Op 31 juli 2023 16:32:56 schreef Tidak Ada:
Dit is de machine van BRAUN. Helaas is tot ook mijn spijt dit degelijke apparaat al jaren uit de productie.
Wel zou je kunnen kijken in een betere keukenhandel (geen Mediamarkt!! :( ) of je daar wat vind.
Ik kan zo gauw geen nieuwe merken ophosten. Kenwood is een mogelijkheid. Je hebt dan een komplete set met allerlei hulpstukken van deegemenger tot blender, groentensijder, klopper. Eventueel ook vleesmolen en worstmaker. Heb je toegang tot de Sligro, of een kennis met zo'n kaart dan kan je ook daar kijkn.

Ben je kampleider, dan zou ik een aantal deelnemers strikken om die bonen voor te bereiden >:) Dat hoort toch tot het "sociale gebeuren"? ;)

Bedankt, ik tracht bij Sligro eens te gaan kijken. Ook al ivm mijn volgende invriesgroente: Rode kool. Want ook daar zoek ik een degelijk snijtoestel voor. En dat hoeft niet eens elektrisch te zijn.

Op 27 juli 2023 23:46:11 schreef henri62:
[...] De draad is niet metrisch maar een Engelse maat.

De plastieken Moplan van 20-30-40-50 jaar oud, door moeders de vrouw georven van haar oma, heeft ook een op het oog Engelse maat (zeker niet metrisch) waar je de zwengel mee in de snijplaat vast zet. En de wens deze elektrisch te maken bestaat ook al een paar jaar.

Nu ben ik al 15 jaar op zoek naar een ~20W motortje met vertragingskast dat ik nog ergens zou moeten hebben... En voor de zaak eens een testopstelling RVS-coax draad wikkelaar gemaakt van een flink oude printermotor: deze had uit zichzelf al een lage snelheid maar via de tandriem werd dat nog langzamer. Overigens is dit uiteindelijk handmatig gemaakt met een trommel uit een vishengel: deze gaan netjes van links naar rechts en weer terug voor netjes opwikkelen van de draad (of in ons geval: kabel).

Op 31 juli 2023 15:20:13 schreef Gaardenier:
[...]Ben zeker geïnteresseerd want met dit kan je waarschijnlijk veel meer doen dan snijbonen.

Kabouterbeentjes?

(Word nu opeens een beetje droevig, beseffend dat mijn Rien Poortvliet Kabouter boek ook bij mijn ouders in vlammen zal zijn opgegaan.)

Op 1 augustus 2023 14:11:05 schreef Tidak Ada:
:?

Als dat vanwege de kabouterbeentjes is... Mede CO'ers van rond mijn leeftijd (bouwjaar 1970) kennen wellicht het boek over kabouters van Rien Poortvliet, een tekenaar en schrijver. Hier staat een plaatje in waar een trol een kabouter in zijn nekvel vast heeft en de bungelende beentjes richting een snijbonenmolen laat zakken. Als kind was dat het engste plaatje uit het boek.

Erg offtopic maar iedere keer als ik een snijbonen machine zie, denk ik daaraan.

Ah, dat was ná mijn tijd....

• In mijn tijd leefde de kabouter in een Keulse pot en heette Piggelmee
  • Monus de man van de maan was echter blangrijker :)
  • De vlammen waarvoor Bambie vluchtte waren het ergst!

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op (21%)]