Beste forumleden,

Voor een portable speaker project wil ik 2 VMF AGM 42Ah accus in serie schakelen om 24v te krijgen. Nu vraag ik mij af wat voor dikte draad (en kabeloogjes) ik nodig heb om de 2 accus te koppelen. Er wordt een TPA3116 versterker op aangesloten en een usb lader.

Specificatie sheet heb ik voor het gemak bijgevoegd.

Hoop dat iemand mij hiermee kan helpen!
Dank alvast

Coen

Als de bedrading niet te lang wordt, zeg max. 1 meter of zo, dan zal 2,5 mm2 wel volstaan - daar horen dan blauwe schoentjes en oogjes bij.

Wel lijkt het me tricky om deze TPA3116 te voeden uit twee in serie geschakelde loodbatterijen - de datasheet vermeldt een "normaal" maximum van 26V voeding en een absoluut maximum van 30V. Vers geladen loodaccu's doen zat 14 volt per stuk... dat is flirten met de grenzen van het haalbare.

Zet er in ieder geval een zekering tussen. zo dicht mogelijk bij de accu,s

De draaddikte hangt ook af van de afgezekerde waarde, ik neem aan dat je er een zekering tussen plaatst.

Bij sluiting kunnen die AGM accu's flink wat stroom leveren, een 2,5 mm2 kabeltje brandt dan zo af.

Op 2 augustus 2023 12:22:38 schreef Dominic:
Ik zou minimaal 6mm2 kiezen.

waarvoor? max stroom van die chip is 7,5A. reken ergens een 3-5A bij normaal gebruik. kan je makkelijk zat 1,5mm² voor gebruiken als die draden niet lang zijn.
alles hangt ook van de zekering af. als je gaat afzekeren met 40A aan de accu, en dan 1,5mm² gebruiken, dat is de draad gewoon de zekering

[Bericht gewijzigd door fcapri op (20%)]

De lood accu spanning van een vol geladen lood accu direct na het verwijderen van de lader (CC mode 5A, CV mode 13,8V) is 13,8V maar deze spanning zakt zeer snel omlaag naar ongeveer 12,85V (na ongeveer 4 uren rust-tijd met open lood accu klemmen).
De totale lood accu spanning van twee volgeladen lood accu's in serie (na 4 uur rusten) is dan 2x 12,85V = 25,7V.

Dank voor alle snelle reacties.

2,5mm2 lijkt me dus verstandig? Of doe ik er verstandig aan om dikker te nemen?

Ja 2,5mm2 zal het zeker goed doen geen enkel probleem. Wil je wat meer zekerheid dan kan je gerust wat dikker nemen als je wil.

Misschien heb je later iets extra om aan te sluiten, en dat zal goed uitkomen dat je wat dikker hebt genomen. Vergeet wel je zekering niet dichtbij de accu.

Een ongeluk ligt in een klein hoekje en je kan je anders zwaar verbranden bij kortsluiting.

[Bericht gewijzigd door CrossFireX op (14%)]

Op 2 augustus 2023 11:05:15 schreef CoenGoofy:
Voor een portable speaker project wil ik 2 VMF AGM 42Ah accus in serie schakelen om 24v te krijgen. Nu vraag ik mij af wat voor dikte draad (en kabeloogjes) ik nodig heb om de 2 accus te koppelen.

Om de accu's te koppelen zou ik zeker dikker nemen, minimaal 6mm2

Je kunt daar eventueel een zekering tussen zetten. Het voeden van het apparaat kan wel met 2.5mm2, mits je daar ook een zekering tussen zet.

Zo'n accu kan bij kortsluiting makkelijk 200A plus doen, dan is dun draad net een schietlont.

Waarom moet de draad tussen de accu's dikker zijn dan de draden naar de verbruiker? Bij kortsluiting loopt er toch overal dezelfde stroom?
En ja, ik weet wat een 2,5 mm2 doet als je daar een accu mee kortsluit. Al eens een keer geprobeerd. Maar ook een 6 mm2 houdt het niet. Duurt alleen iets langer.

Ik zou kijken wat ik heb liggen. :)

Op 2 augustus 2023 15:09:50 schreef KlaasZ:
Waarom moet de draad tussen de accu's dikker zijn dan de draden naar de verbruiker?

Ja ik werk met accu's van 200Ah plus, daar liggen stukken tussen van minimaal 120mm2 en wel zo kort mogelijk. De dikkere draad is ook voor spanningsverlies en voor de eventuele laad stroom van de accu, weet jij hoe de TS de accu op gaat laden? Kan wel met een snellader zijn met een behoorlijk hoge stroom.

Bij kortsluiting loopt er toch overal dezelfde stroom?

Als het goed is wel ja, maar er zit ook een zekering tussen en die kun je dan groter nemen dan de zekering voor de belasting.

En ja, ik weet wat een 2,5 mm2 doet als je daar een accu mee kortsluit.

Veel mensen weten niet half hoe gevaarlijk accu's zijn, ze denken allemaal oh het is maar 12 of 24VDC. Maar ze vergeten hoe enorm hoog de kortsluitstromen zijn.

Ik heb per ongeluk een keer een wringijzer tussen twee polen laten vallen, binnen een seconde was het gebeurt. Was voor een groot deel weggesmolten.

De lader en de radio bepalen hoeveel stroom er loopt maar als je beide los koppelt om te laden en ze niet gelijk qua lading zijn dan kan er een heel hoge stroom gaan lopen, maar dat zal maar kort zijn. Als ze nooit loskomen en met 24V geladen worden is dat risico er niet. Anders zet je een paar draden parallel mochten ze heet worden.

Op 2 augustus 2023 16:11:26 schreef fred101:
en ze niet gelijk qua lading zijn dan kan er een heel hoge stroom gaan lopen, maar dat zal maar kort zijn.

Zelfs dat niet, de accu's staan in serie namelijk.
Als dat ding max iets van 120W gebruikt afzekeren op 8A. De rest is al gezegd:

Op 2 augustus 2023 11:41:45 schreef Paulinha_B:
Als de bedrading niet te lang wordt, zeg max. 1 meter of zo, dan zal 2,5 mm2 wel volstaan - daar horen dan blauwe schoentjes en oogjes bij.

AA accus kunnen al behoorlijke stromen leveren die veel electronica kan slopen.
een 12V lood accu is zowat het ergste dat je kan gebruiken om electronica op te laten draaien. die dingen zijn in staat in normaal gebruik (start accu) een paar 100A te kunnen leveren. in kortsluiting gaat dat in de 1000A.
zelf de simpelste 10Ah accu uit een UPS doet al 500A kortsluiting.

dikke kabels gebruiken is wel goed voor de spanningsval, maar ik denk niet dat je 6mm² kan solderen op zo een klein versterker printje. dan is 1,5-2,5mm² meer dan zat. als er dan iets foutloop, heb je toch al wat spanningsval over de kabels. de zekering MOET dan zeker kunnen ingrijpen.
als een toestel 3-5A verbruikt, is een 10A zekering al zeker voldoende.

1,5mm² draad in kortsluiting haalt die zekering al met gemak onderuit.
dikkere draad kan belangrijk worden als je pakweg 30meter verder moet gaan, dan zou de kortsluitstroom van dunne draad mogelijks niet genoeg meer zijn om de zekering te laten sneuvelen

Op 2 augustus 2023 11:41:45 schreef Paulinha_B:

Wel lijkt het me tricky om deze TPA3116 te voeden uit twee in serie geschakelde loodbatterijen - de datasheet vermeldt een "normaal" maximum van 26V voeding en een absoluut maximum van 30V. Vers geladen loodaccu's doen zat 14 volt per stuk... dat is flirten met de grenzen van het haalbare.

Twee relativeringen bij mijn eerdere inbreng, naar aanleiding van andere opmerkingen:

1/ de 2,5 mm2 zal volstaan, bij beperkte draadlengte, voor de afname door de TPA3116. Er is echter ook sprake van een usb-lader, waar we verder niks van weten. En, wellicht meer relevant, er zouden wel eens flink grotere stromen kunnen optreden bij het laden, alnaargelang de toegepaste laadtechnologie;

2/ inderdaad cruciaal om een zekering op te nemen tussen afnemer(s) en batterij, zo dicht mogelijk bij de batterij geplaatst. De functie van deze zekering(en) is niet om de afnemers te beschermen, wel om te beletten dat er langdurig grote stroom gaat vloeien als er een afnemer in kortsluiting gaat, wat altijd kan gebeuren.

er zouden wel eens flink grotere stromen kunnen optreden bij het laden, alnaargelang de toegepaste laadtechnologie;

Heeft niets met laadtechnologie te maken. Een loodaccu mag je met 0,2C opladen 0,2C x 42Ah is 8A aan laadstroom. Daar mag dan een 10A lader op. Die 10 loopt er dan allen als de accu's erg leeg zijn ook dat kunnen ze aan.
0,2C is vrij generiek wat je eigenlijk voorelke loodaccu wel veilig kan gebruiken maar als je het specifiek wiltweten zoek je dat op voor het type accu dat je hebt.

Speciefiek even deze accu opgezocht en deze mag je met maximaal 12A opladen.
Een 10A acculader is dus prima

https://www.123accu.nl/VMF-DC42-12-AGM-Deep-Cycle-accu-12V-42-Ah-T4-te…

[Bericht gewijzigd door benleentje op (15%)]

Nochtans las ik hogerop - "uit doorgaans betrouwbare bron" :) -

weet jij hoe de TS de accu op gaat laden? Kan wel met een snellader zijn met een behoorlijk hoge stroom.

en dat klonk voor mij best zinnig.

Een 42A accu met 12A opladen dat is voor een loodaccu al snelladen. ;)
Normaal laden is met 1C en dat is met 4,2A. En dan is die in 14 uur vol

En geen enkele batterij of accu wordt graag geladen met veel A... Bijna elke soort accu gaat er op den duur aan kapot en verkort erg de levensduur.

Jajajaja. Dat weten we allemaal.
Maar wat de topicstarter doet, dat weten we niet.

Tja alsof we dat nog niet wisten... :)

Op 3 augustus 2023 18:44:51 schreef CrossFireX:
En geen enkele batterij of accu wordt graag geladen met veel A... Bijna elke soort accu gaat er op den duur aan kapot en verkort erg de levensduur.

Het niet goed gebruiken verkort de levensduur van de accu, de manier van laden heeft daar veel minder invloed op. En daarmee bedoel ik dan wel de voorgeschreven lader te gebruiken. Als in de handleiding staat dat je de accu met 12A mag opladen dan is dat voor zijn hele levensduur zonder de levensduur te bekorten.
Bij ons op het werk werd de accu van de reachtruck met ruim 100A opgeladen en die is heel erg oud geworden en pas na 14 jaar oud is die vervangen. Te vergelijking normaal is tussen de 5 en 8 jaar.

Dat betekend dus dat ik als onderhouds monteur mijn werk goed gedaan heb door de accu steeds met water bij te vullen en toezien op het juiste gebruik van de accu.

Varta adviseert voor flooded (standaard) lood accu's een laadstroom van 0,1C tot 0,15C gedurende de bulk fase (CC mode).
En voor AGM lood accu's adviseert Varta een laadstroom van 0,25C tot 0,35C gedurende de bulk fase (CC mode).