Ik ben een compacte slimme deurbel aan het ontwerpen voor thuis en wil ik 8 watt speaker boven 2x 21700 li-ion cellen plaatsen. Kan dit zonder problemen of is de magneet beter niet dichtbij de batterij te plaatsen? Zo nee, hoe veel speling moet ik hebben

De speaker komt van een Logitech set (weet even type nummer niet meer maar zijn 8W).
De magneet is 47mm diameter en 25mm hoog

Type speaker: Logitech 170003-0000

Magnetische velden van een luidspreker hebben geen significante invloed op de batterij (of andersom). Ga je gang.

Als je 24/24 8W aan herrie gaat lopen produceren waarbij ik altijd uitga van 100% verliezen, dan worden je accutjes wel een beetje te warm. Maar met de dutycycle van een normale deurbel... no worries. (Zelfs niet bij een huisartsenpraktijk waarbij 2 huisartsen ieder iedere 10 min een nieuwe klant hebben).

Bedankt voor de reacties. Het zal idd hooguit een paar keer per dag geluid maken.

Zo nee, hoe veel speling moet ik hebben

Voor het magneetveld niets, maar zo een speaker is ook ijzer en je wilt niet dat je accu zo sluiting kan maken via het ijzer van de speaker.

fietsaccu fabrikanten hebben dan FR4 (printplaat glasvezel-epoxy) plaatjes van 0.4mm dik (o.i.d.) als bescherming.

Edit: https://www.aliexpress.com/item/1005004831598186.html
voor 2.80 heb je over een paar maanden ruim voldoende (200x200) voor de komende jaren van het spul in huis.

[Bericht gewijzigd door rew op (43%)]

Net een topic (https://www.circuitsonline.net/forum/view/162444) gehad waarbij een speakertje van 0,4 W al een pokkeherrie maakt, maar nu moet het nog tig keer harder? Is dit een megamagazijn of een superlawaaiige omgeving o.i.d.?
Speakertje van hierboven is ongeveer de maat van de magneet die je nu hebt.

Sluiting maken kan het eigenlijk niet want ik 3d-print er een stuk plastic tussen. Dus direct contact komt er niet.

Kleine speakertjes heb ik getest maar daar kwamen alleen wat hoge tonen uit zonder volume. Deze speaker heb ik toevallig liggen en in software kan ik het volume aanpassen. Ik gebruik liever een 8w speaker op half volume dan een 0.5w speaker op vol volume die nergens naar klinkt.

En daarbij kan het ook zo zijn dat de bel in de garage gebruikt wordt. Zodra daar gewerkt wordt is het wel fijn als het geluid ook voldoende hoorbaar is

Kleine speakertjes heb ik getest maar daar kwamen alleen wat hoge tonen uit zonder volume.

Dan deugt de behuizing niet. (zonder klankkast werkt niet een speaker goed, zijn allemaal zacht)
Een 0.5W speakertje moet meer als genoeg volume geven, 8W is vreselijk veel...)

Ik heb een 1W en een 5W gitaar versterker. Daar komt serieus veel geluid uit. Als je daar zo'n bel op aansluit kunnen ze het waarschijnlijk 3 deuren verder nog horen.

Ik heb voor een applicatie speakertjes ter grootte van een 10 eurocent muntje gebruikt die zelfs nog duidelijk verstaanbaar waren...
Zonder behuizing is het drie keer niks (je hoort nauwelijks wat), maar in een acoustische goed kastje klinkt het verrassend goed... ;)

Chinese 8W speaker ? Dan 80mW in het echt ;)

Komkom, zo heel erg is het niet: toch zeker 200mW (8W total peak power = 4W peak power = 1W RMS chinese watts = 200mW real world RMS)...

Bedankt voor de reacties. De 8w speaker is een logitech speaker zoals vermeld.

En prima dat jullie denken dat een 0.5w speaker ook voldoende is, alleen ben ik helaas geen audio techneut en kan ik niet de meest optimale speaker behuizing ontwerpen.

Met de kleine 0.5w speaker kreeg ik (misschien hard genoeg) maar alleen hoge tonen eruit. Ook in een eigen ontworpen behuizing. Vandaar dat ik ze speaker uit een oud setje gebruik.

Weet niet wat daar mis mee is, ook al is het overkill, het volume kan ik regelen dus dan gaat dat zo omlaag dat het prima klinkt en 3 deuren verder niet hoorbaar is…

Op 20 juli 2023 15:15:48 schreef Arco:
[...]
Dan deugt de behuizing niet. (zonder klankkast werkt niet een speaker goed, zijn allemaal zacht)
Een 0.5W speakertje moet meer als genoeg volume geven, 8W is vreselijk veel...)

Speakers geven zonder klankkast op hoge tonen ook gewoon veel geluid daaar heb je echt geen klankkast voor nodig. Het word wat anders als je ook midden of laag goed wilt weergeven. Vooral voor laag is een goed klankkast erg belangrijk en is er relatief ook een stuk meer vermogen voor nodig.
Maar het hangt ook van de speaker zelf af. Een autospeaker bv doet het zonder klankkast ook goed, maar dat gaat weer tenkoste van rendement.

[Bericht gewijzigd door benleentje op (11%)]

Dat kan ik me goed voorstellen.
En om o.a. die redenen heb ik een grotere speaker gekocht. De module moet niet al te groot zijn dus een grote klankkast heb ik niet en de deurbel is een geluidsfragmentje ipv een hoge toon dus het moet ook iets voller en dieper kunnen klinken. Ik heb voorheen tetest met (welliswaar aliexpress) speakers van ong 2cm diameter en 5mm hoog maar dat waren net piezo’s kwa geluid.

Een speaker 'klankkast' heeft als hoofddoel het voorkomen van auditieve 'kortsluiting' tussen voor- en achterkant van de conus. En ja, dat is te tunen voor optimaal geluid en aanpassing, al zal dat in dit geval niet direct nodig zijn.

Gewoon een doosje van minimale afmetingen eromheen (zoveel mogelijk luchtdicht) zal al een wereld van verschil gaan maken. Een direct uitvoerbaar en kostenloos experiment is het speakertje even op de open kant van een koffiebekertje leggen.

De “klankkast” wordt 3d geprint, en uiteraard is dit niet de meest efficiente manier van een klankkast maken, maar in mijn geval voldoende. En eerlijk gezegd ging daar de vraag niet over. Ik waardeer tips en hulp maar de vraag was of een magneet in de buurt van 21700 cellen problemen kon veroorzaken

In een applicatie hebben we een speciedeksel voor een afvoer als klankkast(je) gebruikt, dat werkte al behoorlijk goed... ;)
(zijn er goedkoop en in alle maten)

https://static.gamma.nl/dam/85884/123