mengpaneel stuk (hulp nodig voor uitmeten elektronica)

Hallo iedereen, ik heb een behringer q802usb en deze is overlaatst stuk gegaan. hij geeft geen output meer naar mijn speakers. zowel via usb als via gewone ingang. speakers werken nog wel als ik xlr naar aux gebruik via een kabel naar mijn gsm (zonder mengpaneel dus). als ik de gain en master op max zet hoor ik de muziek heel zacht nog door mijn boxen komen. ik vermoed componenten dat het analoog signaal boosten. weet iemand welke componenten ik moet uitmeten (en welke meetwaarden ik zou moeten krijgen om te weten welke componenten stuk zijn? ik ben zelf redelijk elektrisch aangelegd maar elektronica is niet mijn ding. ik weet niet of dit forum nog actief is maar ik kan altijd een foto van de printplaat doorsturen.

mvg, Jens

Het schema heb ik voor je.

En weet je zeker dat er iets defect is? Ik heb best lang moeten zoeken naar de juiste instellingen om geluid op een ingang op de gewenste uitgang te krijgen. Er zijn veel mogelijkheden en dus ook een aantal valkuilen waardoor je denkt "nu moet er gewoon signaal op de uitgang staan".

Voordat je dat ding open maakt zou ik echt alle signaalwegen testen en rond de monitor uitgang en de keuze direct geluid even puzzelen of Behringer misschien iets anders als feature had bedacht.

ik gebruik dit mengpaneel toch al weg een goedde 5 jaar. kan zijn dat ik iets over het hoofd gezien heb, ik ga nog eens nakijken maar ben toch vrij zeker dat er iets stuk is, het geluid viel ineens weg. als u het schema zou kunnen doorsturen zou dit me al heel goed verder helpen.

Dan moet je me een email sturen, of je eigen email vermelden in je profiel. Ik heb precies dezelfde Behringer hier staan en ik heb er al wat aan veranderd in verband met de ruis. Komt goed.

ik heb je een mailtje gestuurd.

De schema's heb je nu. En ik heb nog een aandachtspunt (de monitor/direct schakelaar) aangegeven.

Laat even weten (hier, op het forum) hoe het is afgelopen!

heel dom van me, heb op mijn mono speaker eens het linker ipv rechter kanaal gebruikt. deze werkt nog wel, nu nog uitzoeken welk component stuk is maar het uitmeten is al een stuk kleiner geworden. ik gebruik de usb als ingang dus een l-r balans kan het probleme al niet zijn

Jens, let ook nog even op de uitgangsplug. Sommige chassisdelen zijn mono en andere stereo. En bij deze Behringer is het mogelijk om met een mono plug in een stereo aansluiting de beide kanalen naar massa kort te sluiten!

Eigenlijk best een eigenaardig ding, maar een goede kwaliteit voor erg weinig geld!

Open maken, signaal erop en met een scoop volgen tot waar het wegvalt. Dat is wat ik zou doen. Maar ik vermoed dat je die niet hebt.

Om onderdelen met alleen een DMM te testen heb je de nodige kennis nodig, en een meter die een diode stand en capaciteit stand heeft. zeker als je geen goede desoldeer spullen hebt en daarom alles in situ zult willen proberen te meten. Dat is zo ongeveer de moeilijkste manier.

Gezien je vraagstelling vermoed ik dat je die kennis compleet mist. Kun je schemas lezen en de onderdelen herkennen ?

Eerst moet de voeding in orde zijn. Dat doe je door de spanning te meten. Zijn alle rails aanwezig dan ga je de rimpelspanning meten (scoop). Is dat in orde dan is de voeding goed. Een slechte voeding veroorzaakt soms de vreemdste effecten. Alternatief is elcos desolderen en de ESR/D meten maar dat zul waarschijnlijk je ook niet kunnen.
Met een DMM kun je wel halfgeleiders testen. (als je weet hoe)

Wat heb je aan meet en soldeer apparatuur ?