HVinduction

Special Member

Ik zie soms bij chinese webshops zoals Aliexpress automaten voorbij komen die qua behuizing gelijk zijn aan de "echte" merken zoals bijvoorbeeld deze:

Deze lijkt echt sprekend op die van Merlin Gerin:

Ik weet dat sommige componenten uit China stukken goedkoper zijn omdat ze bijvoorbeeld gerecycled zijn of niet door de kwaliteitscontrole zijn gekomen en dan goedkoper worden doorverkocht maar zou dat hier ook het geval zijn, of zouden ze gewoon dezelfde mallen gebruiken?

Ik heb uit nieuwsgierigheid 1 besteld om te kijken of deze ook goed blijft schakelen op de lange termijn en of de aardlekbeveiliging ook goed werkt, het automaat gedeelte kan ik testen met een transformator. De aardlekfunctie van deze automaten is overigens nog wel van het type AC, ik heb geen idee of deze spanningsafhankelijk is.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Deze lijken helemaal niet op elkaar.

revado

Honourable Member

Die in het voorbeeld is een aardlektype AC ( zie het logo achter 230V) en die mag je niet meer gebruiken in een woonhuis, moet een aardlektype A zijn.

Het is ook een automaat met C karateristiek, dat is voor normale groep niet de bedoeling, maar een B karakteristiek automaat.
C is soms nodig bij motoren etc. met zware inschakelstromen.
Typisch weer ali meuk.

benleentje

Golden Member

Het enige wat hetzelfde lijkt te zijn is de schakellip Blauw en zwart) en de drukknop met symbool T (wit en oranje), als je dan enkel naarde vorm kijkt en iet enkel naar de kleur.
Hoewel het best kan dat Merlin de behuizing en de kunststof onderlenen inkoopt en niet zelf maakt, dan nog zegt dat natuurlijk helemaal niets over wat er binnenin zit.

testman

waar rook was, werkt nu iets niet meer

lijkt mij ook niet echt hetzelfde, en dan nog merlin gerin is er allang niet meer. opgegaan in schneider. tevens is die alamat uit begin jaren 90 nog..

Ik vind ze toch wel sprekend op mekaar lijken hoor. Maar mallen maken kunnen de Chinezen ook wel dus dit zou een kopie kunnen zijn.

RAAF12

Golden Member

3 Youtube livestreams met zeehonden uit Lauwersoog https://www.youtube.com/@zeehondencentrumpieterburen/streams

Die rechthoekige opening onder de testknop is afwezig.

revado

Honourable Member

En de hoogte van de montageklemmen lijkt anders, kijk maar naar de bovenste schroeven.
Een "look alike", dat is alles.
En dit is ook om even aan te denken, boven in, onder uit!

[Bericht gewijzigd door revado op donderdag 15 juni 2023 08:26:07 (26%)]

maartenbakker

Golden Member

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ik sluit me aan bij Nordrack en borduur daar op door. Maar uiteindelijk zal Big Clive's methode uitsluitsel moeten bieden omdat het binnenwerk toch anders kan zijn, dus wie bestelt er een en heeft ook nog een Merlin Gerin liggen?

Zowel kopiën als zelf (door)ontwikkelde producten zijn in China vaak in enige mate gekloond (waarom zou je iets goeds drastisch veranderen als er geen copyrights of patenten in de weg zitten). Zie bijvoorbeeld een stuk of 1000 verschillende merken soldeerstations die ooit begonnen zijn als een Hakko-knock off en vervolgens met redelijk identiek uiterlijk maar soms behoorlijk verschillende binnenwerken (zoals hier misschien?) door allerhande kleinere en grotere werkplaatsen en fabrieken geproduceerd worden.

Overigens kan het ook echt ouderwetse licentie-achtige productie zijn of iets dat daaruit is voortgevloeid. Dit gebeurde in Oost-Europa vroeger al: een Westers bedrijf ging een samenwerking aan en leverde productielijnen en fabrieken aan hun samenwerkingspartner. Denk aan de Renault 12, de Zastava of de Lada. Ook die bedrijven gooiden hun mallen en ontwerpen niet weg nadat het model al ouderwets was, maar brachten wel langzaam veranderingen aan.

De Chinese variant daarvan wordt door de overheid gestimuleerd. Nu gaat dat eerder om dingen als electrische auto's en 5G, maar ook in het verleden had je al joint ventures zoals Qingdao Liebherr (Haier).

Namaak zal voorkomen, zoals alles wat financieel aantrekkelijk lijkt tegenwoordig wel gebeurd. De getoonde automaten lijken op de foto in detail overigens niet op elkaar, het zullen verschillende fabrikaten zijn.
Mogelijk met de bedoeling oppervlakkig op elkaar te lijken. Maar het is een beetje zoals ook alle auto's nu op elkaar lijken, de mogelijkheden zijn beperkt.

Omdat het een gok is wat in deze hoek van de markt precies geleverd wordt lijkt heel gedetailleerd onderzoek mij niet zo zinvol? (categorie: Het zou mijn hobby niet zijn.)

Nog afgezien van dat een verzekeraar bij problemen mogelijk meer naar keurmerken e.d. dan naar de technische eigenschappen zal kijken, ook al lijken ze bij een test in het hobby lab nog zo goed.
Naar mijn inschatting zit er een hoop kennis en ontwikkeling in deze componenten die je er met een snelle blik en zonder testen bij 4 kA kortsluitstroom niet zo snel uithaalt.

GJ_

Moderator

www.xj3.nl

Je weet wat een automaat ongeveer kost. Als ze ineens in plaats van 70 euro nog maar 15 euro kosten kun je een addertje verwachten. Ik gebruik bv nooit rommel van merken als Gacia. Slechte kwaliteit, ze vallen uit elkaar als je ze iets te lomp aandraait en ik heb er de vlambogen uit zien slaan bijvoorbeeld, én niks mee te verdienen.

Op 15 juni 2023 08:20:39 schreef revado: En dit is ook om even aan te denken, boven in, onder uit!

In huisinstallaties is omgekeerd het meest gebruikelijke toch? In machines worden automaten en dergelijke vrijwel zonder uitzondering van boven gevoed.

Overigens is de automaat waar het hier mee begon geen namaak. Dat modulair schakelmateriaal op elkaar lijkt is onvermijdelijk. De toepassing bepaalt de vorm volledig.

[Bericht gewijzigd door GJ_ op donderdag 15 juni 2023 10:38:09 (12%)]

bprosman

Golden Member

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Het merk TOMZN maakt ook andere dingen voor "in de meterkast". De kwaliteit van aardlekschakelaars en aardlek(automaten) ken ik niet van ze. Ik ken (en heb) wel de relais die je op de DIN-rail kunt klikken en die doen het tot nu toe echt niet beroerder dan die van Eaton. (er zitten er 7 in mijn meterkast).

En ze moeten best werken, garageverlichting op beweginsdetector schakelt minstens 20 keer per dag, x365 is zon 7300 keer per jaar (en dan schat ik het laag in) , en ze zitten er al wat jaartjes zonder enige storing. Er hangen TL balken aan dus de belasting is niet spectaculair maar ook (op een andere) de schappen met meetapparatuur.

maartenbakker

Golden Member

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

TL balken zijn een rottige belasting, zowel die met EVSA's (aanloopstroom) als die met inductieve VSA's (uitschakelspanningspiek).

@GJ form follows function, inderdaad de simpelste uitleg die we over het hoofd zagen.

@Aart: toch zijn er wel leerzame youtubefilmpjes van mensen zoals Big Clive die zulke automaten slopen.

Ik heb er zo uit nieuwsgierigheid eens eentje gekocht om mee te experimenteren. De experimenten zijn vroegtijdig afgebroken doordat ik had geprobeerd wat er gebeurt als je de voeding onderaan aansluit. Als je dan op test drukt last de testknop zich vast en wordt testman (toeval?) zijn signature nogmaals bevestigd.

Het zit echt niet zo goed/stevig in elkaar. Als je dan toch Chinees materiaal wil kopen zou ik eerder Tongou aanbevelen; die voelen een stuk solider aan. Of ze effectief 6kA kunnen uitschakelen weet ik niet maar then again, bij een aardlekschakelaar is dat misschien niet ZO belangrijk. Bij een kortsluiting zal de automaat wel afschakelen.

OF gewoon geen Chinese meuq, zeker geen automaatjes en dergelijke.

Ledlover

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Ik heb een paar willekeurige transparante zekeringautomaten uit china gehaald zodat je goed kan zien wat er in zit.

Ik heb een C6 model dat véél te traag is. Met 10kW aan bouwkachels er aan duurde het een minuut of 3 voordat ie er uit ging. Kan ook 5 zijn geweest, ik begon in ieder geval nerveus te worden dat de C20 er uit zou gaan. Magnetisch gaat ie er wel correct uit, al heb ik niet getest of ie 230v bij een hoge stroom kan onderbreken - alleen 20vac 100a ofzo.
Een ander model (c10) daarvan lieten de klinknageltjes los waarna de behuizing bijna open lag. Dus niet getest.
De laatste (ook een c6) heb ik nog niet getest.

Ik zou NOOIT iets van Aliexpress in mijn zekeringenkast stoppen. Echt gewoon absoluut niet.
Je weet namelijk helemaal niet of ze bij de batch die jij hebben gekregen, de 16a automaatjes als 6a hebben gestempeld omdat iemand toevallig 6a automaten wilde hebben maar ze die niet op voorraad hadden - Cha bu duo!
Of dat de plasticmix dit keer eens geen vlamvertragers bevat. Of dat er uberhaupt geen zekeringautomaat in zit, alleen maar een schakelaar (is ook al gebeurd). Of dat de koperplaatjes in de vlamboogblusser van verkoperd aluminium zijn, en smelten de eerste keer dat je een vette boog trekt.

Misschien is TOMZN wel acceptabel. Maar zodra dat bekend wordt in China, dan verschijnen er plotseling meer TOMZN producten op de site. Of T0MZN. Die uiteraard niet worden gemaakt door de originele fabrikant.
Zie ook: Anker, Baofeng.

Chinese producten die via de officiële route Europa in zijn gekomen heb ik ook niet heel veel vertrouwen in, maar in ieder geval wel meer dan de grijze import via aliexpress & co.

Die paar tientjes die je bespaart door meuk van ali te kopen, is de onzekerheid - of nog erger, de brandschade niet waard.

Zou jij in een auto stappen, waarvan je de remleidingen laat vervangen door stukjes willekeurige rubberslang? Kan remleiding zijn, maar kan ook een stukje gasslang zijn waar 'remleiding' op geprint is.

Spullen van Aliexpress hebben hun plek in huis. Maar dat is niet een plek waar ze een veiligheidskritische functie vervullen.

HVinduction

Special Member

Ik ben ook zeker niet van plan om het in een echte installatie te gebruiken maar gewoon om te kijken hoe goed de kwaliteit en betrouwbaarheid is. Ik heb ook al vaak in de nieuwbouw Gacia en EMAT gezien en het zou mij niets verbazen als de aardlekschakelaars hiervan ook spanningsafhankelijk zijn, dan kun je beter een goede nieuwe installatie met componenten van b.v. Hager of Eaton hebben of een oude installatie met smeltzekeringen en in ieder geval een werkende aardlekschakelaar van 30 mA, daar kan heel weinig mee misgaan, ook al is die van het type AC, het moet op de lange termijn natuurlijk wel blijven werken.

Er wordt natuurlijk wel doodleuk lange garantie op gegeven net als met die magnetische waterontharders maar het trucje is gewoon dat als je zo'n ding koopt en plaatst er maar heel weinig mensen die ook daadwerkelijk de aardlekschakelaars of automaten testen dus dan hebben ze alsnog dikke winst.

testman

ik zou zowel die merlin gerin alamat niet gebruiken als die china brol, beiden onbetrouwbaar maar om verschillende redenen. in het algeheel kun je ook merk alamatjes uit de 80's en 90's beter laten liggen.

benleentje

Golden Member

ook al is die van het type AC,

Als jij zeker weet dat er geen enkele vorm van rotzooi op je net zit dan kan je nog wel een AC type gebruiken, maar met het huidige niveau van netvervuiling is de kans groot dat hij niet goed werkt omdat de stoor signalen de goede werking van de aardlekautomaat verhinderen.

GJ_

Moderator

www.xj3.nl

Op 16 juni 2023 19:30:06 schreef testman:
ik zou zowel die merlin gerin alamat niet gebruiken...

Wat is er mis met MG?

testman

niet alleen die van MG, maar alamatjes uit de jaren 80 en 90 zijn vaak niet 100% meer, blijven hangen door leeftijd en verhard vet.

Ik heb deze twee schatjes nog:

Van de linkse werkt het foutstroomgedeelte in ieder geval nog prima.
De rechtse - merkloze? - ratelt als ik de testknop druk.
Jammer, ik had nog meer oude aardlekautomaten maar blijkbaar toch weggegooid.

Op de Merlin Gerin van helemaal boven staat ook 220 volt. Dus ook echt oude zooi.

[Bericht gewijzigd door NordRack2 op zaterdag 17 juni 2023 12:17:43 (14%)]

De rechter is van Hazemeijer (HH logo = Hazemeijer Hengelo) tegenwoordig Eaton.

Beide zijn berucht voor problemen (zeker de rechtse) dus die zou ik sowieso niet meer inzetten.

De Hazemeijers zijn bijna antiek. Vermoedelijk een van de eerste, ze staan als voorbeeld op een foto in "Installatietechniek 1", een leerboek uit 1979.

Ik werkte eind vorige eeuw ergens waar we een vrij zwaar met halogeenlampen belast kastje hadden met zes van die automaten, er waren toen geen problemen mee. Ze gingen in ieder geval niet te snel uit ;)

Ik ben benieuwd of en wanneer we een elektronische automaat zullen zien. Als het eenmaal kan lijkt het mij al snel goedkoper.

testman

die rechter alamat is een schatje idd, van medio jaren 80 waren die dingen. kon ze vaak komen resetten, want je moest eerst de blauwe knop indrukken en dan pas de groene knop omhoog doen, en dat snapte men vaak niet. die doen ook goed boem als de testknop ingedrukt word maar de boel schakelt niet uit. de linker is de recente uitvoering van het holec model wat begin jaren 90 kwam. die dingen konden ogenschijnlijk rare aardlekstoringen doen vermoeden, maar in de praktijk was de alamat ruilen de oplossing. leuk waren de gevallen met kortsluiting waar door het haperen van de alamat de hoofdzekering ging, dat kon ook weleens 63A zijn. destijds werden deze dingen dan ook vaker voorbeveiligd met een 25A smeltpatroon.

de linker zou ik nog in durven zetten ( van na de eeuwwisseling iig ), maar schakel er eerst een paar keer mee alvorens inbouw, soms schakelt die niet meer mechanisch in.