De voorwielmotor van mijn Sparta E-Motion C3 gaf van het één op andere moment een enorme herrie, gekraak en geknal zeg maar.
Fiets opgehangen en bij vrij laten lopen draaide motor prima zonder kabaal. Onder belasting meteen weer mis.
Motor is Sanyo Hub Motor type CMU-9
Met wat moeite de motor los kunnen maken (3 inbus-schroeven los maken aan ene kant van het wiel, vervolgens de andere kant van het wiel waar de draden zitten een tikje geven tegen de as en dan komt de motor uit z'n huis.)
Bleek dat de tandwielen versleten waren. Zowel de 3 tandwielen op de motor zelf als het binnen-tandwiel die aangedreven worden. Alle 3 kunstof. Deze tandwielen blijken nergens meer te koop, zelfs de chinese handelaren zijn gestopt met hun verkoop. Wel wordt er op internet een compleet nieuwe motor op diverse plekken aangeboden als -vervanging- voor de tandwielen. Het blijkt dat dit een ouder type motor is zonder vrijloop. Oftewel stoppen met trappen betekent direct remmen op de motor. Dat fietst niet fijn. Ook kun je niet meer fietsen als de accu leeg is, ook niet fijn. En deze is 36V waarbij mijn motor 24V is, dus hij haalt ook nog maar 18km/u met de nieuwe motor ipv 25km/u.
Uiteindelijk gelukt om de tandwielen over te zetten van de -nieuwe- motor in de bestaande motor en daarmee de fiets weer prima aan de praat kunnen krijgen. Maar bij deze dus een waarschuwing: als je de PANASONIC CMU-9-36SPR VOORWIEL MOTOR koopt als vervanging voor de Sanyo HUB-motor dan kan dit wel, maar heb je dus geen vrijloop meer en is de snelheid flink lager. Wel passen de tandwielen uit de nieuwe Panasonic motor op de Sanyo Hub Motor. Is wel even een flink klusje. En alleen de kunstof tandwielen moet je overzetten, de rest niet!
Vraag die ik nog heb voor op dit forum: kan de max 25km/u eenvoudig aangepast worden op dit type fiets? Zou fijn zijn dat als je 27km/u rijdt de fiets niet meteen helemaal stopt met ondersteunen.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
In theorie is de snelheidsbegrenzing een software kwestie. Als je zoals de wet EIGENLIJK eist, een motor zou kiezen die bij volle accu 27km/u gaat (net toegestaan), dan gaat ie bij (bijna) lege accu maar 20km/u o.i.d. Dus iedereen koopt een motor die bij (bijna) lege accu nog 25+ km/u wil, en begrenst dan in software de boel op die 27km/u.
Maar of jij bij die software kan... ik betwijfel het. 't is in iedergeval niet een palletje wat je weg kan halen of zoiets.
Oef, lastige dit. In theorie kan veel, maar in de praktijk worden er door fabrikanten nog wel hordes opgeworpen. In een recent topic las ik dit over Sparta:
Op 14 juni 2023 13:19:51 schreef K7Jz:
Ik zou ook een open systeem aanraden.
Bij Sparta moet alles cryptografie aangemeld worden bij het moederschip. Je kan niet eens je licht aanzetten zonder display.Als er over 10 jaar 24V 20Ah accu's van 300 gram kan kopen dan zou het fijn zijn dat je zoiets gewoon aan je fiets kan plakken.
Ik heb er geen persoonlijke ervaring mee, maar het lijkt wel een thema te zijn bij Westerse merken dat alles beveiligd is. Het zou best kunnen dat zelfs het vervangen van de motor met die van een andere fiets je last krijgt. Het aanpassen van de software beschouw ik persoonlijk als een lastige missie.
Begrijp ik dat de 24V Sanyo motor dan beter presteert dan de 36V Panasonic?
Ik sta op het punt om het binnenwerk van een Sanyo motor te vervangen door een 36V versie
CrossFireX
A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
Op 6 oktober 2023 10:11:21 schreef Bartkray:
Begrijp ik dat de 24V Sanyo motor dan beter presteert dan de 36V Panasonic?
Ik sta op het punt om het binnenwerk van een Sanyo motor te vervangen door een 36V versie
Al aan gedacht dat zijn accu ook 24V blijft? Dus een 36V motor aan sturen op 24V maakt dus een trage motor en weinig vermogen. Als je een 36V motor wil gebruiken heb je ook een 36V accu nodig.
Hij heeft enkel de tandwielen uit de 36V naar de 24V motor gebracht.
In mijn geval gaat het om een 36V fiets (Sparta C3 met goede accu) waarvan het voorwiel en voorvork door een aanrijding zijn gebroken.
Ik heb een donorfiets kunnen bemachtigen met een goed voorwiel en goede voorvork. De fiets zelf is echter in een stuk mindere conditie dan mijn oude en er zit een Sanyo motor in (volgens mij 24V), nu wil ik dit wiel + vork in mijn oude fiets zetten.
Ik heb eventueel het goedwerkende (36V) binnenwerk van mijn oude fiets nog
CrossFireX
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Een 24V motor op 36V kan gewoon anderhalf keer sneller dan de 36V motor.
De 36V motor op 24V kan gewoon 2/3e keer zo hard als origineel. Voor een elektrische fiets is dat ergerlijk: Hij kan assisteren tot ongeveer 16km/u en boven de 18-20km/u ga je de accu opladen.
(Mijn fiets heeft een 32V accu: 2x16. Was er 1 van de twee accupacks tijdelijk buiten bedrijf en zei m'n vriendin, dan sluit je toch gewoon alleen dat andere accupack aan! Zelfde effect: tot 15km/u krijg je hulp, en boven de 18 ga je accu opladen. Zeer vervelend om mee te fietsen. Dan maar geen accu en zelf trappen
).
@crossFireX : Moderne motoren moet je stroom-sturen. Oude motoren konden het hebben dat je botweg de complete voeding over een stilstaande motor zette. Maar het elektrische deel is tegenwoordig zo efficient en laag-ohmig dat er dan absurde stromen gaan lopen. Motor controllers moeten dus de stroom in de gaten houden en daarom kan je dus als je controller het aankan gewoon 36V op een "nominaal 24V" motor zetten. Zeker BLDC. De beperking is dat de boel het mechanisch aan moet kunnen. Kon je fietsmotor eerst 28km/u op 24V gaat ie op 36V gewoon 42km/u tenzij de motorcontroller de echte omwentelingen/sec kan meten en de boel weer begrenst op 25km/u.
Ohja. fietsmotoren mogen max 250W doen om als "fiets" door de keuring te komen. De 24V motorcontroller zal dus ongeveer 10A als max hebben en de 36V motorcontroller heeft 6.5A als maximum. Hij kan dan dus minder kracht geven.
Wacht es! Als je "motorcontroller+motor+wiel" als 1 geheel beschouwt... dan geldt dus voor de 24 motor+controller+wiel ineens NIET dat de motorcontroller 36V aankan. Dan heeft Maaike gelijk: die gaat direct in rook op. Niet de motor maar de controller.
Ik was met je mee gegaan als het een DC motor was, maar het lijkt er op dat dit een BLDC motor is met bijbehorende elektronica. Van 24 naar 36V lijkt me geen goed idee bij gebrek aan meer informatie.
CrossFireX
Vergeet ook niet dat de spanning vers opgeladen dus kan oplopen tot 42V in het ergste geval. Arme motor... Die krijgt nu 42V voor zijn kiezen, het zal hoe dan ook niet goed aflopen op een korte termijn.
Dat wordt zo een zwart geblakerd hoopje metaal, vast met een ketting aan het fietsenrek.
rew
De MOTOR niet, de elektronica waarschijnlijk wel.
Ik heb een KOGA fiets, waar ik de elektronica uit de motor heb gesloopt. Deze fiets doet het nu heel prima op een 8S accu, terwijl ie origineel waarschijnlijk op 7S reed. Maar echt, Ik kan er ook gewoon een 12S accu van maken, De motorcontroller die ik nu heb kan niet veel meer aan (absolute limit: 13S) En dat is voor mij het duurste onderdeel van het hele ding. Maar ik vind dat ie hard-zat gaat. Dus hogere spanning is nergens voor nodig.
De vraag is alleen of die elektronica ingesteld is om een bepaalde stroom in de wikkelingen te PWM'men ongeacht de laadtoestand van de batterij (waardoor hij in essentie ongevoelig wordt voor het aanpassen van je accupack) of dat hij net als een computerfan met een Hall-sensor werkt en de spoelen domweg vol bekrachtigt op basis van de draaiing die het wiel maakt. Volgens mij kan je dat van buiten niet goed zien/beoordelen, en een vergroting van 50% in spanning lijkt me ambitieus zelfs al is er marge.
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Dat kun je prima beoordelen door de motorstroom en accustroom te meten bij verschillende snelheden. Als de motorstroom constant is bij verschillende snelheden, moet de accustroom ongeveer lineair oplopen met de snelheid. In het andere geval neemt de accustroom zelfs af naarmate de snelheid toeneemt.
Op 7 oktober 2023 08:16:10 schreef CrossFireX:
Vergeet ook niet dat de spanning vers opgeladen dus kan oplopen tot 42V in het ergste geval. Arme motor... Die krijgt nu 42V voor zijn kiezen, het zal hoe dan ook niet goed aflopen op een korte termijn.Dat wordt zo een zwart geblakerd hoopje metaal, vast met een ketting aan het fietsenrek.
bijlange niet, zolang die motor zijn warmte kwijt kan, kan dat allemaal geen kwaad.
4jaar geleden had ik een 200W 36V motor in mijn 50kg zware ligfiets.
die gaf 1280Watt op 55V. ik reed daar 2x 40min per dag mee aan 35-40km/h, dagen aan een stuk. en dat motortje leeft nog altijd.
ik heb hier nu ook een 24V oxford motor staan, waar de BMS met canbus communiceert en die weigert nu mijn nieuwe cellen.
daar komt een 36V controller in met display, die ik in stroom ga beperken tot een 12A.
als je dan het uiterste vraagt, moet je op je display een lager vermogen selecteren als je eens lang bergop gaat, want dan zou die het warm kunnen krijgen.
een 250W ebike motor is dan ook 250W nominaal voor de wet. die dingen doen met gemak 500-700W en worden softwarematig dan begrensd op 25km/h
rew
Op 7 oktober 2023 13:10:24 schreef Kruimel:
De vraag is alleen of die elektronica ingesteld is om een bepaalde stroom in de wikkelingen te PWM'men ongeacht de laadtoestand van de batterij
Kort antwoord: Ja.
Dit soort motoren: Daar loopt ongeveer de nominale stroom bij enkele volts. De eerste de beste fietsmotor die hier onder handbereik staat meet ik nu met een weerstand van ongeveer 0.65 Ohm. Dus bij 36V zou er ongeveer 55A lopen. Beetje lomp dat er ongeveer 5V over de motor-weerstand komt te staan bij max vermogen, maar kennelijk vind men dat in de fietswereld acceptabel.
Dit is echt een heel slechte motor.
Het is echt voor dit soort motoren niet mogelijk om er gewoon de accuspanning op te zetten en maar te hopen dat ie niet stuk gaat. Je moet als motorcontroller gewoon de stroom een beetje in de gaten houden en het pwm-percentage daarop aanpassen.
Je specificeert nu nog steeds niet wat voor soort motor je voor ogen hebt, en dat maakt hier uit. Als jij nu een BLDC motor voorhanden hebt (dat neem ik nu aan) en je meet 0,65Ω DC weerstand over één van de wikkelingen (dat neem ik nu aan), dan wil dat niet zeggen dat het nominale vermogen 3x36Vx55A=6kW is, zo werkt dat niet. Ook zal die ene spoel geen doorlopende stroom van 55A of vermogen van 2kW te verwerken krijgen. Die aansturing zal spanning zetten op één van die polen, die zal door zelfinductie niet onmiddelijk 55A voeren, de stroom zal oplopen tot wat uiteindelijk 55A zou kunnen zijn, maar dat nog lang niet is voor de aansturing de volgende spoel aanstuurt. Een simpele BLDC motor heeft alleen een Hall-sensor die controleert waar de magneten in de rotor zijn, en zal telkens een stapje maken als de rotor draait. Zo een motor zal meer toeren maken als de spanning toeneemt omdat elke stap sneller kan gebeuren. Als de rotor geen vooruitgang boekt zal de controller pauzeren en opnieuw proberen (dat zie je bij computerfannetjes). Volgens mij gebeurt dit bij grotere vermogens niet omdat de stromen daarvoor te groot worden en niet worden gemeten met deze opzet.
Er zijn ook aansturingsregimes waarbij de stroom in de spoelen wordt geregeld tot een bepaalde waarde waardoor je een effectieve grens zet op het geleverde koppel. Soms worden de spoelen ook met sinusvormige stromen aangestuurd in plaats van domweg om de beurten over de voedingsspanning om trillingen te verminderen en een groter effectief koppel te hebben. Dan heb je wel een brug nodig voor elke fase en wordt je aansturing iets complexer, maar het is nog steeds geen raketwetenschap.
Overigens geldt deze redenering ook voor commutatiemotoren: de DC weerstand van de motor als geheel zal veel lager zijn dan de getrokken stroom in beweging. De draaiende rotor genereert een tegen-EMK en die zal de spanning die over de rotor- en (eventuele) statorweerstanden staat verlagen tot een veel kleinere waarde. Ik snap niet helemaal wat je wilde zeggen, maar als je zegt een antwoord te hebben dat geldig is voor alle (fiets-)motoren dan denk ik dat we het niet eens gaan worden. Het type motor maakt IMHO uit voor de conclusies die er getrokken kunnen worden. Als ik "CMU-9-36SPR" google vind ik dit:
Drie Vier dikke draden (en een reeks dunnere) geven mij aan dat dit waarschijnlijk een BLDC motor is zonder interne aansturing. Wat die aansturing met de verandering van motor doet is niet op basis van dit beeld te zeggen. Het onderscheid tussen aansturingen die gewoon schalen met voedingsspanning en die dat niet doen is hier helemaal niet te zien, en deze informatie is zo ver ik kan zien ook nergens in dit topic genoemd.
rew
Op 7 oktober 2023 17:52:21 schreef Kruimel:
Je specificeert nu nog steeds niet wat voor soort motor je voor ogen hebt, en dat maakt hier uit.
Heb je het tegen mij? Ik heb hier een BLDC motor. Waarschijnlijk 36V (Met 0.65 Ohm spoelweerstand zijn de verliezen absurd als ie 10A bij 24V moet volhouden). Als er elektronica in gezeten heeft, dan heb ik die er lang geleden uit gesloopt.
Hij heeft een lengte-breedte verhouding zoals degene in jou foto. Ik vermoed dat die in jou foto een overbrenging heeft, deze hier is "direct drive": Als je 20km/u fietst, dan is dat 5.5m/s, dus je wiel doet ongeveer 2.5 omwentelingen per seconde, oftewel 150RPM. Dan draait deze motor hier dus ook 150RPM.
m.i. kan deze motor rond de 2.5kW doen bij 300V en 1500 RPM. Maar ik heb geen BLDC controller die dat aankan.
Ik had het inderdaad tegen jou. 
Voordeel van zo een BLDC motor is inderdaad dat je er best wel absurde vermogens uit kan halen als de toepassing maar meer toeren toelaat. Een fiets is eigenlijk best een lastige toepassing om een motor voor te ontwerpen.
rew
Nee hoor, gewoon een overbrenging en klaar is kees: motor draait 3000 RPM bij max snelheid.
Probleem is alleen dat bij een fiets, het hele ding ontworpen is om de verliezen minimaal te houden. Dan kan je met zeg 10W zo'n 8-10km/u halen. Heb je dan 5W aan verliezen dan is dat heel significant.
Die overbrenging, die de motor 1000 RPM laat draaien bij 10km/u, die levert wel ongeveer die 5W aan verliezen op. Dus als je dat niet wil, komt er een vrijloop op de motor: De motor kan stilstaan terwijl jij (als b.v. de accu leeg is) 10 of 20 km/u fietst. En dat heeft weer tot gevolg dat je niet op de motor kan remmen. Ik vind dat echt heerlijk: Als ik afrem van 27km/u naar 15km/u (*) dan weet ik dat er ongeveer 2kJ m'n accu in teruggaat.
(*) De bocht van de doorgaande weg naar mijn woonwijk neem ik bij 15km/u.
Overbrengingen zijn in essentie onwenselijk natuurlijk, de TS heeft al gemerkt dat ze makkelijk stuk gaan en extreme verhoudingen kosten nog meer. Nauwkeurige tandwielen slijpen is best mogelijk, maar evenredig duur. Elektrische fietsen vallen me door een relatief grote extra kost ten opzichte van bijvoorbeeld een stuk draagbaar gereedschap van zo een vermogen.
In elk geval wilde ik de vraag beantwoorden of je domweg een andere spanning kan aanbieden in een bestaand systeem, en mijn initiële antwoord is: nee. We weten immers de specificaties van de aansturing niet. Die wordt misschien helemaal niet blij van die +50% spanning (misschien zitten er wel 30V MOSFETs in).
[Bericht gewijzigd door Kruimel op (30%)]
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Ik heb heel veel dergelijke controllers open gemaakt, en doorgaans vind je 60V MOSFETs. Echter, er zit ook een spanningsregelaar in voor 12V voor de gate drivers, waar vervolgens weer 5V of 3v3 can wordt gemaakt, en die regelaar heeft ook maximale ingangsspanning, die lager kan zijn.