Ik zou graag stroom willen meten (berekenen) met mijn scoop. Daarvoor zoek ik een shunt weerstand.
Welke gebruiken jullie hiervoor? De stroom die ik wil meten ligt tussen de 0.1 en 15A. Ik vind de selectie op google shopping niet echt super. Hebben jullie alternatieven? Of wat gebruiken jullie?
Differentiaalprobe kan ook, maar dan een klein beetje een huistuinkeuken dingetje, niet al te speciaal.
weardguy
http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
Dat hangt van de stroom af, omdat de nauwkeurigheid van de meting samenhangt met die van de instelling van de scoop.
Gezien het nogal forse bereik denk ik niet dat je echt één vaste waarde gaat vinden die bij alle gegeven waardes nog een bruikbaar bereik op je scoop oplevert en dat je waarschijnlijk beter af bent met twee of drie waardes. Dan gebruik je de ene voor stromen tot 5 Ampère, de andere tot 10 Ampère en de derde voor stromen tot 15 Ampère.
Ik dacht recent bijvoorbeeld een microcontroller die twee LEDs laat knipperen 'even' te meten. Ik begon met 1 Ohm, maar er werd zo weinig stroom getrokken dat ik nauwelijks iets bruikbaars op m'n scoop kreeg in het laagste spanningsbereik: de ruis was bijna groter dan wat ik wou weten.
Uiteindelijk bleek de controller zelfs met 100 Ohm in de voedingsleiding nog prima te functioneren. Natuurlijk is de 0,6 mA of zo die er op z'n hoogst getrokken werd niet te vergelijken met 100 mA en meer, maar ik denk wel dat je met een 0,1 Ohm weerstand bij alles onder een Ampère best wat moeite gaat krijgen nog wat bruikbaars te meten.
Wat betreft componenten zou ik google-shopping (wat dat ook moge wezen) echt zo snel mogelijk vergeten (wat is er mis met zoeken bij elektronicazaken zelf?)
Het mag nu toch al jaren bekend zijn dat Google resultaten geeft op basis van wat zij denken dat jij wil zien, omdat bedrijven betalen om zo hoog mogelijk in de zoekresultaten te verschijnen.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Een scoop is nu niet echt het ideale instrument om kleine spanningen of stromen te meten, een multimeter doet dat veel beter...
Ik gebruik als shunt meestal iets tussen de 0.1 en 0.022 Ohm. (hangt af van de spanning die je wilt en hoeveel verlies er is toegestaan)
hardbass
PE2BAS
Iets waar je rekening mee moet houden is dat de meeste scope's 8 bit zijn. (ik neem aan dat je een DSO hebt) Als je dan 15A wilt meten dan heb je 256 stappen dus 59 mA per stap. Dat is dus de kleinste wijziging die je kan waarnemen.
Je zou ook een stroomtang kunnen kopen voor je scope. Dat lost bovenstaand probleem niet op maar je kan dan wel geïsoleerd meten. Let op dat als je voor een weerstand (shunt) gaat, dat de aardklemmen van de scope allemaal aan elkaar zitten verbonden intern. Bij een meting moeten de aardklemmen dus allemaal op hetzelfde potentiaal zitten. (Sidenote, de aardklemmen zitten ook aan de aarde, dus je kan sluiting krijgen als je daar geen rekening mee houdt.)
(Ha, dit is mijn 2000e post. Zit stiekem al best wat jaren op dit forum.
)
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
@hardbass: Volgens mij had (/heb?) ik een scoop die van het 8=bit bereik maar 200 waardes gebruikte. Er waren namelijk 400 pixels op het scherm voor de golfvorm. Met 256 meetwaardes uitsmeren over 400 pixels krijg je artefacten die je liever niet wil.
Maar goed, je verhaal klopt in de meeste gevallen niet helemaal: Je hoeft de scope niet in dezelfde V/div stand te laten staan als je vandaag een kleine stroom aan het meten bent.
Om de vraag te beantwoorden: "Welke shuntwaarde ik gebruik": 10mOhm.
Dit tot ongeveer 10A. De weerstand is 2W en met 10A krijg ik dus 1W in de weerstand.
Om tot 15A te kunnen en om onder de 1W te blijven, moet je naar ongeveer 5mOhm.
Door "tot 1A" met een andere weerstand te meten, krijg je een veel hogere resolutie. Ik zou weer mikken op max 1W in de weerstand, en dan reken ik 1 Ohm uit. De spanningen zijn dan veel groter, Dat helpt met de betrouwbaarheid/ruis in de metingen.
Gadget_inc
Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
Op 5 juni 2023 16:50:40 schreef hardbass:
(Ha, dit is mijn 2000e post. Zit stiekem al best wat jaren op dit forum.
)
Wie weet krijg jij ook ooit zo een taart 
Je kunt in principe alles gebruiken. Bij auto's zoeken ze naar verbruikers die teveel stroom blijven trekken als alles uit staat door de weerstand van de zekeringen te gebruiken met een millivolt meter. Dit om te voorkomen dat je alle bussen wakker schud door ergens een draad even los te halen.
Ik gebruik soms een 100 mΩ 1 % vierdraads shunt, maar voor 15A is dat wat groot, dan moet hij gekoeld en het spanningsverlies geen probleem zijn. 10 mΩ is dan vermoedelijk beter.
Controleer of het kanaal van de scope op "A" kan, en eventueel of de ratio van de probe vrij instelbaar is. Als dat zo is zijn afwijkende waarden geen groot probleem. Neem de shunt als het even kan zo nauwkeurig dat er niet extra gerekend hoeft te worden aan de onzekerheid, dan is het gewoon aflezen en klaar.
Comfort is stiekem best belangrijk om fouten te voorkomen.
Wees er steeds op bedacht dat de gnd van de scope stevig aan de shunt zit. De shunt in de GND werkt vaak het eenvoudigste.
Wat mij ook bevalt is om de analoge monitor uitgang van de Delta ES030 aan de scope te hangen. Die is 1 V/A, en niet sloom.
benleentje
Golden Member
Welke gebruiken jullie hiervoor? De stroom die ik wil meten ligt tussen de 0.1 en 15A. Ik vind de selectie op google shopping niet echt super.
De waarde van de weerstand hangt ook sterk af van de schakeling zelf. Als ik bv een 5V voeding heb en ik wel de stroom naar een IC weten dan mag ik daar maar zeg maximaal 200mV spanningsval hebben.
Of als je de stroom naar Li-ion wilt meten en je zet de meetweerstand tussen voeding en accu, dan krijgt de li-ion uiteindelijk een lagere spanning.
Een meetweerstand voor stroom heeft dus vrijwel altijd invloed op de schakeling. De weerstand verhuizing van de min naar de plus help vaak wel maar dan komt je via de scoop al snel in de problemen als je zowel spanning en stroom wilt meten en je via de scope de boel kortsluit.
Er is dus niet een eenduidig antwoord en je zal per schakeling veel overwegingen moeten maken voor de beste aanpak.
Voordeel is dat je niet perse 0,1% weerstanden nodig hebt omdat de scope die nauwkeurigheid ook niet haalt. JE kan met gangbare 1% metaal film weerstanden dan goed uit de voeten.
Waar je goed op moet letten is de warmte die in de weerstand gaat zitten en bij 15A bepaalt dat alleen al in grote mate de waarde van weerstand zelf.
0,1Ω of 100mΩ en 15A = 22.5W
En vanaf 0,1A - 15A is de spanning erover
10mV - 1,5V.
10mV is voor een scope nog goed te doen. Maar 1,5V verlies in de meetweerstand is met het meten aan li-ion best veel en of teveel.
0,01Ω of 10mΩ en 15A = 2.25W
Spanningsval is 1mV - 150mV.
Bij de meeste scopes zit je met 1mV in de ruis te meten en je verliest het onderste bereik en vanaf 5mV valt er wat te meten voorde scope.
150mV is dan wel een veel betere spanningsval.
Wil je goede stabiele meetweerstanden dan zij onderstaande aan te raden.
https://www.conrad.nl/nl/search.html?search=issabellenhutte
Bovenstaande weerstanden zijn ivm met een multimeter of beter meter wel noodzakelijk maar via een scope iets overkill. Een goede 1% draadgewonden weerstand is goed genoeg. In ieder geval geen koolfilm weerstand nemen want die hebben teveel temperatuur drift.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op 5 juni 2023 21:24:01 schreef benleentje:
10mV is voor een scope nog goed te doen. Maar 1,5V verlies in de meetweerstand is met het meten aan li-ion best veel en of teveel.
Ik zie niet in hoe het "te veel" kan zijn. ALS je een dikke 1S cel probeert te laden met 15A, dan zal de lader met 1.5V mogelijke spanningsval direct in "CV" mode gaan en zal nooit meer dan ongeveer 5A hoeven te leveren. De eindspanning zal wel vrijwel direct bereikt worden. Het is dus niet dat het niet meer werkt of zo, maar je beinvloedt het gebeuren zodanig dat je meting zinloos is....
benleentje
Golden Member
Het is dus niet dat het niet meer werkt of zo, maar je beinvloedt het gebeuren zodanig dat je meting zinloos is....
Ja je hebt gelijk, maar ik bedoelde ook meer dan het de meting zoveel beïnvloed dat het eigenlijk zinloos is.
.
Ben blij dat je het even wat beter weet uit te leggen.
[Bericht gewijzigd door benleentje op (11%)]
hardbass
PE2BAS
Op 5 juni 2023 16:59:15 schreef rew:
@hardbass: Volgens mij had (/heb?) ik een scoop die van het 8=bit bereik maar 200 waardes gebruikte. Er waren namelijk 400 pixels op het scherm voor de golfvorm. Met 256 meetwaardes uitsmeren over 400 pixels krijg je artefacten die je liever niet wil.Maar goed, je verhaal klopt in de meeste gevallen niet helemaal: Je hoeft de scope niet in dezelfde V/div stand te laten staan als je vandaag een kleine stroom aan het meten bent.
Ahja daar heb je wel gelijk in, ik zat nog erg in mijn hoofd met een stroom meting van laatst. Dat is een processor die in rust een paar micro gebruikt en in bedrijf naar zoon 100 mA schiet. Om dat allemaal goed weer te geven heb je een behoorlijk dynamisch bereik nodig.
Goed, het hangt allemaal af wat TS precies wilt bereiken.
---
Haha leuke taart wel, 15000 posts dat zal nog even duren, ik heb 16 jaar gedaan over de eerste 2000. Dus op dit tempo ga ik dat in mijn leven niet meer redden 
Op 5 juni 2023 16:16:07 schreef Christiaan371:
Ik zou graag stroom willen meten (berekenen) met mijn scoop. Daarvoor zoek ik een shunt weerstand.
Waarom zou je dat met een scoop willen bekijken?
Welke gebruiken jullie hiervoor?
Dat ligt geheel aan de toepassing. Bij hoge stromen moet je een lagere weerstand gebruiken dan bij lagere stromen. Als je bijvoorbeeld aan iets wil meten waar 100A doorloopt, kun je met een weerstand/shunt van 0.01 of 0.001 Ohm af. Als je daar 1A mee wil meten kom je op 0.01V of 0.001V per ampère uit, het is dus net hoe precies het allemaal moet. En vergeet niet dat je altijd wat verlies hebt, het vermogen loopt toch over de weerstand/shunt.
Hebben jullie alternatieven? Of wat gebruiken jullie?
Stroomtang, multimeter of bijvoorbeeld een hall-sensor.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Ik gebruik bijna nooit shunts, ik gebruik stroom probes, de i-prober 520 van TTi (Flux gate) , P6042 van Tek (AC+DC) , een 1 GHz AC probe van Tek (kan niet open, je moet er een draad door duwen, is een stroom trafotje).
Maar scoop stroom probes zijn niet goedkoop en er zijn meer zoekers dan verkopers als je tweede hands zoekt
Maar zelf een AC stroom trafotje maken is niet moeilijk
Ik heb een AC stroomtang van Philips maar die is bedoeld voor een multimeter, Zoiets krijg je met wat electronica ook wel geschikt voor een scope (ivm de juiste A/div)
Verder wat DHZ shunts voor DMM gebruik, maar kan ook voor scoop. Probleem is dat je voor kleine stroom een grote shunt nodig hebt om genoeg spanningval te hebben voor je scoop, en dus ook een grote spanningval voor je DUT. Als die op 5V werkt en jou shunt pikt daar 1V van in dan is het de vraag of je DUT op 4V nog steeds werkt. Shunts zijn ideaal voor hoge stroom waar het burden voltage (de spanningval) niet uitmaakt, anders dan dat je shunt het vermogen aan moet kunnen. Hoe meer resolutie je wilt kan door een grotere shunt of door een DMM met meer digits.
Een diffprobe is makkelijk omdat je dan de shunt overal in het circuit kunt hangen. (als je ergens een draad kunt doorknippen natuurlijk)
Belangrijk:
- hoeveel stroom mag het ding max, maar ook minimaal ivm de resolutie
- Welke frequentie (voor een shunt maakt het niet zoveel uit zolang je niet in een transmissielijn gaat meten. maar RF zou ik alleen met een CT doen)
Ik heb bijna altijd een stroommeting als ik ergens aan werk. Of via een losse AC+DC powermeter, of via een scoop probe of via de display van een labvoeding of AC labvoeding en ik meet heel veel met een losse scope stroom probe. Stroom zegt zoveel over de werking van een circuit
Hier stuitert een fluke 80J-10 rond voor dat soort dingen. Dat is een 10mΩ shunt zoals die ook in de fluke 8000A zat.
Daarnaast heb ik nog een bakje met wat dikke weerstanden in handige waardes voor lagere stromen.
[Bericht gewijzigd door Sine op (36%)]
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
Op 6 juni 2023 13:16:40 schreef hardbass:
[...]---
Haha leuke taart wel, 15000 posts dat zal nog even duren, ik heb 16 jaar gedaan over de eerste 2000. Dus op dit tempo ga ik dat in mijn leven niet meer redden
hangt er helemaal vanaf, je bent 4 maanden eerder co lid geworden als ik, maar de teller staat een stukje hoger intussen, een 40K. vroeg me al af waar dat toetsenbord van versleten was 
Zelf nauwkeurige shunts maken voor verschillende DC A-bereiken is niet lastig. Er zijn zat (zeer) nauwkeurige laag ohmige weerstanden te koop die je in serie of parallel kunt schakelen naar gelang het gewenste A-bereik en de burden spanning. Daarnaast is er ook nog weerstandsdraad op rol te koop (met specificaties in een datasheet) dat je zelf op lengte kunt knippen voor een bepaalde gewenste weerstandswaarde.
En verder een simpel stuk (dun, dik of dikker) koperdraad van een bepaalde lengte doet het ook goed als je de mogelijkheid hebt om de weerstandswaarde van het stuk koperdraad goed (nauwkeurig) te kunnen meten (met een nauwkeurige stroombron en een nauwkeurige mV meter kom al je een heel eind).
benleentje
Golden Member
Op 6 juni 2023 14:17:01 schreef Lambiek:
[...]
Waarom zou je dat met een scoop willen bekijken?
Waarom niet? Lijkt me toch gewoon ook normaal waarom heb je anders een scope heb gekocht?
Ik gebruik bijna nooit shunts, ik gebruik stroom probes,
Een nadeel van een shunt is dat je die vaak aan een schakeling moet gaan toevoegen en met een stroomprobe kan je die wat makkelijker ergens over een draad zetten.
Maar als je je zelf je schakeling ontwerpt is mijn voorkeur toch een shunt te plaatsen.