Vervangen lagers Miele wasmachine - met foto's.

Ik ben bezig met een Miele W5965. Hiervan zijn de lagers defect door lekkage langs de dichting. De oorzaak hiervan is een combinatie van bizar veel waspoeder en werkkleding uit metaalbewerkingsfabriek, dus veel ijzerslijpsel.

Ik heb wat foto's gemaakt omdat hier nogal eens vraag naar was. Kijk en geniet :)

Onderstaande de demontage van de behuizing. Nadat alle slangen en de gehele kabelboom + besturing eruit waren, kon de machine op zijn kant. Trommel ondersteund met houten balkjes. Daarna kon ik de ophangveren losmaken en de gehele trommel via de bovenzijde eruit schuiven.

-------------
Even een kleine waarschuwing voor degene die dit ooit zelf gaat doen.
Diverse metalen randen in de machine zijn scherp. Let erop dat je je niet snijd.
De trommel hangt aan zijn contragewichten, maak dus nooit zomaar de veren of de gewichten los.

Alle bouten van de contragewichten/lagerkruis en de dwarsbalken onder de trommel bij de schokbrekers, zijn voorzien van sleuven om te verstellen. Ik markeer deze altijd met een stift voordat ik ze los maak zodat de machine weer precies in elkaar gezet kan worden.

Deel 2, teveel foto's in 1 bericht.

Kuip gedemonteerd, daarna de trommel voorlangs eruit slaan. Dit was het zwaarste klusje vanwege roest, maar het is gelukt.
Daarna het trommelkruis schoongemaakt. Dit kwam er heel erg netjes onder vandaan en kan nog jaren mee.

Vervolgens de lagers uit het huis. Ik had geen passende trekker voor het grijpen maar met een hamer en een oude transportbeugel kon ik ze eruit slaan.

De schroevendraaier blijft hangen in de koek van wasmiddel. Duidelijk te zien hoe belangrijk juist doseren is.

Mooi. Wat is het plan om de lagers en asdichting (borage) terug gemonteerd te krijgen? Heb je iets liggen om ervoor te zorgen dat enkel de buitenrand vd lager druk krijgt? Ik heb daarvoor oude lager buitenringen liggen die wat afgeslepen zijn om inklemming te voorkomen. Komen er nog foto's vh verdere verloop? Ga je de huls op de as vernieuwen?

Verder plan is er nog niet. Lagers krijg ik er normaliter wel voorzichtig ingetikt, geen idee of dat bij zo'n wasmachine ook lukt.

Wbt die huls, bedoel je dat platte schijfje tegen het kruis aan? Die zag er volgens mij goed uit dus of dat nodig is?

Ik ga straks de onderdelentekening eens bekijken en spul bestellen. Uiteraard maak ik foto's.

[Bericht gewijzigd door maus0611 op (16%)]

Er staat in ieder geval interessante flora op het trommelkruis.

Ik bedoel de ronde ring waar de asdichting over draait. Die zit normaal bij de lager set. Tis te zeggen. Vroeger toch :-)
Als die groefvrij en beschadiging vrij is kan je het mss nog zo laten en enkel de rest vervangen.

Ik heb hem besteld als set, de lagers bestel ik even ergens anders.

Op 24 juli 2023 08:48:07 schreef Sine:
Er staat in ieder geval interessante flora op het trommelkruis.

Niks levendigs helaas. Het is een keiharde koek waspoeder welke ik met een schroevendraaier en hamer los kon tikken. Hierna heb ik er dasty op gespoten en vervolgens afgespoeld. Niet alles is eraf maar het is even prima zo.

Zo trof ik hem aan. Geen spoortje corrosie, enkel zeep.

Ik bestelde een tijd geleden 608 lagers van SKF. Ik dacht met SKF kan het niet mis gaan. Maar bleek rommel. Stofzuiger maakte naderhand evenveel lawaai. Dan maar bij de autohandelaar een setje (veelduurdere maar zelfde ogende) gehaald. Dit maal geen speling op de nieuwe lager en perfect motorgeluid. De rest vd lagertjes (met speling)(had er meer besteld) per direct de ijzerbak in. Mss moet ik eens een topic van maken. Wat is dat tegenwoordig met die merken? Ze prostitueren zich blijkbaar allen met goedkoop chinees spul.

Enfin, ik wil maar zeggen, let op. Niet alles wat goedkoper is maar van een "degelijk" merk komt is dat het lijkt.

Hoe onderscheid je tegenwoordig nog de kwaliteit van de brol? ...wat lagers betreft in dit geval.

@ EricN,
namaak gekocht ?
Ik heb ook al SKF lagers gekocht waarvan ik dacht , aan de verpakking te zien , dat het namaak was .

Jan

Sowieso bij aswo of vedelec. Visueel zag ik geen verschil dus is het wel een angstaanjagende gedachte om dan na uren werk tot de conclusie te komen dat de betonijzeren lagers begeven.

Ook de tolerantie van het lager moet juist zijn, de C-code ...

Dat zal dan de tolerantie vd buiten of binnenmaat zijn? Toen ik de nieuwe lager in mijn hand ronddraaide voelde ik al dat het niet pluis was dus de buitenmaat gaat het niet geweest zijn. Iets interns. Trafo blik of zo? Betonijzer?

Op 24 juli 2023 12:23:08 schreef EricN:
Ik bestelde een tijd geleden 608 lagers van SKF. De rest vd lagertjes (met speling)(had er meer besteld) per direct de ijzerbak in.

Wel een 'raar' aantal. Ik zou die 600+ lagers die ik over had gewoon terugsturen en mijn geld geheel of gedeeltelijk terugvragen omdat de lagers niet conform mijn verwachtingen waren. 600+ Lagers gewoon weggooien is nog wel een dingetje. Oudijzerboer zal wel blij geweest zijn denk ik. Paar honderd kilo oudijzer is nooit weg.

608ZZ, maar dat wist je wellicht.

[Bericht gewijzigd door EricN op (74%)]

SKF zijn goede lagers, maar Maus0611 kan wel een setje van de baas lospeuteren denk ik?? Of een privee beun klussie?? Leuke foto reportage! Tegenwoordig haal ik de zijplaten er niet eens meer af, pomp laat ik zitten alsmede alle accesoires. alleen zeepbak en electronica haal ik er af.. kuip takel je er zo uit dan.

Trommelkruis is nog zeker herbruikbaar, met poeder gewassen altijd??

[Bericht gewijzigd door smd op (10%)]

Ik heb SKF gehaald bij een grote lagerleverancier in Capelle ad. Ijssel. Zal wel goedkomen, en anders kunnen ze vast wel terug.

@smd, ik krijg wel personeelskorting maar dan nog zijn 'originele' lagers veel duurder dan 2 losse bij SKF.
De machine is van mijzelf, ooit gered van de schroot, maar nu is er iemand in de familie die redelijk snel een andere nodig heeft dus ik ben er maar aan begonnen.

vond een tijd terug een webshop die in restpartijen lagers doet, merkspul maar stuk goedkoper. www.lagerboer.nl

Ik was 19 euro kwijt voor 2 stuks. 6305Z en 6306Z.

Ik heb inmiddels het originele dichtingssetje binnen. Inclusief het juiste vet. Vanavond eens knutselen :D.

Nieuwe lagers erin en met een keerring tool de nieuwe keering en trommeldichting erop.

Trommel er weer in en kuip dichtbouwen. Dit kostte het meeste tijd, om het lagerkruis zo af te stellen dat de trommel mooi in het midden voor de deur uitkomt.

Kuip terug in de machine en weer opbouwen.
Daarna testen.

Knap werk. Nu weten we ook ineens vh bestaan van een keerringtool.

Ik wist het ook niet. Reed al jaren met het ding rond in de gereedschapskist, niet wetende waarvoor. Zo lag er ook een stalen pijp. Die is om de metalen ring op de as te duwen..