380v motor hefbrug (ster) wil niet omdraaien

Hallo,

Ik heb sinds kort een gebruikte hefbrug gekocht. Deze draait op 3 fase (geen 0). De motor wordt geschakeld door een relais (3 fase), welke l1,l2 en l3 naar de motor doorschakelt. De motor staat in sterschakeling aangesloten. Ik meet op alle 3 de aansluitingen 230v (spoelspanning). Dit klopt met het type plaatje.

Er gaat echter ook iets naar de motor met 2 dunne draadjes, wat ik niet kan thuisbrengen. Deze verwijderen zorgt ervoor dat de motor niets doet (behalve wat geluid maken).

De brug heeft (volgens de vorige eigenaar) zo gewerkt. Het probleem is dat de hydrauliek motor de verkeerde kant op draait. Ik denk, draai even fase l2 en l3 om en klaar. Niet dus. Elke combi geprobeerd, motor blijft verkeerde kant opdraaien (en dus geen olie pompen).

Iemand een idee voor ik rigoureus een andere motor ga kopen?

Mvg, Erik

jerome

Golden Member

Als voedingsspanning heb je dan toch 400V als je 3X 230V hebt gemeten van het knooppunt naar de fase. Meet ook van fase naar fase. De dunne draden zijn de thermische beveiliging en bij onderbreking mag de motor geen spanning krijgen en dus geen geluid maken, wat wijst op een missende fase. E De dunnen draden staan dan in serie met de drukknop. Er klopt dus iets niet met de bedrading. Post foto's van relaiskast. Welke spoelspanning? van relais of motor?

[Bericht gewijzigd door jerome op donderdag 1 juni 2023 23:04:49 (12%)

Klopt, voedingsspanning is 380v. Fase naar fase = 380v. Op de magneetschakelaar (uitgaand) meet ik ook tussen T1-T2, T2-T3, T1-T3 380v.

jerome

Golden Member

Waarschijnlijk komt dat geluid van de spoel van het ventiel wat ik onderaan zie. Kan wat brommen. Heb al veel rare dingen meegemaakt, maar dat een 3 fase motor niet anders gaat draaien bij het wisselen van 2 fase's, dat nog nooit geweten. Bij een ontbrekende fase kan een onbelaste motor wel eens in een willekeurige richting gaan draaien, maar dat is dus ook niet het geval. Je zou nog de weerstand van elke motorspoel kunnen meten. Moet 3 keer gelijk zijn. Spoelen mogen onderling ook geen weerstand hebben tov elkaar, maar daarvoor moet het knooppunt ontkoppeld worden.

revado

Honourable Member

Een 3 fase motor moet met 2 fases wisselen de andere kant op gaan draaien.
Weet je zeker dat hij niet de andere kant op gaat draaien bij wisselen?
Kan je aan de koelvin zien, of is er steeds geen oliedruk door een andere reden?
Inderdaad eerst de spoelen even ohms meten.

[Bericht gewijzigd door revado op donderdag 1 juni 2023 23:19:30 (14%)

Ik ga morgen de spoelen eens meten.

Ik controleer idd de draairichting aan de hand van de pijl op de motor, en de daarbij check ik de koelvinnen. Die blijven heerlijk dezelfde kant opdraaien.

de extra draden zijn van een rem wrs. zonder spanning op die rem loopt de motor niet aan. check maar of er spanning op die draden staat. de klep onder de motor zou met alleen zakken moeten schakelen. normaal als de brug boven staat opent alleen de klep, de motor draait niet om te zakken.

wat meet je op de motor zelf als deze draait? je zou 3x 400V moeten meten. tussen de fasen meten, niet naar aarde of nul. als je een fase mist of die zit aan een andere fase dan loopt de motor ook niet aan en verandert de draairichting niet.

[Bericht gewijzigd door testman op donderdag 1 juni 2023 23:33:14 (30%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer
jerome

Golden Member

Waarvoor dient het electrisch ventiel op de pomp? Kan het daalventiel zijn of anders een ventiel wat er voor zorgt dat de motor onbelast kan opstarten, maar dan is er ook nog een handmatig ventiel om te dalen. Als met de aansturing van dat ventiel iets fout gaat zal er geen druk opgebouwd worden. Als dit een 4 palenbrug is met kabels zijn er een aantal schakelaars in het loopwerk die de kabelspanning controleren. Onlangs nog een depannage gehad waarbij 1 schakelaar niet wou terugveren door oud kabelvet.

Op 1 juni 2023 23:31:19 schreef testman:
de extra draden zijn van een rem wrs. zonder spanning op die rem loopt de motor niet aan. check maar of er spanning op die draden staat. de klep onder de motor zou met alleen zakken moeten schakelen. normaal als de brug boven staat opent alleen de klep, de motor draait niet om te zakken.

Klopt, de motor draait heel even als je omlaag drukt, om hem uit de vergrendeling te tillen. Daarna stopt de motor en blijft alleen het luchtventiel open staan om de tandheugel vrij te maken

Op 1 juni 2023 23:33:37 schreef jerome:
Waarvoor dient het electrisch ventiel op de pomp? Kan het daalventiel zijn of anders een ventiel wat er voor zorgt dat de motor onbelast kan opstarten, maar dan is er ook nog een handmatig ventiel om te dalen. Als met de aansturing van dat ventiel iets fout gaat zal er geen druk opgebouwd worden. Als dit een 4 palenbrug is met kabels zijn er een aantal schakelaars in het loopwerk die de kabelspanning controleren. Onlangs nog een depannage gehad waarbij 1 schakelaar niet wou terugveren door oud kabelvet.

Dit is een Autec rijbaanschaarhefbrug met wielvrij systeem.

Op 1 juni 2023 23:31:19 schreef testman:wat meet je op de motor zelf als deze draait? je zou 3x 400V moeten meten. tussen de fasen meten, niet naar aarde of nul. als je een fase mist of die zit aan een andere fase dan loopt de motor ook niet aan en verandert de draairichting niet.

Dan meet ik idd 3x400v

Die dunne draden zijn van de thermische motor beveiliging.
Hoewel de aansluitingen in de motor voor een driehoek aansluiting niet goed zitten, maakt dat voor de steraansluiting niets uit.
Ik denk dan ook dat de motor wel omkeert, maar dat de klephandel voor zakken open staat.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

Als ik meet op z-u x-v y-w (met plaatje over z,x,y vast) meet ik op elke aansluiting 1.5 Ohm. Daarbij draden naar relais losgenomen

Op 1 juni 2023 23:39:28 schreef Hunebedbouwer:
Die dunne draden zijn van de thermische motor beveiliging.
Hoewel de aansluitingen in de motor voor een driehoek aansluiting niet goed zitten, maakt dat voor de steraansluiting niets uit.
Ik denk dan ook dat de motor wel omkeert, maar dat de klephandel voor zakken open staat.

Motor draait niet om, blijft in dezelfde richting draaien. Ik kan de koelventilator goed zien

jerome

Golden Member

Ik denk niet dat de motor moet draaien om te zakken. De perlucht gestuurde pallen hebben normaal een contactje die hun positie moet bevestigen. Als daar iets fout gaat kan je niet zakken. Als het kort heffen wel werkt alvorens zou moeten dalen, dan is je draairichting juist. Mijn vriend hier in de buurt heeft net dezelfde brug. Zal eens horen of zijn motor al dan niet gaat draaien bij het zakken. Motor draait nooit om bij het zakken. Draairichting staat meestal aangegeven op de motor.

Op 1 juni 2023 23:50:35 schreef jerome:
Ik denk niet dat de motor moet draaien om te zakken. De perlucht gestuurde pallen hebben normaal een contactje die hun positie moet bevestigen. Als daar iets fout gaat kan je niet zakken. Als het kort heffen wel werkt alvorens zou moeten dalen, dan is je draairichting juist. Mijn vriend hier in de buurt heeft net dezelfde brug. Zal eens horen of zijn motor al dan niet gaat draaien bij het zakken. Motor draait nooit om bij het zakken. Draairichting staat meestal aangegeven op de motor.

Als ik op dalen druk, gaat de motor heel even draaien (verkeerde kant ook), terwijl het luchtventiel de pallen bediend. Ventiel blijft dan ook bekrachtigd zolang ik de daalknop indruk. Ik heb die constructie meer gezien, omdat eerst de belasting van de tandheugel af moet voordat deze omhoog gedrukt kan worden.Al die beveiligingen zijn overbrugt met wago klemmen.. Brug is 30 jaar oud, heb er ook verder geen schema / documentatie van. Autec zelf heeft blijkbaar ook niets meer, contact mee gehad. Schijnt een Al3509WF te zijn.

Zal morgen ook eens testen met 3 fase's rechtstreeks op de motor, en dan 2 fases wisselen. Dan zal hij toch echt moeten omkeren.

Alle info is welkom ;-)

Motor draait niet om, blijft in dezelfde richting draaien. Ik kan de koelventilator goed zien

Een tyrap in de ventilator steken en kijken in welke richting die afbuigt geeft zekerheid over de draairichting

Kan u ook eens een foto maken van de pomp .

Ik verwacht ook kleppen ( gepiloteerde terugslagkleppen ) die op de zuiger zijn geplaatst, als slangbreukventiel . Maak ook eens een foto van de hydraulische aansluiting op de zuiger .

Er zou ook een systeem aanwezig moeten zijn om de twee zuigers synchroon te laten lopen . B.v.b. bij een 4-palenbrug gebeurt dit met 1 zuiger en 4 kabels met telkens 1 kabel naar 1 toren .

GJ_

Moderator

Op 1 juni 2023 23:31:19 schreef testman:
de extra draden zijn van een rem wrs.

Een rem op een pomp?? Ik weet (vrijwel) zeker dat het geen rem is maar een ventiel.

Op 2 juni 2023 07:14:47 schreef Lead Acid:
Kan u ook eens een foto maken van de pomp .

Ik verwacht ook kleppen ( gepiloteerde terugslagkleppen ) die op de zuiger zijn geplaatst, als slangbreukventiel . Maak ook eens een foto van de hydraulische aansluiting op de zuiger .

Er zou ook een systeem aanwezig moeten zijn om de twee zuigers synchroon te laten lopen . B.v.b. bij een 4-palenbrug gebeurt dit met 1 zuiger en 4 kabels met telkens 1 kabel naar 1 toren .

Zuigers staan beide in serie, zowel voor de hoofdbrug als wielvrij systeem. Los daarvan, probleem is dat pomp verkeerd om draait ;-)

Jinny

Golden Member

Even heel stom, horen dit soort bruggen niet op hun eigen gewicht te dalen?
Ofwel, je tilt 'm uit de vergrendeling en daarna moet het ventiel open zodat de brug zakt door het leeglopen van de cilinders...
Dat is hoe ik weet dat dit soort bruggen werken...

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Klopt, doen ze ook. Alleen hij zal eerst uit de vergrendeling moeten :) Probleem is dat de brug nu geinstalleerd is, en hij eerst met omhoog zal moeten om te ontluchten etc. Alleen als de pomp verkeerd om draait, gebeurd er weinig. Ga zometeen de pomp los aansluiten op 3 fase, en kijken wat hij dan doet.

Jinny

Golden Member

Hoe heb je het ding dan omhoog gekregen?
Immers, de pomp zal altijd dezelfde kant op moeten draaien, enerzijds om de brug te tillen, en anderzijds om de brug uit de vergrendeling te tillen.
Hij hoeft niet de andere kant op te draaien...

Of ik begrijp ergens iets heel erg niet... (waarschijnlijk dom meisje is)

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Op 2 juni 2023 09:10:48 schreef Jinny:
Hoe heb je het ding dan omhoog gekregen?
Immers, de pomp zal altijd dezelfde kant op moeten draaien, enerzijds om de brug te tillen, en anderzijds om de brug uit de vergrendeling te tillen.
Hij hoeft niet de andere kant op te draaien...

Of ik begrijp ergens iets heel erg niet... (waarschijnlijk dom meisje is)

Hij is nog niet omhoog ;-) Hij ligt nu in de grond. Met de kraan is hij een paar tanden omhoog getild om de scharen boven de grond te hebben, zodat de slangen aangesloten konden worden. Nu met het in bedrijf stellen constateer ik dat de pomp de verkeerde kant opdraait dan de pijl die erop staat, en er geen druk opgebouwd wordt.

Jinny

Golden Member

Ahhh, ik ging af op de foto van gisteravond, daar staat ie gewoon omhoog.
Je weet zeker dat de slangen goed om zitten?
Immers, als de pomp de verkeerde kant op draait moet je bubbels in je voorraadvat krijgen.

Edit, even lezen, motor draait tegen de pijlrichting in...

[Bericht gewijzigd door Jinny op vrijdag 2 juni 2023 09:20:12 (13%)

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen