Goedendag.
Ik heb een Whirlpool Amw840 IX welke niet wil verder gaan als hij warm is.
Als ik hem heb voorverwarmd en daarna verder wil gaan met de hete lucht functie geeft hij de melding deur, of “druk op start” wat hij niet doet. Hij doet het pas weer als hij is afgekoeld. Lijkt wel of hij in een vergrendel stand gaat.
pa3gws
Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Dank je voor je reactie. Kan een slecht deurcontact iets te maken hebben met de temperatuur. En kan ik daar (makkelijk) bij?
BVD
pa3gws
Het zou kunnen dat door warmte er een contact los komt.
Maar verder ben ik daar niet zo in thuis even wachten op de witgoed mannen alhier. 
EricN
Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
Wat ik al eens heb gehad was een defekte print. Bij warmte gaf hij aan dat de deur open stond. De optocoupler leek te mankeren. Maakte ik die warm dan blokkeerde hij op de "deur open" en bij afkoeling (vd opto) met freeze spray ging de boel weer. Hopelijk is dat niet bij jou zulk geval. Toestel staat hier trouwens nog. Nog niet de tijd gevonden om het uit te zoeken. De opto vervangen hielp niets. Kan gaan van een banaal weerstandje, elco tot complexere issues.
Een simpele test zou kunnen zijn om enkel de print op te warmen en te kijken of hij dan ook al hapert zonder voorverwarmen en zonder andere onderdelen op te warmen. Enkel bovenplaat er af en van moeder de vrouw de haardroger ff lenen. Makkelijk zat die test.
Wat zijn daarnaast de technische skills?
Mbt tot mijn skills. De test uitvoeren gaat zeker lukken. Moet ik onderdelen gaan vervangen op de printplaat wordt het al lastiger.
Mbt de melding. Deze verschijnt alleen nadat ik de deur heb geopend en weer sluit. Als het iets is mbt de printplaat, zou het dan ook niet voorkomen als hij in werking is?
EricN
Goede opmerking. Mss is er een treshhold?
In ieder geval heb je al 2 werkpunten meegekregen. Beide niet arbeidsintensief.
Wat we hier veel zien is dat mensen door gebrek aan kennis dan in de wilde weg onderdelen vervangen. In de meeste gevallen werkt het dan nog niet, dus best eerst analyseren, diagnostiseren en dan pas geld tegenaan gooien.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
er zijn modellen combimagnetrons die een deurschakelaar tussen aarde en sturing magnetron hebben. hier loopt geen stroom over en daarom raakt die schakelaar vervuild, weerstand wisselt steeds. een nieuwe schakelaar erin steken of paar keer een autolamp laten schakelen lost dat op..
EricN
Goede contact spray doet ook wonderen. Een 61 gebruik ik wel eens voor dat euvel.
De consistente temperatuurreactie zie ik niet gerelateerd aan een vervuild contact maar kan uiteraard op 1 of andere wijze...
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
Op 31 juli 2023 22:07:30 schreef EricN:
Goede contact spray doet ook wonderen. Een 61 gebruik ik wel eens voor dat euvel.De consistente temperatuurreactie zie ik niet gerelateerd aan een vervuild contact maar kan uiteraard op 1 of andere wijze...
heb dit ook gehad bij een combi, door de warmte kwamen er net de ohms bij die genoeg waren dat de sturing zei deur open. een dmm over die schakelaar en je had elke keer deur sluiten een andere waarde.
EricN
Een banaal deurcontact gaat in ieder geval een eenvoudigere klus zijn dan een complex printprobleem. Hopen dat het dat is in dit geval.
@peerkes. Kun je het juiste model mededelen? Een nr dat begint met 85....
Op het schema van een random 820 zie ik helaas geen stroomloos deurcontact zitten.
[Bericht gewijzigd door EricN op (17%)]
Oven model: 858784001901
Ik kwam erachter dat de oven de melding "Deur" geeft als hij warm is.
Als hij dat niet is wil hij niet starten dan blijft "Druk op start" in de display.
Vandaag even open gemaakt en de deur contacten (3 stuks) schoongemaakt.
Daarna een paar keer getest wanneer hij het de ene keer wel deed en de andere keer niet. Toen ontdekte ik dat het te maken had met hoe de stekker in het stopcontact zit. Dus als de fasen verkeerd zitten werkt het niet.
Nu vraag ik me af of dit in de oven zit of in mijn elektriciteit netwerk.
Heel oud huis dus er is het nodige aan geklust.
EricN
pa3gws
Dat zou eigenlijk geen verschil mogen maken ik denk dat er toch iets mis is met de oven.
Kan je hem op een andere plek in huis testen?
Wat nog wel kan is laat de bovendeksel er af, verwarm oven voor en kijk of euvel wegblijft.. Soms op vermogensmodule losse contacten.