Is er iemand die enig idee heeft wat deze kastjes aan de gevel doen?
De gemeente is ons riool aan het vernieuwen en heeft midden in de straat zo’n zwarte kabel doorgegraven.
Niemand in de straat heeft geklaagd dat iets niet werkt.
Het is sowieso niet de telefoonlijn.
De doorgegraven kabel is ook een coaxiale kabel net als in het kastje uit komt.
Eigenlijk wil ik de kastjes van de gevel trekken want ik vind ze maar lelijk.
De kastjes zitten op bijna elk huis in de straat.
Waar zou die antenne dan voor zijn geweest?
Zou die antenne ergens in de wijk hebben gestaan?
Waarschijnlijk is het dan niet meer in gebruik.
We hebben sowieso al een nieuwe groene TV kabel liggen.
Die hebben ze al een andere keer hier kapot gegraven.
benleentje
Golden Member
Het is coax dus vroeger was dat voor TV en radio, met kastjes lijkt het dan wel dat radio en TV apart zat.
Later is over die coax ook vaak internet gegaan.
Als TV, radio en internet in de wijk gewoon werkt lijkt het wel niet meer gebruik is.
Die antenne was voor radio en TV en stond inderdaad mogelijk ergens in de wijk. In de buurt waar ik ben opgegroeid was ook zo'n systeem. Eén mast in de wijk met de antennes in plaats van op elk dak een hark. De voorloper van echte kabel-TV zeg maar.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
dat was van een GAI antennemast destijds. dat was voor de CAI kwam, een antennemast waar een wijk opzat, gezien dat CAI in de jaren 80 kwam zal dit nog jaren 60-70 zijn geweest. die kastjes zijn splitters, bij elk huis takt de kabel 1x af en gaat weer verder naar het volgende huis, oud rijgsysteem tamelijk slecht, een sternet als bij CAI is beter..
ik zou ook zeggen knip en weg die roestige ouwe bende..
Dat bovenste kastje is een splitter denk ik.Er gaat 1 kabel in en er komen er 2 uit.
Bij inzoomen zie je duidelijk -15 dB staan bij 2 kabels.
edit\ah,testman zag het ook al.
[Bericht gewijzigd door Hubie op (11%)]
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Op 5 juni 2023 20:33:48 schreef tmdr:
Is er iemand die enig idee heeft wat deze kastjes aan de gevel doen?
Die liggen daar uit te rusten 
Ok duidelijk verhaal.
Die gaan morgen van de gevel af!
En dat scheelt de mannen van de gemeente die kabel repareren!
Dat is flinke dikke coax.Even een paar honderd meter uit de straat trekken en naar de oud ijzer/koperboer
Die CAI maatschappij bestaat mss al 40 jaar niet meer....
[Bericht gewijzigd door Hubie op (21%)]
En de buurt zich maar afvragen waarom in hemelsnaam de stoeptegels aan
1 kant een centimeter verzakt zijn...
Gadget_inc
Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
Op 5 juni 2023 20:43:05 schreef benleentje:
Later is over die coax ook vaak internet gegaan.
Dat denk ik niet hoor....
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
testman
er was geen sleutel van deze kast meer, dus maar opengewrikt
denk dat ie binnenkort bij t oud ijzer ligt. er zat nog een scheidingstrafo tussen die niet aan te raken was zo heet, meteen een goede energiebesparing..
Als je geld niet in windmolens en zonnepanelen stopt, maar in een team dat dit soort sluipverbruik opzoekt dan haal je nog een flink rendement denk ik.
Toeternietoe
Dubbelgeïsoleerd
Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Op woensdag 31 januari 2024 20:06:01 schreef testman:
er was geen sleutel van deze kast meer, dus maar opengewriktdenk dat ie binnenkort bij t oud ijzer ligt. er zat nog een scheidingstrafo tussen die niet aan te raken was zo heet, meteen een goede energiebesparing..
Er heeft wel iemand (meer dan) 20 jaar een energierekening betaald, en heeft al die jaren liggen slapen.
testman
Op woensdag 31 januari 2024 23:06:21 schreef Toeternietoe:
[...]
Er heeft wel iemand (meer dan) 20 jaar een energierekening betaald, en heeft al die jaren liggen slapen.
nou, de onder verdeler waar de voeding voor deze GAI kast vanaf kwam, wist men het bestaan niet eens van af tot ik die vond zoekend naar de oorzaak van een ander probleem. er was natuurlijk wel meer stby verbruik op die aansluiting, vandaar dat het niet echt opviel. maar ik kwam nog overal de 42V antenne versterkers tegen die vanuit deze kast werden gevoed.
Op woensdag 31 januari 2024 23:06:21 schreef Toeternietoe:
[...]
En zelfs met hypermoderne gebouwen gebeuren dit soort zaken. Ik zit soms op een voorheen 4 jaar ongebruikt kantoor met het modernste van het modernste (led, cv, thermostaatje gaat elke avond automatisch naar 18, elke ochtend weer naar 21). Toch wordt het daar met grote regelmaat 26°C, het is zeker 120m² dus dat is niet van de 2 a 3 computers en een paar ledlampen.
Ik heb het drie keer gemeld dat het akelig warm wordt, er gebeurd weinig. Er zijn nog een paar van die ruimtes. Ik vraag me dan af zou er niet al 5 jaar lang gewoon 500-600m² 5 graden teveel opgestookt worden?
Op woensdag 31 januari 2024 18:45:15 schreef testman:
kwam onlangs iets tegen wat me aan dit topic deed denken.
Dat kan zo het museum in, een wonder dat die nooit is opgeruimd 
testman
Op donderdag 1 februari 2024 17:18:17 schreef Blue Sky:
[...]Dat kan zo het museum in, een wonder dat die nooit is opgeruimd
deze GAI kast dankt z'n overleving wrs aan het feit dat ie moeilijk bereikbaar was en niet in het zicht hing. om erbij te komen moet je op 34 meter hoog een eindje langs de dakrand lopen over/om wat obstakels heen.