Common mode filterspoel defect, maar niets te zien!

Ik zie hier op zijn minst twee Commom-mode spoelen zitten, of eigenlijk drie.

Op 21 juni 2023 00:12:06 schreef vergeten:
Inmiddels de common mode choke doorverbonden en even snel op diverse elco's de spanningen gemeten. Dat lijkt dus goed te gaan. Nu nog testen in de TV.

Het is de rood omlijnde in het schema. Even verderop in de stroomloop zit nog een common-mode-choke LX802S.
[bijlage]

Klinkt goed allemaal. Maar voordat ik hem zou terugplaatsen, zou ik eerst even de voeding aansteken en belasten met een (of meer) weerstand(en) en dan de uitgangsspanning en de rimpel daar op meten. Onbelast kan het best zijn dat alles lijkt te werken. Met belasting zou de voeding toch best wel wat rare dingen kunnen doen. Meet die rimpel ook met een scoop. Dan kun je ook zien of er geen hele rare pieken uit knallen.

Op 21 juni 2023 01:33:49 schreef Martin V:
Ik zie hier op zijn minst twee Commom-mode spoelen zitten, of eigenlijk drie.

De eerste (LX803S) vanaf de netentree, is op de PCB een jumper, zit er niet op dus.

Op 20 juni 2023 22:28:14 schreef KlaasZ:
De truc van ferriet is dat het bestaat uit kleine ijzerpartikeltjes die van elkaar geïsoleerd zijn ingebed.

Wat je daar beschrijft heet een ijzerpoederkern.
Ferriet is een oxide. De 'oer-ferriet' is Fe3O4, eigenlijk een kristal opgebouwd uit afwisselend FeO en Fe2O3. Tegenwoordig zijn er allerlei mixen, zoals met mangaan en zink. Sommige mixen geleiden.

De permeabiliteit van een ferrietkern is veel hoger dan die van een ijzerpoederkern, maar hij verzadigt ook eerder.
In bijv. resonantiekringen zul je dus eerder ijzerpoeder zien, vooral als er wat vermogen in omgaat. Maar voor zulke common-mode smoorspoelen, waarin de velden van de hoofdstroom elkaar tóch opheffen, kun je met voordeel ferriet gebruiken.

Uit welk model toestel is de voeding afkomstig?
Heb je wellicht ook het BN44 nummer van de voeding?

Op 20 juni 2023 23:58:51 schreef vergeten:
Mij ook! De oorzaak zal wel gokken worden of altijd een raadsel blijven.
(vervuiling in het koperdraad, daardoor zwakke plek?)

Ik zou eerder denken aan een niet goed werkende wikkelmachine die bv af en toe de draad te strak trekt, of er zit in de wikkelmachine een scherpe plek door slijtage.

Wat ook kan maar is meer wild speculeren.
De klos met draad is een keer hard ergens op gevallen.
Of een stagiair/ medewerker heeft de klos met draad laten vallen en toen weer opgewikkelt en dit niet gemeld en toch in de wikkelmachine gezet.

Of een luchtbelletje in de coatinglaag op de toroid. (als je de draad strak wikkelt komt 'ie dan veel te dicht bij de kern, luchtbel wordt platgedrukt)

De TV werkt met de overbrugde Common mode spoel

Op 21 juni 2023 23:00:38 schreef MNM(tm):
Uit welk model toestel is de voeding afkomstig?
Heb je wellicht ook het BN44 nummer van de voeding?

HANSOL Technics Co Ltd      L42X1Q   DHS   BN44-00622B

Nu op zoek naar een vervanger met min of meer dezelfde eigenschappen. Kapot donorboard niet voorhanden.
Mechanisch hetzelfde zal wel niet lukken.
Er is gelukkig genoeg ruimte om er een alternatief op te monteren met aanpassingen.

Ik zal een dezer dagen even in mijn "archief" graven naar zo'n choke. Ik laat het hier wel even weten als ik er een heb gevonden.

Dat zou heel mooi zijn, mag ook via een PM als je wat gevonden hebt.

Er staat op het filter: C925150S, in het schema staat er nog een T voor.

[Bericht gewijzigd door vergeten op (46%)]