Ik zoek voor mijn motorfiets (F800GS) een relais dat schakelt als de motor loopt/ D+ simulator. Ik heb een draad nodig waar spanning op staat als de motor loopt/contact aan staat
Ik wil niet in de originele bekabeling rotzooien en deze motor heeft geen zekeringen dus ik kan ook niet een bypass zekering plaatsen op een contact geschakelde groep.

Nu zie ik van Healtech een module die heet Thunderbox en dit lijkt te zijn wat ik zoek. Maar deze kost €85.
Dat is het me niet per se waard.
Weet iemand toevallig een andere goedkopere oplossing?

Nee,

Iets wat op een motorfiets heel blijft (trillen, weer, wind)?
En voor die prijs ?

Een hall stroom sensor kost al meer. Dan ook nog een relais wat meeschakelt en een behuizing.

Succes.

Even bij healtech thunderbox gekeken en die lijkt een spannings meting te doen. Vind ik een beetje tricky... Moet dan iets van intelligentie in zitten om goed te zien wanneer je laad of niets doet.

Wil je weten of de motor loopt of dat het contact aan staat? Dat zijn twee verschillende dingen. Als de motor loopt, wordt de accu geladen en is de spanning 13.6V of hoger. Een volle accu die niet geladen wordt is 12.8V. Hier kan wel een beetje vertraging in zitten. AliExpress heeft daar relais voor met een stukje elektronica erin.

Hij doet dit inderdaad door het meten van laadspanning en werkt voor de meeste motoren gewoon prima. Een vriend van mij heeft hem en werkt perfect.
Op de motor die ik gekocht heb zitten verstralers die er later opgezet zijn. Maar die kun je gewoon aanzetten ook als de sleutel uit de motor is.
Ik weet uit ervaring dat er mensen/kinderen zijn die niet van je knopjes af kunnen blijven dus dan loop je het risico met een lege accu te staan.
Het is dat die verstralers er al opzitten, zelf had dat voor mij niet per se gehoeven. Daarom vind ik het een beetje zuur om hier €85 aan uit te geven.
Een Cyrix CT van Victron kost €40 en kan dit ook, alleen is bedoeld voor zware stromen en accu's te scheiden.
Lijkt me dat dit voor €20 euro ook wel gerealiseerd had kunnen worden. Het is echt alleen een stuurspanning die ik nodig heb wanneer het apparaatje >13V meet...

Op dinsdag 18 augustus 2026 21:43:19 schreef SparkyGSX:
Wil je weten of de motor loopt of dat het contact aan staat? Dat zijn twee verschillende dingen. Als de motor loopt, wordt de accu geladen en is de spanning 13.6V of hoger. Een volle accu die niet geladen wordt is 12.8V. Hier kan wel een beetje vertraging in zitten. AliExpress heeft daar relais voor met een stukje elektronica erin.

Beide is prima. Maar met lopende motor (dus laadspanning) lijkt mij makkelijker te realiseren.
Ik wil gewoon 12V stuursignaal op het moment dat mijn contact in elk geval NIET uit staat. En dat zonder in mijn bekabeling te rotzooien...

Een relais koppelen aan de gewone dimlicht lamp?
Die zal pas branden met contact aan / draaiende motor.
Dan kan de verstraler nooit aan zonder dat het licht aan is.

Zonder iets in de bedrading te knutselen of aan tee sluiten gaat het natuurlijk niet werken...

Of je koppelt de spanningsdraad van de verstralers gewoon af als je ze toch niet gebruikt :)