Beste en gewaardeerde loadcell professionals,

Na vele pogingen lukt het helaas nog steeds niet om de loadcell indicator te kalibreren.
Dit filmpje met een zeer vergelijkbare loadcell is als leidraad aangehouden voor kalibratie;
https://youtu.be/FAQ1iFS1QtY

Het gaat om een loadcell indicator zonder merk van Chinese komaf.
Ook de loadcell van met een bereik van 1 kg is merkloos (zie bijlage).

Heeft iemand enig idee waar het mis zou kunnen gaan?
Mocht er nog meer informatie benodigd zijn hoor ik het natuurlijk graag!

Alvast bedankt voor de reacties en hulp!

Vriendelijke groetjes,

Michel

Heeft iemand enig idee waar het mis zou kunnen gaan?

Ja hier:

;)

Die ATO kast is minstens 20x zo groot, dus ik weet niet welke overeenkomsten jij ziet. De calibratie procedure is onderdeel van de firmware. De Chinezen kopiëren het uiterlijk meestal zo dat het op een foto een zelfde ding lijkt voor een fractie van de prijs maar daar houdt alles op.

Ik heb ooit zo een PID gekocht. Had zelfs het zelfde typenummer als een echte (die ik later kocht) bleek alleen 5x zo klein te zijn en er zat geen PID regeling in. Je kon alleen een temperatuur instellen. Was gewoon een mooi aangeklede thermostaat.

[Bericht gewijzigd door fred101 op (53%)]

Geeft ie überhaupt wel een waarde aan? Geeft de versterker wel de juiste exitatiespanning en wat meet je onder belasting op de uitgang van de loadcell?
Is het een vier of een zesdraadsaansluiting, en in het geval van een zesdraads: heb je de sensedraden wel overbrugd?

Op 5 juni 2023 08:49:49 schreef fred101:
[...]
Ja hier:
[...]
;)

Die ATO kast is minstens 20x zo groot, dus ik weet niet welke overeenkomsten jij ziet. De calibratie procedure is onderdeel van de firmware. De Chinezen kopiëren het uiterlijk meestal zo dat het op een foto een zelfde ding lijkt voor een fractie van de prijs maar daar houdt alles op.

Ik heb ooit zo een PID gekocht. Had zelfs het zelfde typenummer als een echte (die ik later kocht) bleek alleen 5x zo klein te zijn en er zat geen PID regeling in. Je kon alleen een temperatuur instellen. Was gewoon een mooi aangeklede thermostaat.

De indicator in het filmpje inderdaad ietsjes groter :P
Qua druk knopjes, aansluitingen en functies lijkt hij vrij identiek.

Helaas heb ik tot op heden geen “echte” indicator kunnen vinden met dezelfde functionaliteiten.

[Bericht gewijzigd door Michael...CR op (15%)]

Op 5 juni 2023 08:56:10 schreef GJ_:
Geeft ie überhaupt wel een waarde aan? Geeft de versterker wel de juiste exitatiespanning en wat meet je onder belasting op de uitgang van de loadcell?
Is het een vier of een zesdraadsaansluiting, en in het geval van een zesdraads: heb je de sensedraden wel overbrugd?

De loadcell indicator leest de loadcelll wel uit inderdaad, wanneer ik er bijvoorbeeld een gewicht van 250 gram op zet geeft hij een andere waarde aan (ongeveer het dubbele geloof ik).

Momenteel ben ik nog niet bekend met de exitatiespanning.
Het meten van de loadcell heb ik nog niet gedaan, voor mijn gevoel zit het hem echt in het kalibreren van de indicator.

Het is een vierdraadsaansluiting.

Op 5 juni 2023 10:45:08 schreef Michael...CR:
[...]
Qua druk knopjes, aansluitingen en functies lijkt hij vrij identiek.

Ja, hij lijkt identiek maar hij is het dus niet. Een ferrari en een tractor hebben beide 4 wielen. Jij zult de calibratie methode voor die van jou uit het manual van die van jou moeten halen. Bij China crap moet je er altijd van uitgaan dat iets wat er gelijk uitziet functioneel niet gelijk hoeft te zijn en dat meestal ook niet is. Daarnaast maken ze fakes van fakes van fakes... en iedere keer weer goedkoper. De eerste fake heeft nog min of meer de hoofd functies van het origineel, de laatste in de verte het uiterlijk maar is op alle fronten zover uitgekleed dat het eigenlijk niks meer doet.

Bij welke stap in het calibratie process krijg je de error?
Heb je de parameters KG, weegbereik en decimale punt wel kunnen setten?

Op 5 juni 2023 11:10:52 schreef fred101:
Ja, hij lijkt identiek maar hij is het dus niet. Een ferrari en een tractor hebben beide 4 wielen.

HA:

Op 5 juni 2023 10:54:40 schreef Michael...CR:
[...]

De loadcell indicator leest de loadcelll wel uit inderdaad, wanneer ik er bijvoorbeeld een gewicht van 250 gram op zet geeft hij een andere waarde aan (ongeveer het dubbele geloof ik).

Momenteel ben ik nog niet bekend met de exitatiespanning.

Als ie het dubbele aangeeft kan het zijn dat je exitatiespanning ook het dubbele is van de standaard instelling.EDIT: dat was een domme opmerking!
Maar dan nog zul je moeten calibreren. Als je de gegevens van de loadcell hebt zou dit al een stuk gemakkelijker zijn. Ik krijg altijd per LC een apart calibratierapport.
Jouw LC's is een van de meest verkochte low budget LC's. In deze bouwvorm ken ik ze niet in een 1kg verie. Deze beginnen meestal bij 3kg.

Ik mag toch hopen dat je bij die loadcell minimaal een rapportje hebt gekregen. Zelfs bij de goedkopere Chinese Zemic LC's (zijn wel goed trouwens) krijg ik ze. Die moet je goed bewaren. Zie voorbeeld:

calibratie_nr13_magazijn.pdf

@GJ_ De loadcells zullen vergelijkbaar zijn met deze: https://www.tinytronics.nl/shop/index.php?route=product/search&sea…

Als je ze direct in China koopt (of bij een andere nederlandse herverkoper) dan is er vaak meer keus in de "onder 1kg" range. b.v.
https://www.aliexpress.com/item/4001076627755.html heeft ook 100g.

Op 5 juni 2023 11:27:13 schreef 2N3055:
Bij welke stap in het calibratie process krijg je de error?
Heb je de parameters KG, weegbereik en decimale punt wel kunnen setten?

De error komt op de allerlaatste stap wanneer je het kalibratiegewicht moet plaatsen en op enter drukt..
De parameters staan allen juist.

Op 5 juni 2023 11:10:52 schreef fred101:
[...]
Ja, hij lijkt identiek maar hij is het dus niet. Een ferrari en een tractor hebben beide 4 wielen. Jij zult de calibratie methode voor die van jou uit het manual van die van jou moeten halen. Bij China crap moet je er altijd van uitgaan dat iets wat er gelijk uitziet functioneel niet gelijk hoeft te zijn en dat meestal ook niet is. Daarnaast maken ze fakes van fakes van fakes... en iedere keer weer goedkoper. De eerste fake heeft nog min of meer de hoofd functies van het origineel, de laatste in de verte het uiterlijk maar is op alle fronten zover uitgekleed dat het eigenlijk niks meer doet.

Dat is zeker waar, ik heb wel een handleiding liggen maar helaas is mijn chinees niet zo goed :S

Op 5 juni 2023 11:59:07 schreef rew:
@GJ_ De loadcells zullen vergelijkbaar zijn met deze: https://www.tinytronics.nl/shop/index.php?route=product/search&sea…

Die lijken er idd sterk op. Ik denk dat de foto alleen maar lijkt op de voor mij "normale" cellen maar dat ze een slag kleiner zijn. De voor mij normale cellen zijn qua bouw al niet geschikt voor die lage bereiken. En ik gebruik zelf veel meer LC's in de meerdere tonnen bereik gaan.

Op 5 juni 2023 13:11:06 schreef Michael...CR:
Dat is zeker waar, ik heb wel een handleiding liggen maar helaas is mijn chinees niet zo goed :S

Via de camera van je telefoon en Google translate gaat prima. En anders heb ik hier nog een stuk of zes woordenboeken voor je >:-)

Op 5 juni 2023 11:31:32 schreef GJ_:
[...]HA:
[bijlage][...]Als ie het dubbele aangeeft kan het zijn dat je exitatiespanning ook het dubbele is van de standaard instelling.EDIT: dat was een domme opmerking!
Maar dan nog zul je moeten calibreren. Als je de gegevens van de loadcell hebt zou dit al een stuk gemakkelijker zijn. Ik krijg altijd per LC een apart calibratierapport.
Jouw LC's is een van de meest verkochte low budget LC's. In deze bouwvorm ken ik ze niet in een 1kg verie. Deze beginnen meestal bij 3kg.

Ik mag toch hopen dat je bij die loadcell minimaal een rapportje hebt gekregen. Zelfs bij de goedkopere Chinese Zemic LC's (zijn wel goed trouwens) krijg ik ze. Die moet je goed bewaren. Zie voorbeeld:[bijlage]

Er is helaas geen kalibratierapport meegegeven, dus ik zal het enkel met de indicator moeten doen.

Op 5 juni 2023 11:59:07 schreef rew:

Als je ze direct in China koopt (of bij een andere nederlandse herverkoper) dan is er vaak meer keus in de "onder 1kg" range. b.v.
https://www.aliexpress.com/item/4001076627755.html heeft ook 100g.

De loadcell van 1 kg komt inderdaad van Tinytronics.
De indicator komt van Banggood.

Volgens mij is dit de handleiding, zelf zou ik wat met de "transducer sensitify" spelen en aanpassen aan de loadcel specs. en daarna opnieuw proberen te calibreren.

De loadcell is inmiddels bovenwater gekomen, met de specs ervan - via de verkoper.

De indicator komt van Banggood.

Stond er op deze laatste website dan geen enkele informatie waar je mee verder kan opzoek naar de juiste handleiding? Stuur eens een link van het product als je echt helemaal geen andere specificaties hebt.

Op 5 juni 2023 13:11:06 schreef Michael...CR:

Oh, dan installeer je de google-translate app op je telefoon: Die kan "live" vertalen van de camerabeelden!