Goedemorgen,

Ik zoek een tweede soldeerstation om 'inserts' in 3d printen te monteren. Daarvoor heb ik een messing inserttool die op de bout wordt gezet (soldeerpunt eruit inserttool erin).
Bijna alle soldeerstations hebben actieve punten (voor zover ik weet zit hier een thermo component in voor de regeling).
Nu zoek ik er 1 met passieve punt. Weet iemand welk merk dit wel levert?

Of is bovenstaande BS en kan dat met elk soldeerstation ....?

rew

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Er zijn er nog wel met "actieve" punt. Dan zit er ofwel een sensor ofwel iets thermo-gevoelig-magnetisch in de punt. Maar de meeste bouten hebben goedkope punten->zijn passief.

Ik vind Dit type bout fijn. Zeer betaalbaar, goedkope punten. En de sensor zit dus aan de bout vast en niet aan de punt.

Dit is een soldeerstation dat wel actieve punten gebruikt. (ik geloof dat deze eerste hit die ik zag een "namaak" soldeerstation is die de echte (en compatible) actieve punten van een ander merk kan gebruiken).

Die goedkpe boutjes uit de bouwmarkt zijn ook verstoken van enige regeling. Vermogen 30 tot 80 watt. Ik heb er zoiets van ERSA en zelfs nog een zware jongen van Philips (ZEVA), de zgn PIT-bout voor het zwaardere werk, iets van 120 Watt

Het ligt er een beetje aan welke inset punt je voor de soldeerbout hebt, maar deze van de action zou wat kunnen zijn.

https://www.action.com/nl-nl/p/ferm-elektrische-houtbrander/

De heeft volgensmij alleen schroefdraad. Dus daar moet je wel even goed naar kijken.

Dat is wel een leuk boutje rew! Direct eentje besteld, altijd handig voor de meeneem.

pa3gws

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

TS zoekt een soldeerstation waar een stift in gaat zoals in de bout van @buzzy.

Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 1 augustus 2023 11:59:34 schreef rew:
Er zijn er nog wel met "actieve" punt. Dan zit er ofwel een sensor ofwel iets thermo-gevoelig-magnetisch in de punt. Maar de meeste bouten hebben goedkope punten->zijn passief.

Ik vind Dit type bout fijn.

Ik heb ook zoiets, maar wel eentje met randaardesnoer. (zonder RA geeft me een onbehaaglijk gevoel tijdens gebruik... :) )

buckfast_beekeeper

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Ik gebruik een Hakko FX-888D met deze pers. Voor de Hakko zijn er messing insert tools verkrijgbaar met correcte maat.

High met Henk

Special Member

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Op 1 augustus 2023 19:44:22 schreef Arco:
[...]
Ik heb ook zoiets, maar wel eentje met randaardesnoer. (zonder RA geeft me een onbehaaglijk gevoel tijdens gebruik... :) )

zo had ik er 1 aan boord inderdaad: tijdens solderen de PCB vast en het tintelde toch ietwat: stekker van bout eruit, tintelen weg. toen meteen de kniptang maar in snoer gezet en nieuwe bout gehaald voor dat schip (was soldeerbout van het schip)

bprosman

Golden Member

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Zal wel vloeken in de kerk zin maar ik gebruik daar gewoon mijn (Temperatuur geregelde) Weller voor met een lange spitse punt , dan word het ook niet zo loei heet.

Hier een wat luxer idee :
https://www.youtube.com/watch?v=8UKJhLXDVT0