Ik zie vaak schema's welke gebruik maken van een omvormer waarbij 4 lijnen worden gebruikt (L1,L2,L3,N) en soms zie ik omvormers welke alleen maar (L1,L2,L3) bevatten. Wat bepaalt welke methode wordt gebruikt. Is dit afhankelijk van de gebruikte vermogens ? Ik vindt er zelf bijzonder weinig over terug en chatGPT kan me ook niet echt helpen? In bijlage 2 foto's van de mogelijkheden.
Een 3-fasen omvormer heeft zelf geen nul nodig. Maar er kunnen bijvoorbeeld meetsystemen toegevoegd zijn, die niet op 400V, maar op 230V werken. Dan is de nul ook nodig. Er kan ook simpelweg een stopcontact toegevoegd zijn. Dan is de nul ook nodig. Je schema's zijn overigens wel heel beperkt weergegeven.
Piet
andre1973
zit sinds 2009 in de PV.
Nou er zijn 3 fase omvormers met en zonder nul. Vooral de grotere zijn (in mijn beleving) vaak zonder nul, dat scheelt n hoop koper.
Kleinere 3 fase omvormers (Kostal Pico o.a.) willen zelfs soms op 1 fase kunnen leveren bij weinig opbrengst, dat is rendabeler. dan is die Nul echt wel nodig.
[Bericht gewijzigd door andre1973 op (38%)]
benleentje
Golden Member
Als je een 3 fase omvormer ook wilt kunnen gebruiken voor in je eigen huis ivm met 230V apparatuur dan heb je gewoon een omvormer met een NUL nodig.
HEt i goedkoper en eenvoudiger om een 3 fasse spanning te maken zonder nul dan kan je werken met 3 halve bruggen. Door het toevoegen van een nul is er een extra halve brug nodig.
Op 1 augustus 2023 22:37:12 schreef benleentje:
Als je een 3 fase omvormer ook wilt kunnen gebruiken voor in je eigen huis ivm met 230V apparatuur dan heb je gewoon een omvormer met een NUL nodig.
In België bestaat er nog 3x230V en dat is dus 3 fase zonder nul en wel voor in huis met 230V apparatuur.
Houd daar rekening mee, voordat je wat beweert.
En voor dat net zijn er niet veel omvormers.