Hallo,

De scoop stond in een kastenwand met schuifdeuren. Als ik die voorzichtig sloot ging de deur er juist voorbij.
Totdat de scoop een beetje scheef stond. Asje krom en bij het terugbuigen brak het uiteraard af...

Omdat die scoop bijna nooit gebruikt is en ik nu wegens pensionering eindelijk weer tijd heb hoop ik die scoop nog te blijven gebruiken.

Potmeter vervangen zal waarschijnlijk een dure grap worden omdat het een combinatie is van een draaischakelaar en een potmeter die ook nog uittrekbaar is.

Het asje is slechts 2,35mm in diameter, ingeduwd is het 1,55mm lang en uitgetrokken 5,3mm.
Het materiaal ziet er uit als messing.

Heeft er iemand een 'gouden' tip om dit te repareren? Lijmen misschien, ook al is het lijmoppervlak erg klein?
Dacht ook al om er een 1mm gaatje in te boren en er nog een klein staafje o.i.d. mee in te lijmen om het zo sterker te maken? Dan moet ik het wel goed kunnen centreren...

Alvast bedankt voor de tips.

Een hoop gepriegel, maar een gaatje boren en tappen naar M1 of M1,5 , veel dikker zal niet gaan, en een klein stukje draadeind of een afgezaagd boutje er in en fixeren met een goede lijm of loctite.
Het asje kan je tegenhouden met een griptangetje bij het boren en tappen.
In de modelbouw wereld is dat allemaal te koop.

Op zondag 9 augustus 2026 11:04:58 schreef Retirado:
Potmeter vervangen zal waarschijnlijk een dure grap worden omdat het een combinatie is van een draaischakelaar en een potmeter die ook nog uittrekbaar is.

Het betreft vermoedelijk een analoge oscilloscoop.

Direct aan de achterzijde (binnenzijde oscilloscoop) van de potmeter / draaischakelaar combinatie zit hoogstwaarschijnlijk de versterker / verzwakker ingangstrap elektronica van het betreffende kanaal. Deze ingangstrap zal voor HF afscherming zijn ingeblikt en is af fabriek afgeregeld / afgesteld op een juiste werking.
Het openmaken / modificeren en weer dichtmaken van de afscherming / ingangstrap kan de ingangstrap ontregelen, het betreffende kanaal kan dan gaan afwijken van de fabrieks specificaties (in amplitude / faze zin over de bandbreedte van de oscillscoop).

Motto, blijf liever zelf af van de elektronica / ingangstrap direct achter de potmeter/draaischakelaar combinatie.

Goed opgemerkt van Bosbosje. Uitbouwen zal allicht opnieuw afregelen van de verzwakker betekenen. Dat hoeft niet ondoendlijk te zijn, maar is ook zeker zonder service manual niet triviaal.

Als het asje wel uit te bouwen is, is het met een klein draaibankje goed te repareren. Inderdaad een gaatje er in, en daarin een nieuw topje (hard-)solderen, persen en/of lijmen. Maar dat is een mechanisch klusje dat men in de vingers moet hebben.

Als ik goed "Google" zal dit een Voltcraft 630 30 MHz analoge scope betreffen. Ik zou het zo laten denk ik, hij is goed bruikbaar als bij 1 kanaal de var. niet meer werkt en hier tijd en/of geld in investeren voelt eigenlijk zonde. Mogelijk is er net genoeg as over voor een (gemodificeerd-) spantang knopje?

Ik heb inmiddels lang geleden tientallen, zoniet honderden oscilloscopen gerepareerd en afgeregeld dus ik den dat ik weet waar ik het over heb.
De hele schakelaar / potmeter er uit halen en kijken of je ergens intern ruimte hebt om het asje met een koppelbusje opnieuw te verlengen. Als je twijfelt maak dan enkele foto's van de situatie en post ze hier, dan kunnen wij meedenken.
Een gaatje boren van 1 mm of kleiner, in een niet 100% vlak staafje van 2,35 mm, en dan ook nog precies in het middel lijkt mij een kansloos iets, tenzij je over een draaibank beschikt en daarop een soort van geleidebusje kunt maken om het gaatje precies te centreren., maar met een 1 mm boortje is dit denk ik toch wel een hele stevige uitdaging.

Het afregelen is enerzijds met behulp van een goed bloksignaal de flanken zo recht mogelijk maken, meestal doe je dat met reglbare condensatortjes die in de verzwakker zitten. De amplitude kun je het beste vergelijken met het andere kanaal, dit natuurlijk mits het gaat om een tweekanaals scoop. Je kunt ook met een gelijkspanning en een voltmeter de boel zo goed mogelijk calibreren, dat moet ook gaan.

Het hele verhaal teruglezend en de foto's goed bekeken hebbende denk ik dat ik zou gaan om het knopje, wat al een zgn. spantang uitvoering is op de resterende 1 mm te klemmen. Echt superstevig zal het niet zijn, maar het heeft ook vrijwel niets te lijden. Ik zou dit als eerste proberen, alle ander oplossing kunnen later altijd nog.

[Bericht gewijzigd door benkr op (13%)]

Ik zou een eerste poging wagen met een tipje (goede) epoxylijm.
Het lijkt alsof het afgebroken deel zichzelf nog kan centreren op de as.

Ik verwacht dat het asje op de foto in uitgetrokken stand staat, een spantangknopje zal dus niet gaan helaas.
Voor boren kan je op een draaibank een hulpstukje maken van een stukje staf met aan de ene kant een gaatje exact de dikte van het asje en aan de andere kant een gaatje van de boordiameter en daar door heen boren, dan zit je in het midden.
Asje wel vlakken zo goed mogelijk natuurlijk.
Maar het vraagt veel handigheid en ervaring... daarom zei ik al , gepriegel.

Bedankt allemaal voor de aangedragen suggesties.
Ik denk dat ik eerst ga proberen met 2 componentenlijm alleen het afgebroken stukje te fixeren, en dat even laten rusten. (Wat Boudie zei.)
Als het me lukt om het afgebroken deeltje goed te plaatsen kan ik er voorzichtig een gaatje in boren van max. 1mm om er nog een versteviging in te lijmen. Dat ik dan niet perfect loodrecht boor zal dan niet uitmaken denk ik.

Als ik goed "Google" zal dit een Voltcraft 630 30 MHz analoge scope betreffen

Bijna :) Het is een 632FG.

Ik zou het zo laten denk ik, hij is goed bruikbaar als bij 1 kanaal de var. niet meer werkt en hier tijd en/of geld in investeren voelt eigenlijk zonde

Dat is idd. de meest pragmatische oplossing. Gewoon als enkelkanaals gebruiken (als de lijmpoging mislukt) en als ik dan toch een 2e kanaal nodig heb kan ik met een mini-platbektang dat knopje nog bedienen.

Als het afgebroken stukje as nog beschikbaar is zou ik het proberen te hard-solderen. Met een beetje geluk is de achtergebleven centrale as eenvoudig te verwijderen zonder de schakeldecks teveel te beroeren. Hard-solderen is de beste, sterkste en duurzaamste oplossing, los van een vervangingsasje.

Als de as verwijderbaar is is het trouwens misschien makkelijker om gewoon een compleet nieuw asje te maken van een staafje messing, of te kopen (verwijderen uit een vergelijkbaar schakeldek).

Foto's van de binnenkant van het schakeldek kunnen helpen om te bepalen wat de beste/makkelijkste oplossing is. Met een beetje geluk zit er inwendig een askoppeling die eenvoudig los kan. Vaak zitten de potmeters helemaal achteraan op het schakeldek, gekoppeld met een askoppeling.

Op zondag 9 augustus 2026 16:13:28 schreef nonius:
Foto's van de binnenkant van het schakeldek kunnen helpen om te bepalen wat de beste/makkelijkste oplossing is. Met een beetje geluk zit er inwendig een askoppeling die eenvoudig los kan. Vaak zitten de potmeters helemaal achteraan op het schakeldek, gekoppeld met een askoppeling.

Bedankt nonius, ik zal morgen foto's van het inwendige proberen te maken, dat is te zeggen er tijd voor proberen te maken. Anders in de loop van de week :)

Edit: het lijk wel een kwaal: deze staat op ebay.de

Linker asje beetje krom, rechter bijna haaks... durven ze nog 114 voor te vragen :/

[Bericht gewijzigd door Retirado op (13%)]