Hoi,
Wie uit omgeving Breda kan mij helpen met het fijn solderen van een oude Korg x3 synthesizer. Ik heb het geprobeerd met een normale soldeerbout, maar is niet te doen. Ik heb ook geen ervaring met fijn (smd)soldeerwerk.
Volgens mij is het te doen, en dan is er weer een Korg x3 waar op gespeeld kan worden.
Groeten, Sander
vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk met wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Typisch een gevalletje voor de rubriek:
https://www.circuitsonline.net/aanbod
1 pad is compleet verdewenen, 1 pad is eraf. Dit is niet eenvoudig te solderen; print is zwaar beschadigd....
dit wordt nodig patchwerk om weer iets bruikbaars te maken.
Ok,
Bedankt voor je reactie.
Ja helaas hebben de condensatoren goed gelekt.
Maar uiteindelijk zijn het maar 2 of 3 omleggingen, dus ik dacht nog wel te doen door iemand met ervaring.
Maar het is wel twijfelachtig wat de staat van de andere componenten is.
Ik heb mijn verzoek in "vraag en aanbod geplaatst".
Vervangende printplaat is niet te vinden, dus maken is enige optie.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Als je TH elco's erop zet, doe er een kwakje kit of hotglue achter om te fixeren.
Zo los geeft bij bewegen van het apparaat continu stress op de smd pads...
Door iemand laten vervangen is het beste inderdaad: als je zo zelf doorgaat wordt de boel alleen maar slechter en komen er juist fouten bij.
Pads die loskomen op een moderne FR4 print is onnodig, zeker met zulke (voor hedendaagse smd techniek) vrij 'lompe' onderdelen.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Ik zie ook zwart geoxideerde sporen vanaf die weggerotte weerstand. Ik zou ook alle vias testen en onder alle ICs vlak bij zo'n gelekte elco kijken. Zo te zien mist er ook een diode. Die TH elcos hebben koude solderingen.