Ik las nasmaak Merlin Gerin aardlekautomaten.
En dacht dat het een nieuw geopend topic was.
Sorry, teveel gesuip.

Wat is er mis met die dingen?

Is er al iemand voorbij gekomen met een tester? Die dingen doen het toch gewoon met de testknop?

Heeft de tijd eigenlijk veel vat op die dingen? Ik heb recent ergens deze

vervangen omdat het toch een monofase kast was en we de vrijgekomen ruimte wilden gebruiken om er een 30mA naast te zetten. Deze is hoogstwaarschijnlijk ongeveer 45 jaar oud. Ik heb een aardlektester, en de test toonde aan dat die bij een foutstroom van 240mA uitschakelt. Bij een foutstroom van 300mA is de uitschakeltijd ongeveer 20ms. Dat zijn waarden die ik bij een nieuwe ook zie.

Overigens werd in die tijd ook al aan white-labeling gedaan want deze lijkt er verdacht hard op.
https://live.staticflickr.com/6028/6015483014_0a447695f5_z.jpg

Dat is duidelijk een oude siemens inderdaad.

Maar ook die moet je niet meer willen gebruiken, al was het maar omdat het een AC type is.

die oude siemens aardleks hebben een ander probleem als je monteurs moet geloven die de meters vervangen. die hebben een werkinstructie dat ze die aardleks niet mogen schakelen. die dingen klappen in sommige gevallen uitelkaar. gezien die vaker als hoofdschakelaar werden gebruikt op 63A voeding kan dat dus een beste knal zijn.

heb er zelf weleens 1 gehad die na een bliksemontlading sluiting trok, hoofdzekering vervangen maar die lag er zo weer uit door zo'n aardlek.

als deze dingen niet door een keuring komen is het vaak de uitschakeltijd die over de 300ms gaat en dus te traag is. de 500mA en 30mA uitvoering zijn er al sinds medio jaren 70..

Op 17 juni 2023 21:24:05 schreef mvdk:
Ik las nasmaak Merlin Gerin aardlekautomaten.
En dacht dat het een nieuw geopend topic was.
Sorry, teveel gesuip.

Wat is er mis met die dingen?

Is er al iemand voorbij gekomen met een tester? Die dingen doen het toch gewoon met de testknop?

1 op de twee automaten: te lange uitschakeltijd (>300 msec); en/of lekstroom > 30mA. Getest met een Nieaf RTC-S. Idem met die Holec dingen i.c.m. twijfelde testknop.

Op 18 juni 2023 17:59:34 schreef keebrev:
[...]

1 op de twee automaten: te lange uitschakeltijd (>300 msec); en/of lekstroom > 30mA. Getest met een Nieaf RTC-S. Idem met die Holec dingen i.c.m. twijfelde testknop.

veel meer kun je ook niet testen met die nieaff, zo'n set op t werk ook heel wat jaren gehad maar je kon er geen A of B of S type aardleks mee testen, alleen AC typen. dus obsolete meuk geworden.

Inderdaad, een AC type tester. Als een aardlekschakelaar al hieraan niet voldoet....Is voor mij voldoende.

Ik heb de aardlekautomaat net ontvangen, alles lijkt goed te werken, hij schakelt af bij 25 mA maar is wel spanningsafhankelijk en begint te werken vanaf ongeveer 15-20 volt en met een diode ertussen schakelt hij af bij 60mA. De C16 automaat die erin zit lijkt ook gewoon af te schakelen, zowel het magnetische als thermische gedeelte werken. Ook de kooiklemmen zijn erg goed, het lukt mij niet om ze met normaal gebruik kapot te draaien. De testknop zit echter niet beveiligd achter een schakelcontact waardoor je alleen de automaat van bovenaf kan voeden.

Het plastic lijkt echter wel goedkoop, bij een stroom van ongeveer 80A begint het door de hevige opwarming van het bimetaal een beetje te stinken maar wel met de normale plastic geur van brandvertragend plastic. Als de aardlekbeveiliging aanspreekt verkleurt het venstertje van wit naar rood. Er staat op dat hij voldoet aan IEC61009-1, dat is wel een echte norm / keurmerk voor aardlekautomaten.

Ik heb de automaat toch uiteindelijk gesloopt, want ik vond eigenlijk dat hij wel erg warm werd, ik dacht eerst dat dit door het bimetaal kwam, maar ook op een dikke magnetrontrafo die omgebouwd is om ongeveer 500A te leveren bij 5V had de automaat moeite om magnetisch te springen.
Na het openmaken van de automaat bleek dat het contact van de fase scheef gemonteerd was, ik heb de automaat ook getest op overbelasting (dat is makkelijk omdat ik nog smeltpatronen heb) en hij maakte toen al een knetterend geluid.

Ik heb de aardlekfunctie van de automaat onderzocht en deze werkt door een thyristor die met de meetspoel geschakeld wordt en met een gelijkrichter op de 230V staat, dus logisch dat deze constructie spanningsafhankelijk is. Het plastic bevat duidelijk brandvertragers, het verkoolt meer dan dat het smelt en de vlam dooft uit zichzelf.

Nu heeft dit spul ook geen KEMA-keur, maar ik heb onlangs 3 standaard B16 EMAT automaten gekocht, die lijken op de trafo wel keurig te werken, maar misschien dat ik later ook nog een aardlek van dat merk koop om te kijken of die ook spanningsafhankelijk is en goed blijft werken, aangezien een aardlekschakelaar een veel gevoeliger component is dan een automaat. Emat lijkt overigens precies hetzelfde zijn als Gacia, maar dan met zwarte hendeltjes.

Het is niet heel veel goedkoper dan Eaton, de aardlekschakelaars daarvan zijn zelfs goedkoper dan die van Emat als je b.v. uit Duitsland koopt. Merken zoals Emat worden veel in de nieuwbouw gebruikt, maar ik betwijfel of dat ook op de lange termijn goed blijft werken.

je ziet wel dat het rommel is dat china spul. als ik een groep bij ga maken bij een klant die al een emat kast heeft hangen weet je de ellende al, schroeven die breken, niet goed aangedraaid en kastinvoeren zitten al gelijk vol met maar 8 groepen in gebruik. wegblijven bij die B meuk..

Ik heb de database van de KEMA-KEUR gevonden, EMAT is dus een handelsmerk van GACIA (chinees): https://www.dekra-checkme.com/prod/cert/278b7d99-b202-4562-8121-f5b8b5… Er zit dus wel echt KEMA-KEUR op, maar ik heb ook naar de aardlekschakelaars gekeken en daar staat als typenummer EGA19-80 op, terwijl in de database EGA18-80 staat, dat is wel erg vreemd. Het typenummer van de aardlekautomaten is EA16-32 en van de standaard B16 1P+N automaat EGN16-32.

men laat een automaat testen die voldoet, maar erna wordt op allerhande dingen bespaard en zou het ding niet meer door de keuring komen. maar die is allang geweest. daar word ook op gelet of fabrikanten niet gaan bezuinigen op hun materiaal, echter is dat geen standaard proces. denk eerder steekproefgewijs..

Ik heb uit interesse even op die site gekeken ( dekra).
Daar een ABB DSN201E B16 aardlekautomaat ingevoerd die ik heb liggen.
Die komt er netje uit, herkoms... Beijing, dus China.
Maar op het doosje staat: made in Poland, lekker duidelijk allemaal weer.
Zal we in China gemaakt worden en in Polen in een doosje gestopt worden.

Dan de bekende ABB DS201 B16 A30 ingevoerd, dat is die aardlekautomaat met het blauwe vakje als er een aardfout is.
Die komt op de Dekra site niet voor, maar als je ziet wat voor een lijst keuringen die heeft, en uiteraard oom KEMA.
Deze is in Italie geproduceerd.

Waarom die laatste er dan weer niet bij staat snap ik niet.

er zijn intussen meer merken die een 18mm alamatje in het assorti hebben, maar wat ik heb gezien is allemaal china inkoop. dit abb model is er ook in GE uitvoering, net zo'n inkoop ding.