Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
China stelt expport beperkingn in voor gallium en germanium:
https://nos.nl/artikel/2481329-china-slaat-terug-exportrestricties-voo…
Huh? germanium? Back to the future?
[Bericht gewijzigd door Hubie op (40%)]
Het wordt nog steeds toegepast https://www.chemiepedia.nl/germanium/
Boudie
Vervangen DOOR.
Weer een argument om geen Chinese auto's te kopen. Boycotten dat spul.
Er gaat al veel teveel geld vanuit Europa die kant op.
Maar ja, lekker goedkoop hè?
Niet eens noodzakelijk goedkoop. Zij hebben simpelweg een complete supplychain opgebouwd die het westen niet meer heeft.
Zie bijvoorbeeld https://www.youtube.com/watch?v=bnPhAn2_bjk voor een commentaar daarop.
Het is niet noodzakelijk wat negatiefs - minder uit China halen en noodgedwongen meer zelf produceren, betekent minder milieuvervuiling en meer werkgelegenheid in ons eigen blok.
[Bericht gewijzigd door Ledlover op (30%)]
Gerard*
Statistics are like a bikini: What they show is suggestive, but what they hide is vital.
OF het op de lange duur zo goedkoop is, is maar de vraag. Hier zijn we vele arbeidsplaatsen kwijtgeraakt, fabrieken gesloten. Spullen moeten nu met vrachtschepen waar natuurlijk de goedkoopste brandstof in gaat naar het westen vervoerd worden, veelal zit er afgewerkte olie in als de berichten daaromtrent kloppen. Voorst hebben we producten van mindere kwaliteit dan we gewend waren, hoewel dat nu weel wat bijgetrokken is, maar nog lang niet (op alle terreinen) op het oude niveau. Vaak zitten er ook stoffen in producten die we in Europa al uitgebannen hadden, denk aan bepaalde weekmakers in PVC en desinfecterende middelen zoals formaldehyde. De kosten van de schade en extra energiegebruik worden door consumenten niet gezien.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
Op 4 juli 2023 09:33:17 schreef Gerard*:
OF het op de lange duur zo goedkoop is, is maar de vraag. Hier zijn we vele arbeidsplaatsen kwijtgeraakt, fabrieken gesloten. Spullen moeten nu met vrachtschepen waar natuurlijk de goedkoopste brandstof in gaat naar het westen vervoerd worden, veelal zit er afgewerkte olie in als de berichten daaromtrent kloppen.
is al vele jaren dat grote schepen op de oceaan op afgewerkte olie lopen, dat mag wel pas uit zicht van de haven. zo komt de wereld ook van afgewerkte olie af..
Mag dat echt[0], of wordt het nagelaten om in internationale wateren te
controleren?
[0] Van mij mag het niet, maar ja...
EDIT: cruciaal woordje vergeten 
[Bericht gewijzigd door schaafuit op (15%)]
Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
Op 4 juli 2023 18:08:44 schreef schaafuit:
Mag dat echt[0], of wordt het nagelaten om in internationale wateren te
controleren?[0] Van mij mag het, maar ja...
Controleren in internationale wateren? Wie zou dat dan wel moeten doen? Iedere natie is bevoegd voor haar eigen nationale wateren, per definitie, maar daar houdt het wel ongeveer op.
Mwah, ik heb altijd begrepen dat de .nl marine vrolijk mensen aanhoudt,
maar dat ze in internationale wateren wel even een OvJ moeten
meenemen...
Zijn er geen vedragen over milieucontroles?
electron920
Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Ha Hubie,
Ik denk dat jij al wel halfgeleiders in handen gehad heb die silicium-gernanium zijn SiGe....
De kwaliteit in China gaat echt kwadratisch omhoog @Gerard* na de tweede wereld oorlog kon Japan ook alleen maar kopiëren,
zo werd beweerd dat is nu wel even anders !
Ik denk dat meer als 60 % van de optische componenten in China gemaakt worden en niet alleen zonnecellen......
Wij in Europa hebben die wedstrijd verloren, op alle terreinen niet alleen de productie maar ook de ontwikkeling 
We zijn domweg veel te duur geworden.... een paar Europese landen als uitzondering denk aan Polen die kant op.
Ik denk dat de roots van de Europeaan in het geheel niets met die techniek vandoen hebben uitzonderingen daargelaten.
Op de een of andere manier is in de jaren 80 er een omslag gekomen van techniek naar dienstverlening ??
En nu zitten we met veel te veel dienst en veel te weinig techniek !
We hebben al een probleem om een statische luidspreker in de vorm van een mondkapje te maken 
Groet,
Henk.
Europeanen niet technisch? Volstrekte onzin. Laat op het toneel
misschien, maar we hebben zeker genoeg uitgevonden. Op een gegeven
moment zijn Europeanen lui geworden, en dat, samen met een snufje wet op
de remmende voorsprong, hebben de lui op het andere halfrond in staat
gesteld om het iniatief (weer) van ons te kapen.
En wat deden we toen? We begonnen alles af te breken, omdat we dankzij
de zogenaamde welvaart van de wind konden leven. En nu het dubbel en
dwars fout gaat, kijkt men naar pseudo-technologie en de overheid, in
plaats van naar zichzelf. Oer- en oerlui.
Een van de problemen hier is dat we een defecte woningmarkt en grondmarkt hebben. Dat zorgt voor extreem hoge kosten van het leven. Je moet nu een hoog inkomen hebben, om een woning te kunnen hebben. Modaal inkomen is 38.000 euro, en zit je daar onder, dan heb je maar 1 keus - sociale huur.
In de regio zaandam/amsterdam reageren er per woning 300 tot 8000 mensen. Ja echt. Ik sta al jaren ingeschreven en zit in de top 5 a 10% op de wachtlijst, en dat houdt in dat er 30 tot 150 mensen voor mij zijn (afhankelijk van of ik eisen stel, of accepteer dat ik in een voormalige Vogelaarwijk terecht kom omdat ik weinig keus heb)
Voor mij is de enige prikkel om meer te proberen te verdienen, is dat ik dan misschien ooit eens een huis kan kopen, of meer keus heb in huurwoningen in de vrije sector vanwege de 'bruto inkomen is minimaal 3x kale huur' regels.
Die hoge inkomens (ook waar ik naar streef!) betekenen echter direct dat we op het gebied van productie bijna niet meer kunnen concurreren op de wereldmarkt van producten. Mensen eisen immers hogere lonen omdat je anders simpelweg geen woning meer kan krijgen. In ieder geval niet in een regio waar banen zijn.
Zouden we zorgen voor lagere woonkosten, dan hoeven ook de lonen niet jaar op jaar meer te stijgen, en kunnen we weer concurrerend worden.
Producten uit het buitenland zullen relatief gezien duurder worden, maar onze productie kan groeien en uiteindelijk ook weer voor een hogere welvaart zorgen.
benleentje
Golden Member
OP RTL-Z was er ook aandacht voor. Daar zeg iemand die veel weet van die grondstoffen dat germanium en gallium niet eens zo zeldzaam zijn en dat het een bijproduct is van zink en bauxiet fabricage/ verwerking en dat het zelf bij een Nederlands bedrijf eventueel gewonnen kan worden, maar dat die niet doet momenteel. Waarom werd niet verteld.
Maar dan heb materiaal met een lage zuiverheid/ kwaliteit en om dat op te werken naar de kwaliteit die nodig is kan momenteel enkel nog in China.
electron920
Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Ha schaafuit,
Het punt wat je maakt is denk ik het zelfde er is in 100 jaar in Europa niets veranderd.
In Duitsland maken ze nog steeds auto's in Nederland schuiven we nog steeds met dozen in België maken ze nog bonbons en in Frankrijk wijn !!
Ook dat is techniek mee eens, ik bedoelde dan ook de elektronica ik weet van Philips die had het in de jaren 90 heel zwaar,
kon eigenlijk niet meer in Europa fabriceren.
Veel naar India gegaan Plasma techniek CD apparatuur enz enz....
Die paar studenten die wij in Nedrland hebben daarvan is meer als 50 % totaal niet gemotiveerd en het overige komt hier op bezoek.
Dan gaan we op ons continent chips maken laat me niet lachen ...... Intel doet dat wel 
Groet,
Henk.
rob040
Golden Member
Ik ben er helemaal voor dat we zo veel mogelijk productie weghalen uit China en zo min mogelijk kennis met hun delen.
Zeker met de huidige president die zichzelf, zoals een goed dictator hoort te doen, voor het leven benoemd heeft.
Ook zijn houding ten aanzien van de oorlog die Rusland begonnen is in Oekraïne is laakbaar.
Maar productie terughalen betekent ook mensen hebben die dat kunnen gaan doen en we hebben een krapte op de arbeidsmarkt. Dat is een ongekende situatie, waarvan ik me wel afvraag of die blijft. Kennis schijnen we nog steeds te hebben...
Dan de woningmarkt, nieuwbouw zit op slot door stikstofwetgeving, de asielzoekers komen met zulke aantallen binnen dat er geen houden aan is en dus wordt de krapte groter. Logisch dat prijzen de lucht in gaan.
Wie een oplossing heeft mag em insturen. 
benleentje
Golden Member
Intel doet dat wel
Maar dat zijn niet de chip die in de hele breedte nodig zijn, dan kom je uit bij bv TSMC, ook NXP ( oude Phillips) produceert nog steeds chips maar geen idee war ze dat doen.
en in Frankrijk wijn
In Duitsland nog meer naar het schijnt, maar je hebt gelijk er is niet zo heel veel verandert.
Die paar studenten die wij in Nedrland hebben daarvan is meer als 50 % totaal niet gemotiveerd
Dat schijnt niet te koppen ze zijn wel degelijk gemotiveerd daar is al tijd niet heel veel aan verandert, maar ze schijnen het wel zwaarder te hebben vanwege de sociale druk die social media hen oplegt.
Op 4 juli 2023 19:14:36 schreef Ledlover:
Een van de problemen hier is dat we een defecte woningmarkt en grondmarkt hebben.
Dat is inherent aan (maar zeker niet beperkt tot!) een diensteneconomie.
Er worden geen grondstoffen gedolven, er worden geen producten gemaakt.
Dan moet men van de wind leven. En omdat dat toch niet blijkt te gaan,
moet constante inflatie de economie gaande houden. Een soort
hart-longmachine dus. Terwijl het lichaam gewoon beweging nodig heeft.
Een teruggang naar een agrarische autarkie zou nog kunnen werken. Maar
dan kunnen we niet meer meedraaien in het industri"ele systeem: geen
elektronika, geen auto's. Doei circuitsonline.
Het alternatief is weer gewoon productie draaien. Maar zoals ik al zei:
daar is men nu te lui voor.
Kiezen of delen. Maar voor nu steekt met de kop in het zand met een
vlucht naar voren: dieper het zand in.
Nou ja, een beetje zand is goed voor de spijsvertering. Eet smakelijk.
EDIT: aanv.
[Bericht gewijzigd door schaafuit op (32%)]
Op 4 juli 2023 19:28:11 schreef benleentje:
OP RTL-Z was er ook aandacht voor. Daar zeg iemand die veel weet van die grondstoffen dat germanium en gallium niet eens zo zeldzaam zijn en dat het een bijproduct is van zink en bauxiet fabricage/ verwerking en dat het zelf bij een Nederlands bedrijf eventueel gewonnen kan worden, maar dat die niet doet momenteel. Waarom werd niet verteld.
Iets in mijn achterhoofd roept "Aldel".
Misschien is het einde van de wereld toch wel belangrijk genoeg voor wat
staatssteun? Tja, 'tis nu te laat, men zal het bedrijf weer vanaf nul
moeten opbouwen.
Maar dan heb materiaal met een lage zuiverheid/ kwaliteit en om dat op te werken naar de kwaliteit die nodig is kan momenteel enkel nog in China.
De EU is, alle pretenties ten spijt, een puur economische unie. Vreemd
dat men niet bij elkaar komt om ten minste 1 zo'n fabriek in .eu neer te
zetten.
Op 4 juli 2023 19:28:46 schreef electron920:
Ha schaafuit,Het punt wat je maakt is denk ik het zelfde er is in 100 jaar in Europa niets veranderd.
In Duitsland maken ze nog steeds auto's in Nederland schuiven we nog steeds met dozen in België maken ze nog bonbons en in Frankrijk wijn !!
Sorry, maar ik kom van boven de rivieren, en ik weet niet beter dat er
zoutproductie in Boekelo was, textielfabricage rond Almelo, pannen
gemaakt in mijn mooie Brunnepe (OK in mijn tijd zaten die al in Kampen
(waar we een goede technische school hadden -- verkwanseld aan een
zielloos ROC), op het Haatland), Bronsmotoren in Appingedam, kabels in
Emmen, en nog veel, veel meer.
Een heleboel daarvan is verdwenen. Gecentraliseerd, geexporteerd. Bah.
Maar we konden het wel. Het kan nu nog. Uit onze luie stoel en aan het
werk. Geen 52-inch TV, wel voldoening. En zelfredzaamheid,
onafhankelijkheid van China, en topkwaliteit.
Was dat bij jullie onder de rivieren anders?
Ook dat is techniek mee eens, ik bedoelde dan ook de elektronica ik weet van Philips die had het in de jaren 90 heel zwaar,
kon eigenlijk niet meer in Europa fabriceren.
Veel naar India gegaan Plasma techniek CD apparatuur enz enz....Die paar studenten die wij in Nedrland hebben daarvan is meer als 50 % totaal niet gemotiveerd
Mijns inziens het kernprobleem.
en het overige komt hier op bezoek.
Hollandse handelsgeest van de Uni's: zichzelf verrijken, het voor de
rest verzieken. Als gemotiveerde student kom je er zelfs niet meer
tussendoor (maar dat is een wereldwijd probleem: doctoraten zijn nu
"*CENSUUR* de professor 5 jaar lang op eigen zak"-veterstrikdiploma's
geworden).
Dan gaan we op ons continent chips maken laat me niet lachen ...... Intel doet dat wel
Groet,
Henk.
Wat is eigenlijk er met die glorieuze AMD-bakkerij in Dresden gebeurd?
EDIT: aanv.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
Op 4 juli 2023 19:37:11 schreef benleentje:
[...]Dat schijnt niet te koppen ze zijn wel degelijk gemotiveerd daar is al tijd niet heel veel aan verandert, maar ze schijnen het wel zwaarder te hebben vanwege de sociale druk die social media hen oplegt.
hier rondom eindhoven ligt het silicon valley van nederland. als je ziet wat hier zowel aan studenten als personeel bij grote bedrijven werkt van allerhande komaf. ik kom bij die bedrijven ook vaker over de vloer, op allerhande technische vlakken zit er knowhow. er zijn erbij die zo hard gaan dat het ene gebouw nog in de verbouwing zit, het volgende pand al aangekocht word voor extra uitbreiding, en dat is asml nog niet eens.
Op 4 juli 2023 19:32:57 schreef rob040:
Ik ben er helemaal voor dat we zo veel mogelijk productie weghalen uit China en zo min mogelijk kennis met hun delen.
Zeker met de huidige president die zichzelf, zoals een goed dictator hoort te doen, voor het leven benoemd heeft.
Ja, eensch.
Ook zijn houding ten aanzien van de oorlog die Rusland begonnen is
Zo simpel ligt het niet. Het is eerder dat Poetin c.s. een bestaand,
complex conflict tot een all-out oorlog hebben gemaakt. (En ja, er zijn
veel Nazi's in delen van de Oekra"ine, net zoals er veel rond
G"orlitz zijn; maar dat is natuurlijk geen excuus om er zo
verschrikkelijk huis te houden.)
in Oekraïne is laakbaar.
Ook eensch.
Maar productie terughalen betekent ook mensen hebben die dat kunnen gaan doen en we hebben een krapte op de arbeidsmarkt. Dat is een ongekende situatie, waarvan ik me wel afvraag of die blijft. Kennis schijnen we nog steeds te hebben...
Krapte op de arbeidsmarkt? Laat me niet lachen. Je hebt voor een
schoonmaakbaantje al zo'n beetje een mastertitel "nodig", en uiteraard
nog een VOG (die je dankzij een steeds meer "aanwezige" overheid steeds
minder makkelijk krijgt), en dan hebben we nog een paar psychologische
testen voor je...
Mensen voelen zich niet meer thuis op de arbeidsmarkt. Dat is het
probleem. Als werkgevers realistische eisen stellen, dan zou de "krapte"
snel verdwijnen. Maar dan komt de aap uit de mouw: de torenhoge lonen
en grote baanzekerheid hebben geleid tot net zo torenhoge en grote eisen
van werkgevers. Voor economen is dat mazzel. De inflatie doet dan
namelijk hun werk. Kunnen ze weer een paar belabberde rapportjes
schrijven. Of wat statistiek in hun voordeel ombuigen, ook zo'n
favoriete activiteit.
Dan de woningmarkt, nieuwbouw zit op slot door stikstofwetgeving, de asielzoekers komen met zulke aantallen binnen dat er geen houden aan is en dus wordt de krapte groter. Logisch dat prijzen de lucht in gaan.
Wie een oplossing heeft mag em insturen.
Dat komt de economen (en dus de overheid) allemaal wel goed uit, want
zoals gezegd: de inflatie doet hun werk. En burgers hebben dan wel wat
anders aan hun hoofd dan verzet te bieden. Win-win.
Op 4 juli 2023 19:37:11 schreef benleentje:
[...]Dat schijnt niet te koppen ze zijn wel degelijk gemotiveerd daar is al tijd niet heel veel aan verandert, maar ze schijnen het wel zwaarder te hebben vanwege de sociale druk die social media hen oplegt.
Ze zijn gemotiveerd om na het afstuderen grote sommen geld binnen te
slepen. Niet om onderzoek te doen, waar het leven aan de Uni eigenlijk
om gaat.
Op 4 juli 2023 20:19:28 schreef testman:
[...]hier rondom eindhoven ligt het silicon valley van nederland. als je ziet wat hier zowel aan studenten als personeel bij grote bedrijven werkt van allerhande komaf. ik kom bij die bedrijven ook vaker over de vloer, op allerhande technische vlakken zit er knowhow. er zijn erbij die zo hard gaan dat het ene gebouw nog in de verbouwing zit, het volgende pand al aangekocht word voor extra uitbreiding, en dat is asml nog niet eens.
Kwantiteit over kwaliteit. Dus om alles "terug te halen" worden we net
zoals China. Wat een ver-bete-ring.
benleentje
Golden Member
Op 4 juli 2023 20:23:53 schreef schaafuit:
[...]Ze zijn gemotiveerd om na het afstuderen grote sommen geld binnen te
slepen. Niet om onderzoek te doen, waar het leven aan de Uni eigenlijk
om gaat.
Wat een enorme flauwekul. Het is niet waar dat 50% van de studenten nodig is voor onderzoek.
En als je gemotiveerd bent om geld te verdienen en je bent bv zoals elan musk dan doe je dus onderzoek in je eigen belang, en dat is ook onderzoek en draagt ook bij aan onze economie.