Vast wel iemand die dit soort schakelaar kent...zie bijlagen
Ik meende een simpele aan/uit snoerschakelaar te hebben voor bijvoorbeeld een schemerlampje.
Maar...is deze daarvoor wel bruikbaar en hoe monteer ik dan de twee draadjes (blauw/bruin)??
Deze schakelaar heeft dus drie rechte vaste pennetjes met daarin een gaatje...sorry dat ik het zo "simpel" omschrijf 
Dit is een omschakelaar: één van de pennen wordt met de tweede óf met de derde verbonden, afhankelijk van de stand.
Je kunt hem even uitmeten met een ohm-meting (een eenvoudige universeelmeter kost weinig, en is altijd handig in huis).
Of je kunt het uitproberen. Verbind de draden met twee willekeurige pennen en kijk wat er gebeurt (voorzichtig! Spanning).
Er zijn drie mogelijkheden:
- De lamp gaat nooit aan
- De lamp gaat aan als de schakelaar 'uit' staat
- De lamp gaat aan als de schakelaar 'aan' staat
Je kunt niets stukmaken, dus proberen is misschien het snelst.
De draden kun je solderen (al weet ik niet of dat officieel mag), of, netter, met een schuifschoentje ('AMP-schoentje') dat op de lippen past.
Nog een andere mogelijkheid is, gewoon even een 'normale' snoerschakelaar kopen. Die zijn ook niet eeuwig duur.
ik zie precies 2 grijze lippen en een goudkleurige??? dan kan het goed zijn dat er maar 1 schakelpunt is, en de goudkleurige voor het lampje
de 2 grijze zijn dan het schakelgedeelte.
Op 19 juli 2023 14:00:34 schreef Frederick E. Terman:
...
Nog een andere mogelijkheid is, gewoon even een 'normale' snoerschakelaar kopen. Die zijn ook niet eeuwig duur.
mvdk
Golden Member
Bij de uitleg van FET is er nog een vierde mogelijkheid:
Verbind de draden met twee willekeurige pennen en kijk wat er gebeurt (voorzichtig!)
Pats, het licht gaat uit.
KGE
Golden Member
Aan de opdruk en uitvoering van de schakelaar te zien is het een schakelaar met een controlelampje.
Veilige methode om te proberen is alleen de bruine draad van je snoer te onderbreken en die op twee aansluitingen van de schakelaar aan te sluiten.
De blauwe draad gaat (voorlopig nog) ononderbroken naar de lamp.
De gelijk gekleurde contacten van de schakelaar zijn zoals eerder al genoemd de beste kandidaten voor het schakelcontact.
Werkt de schakelaar en de aangesloten lamp dan zit je al goed wat betreft de schakelaarfunctie. Zoniet de aansluitingen wisselen op de schakelaar.
Moet het controlelampje ook werken dan kun je het derde contact van de schakelaar verbinden met een aftakking op de blauwe draad van het snoer.
Het is handig om het controlelampje ook te laten branden als de schakelaar uit staat (makkelijker terug te vinden in het donker). Schakelt het controlelampje mee met de schakelaar dan alleen de eerder gevonden schakelcontacten omwisselen (dus die met de bruine draden).
Solderen is af te raden omdat het plastic van de schakelaar makkelijk kan smelten en de contacten los kunnen raken.
Dank zij "vriend Google" toch nog schema/plaatje gevonden.
Volgens mij is dit het plaatje passend bij tekst KGE? (zie bijlage)
EN zeker weten "Pats" (of nog erger!) MvdK zit ik helemaal niet op te wachten.
Kortom ingewikkelder dan gedacht maar zonder jullie als experts was het zeker een "no go" gebleven.
De blauwe en indien aanwezig de geelgroene draad lopen gewoon door. De bruine wordt doorgeknipt en bevestigd aan de schakelaar lipjes, Volgens de tekening wordt de goudkleurige aansluiting niet gebruikt. De twee bruine draadjes sluit je aan op de niet goudklerige lipjes. Maakt niets uit welke draad op welke lip.
Als er een lampje in de schakelaar zit, zal dat niet werken. Wil je dat wel, dan komt de blauwe draad ook in beeld en kun je foutjes maken. Je zal dan ook eerst uit moeten zoeken hoe het lampje is aangesloten. dDe positie van de twee bruine draadjes is dan ook niet meer willekeurig.
De aansluitlipjes lijken gemaakt voor fastons. Ik vraag me dan af hoe groot de schakelaar werkelijk is,
Grootte: 8cm x 3,5 cm x 3,3 cm (L x H x W)
Bij deze zijn geen fastons meegeleverd.
Al met al:
ik meende een wat luxe (aan/uit) uitvoering van de standaard uitvoering
(leek me interessant)
maar het is meer een ingewikkelde uitvoering!
Gebruik zal er waarschijnlijk niet van komen.....
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Die zitten er nooit bij. Die worden geacht al aan het snoer te zitten... 
weardguy
http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
Er is niets ingewikkelds aan: het is gewoon een wisselschakelaar, meer niet 
Voor mensen die weten wat ze doen is dit met een multimeter zo uit te meten en blijft alleen het (mogelijke) gokwerk over of je de juiste aansluiting hebt om ook het lampje op de juiste manier op te laten lichten.
Let op dat niet iedere schakelaar blij wordt van solderen aan de vlaksteker-lippen (vlaksteker = faston). Sommigen smelten heeel snel.
KGE
Golden Member
Op 19 juli 2023 19:23:01 schreef weardguy:
Nee dat is het dus niet
Het is een schakelaar met een controlelampje.
benleentje
Golden Member
Nee die worden ook nooit meegeleverd dat moet je gewoon zelf in bezit hebben of ergens kopen. draadjes eraan solderen is ook een optie.
maar het is meer een ingewikkelde uitvoering!
Gebruik zal er waarschijnlijk niet van komen.....
Als je dit al ingewikkeld vind dan is elektricien worden en schakelkasten aansluiten niets voor jouw.
Dan is dit nog 1 van het meest simpele een perilex of kruisschakelaar is al moeilijker
Staat er niets op zijkant van de schakelaar?
Op 19 juli 2023 15:08:08 schreef KGE:
Aan de opdruk en uitvoering van de schakelaar te zien is het een schakelaar met een controlelampje.
Veilige methode om te proberen is alleen de bruine draad van je snoer te onderbreken en die op twee aansluitingen van de schakelaar aan te sluiten.
De blauwe draad gaat (voorlopig nog) ononderbroken naar de lamp.De gelijk gekleurde contacten van de schakelaar zijn zoals eerder al genoemd de beste kandidaten voor het schakelcontact.
Werkt de schakelaar en de aangesloten lamp dan zit je al goed wat betreft de schakelaarfunctie. Zoniet de aansluitingen wisselen op de schakelaar.
Moet het controlelampje ook werken dan kun je het derde contact van de schakelaar verbinden met een aftakking op de blauwe draad van het snoer.
Het is handig om het controlelampje ook te laten branden als de schakelaar uit staat (makkelijker terug te vinden in het donker). Schakelt het controlelampje mee met de schakelaar dan alleen de eerder gevonden schakelcontacten omwisselen (dus die met de bruine draden).
Solderen is af te raden omdat het plastic van de schakelaar makkelijk kan smelten en de contacten los kunnen raken.
KGE: DANK! Zo gedaan en t lampje brandt! Wonderlijk en gelukkig zonder pats.
Het controlelampje laat ik maar....aftakking?? Geen idee hoe te maken...
Groet
OPTOdesign
R&D | Design | Light | Innovation | Education
Op 25 augustus 2023 16:42:00 schreef dijkkat:
Het controlelampje laat ik maar....aftakking?? Geen idee hoe te maken...
Je knipt ook de blauwe draad door en soldeert beide uiteinden aan de lip van het controlelampje. Zo blijft de verbinding 'blauw' in takt, maar is er ook connectie met het controlelampje.
Vervolgens is het wel afwachten of het controlelampje altijd brand (het controlelampje heeft verbinding met de stekker) of brand als de lamp aan is (verbinding met de lamp). Als je het resultaat wilt omwisselen, moeten de andere twee draden omgewisseld worden (de bruine draden, één komt van de stekker, de ander gaat naar de lamp). Dus of dat echt een meerwaarde is? De keuze is aan jou.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Op 19 juli 2023 19:23:01 schreef weardguy:
Vergeet het maar. Als er een lampje inzit is het vrijwel zeker een "koffiezetterschakelaar". Om het lampje te laten branden is een nul nodig, die je dus niet op de verkeerde aansluiting moet zetten...
Op de schakelaar zelf staan aanduidingen bij de aansluitingen als het goed is.
EDIT: mosterd na de maaltijd, KGE typte ook al zoiets en de operatie is inmiddels zo goed als geslaagd.
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (10%)]