Beste lezers:
Ik heb 2e hands een wiel met achterwielmotor gekocht, maar worstel met de aansluiting. De kabel die uit de motor komt bevat een zwarte en een rode draad plus een stekkertje met een gele en een rode draad. Als ik de enkele zwarte en rode draad aansluit op de batterijvoeding en via de sleutel in de accu het contact aanzet draait het wiel, maar achteruit. Kan iemand mij vertellen hoe ik dit aan moet pakken om te bereiken dat het wiel vooruit gaat draaien en niet meteen begint als ik het contact aanzet. Bij voorbaat hartelijk bedankt.
Dan moeten we toch echt meer info hebben, zoals merk en type fiets, van welk merk is het achterwiel. Welke regelaar zit er op de fiets enz.
benleentje
Golden Member
Kan iemand mij vertellen hoe ik dit aan moet pakken om te bereiken dat het wiel vooruit gaat draaien en niet meteen begint als ik het contact aanzet.
Die 2 extra draden die zitten daar niet voor niets, die zijn er om de motor te vertellen hoe hard die moet draaien en welke kant op.
Ik vind het niet kunnen dat zonder die 2 draden aangesloten het wiel meteen gaat draaien, ik zou liever zien dat er niets gebeurt. Als nu ooit door een defect die 2 stuur draden losschieten dan ga je nu hard achteruit.
Bedankt voor de snelle reacties. Merk fiets is hier niet van toepassing, het is zelfbouw. Ik heb voor mijn dochter een baboe bakfiets gekocht en opgeknapt, vervolgens daar een wiel voor gekocht waar een controller bij zat Ik voeg van wielmotor en controller foto's bij. Waaraan koppel ik de twee stuurdraden?
U gaat uw dochter, en waarschijnlijk ook nog kleinkinderen in de bakfiets, met een zelfbouwprutsproject, waarvan de motor met een los draadje al volgas de verkeerde kant op draait, op de openbare weg laten rijden?
Serieus??
mvdk
Golden Member
OpaRob heeft 4 jaar geleden een kinderautootje geknutseld. Blijkbaar zijn er geen ongelukken mee gebeurd, anders zou ie nu niet met deze vraag komen.
Net als toen, zou het fijn zijn als OpaRob geholpen word.
En met die Babboe fiets: stop als er een brommobiel aankomt, ga niet de berm in.
Op 10 augustus 2023 12:57:10 schreef OpaRob:
Ik heb voor mijn dochter een baboe bakfiets gekocht en opgeknapt, vervolgens daar een wiel voor gekocht waar een controller bij zat Ik voeg van wielmotor en controller foto's bij. Waaraan koppel ik de twee stuurdraden?
Ik ken dat type controller niet, maar ben bang dat het niet compleet is.
Je zou verwachten dat er een gashendel en een trapsensor bij zou zitten en misschien een display. En waar die andere twee dunne draden van de motor op moeten weet ik zo ook niet.
Dat de motor achteruit draait is een kwestie van het wiel omdraaien of de bedrading om draaien van de motor.
Vermoedelijk is de dikke zwarte draad de min en de dikke rode draad de plus, deze komen op de accu. De dikke blauwe en de dille groene draad zijn de motor aansluit draden. Maar hang me er niet aan op. En de rest weet ik zo niet, wordt moeilijk zonder schema.
En wat revado zegt, wees alstublieft voorzichtig. Je dochter gaat er wel mee de weg op en het ding is daarvoor niet gekeurd. Dat verhaal van de Stint 2018 zit nog vers in het geheugen.
Hier een link naar een duitse site waar ze met een zelfde soort Wan Lian motor bezig zijn.
Daar staat ook een schema bij.
Misschien helpt dit.
https://www.pedelecforum.de/forum/index.php?threads/anschluss-wan-lian…
Maar wees voorzichtig, dat wilde ik in de eerder post zeggen.
Ding is er niet voor gekeurd en dus ook niet verzekerd.
Edit:
Hier helemaal onderaan een layout van de bedrading van een Wan-Lian controler..
https://endless-sphere.com/sphere/threads/need-help-with-wan-lian-whee…
Op 10 augustus 2023 17:09:43 schreef revado:
Hier een link naar een duitse site waar ze met een zelfde soort Wan Lian motor bezig zijn.
Dat merk Wan Lian had ik even gemist. 
Heb even een screenshot gemaakt van het schema.
Ik heb even geen antwoord gegeven omdat ik noodgedwongen met andere zaken bezig was. Bedankt voor de reactie, de waarschuwingen en de schema's. Ter geruststelling ik ga zeker geen risico's nemen als ik mijn dochter erop laat rijden. Dan moet de zaak eerst goed werken en uiteraard veilig zijn. Dat is juist de reden dat ik eerst probeer zoveel mogelijk informatie in te winnen. Voorlopig lukt het allemaal nog niet naar wens, maar ik blijf zoeken naar een goede oplossing, zonder prutswerk.
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Aangezien de motor gaat draaien als je spanning zet op die twee draden, en de controller extern zit, lijkt dit een DC motor met borstels te zijn, wat in mijn beleving erg ongebruikelijk is bij wielnaafmotoren.
Het is dan onzin dat hij bij het losraken van een draad zou gaan draaien; die motor hoort helemaal geen directe verbinding met de accu te hebben. De controller moet de stroom door de motor regelen, en de draairichting.
Echter, bij een dergelijke motor met borstels kan een defecte controller tot gevolg hebben dat de motor maximaal aan aandrijven (vooruit of achteruit). Zorg dat de fiets goede remmen heeft, zodat de remmen het altijd winnen van de motor.
Je zou nog een remschakelaar kunnen voorzien, waarmee de verbinding tussen de motor en de regelaar wordt verbroken met een stevig relais als de rem wordt bedient, zelfs als de bestaande regelaar al een remschakelaar heeft, want die doet niets wanneer de MOSFETs in kortsluiting gaan, waardoor zo'n motor volgas gaat.
Deze controller heeft hetzelfde probleem als de waarschijnlijke eerste oorzaak van het ongeluk met de Stint: als de massadraad van de gashendel los raakt, gaat hij vol gas geven.
een powerbutton aan de accu, kan je de accu gewoon uitschakelen als er iets fout loop.
bij mij zit altijd de schakelaar OF de accu aansluiting binnen handbereik. loopt er iets fout, kan ik de kabel lostrekken of de schakelaar uitduwen.
goeie remmen is ook altijd een must, de remmen moeten meer kunnen dan de motor.
Opabob
Met proberen ben ik getrouwd geraakt.
Bijna naamgenoot,
ik heb hier ook al verschillende vragen gesteld over een elektrische fiets, ik kan misschien wat gegevens hier gebruiken om mijn tweede TREK fiets terug in beweging te krijgen????