Hoi,
Wie uit omgeving Breda kan mij helpen met het fijn solderen van een oude Korg x3 synthesizer. Ik heb het geprobeerd met een normale soldeerbout, maar is niet te doen. Ik heb ook geen ervaring met fijn (smd)soldeerwerk.
Volgens mij is het te doen, en dan is er weer een Korg x3 waar op gespeeld kan worden.
Groeten, Sander
vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk met wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Typisch een gevalletje voor de rubriek:
https://www.circuitsonline.net/aanbod
1 pad is compleet verdewenen, 1 pad is eraf. Dit is niet eenvoudig te solderen; print is zwaar beschadigd....
dit wordt nodig patchwerk om weer iets bruikbaars te maken.
Ok,
Bedankt voor je reactie.
Ja helaas hebben de condensatoren goed gelekt.
Maar uiteindelijk zijn het maar 2 of 3 omleggingen, dus ik dacht nog wel te doen door iemand met ervaring.
Maar het is wel twijfelachtig wat de staat van de andere componenten is.
Ik heb mijn verzoek in "vraag en aanbod geplaatst".
Vervangende printplaat is niet te vinden, dus maken is enige optie.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Als je TH elco's erop zet, doe er een kwakje kit of hotglue achter om te fixeren.
Zo los geeft bij bewegen van het apparaat continu stress op de smd pads...
Door iemand laten vervangen is het beste inderdaad: als je zo zelf doorgaat wordt de boel alleen maar slechter en komen er juist fouten bij.
Pads die loskomen op een moderne FR4 print is onnodig, zeker met zulke (voor hedendaagse smd techniek) vrij 'lompe' onderdelen.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Ik zie ook zwart geoxideerde sporen vanaf die weggerotte weerstand. Ik zou ook alle vias testen en onder alle ICs vlak bij zo'n gelekte elco kijken. Zo te zien mist er ook een diode. Die TH elcos hebben koude solderingen.
Dit is veel meer werk dan even vast solderen. Ik doe dat soort restauratie werk commercieel en het is meestal meer werk dan het lijkt (Maar ik doe geen synths).
Ik zie alleen niet wat je bedoeld dat er een diode zou missen.
De printplaat was niet aan gewerkt voor mijn geknutsel, dus ik verwacht niet dat er onderdelen missen. Diode heb ik iig niet verwijderd.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
D1 boven die opamp (IC16). Maar dan zal die wel wegbezuinigd zijn. Lege plaatsen komen wel vaker voor. Leek alleen op de foto of er wat veel soldeer zat voor een lege plaats.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Ik heb laatst een stencil besteld zonder een aantal onderdelel die toch nooit bestukt worden (bedoeld voor ontwikkeling, maar dat gebeurt 'zelden': werkt goed, niet aankomen.). Dus dan zie je lege soldeerpads zonder pasta. Maar sommige componenten had ik gemist bij het met de hand weghalen van die pads voor het stencil. In ieder geval zijn er dus nu op die printen zowel met- als zonder pasta pads-voor-niet-gemonteerde-dingen. Nu zullen de meeste "in the wild" printen OF het ene OF het andere systeem hanteren, maar je ziet ze alletwee.
Als zeilie wil, mag hij langskomen, dan wil ik er wel even naar kijken.
Vond vanmiddag mijn soldeerbout terug.
Ik heb hier geen componenten en wil ook geen opslag zijn.
Dus kijken, solderen en evt draadbruggen leggen kan. Achterlaten niet.
Wil evt tegen kostprijs ook nog wel componenten bestellen, maar dan kom je later met apparaat terug.
Helaas een bekend probleem bij de X3, ik heb er de afgelopen jaren al meerdere onder handen gehad. Ze hebben dezelfde elco's als de Super Nintendo's uit die tijd die ook massaal sterven aan lekkend elektrolyt.
Zelf zit ik vlak boven Breda maar ik zie dat je al voorzien bent van hulp.
De diode zie je overigens bij de ene X3 wel en bij de andere X3 weer niet gemonteerd. Daar hoef je je geen zorgen over te maken. Wel is er forse schade aan de print als ik het zo zie.
Als Dominic wil ook prima, ik Ben druk zat met verbouwing en werk.
Vanwege verbouwing sla ik ook niets op...
dan is het vragen dat je pads loskomen