de draairichting goed, en kondigt zich een nieuw probleem aan.k
Dat kan natuurlijk, met een foute draairichting had je een defekt aan de tijdverdtaging ook moeilijk kunnen konstateren.
Maar wat het je nu gedaan om de draairichting goed te krijgen?

Ik denk dat je nu verder moet gaan zoeken in het printje
Daar zit niet veel bijzonders op, kwestie van alle komponenten doormeten. Misschien is er een component defekt. Dat blauwe dingetje is een relais, die kan het probleem ook veroorzaken.
Dat blauwe dingetje moet je kunnen horen klikken bij het dalen van de heftafel.

[Bericht gewijzigd door Toeternietoe op vrijdag 2 juni 2023 16:22:21 (12%)]

  1. Op het moment dat ik de heffen knop indruk draait de motor de verkeerde kant om.
  2. Ik wilde toen de magneetschakelaar uitsluiten, en heb deze in de kast losgemaakt. Daarna een losse magneetschakelaar gepakt, die rechtstreeks op de 5 polige rode stekker aangesloten en de 3 draden die uit de originele magneetschakelaar komen op de losse gedaan
  3. Op het moment dat ik dan de heffen knop indruk bekrachtigen een paar relais etc. Als ik dan 0,5 seconden later de losse magneetschakelaar bekrachtig, draait de motor prima de goede richting in en werkt alles

Mijn conclusie is dan dat er een vertraging voor de motor dient te zitten op het moment dat je druk gaat pompen. Dat gebeurd om 1 of andere reden niet, en daar verdenk ik het printplaatje van.

Op 2 juni 2023 16:37:10 schreef Toeternietoe:
Punt.1 van je bovenstaande verhaal is dus nog niet opgelost?

Jawel, bovenstaande is de volgorde waarin ik het wel werkend heb.

Dus zonder losse magneetschakelaar (dus dat de motor gelijk gestart wordt samen met andere dingen) blijft het probleem van verkeerd draaien. Met punt 2 en 3 werkt het prima.

Hunebedbouwer

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

Dat verkeerd omdraaien doet ie dit alleen als ie al op enige hoogte staat? of ook als ie vanaf de grond omhoog moet? In het eerste geval kan het zijn dat de pomp als hydromotor fungeert, als dan de motorrelais ietsie later inkomt kan deze thermisch worden uit geschakeld.

benleentje

Golden Member

Op 2 juni 2023 15:22:26 schreef erikvantrijp:
Status is nu dus dat dalen prima werkt, heffen ook mits ik de motor 0,5 - 1 sec later laat starten dan alles wat begint als ik de heffen knop indruk. Draairichting is dan ook prima

Normaal is dat de motor eerst moet draaien, maar dat is dan meer dat de motor onbelast kan aanlopen.
Bij jouw moet alles eerst ingeschakeld staan en moet de motor juist op vollast direct aan het werk, en dat vind ik best opmerkelijk. Ik zou dan denken dat er een klep lekt oid en dat die klep eerst ingeschakeld dient te zijn voordat die druk krijgt. En anders als de klep al druk heeft het niet wil schakelen.
Maar dat verklaard dan weer niet waarom de motor verkeerd om draait. Maar een motor waarvan de draairichting niet via relais kan veranderen zou hou dan ook altijd dezelfde kant om moeten draaien. Als het een gezonde niet defecte motor is en de draairichting veranderd dan komt dan doordat de externe kracht op de motor daarvoor zorgt in dit geval dus druk vanuit het systeem die de oliepomp aandrijft waardoor de motor van richting verandert. Als je dat bij een goede motor lukt dan zal de beveiliging ook moeten aanspreken anders gaat de motor daar vrij snel van stuk.

Iets zegt me dat de motor dus niet meer zo goed is of dater toch iets mis is met de metingen en er tocht iets in de relais of bedrading niet goed zit. Om in dit geval een goed beeld te krijgen zal je ook de motorstroom per fase moeten gaan meten.

In een motor waarvan een spoel defect is of een fase ontbreekt is het heel makkelijk om die bij aanzetten de verkeerde kant op te laten draaien. Theoretisch zou de motor elke keer bij aanzetten een willekeurige kant op gaan draaien maar vaak is er wel een voorkeur richting als er verder geen belasting is. Door ook maar iets aan de belasting te veranderen kan die draairichting dan omdraaien.

Lambiek

Special Member

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Wat voor besturing zit er voor, maak daar eens duidelijke foto's van en plaats die hier.

Ik vind het een vreemd verhaal en het zou niet moeten kunnen, maar misschien is er iets mis met de besturing.

mel

Golden Member

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Magneetschakelaar waar 1 kontakt van is uitgebrand waardoor het slecht kontakt maakt. dat lijkt me het logische.

benleentje

Golden Member

Op 2 juni 2023 11:05:14 schreef erikvantrijp:
Ben inmiddels een stap verder.

Wat ik nu constateer:

  1. Pomp via besturing laten lopen: draait verkeerde kant op
  2. Pomp rechtstreeks op 3 fase aangesloten en dan los van besturing aansturen: draait verkeerde kant op
  3. Pomp rechtstreeks op 3 fase aangesloten --> besturing omhoog indrukken en dan pomp los aansturen: Pomp draait GOEDE kant op, brug komt omhoog.

Het heeft dus iets te maken met het daalventiel oid, wat te traag aangestuurd wordt? Als ik eerst de ventielen die hij bekrachtigd aanstuur, en dan de pomp, gaat het goed.

Ik snap 2 niet zo. Je hebt de pop rechtstreeks aangesloten maar draaid de verkeerde kant op, heb je daarna ook nog 2 fasen omgedraaid.

Als je dan wel de 2 fasen gedraaid heb en de motor loopt nog steeds dezelfde kant op ben ik wel benieuwd naar de exacte spanningen op een draaiende motor en eventueel de stroom.
Een motor die niet van draairichting wil veranderen mist een fase of is defect.

Op 3 juni 2023 15:26:44 schreef erikvantrijp:
[...]

Zucht. Kom kijken als je het niet geloofd.

Het is niet een kwestie van geloven maar gewoon dat het niet kan met de gegevens die je aandraagt. En het is ook niet dat ik twijfel aan je kunde maar ik weet wel en ook uit ervaring dat je hersenen raar werken en dat je best lang in een verkeerde denkpiste kan blijven hangen.

Het help dan oom doelgericht en nauwkeurig te blijven werken. En ik snap ergens wel dat je zegt nu ik overal dezelfde spanning gemeten, maar toch kan een verschil van 20V in spanning onbelangrijk lijken of het is aanwijzing dat er iets niet klopt.
Maar ook al krijgt de motor 3x de goede spanning dan weet je nog maar de helft. Normaal is spanning meten genoeg maar met rare gedrag van jouw motor zal je toch ook echt de stroom moeten gaan meten.

testman

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 3 juni 2023 17:24:01 schreef mel:
Magneetschakelaar waar 1 kontakt van is uitgebrand waardoor het slecht kontakt maakt. dat lijkt me het logische.

lijkt me ook aannemelijk, dat relais is al niet heel ruim genomen en haalt wel een 30 jaren..

GJ_

Moderator

www.xj3.nl

Op 3 juni 2023 21:25:26 schreef benleentje:
Een motor die niet van draairichting wil veranderen mist een fase of is defect.

precies, dat roep ik al vanaf het begin.
Maar TS weigert tot nu toe de fasen na te meten zoals aangegeven en de informatie te delen.

Het kan, als de vorige eigenaar alles los gehad heeft, zelfs zo zijn dat er één spoel is omgedraaid.

Hunebedbouwer

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

Met één spoel omgedraaid créeer je een toevalsgenerator die afhankelijk van de spoel het eerst spanning en de volgende een rechts of een links draaiveld opwekt.
Je motor heeft dan niet z'n volle vermogen en de motor word veel heter. Komen de draden in 2 groepjes van3 uit de motor, mag je aannemen dat de ene U-V-W is En de andere -X-Y-Z. Komt alles uit een 1 gat, wordt het een zoek plaatje.

Ah, de draden. Ik dacht al dat het om de wikkelingen ging :X

Ik snap intuitief wel wat voor een rare gevolgen een enkele
"omgedraaide" spoel kan hebben. Als je van zo'n omdraaiing geen weet
hebt, ben je daar inderdaad wel even zoet mee.

Zoals TS: kijk dat nou eens na, tweegeestige!

U-V-W is driehoek, en X-Y-Z ster...? Nee, dat kan niet, want geen nul.
(Zie je wel: ik snap er niks van.)

EDIT: aanv.

[Bericht gewijzigd door schaafuit op zondag 4 juni 2023 11:43:49 (22%)]

GJ_

Moderator

www.xj3.nl

Op 4 juni 2023 11:19:08 schreef Hunebedbouwer: Komt alles uit een 1 gat, wordt het een zoek plaatje.

Dat valt wel mee:
eerst de draden van de drie spoelen zoeken. Dan met een DC voeding met stroombegrenzing (of een 9V batterij) één voor één DC op de spoelen zetten en een kompas op de motor leggen. Dan zie je hoe de spoelen in de motor liggen. Als je de plus en de min omdraait , draait ook het kompas om.
Kies een willekeurige kompasrichting en leg alle "plussen" aan één kant op het aansluitblokje, en de "minnen" één positie verschoven aan de andere kant van het blokje.
Da's minder dan 10 minuten werk.

Het enige dat je dan kan overkomen is dat de motor niet in de juiste richting draait, maar daar gaat niemand wakker van liggen.
(De draairichting is die van de belangrijkste uitgaande as, als je op die as kijkt.
Bij een motorreductor is het anders: daar is de draairichting die van de ventilator als je op de ventilator kijkt. Bij een rechts draaiveld moet de motor ook rechtsom draaien)

[Bericht gewijzigd door GJ_ op zondag 4 juni 2023 12:20:38 (24%)]

Nu ben ik nieuwsgierig: laat eens zo'n lasdopje zien...?

Hoe zijn ze precies slechter dan de ouderwetse lasdopjes die wij in
.nl kennen? Gewoon de kwaliteit? Of brakkere constructie?

EDIT: OK, plaatjes van de buitenkant gevonden achter die link. Ze zijn
geel i.p.v. zwart en ze lijken kleiner. Hoe zit het met het
binnenwerk...?

[Bericht gewijzigd door schaafuit op zondag 4 juni 2023 12:30:34 (31%)]

Ik meet:

Op de in komende l1,l2 en l3 van de magneetschakelaar op de besturing nu:

l1-l2 407
l2-l3 406
l1-l3 407

Waarde is nu hoger, omdat de 90 zonnepanelen flink aan het werk zijn.

Op de uitgaande meet ik exact hetzelfde als de schakelaar bekrachtigd is.

Op de motor meet ik t.o.v. de aarde:

groen 231
zwart 232
roze 231

Ik heb helaas geen kompas ;-)

Ik merk aan de reacties dat ik moeilijk kan uitleggen wat ik bedoel, of het iig niet goed overkomt..

Als ik alles origineel aansluit, zie ik de motor de verkeerde kant opdraaien (wat ik ook doe). Er zit bij de motor ook een daalventiel, wat "gelijktijdig" open gaat om de druk kwijt te kunnen. Ik merk nu dat als de motor gelijk draait en het daalventiel niet gelijk open is, de motor de verkeerde kant op draait.

Als ik de motor los aansluit met een 2e magneetschakelaar, en dus het daalventiel bekrachtig en dan de magneetschakelaar, de motor prima draait en de brug alles doe wat ik wil.

Brengt me op het losse printplaatje met de defecte weerstand. Ik vermoed dat dat iets van een vertraging zou moeten leveren en het nu niet doet. Als ik de magneetschakelaar bekrachtig via een vertraagd inschakel relais op 0.5 sec, werkt alles perfect.

Over de wikkelingen in de motor, die zitten links en rechts per 3 gebundeld. Nu vertrouw ik inmiddels niets meer aan de besturing, dus zou de opmerking dat ze niet 1:1 kwa kleur moeten zitten, maar moeten verspringen zomaar kunnen kloppen. Kan ik dit zomaar doen?

Hier ook nog een foto van de hele besturing:

Wat is dat losse contact, doosje rechtsboven, onderkant midden?

Zit daar niet zelfs een blobje soldeer op...? (Foto is te vaag om het
goed te zien.)

Ben zelf programmeur, dus ik weet er allemaal nog minder van dan jij :)

EDIT: aanv.

[Bericht gewijzigd door schaafuit op zondag 4 juni 2023 13:51:33 (23%)]