ik heb hier een voeding met iets raars, zou 2x18V moeten uitkomen, maar komt slechts 2x 5V uit.
ik heb de dader gevonden, dit gele ding. op google niks te vinden met die getalletjes.
er gaat 240V in, komt 60V uit. het ding staat in serie met de transfo.
de transfo krijgt dus maar 60V.
als ik het ding overbrug, doet de transfo 23V en 10V. blijkbaar toch ergens een kapotte wikkeling.
maar wat is dit gele ding dan? ik dacht aan een varistor ofzo om piekspannigen tegen te houden, maar die staan toch parallel over de transfo en niet in serie
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
benleentje
Golden Member
Als het ding in serie staat kan het nooit een varsitor zijn die staat altijd parallel over de spanning en na de zekering.
als ik het ding overbrug, doet de transfo 23V en 10V. blijkbaar toch ergens een kapotte wikkeling.
Of secundair een kortsluiting.
Maar ik zou eerst eens gewoon ohm doormeten. Secundaire wikkelingen zouden gelijke weerstand moeten hebben, is er van de ene maar de helft van de weerstand dan zit daar een sluiting. Secundair gaat zelden defect ivm de relatief dikke draad.
23V lijkt wel goed te zijn en dan zal hij primair ook nog wel goed zijn.
Multifuse (auto-reset ptc).
Ok dan loopt er te veel stroom door de trafo en dat klopt met een sluiting in het secundaire circuit inclusief trafo wikkeling.
[Bericht gewijzigd door benleentje op (13%)]
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Multifuse even doormeten zonder spanning erop. Moet nagenoeg nul Ohm zijn...
(hooguit iets van 10 Ohm)
Je kunt 'm eventueel vervangen door een Epcos/TDK C850.
[Bericht gewijzigd door Arco op (22%)]
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
lijkt me een amplimo ringkerntrafo, dat kleurverschil tussen de wikkelingen bevalt me niks. zou weleens je secundaire belasting kunnen zijn die de trafo genekt heeft..
had onlangs eenzelfde trafo uit een deur dranger die in sluiting lag, niks aan te zien.
de transfo is nog een 220V primairy en secundair 2x18V. wikkelingen staan in serie op de diodebrug. dus toestel werkt op 36V (meet wind en temperatuur gegevens in een serre).
het toestel werkt nu gewoon. nogal logisch ook want netspanning is 240V en uit de transfo komt nu 23 en 10V of samen 33V.
als de transfo in sluiting ligt, zal de boel toch goed warm worden, ik voel niks.
secundair ook weinig aan te zien, diodebrug, elco en dan een print met IC's erop die blijkbaar nog achter een regelaar zitten (5V waarschijnlijk). zou er daar iets mis zijn, zouden beide wikkelingen moeten inzakken, dus vermoed toch defecte transfo.
er is ook sporen van vochtschade in de kast. aan de rode pijl, maar ook de kroonsteentjes er vlak onder hebben veel groene aanslag (net niet zichtbaar op foto door de flatcable
benleentje
Golden Member
nogal logisch ook want netspanning is 240V en uit de transfo komt nu 23 en 10V of samen 33V.
als de transfo in sluiting ligt, zal de boel toch goed warm worden, ik voel niks.
Dat heb je geluk blijkbaar heb je een sluiting tussen twee windingen en tegelijk een ander stuk wat is doorgebrand. Dus je secundaire wikkelingen heeft nu maar de helft van de windingen maar omdat er een stuk is doorgebrand is er geen sluiting in de wikkeling zelf.
dus vermoed toch defecte transfo.
IK dacht eerder dat ze beide apart werden gebruikt en dan kan van de overbelsate winding de spanning behoorlijk inzakken. Maar in serie zijn ze beide tegelijk precies even zwaar belast omdat de stroom overal gelijk is. En dan zouden ze beide ongeveer even ver moet inzakken
Als ze in serie staan en je meet de ene 23V en de ander 10V dan is er iets niet goed en is de trafo stuk.
er is ook sporen van vochtschade in de kast. aan de rode pijl,
Ik zie nu pas dat de draden uit de trafo eerst naar de printplaat gaat. Daar zitten beide wikkelingen nog apart en nog niet in serie daar zou iets kunnen zitten wat 1 wikkeling zwaarder belast. maar die kans is wel extreem klein en zou daar iets flink warm moeten worden.
Maar om 100% zeker te zijn kan je dat even loshalen en de spanningen apart meten. Kan je ook nog even de weerstanden van de beide wikkelingen meten.
De wikkelingen op de foto staan niet in serie, of is dat niet het apparaat waar het om gaat?
Het zijn voor zover ik kan zien twee gescheiden voedinkjes, op twee gescheiden printen waarvan de ongestabiliseerde met een voorschakelweerstand.
Het is maar een kleine trafo, op het oog schat ik de kleinste Amplimo, die waren 15W. Heel hard duwen zal hij dus niet. Naar mijn inschatting zal de transformator niet het probleem zijn.
Het geheel is 30 jaar oud. Een zorgvuldige revisie lijkt gepast als vervangen geen betere oplossing is.
tijdens meten meet ik dat beide wikkelingen in serie staan.
had 5V links, 5v rechts en 10v tussen rood en grijs.
er wordt blijkbaar in het midden toch iets afgetakt.
had de print ook ondersteboven hangen toen ik aan het meten was, maar als ik de fotos bekijk gaan blijkbaar de 2 linkse (rood/geel) naar de flatcable die naar de besturingsprint gaat, en rechts is dan blijkbaar voeding van de 'sensoren'
zal het nog eens moeten nakijken dan
mogelijks zitten de voedingen ergens in serie door beide massa's die samen komen ofzo
Arco
Special Member
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Of ueberhaupt wat voor zekering het is. Het opschrift van het onderdeel waar naar gevraagd wordt, hoort altijd in de startpost thuis.
Het deel van de opdruk waar het kennelijk om gaat (ik moest het ook opzoeken) is T110. Dat zou moeten staan voor de Ihold van 1,10A waarbij dan een Itrip van 2A zou horen. Althans als die aanduiding redelijk universeel is.
Het is geen vreemde failure mode voor een PTC om hoogohmig te worden. De zekering zou dus ook gewoon stuk kunnen zijn in plaats van dat er kortsluiting is. Gewoon de koude weerstand van de zekering doormeten kan al een aanwijzing zijn.
Zoektermen zijn trouwens polymer resettable ptc fuse.
UPDATE: nieuwe polyfuse was aangekomen en gisteren tijd gehad om die te monteren.
het ding werkte gewoon ook zonder die polyfuse, maar heb het liever veilig.
daar aangekomen meet ik nog eens: de linkse kring (rood-geel): 22V AC, de rechtse kring 22V AC (die was vorige keer dus 10V), die is blauw/grijs dacht ik.
de oude multifuse was 60ohm, de nieuwe 10ohm
nog maar eens goed de printbanen bekeken en die rechtse kring is totaal niet gebruikt.
AC wikkeling gaat door die groene weerstand op de diode brug.
na de diodebrug een elco en die gaat met lange printsporen naar een kroonsteentje waar NIKS op zit aangesloten. kan dus ook niet overbelast zijn.
nogthans had ik vorige keer gemeten tussen de 2 uitsterste draden van de transfo en ik meette 33V AC (23+10).
nu kan er wel een meetfout zijn geweest ergens, want op dat kroonsteentje NA de gelijkrichting staat er 33V DC. misschien de meetpennen toch ergens verkeerd tegen geduwd. werkt nooit graag op een pcb als de 230V is aangesloten.
dus, heb de polyfuse vervangen, de hele boel werkt, niks wordt warm (draaide ook al een tijdje zo zonder fuse). had ook reserve transfo gekocht maar niet nodig gehad.
zal het maar op human error houden