Ik heb eeb Bosch inductie kookplaat die defect geraakt is (tezamen met veel andere apparatuur) door 400V op het 230 V net. foutje van de energiemaatschappij. Dit even als achtergrond info. ;)

Het apparaat heeft de 16A zekeringsautomaat doorgeslagen, en is sindsdien niet meer aan het net geweest.
Ik heb hem nu geopend, want ik verwachtte zwarte vlekken, en idd, vond er al snel 1 op de print waarop de 230V aansluiting zit. Via 2 gewonden spoelen op dezelfde kern kwam ik het volgende onderdeel tegen, wat op de printplaat is gemerkt met "VR1" ; ik weet niet wat dit is of doet, maar momenteel heeft hij een gemeten weerstand van 550 Ohm, en is op de print verbonden geweest met N en L1 (via die 2 spoelen).De ingaande draden zijn te zien op foto 1 en 2, rechts. Ik denk dat mijn foto's aardig gelukt zijn; ik heb VR1 van de print af gesoldeerd om de printplaat schoon te maken met spiritus, om te kunnen lezen wat de tekst voor dit onderdeel is op de print.
Kunnen julie aangeven wat dit precies is, en wat de waarden van dit onderdeel zijn?
Ik heb nu geen sluiting meer tussen de N en L en hoop dat dit het enige defecte onderdeel is.
Graag bericht :9
Cor

Dat is een 275V varistor.

Dat is snel Rob! Mag ik dan ook vragen wat dat ding doet, als hij na de spoelen gewoon de 230V overbrugt.
Werking als een condensator? is het essentieel onderdeel in de voeding of zou het heel nu al moeten werken, en is dit bv. voor ontstoring?
Ben erg nieuwsgierig hiernaar. Kan natuurlijk wel op Google gaan zoeken, maar je hebt nu een actuele toepassing.
Grappig wel weer: een component van 32 cent met €7 verzendkosten (Reichelt, of Conrad....)
Cor

Het is een overspanningsbeveiliging. Hij wordt laagohmig bij een te hoge spanning (>275V).
Het apparaat kan zonder deze varistor gewoon werken, maar is dan kwetsbaarder.

Dus hij heeft gewoon zijn werk gedaan, door de zekering op te blazen! ?

Dat betekent dan ook dat hij zonder die beveiliging wel weer zou moeten werken? Als dat zo is, dan ga ik dat eerst proberen, en dan zeker zo'n varistor bestellen en in-solderen.
Klinkt als muziek in mijn oren.

Hij is al lang niet meer gebruikt, omdat we een 4 pits hebben, die toen vervangen is, maar bijna alle inductie platen hebben van die ingebouwde 'sliders' onder het glas; nu m'n vrouw behoorlijk slechtziend gaat worden wilde ik er 1 met de ouderwetse draaiknoppen, en dat heeft deze plaat al.
Zodoende.
Cor

Vraag is waarom hij z'n werk heeft gedaan.
Check de spanning eerst, wordt er een 3-fase aansluiting gebruikt?

Je kunt ook zonder varistor testen, als er meer kapot is gaat de zekering er wel weer uit...
Gaat meestal door overspanning kapot, maar ook wel eens spontaan (als 'ie een zwaar leven heeft gehad, veel stevige stoorpulsen tegen moeten houden)

Op 7 augustus 2023 16:44:27 schreef rob040:
Vraag is waarom hij z'n werk heeft gedaan.

Volgens de OP heeft er 400V op het 230V net gestaan.

Ah, had ik even gemist op mijn kleine telefoonschermpje. Zit nu weer achter m'n laptop, scheelt wat heen en weer scrollen. ;-)
Maar logisch dus dat het ding gesneuveld is.

Ja, ben weer terug, ding zit in elkaar en werkt!
Jipyyyy

Ja we hebben lang geleden een losse draad in een transformatorhuisje gehad, heeft bij verschillende buren ook schade gegeven, en bij mij is er toen ook meer gesneuveld: CV, vriezer, en verschillende dingen die 'aan' stonden.

Maar deze plaat had ik niet nodig, want we hadden nog 4 pitten over, genoeg voor ons 2en. Maar om boven genoemde reden is het nu handiger om een kooplaat met draaiknoppen te hebben.
Dank voor de supersnelle antwoorden, en nu op zoek naar een speciaal zaak met lage verzendkosten die zo'n varistor kunnen leveren, anders maar bestellen per postpakket met 5 gram inhoud >:)
Cor

@ Heli: laat maar weten. Ik moet nog bij Mouser bestellen (een groothandel) en kan er wel wat bijdoen om 'm dan als briefpost naar je toe te sturen (kosten daarvoor uiteraard voor jou ;) )

Enige wat je dan even voor me moet doen is de 'steek' opmeten (de afstand tussen de pootjes) zodat ik een juiste kan bestellen.

Dat is heel erg vriendelijk aangeboden hoor, maar dat hoeft ook weer niet. Ik koop soms weleens kleinigheden bij deze shop, met €2 verzenden voor zoiets.
Maar uit de spec.list kan ik dat nummer niet terugvinden, maar geeft dacht ik wel aan dat dit een 275V~ type is:
https://www.vanallesenmeer.nl/Varistor-VDR-S14K275

Dus dan weet ik ook de steek niet van wat zij sturen, is ook niet echt belangrijk, want in de hoogte is er voldoende ruimte om wat langere poten te houden. Overigens meet ik 9 mm, zal wel 10 zijn op de print, maar die zit nu weer ver weggestopt in de plaat.
Nogmaals bedankt voor je aanbod
Groet,
Cor

Bij de vriezer is de kans groot dat dat ook een varistor is, samen met een zekering op de printplaat. Een kameraad heeft dat nl ook eens aan de hand gehad.

Dat is toch dezelfde? (Steek voor een S14 is vast)
Een S14k275 heeft een diameter van 14mm...

[Bericht gewijzigd door Arco op (31%)]

Slim Arco!
Ik had niet verder naar dat nr gekeken, en verwachtte ook niet dat de diameter in het onderdeelnummer aanwezig zou zijn, maar idd, hij is 14 mm, die opgeblazen type van mij.

@KellyDK, nee, daar was de compressor uitgefikt; kon je van afstand ruiken. Net als bij de buitenlamp met bewegingssensor.

Cor

De wikkelingen van de compressor zitten toch helemaal ingekapseld?
Bij die lamp zal de schakelelektronica idd wel verbrand zijn.

Op 7 augustus 2023 21:21:57 schreef Arco:
Dat is toch dezelfde? (Steek voor een S14 is vast)
Een S14k275 heeft een diameter van 14mm...

Ik wou dat vooral weten als er bij Mouser geen originele Epcos verkrijgbaar was. Daar leek het even op, maar de zoekfunctie blijkt brak (je kunt zoeken onder de fabrikant Epcos tot je een ons weegt, maar je vind maar enkele varistors. Pas als je 'varistoren' intikt krijg je veel meer resultaten met onder andere - jawel - varistoren van Epcos...

Maar geen probleem verder ;) Mooi dat je 'm ergens voor praktisch hetzelfde geld kunt krijgen.