Het probleem met de oscillatorfrequentie is inmiddels opgelost. Het bleek te liggen aan S48/49. Die was niet goed in te stellen.
Vervanging hiervan (toevallig had ik er nog eentje uit een oude sloop TV bewaard) bracht deze oplossing.

Nu even verder om een goede tweede toestel te krijgen.
De horizontale sync is nu prima, de verticale is héél kritisch.
Er is maar een heel klein gebiedje waar de potmeter R120 (VS) ervoor zorgt dat het beeld stil staat.
Ik moet om de haverklap hieraan draaien om het beeld niet te laten rollen.
Er zit dus nog iets niet goed met de verticale sync.
Tips welkom!

Dan is het vangbereik niet goed. Invangen gaat bij een moderne PLL soepel maar hier niet in die techniek.Ergens een RC tijd of nivo verkeerd. Je kan alles meten, pulslengte, duur, vorm ect. Daarom is een schema lekker met scope plaatjes erbij. Technici kregen opfriscursussen later, maar die scope beelden, spanningen ect, gaven wel houvast in de dagelijkse praktijk. Er staat online ook wel het nodige over dit soort TV's.

Bijv. https://www.maximus-randd.com/tv-tuner-history-pt1.html

http://www.marcelstvmuseum.com/photoalbum7.html

https://kraltp.home.xs4all.nl/Tips-en-trucs/televisie/

zitten er nog papiercondensatoren in het verticale sync deel? Zoja, vervang die eerst. alle filter secties zijn hoogomig, en de minste lek geeft sync problemen. De verticale oscillator is een blokkeer oscillator, veel kan er voor de rest niet fout gaan.

Op 30 december 2023 23:52:10 schreef RAAF12:
Dit is de oscillator, het triode gedeelte van de buis.

[bijlage] Wellicht is de 470k in waarde verlopen. R's van die waardes gaan vaak omhoog in waarde. Blijkbaar verouderd de geperste kool snel. R99 ook checken!

btw, die triode is de reactantiebuis, en niet de oscillator. de oscillator wordt gevormd door de penthode. (lees dat het vervangen vh spoeltje intussen soelaas bracht.

[Bericht gewijzigd door kris van damme op (49%)]

Ach ja de reactantie buis pff dat is lang geleden. Mooi dat je weer actief bent op dit forum.

Op 31 december 2023 12:49:05 schreef RAAF12:
. Mooi dat je weer actief bent op dit forum.

Dank U. 2023 was bijzonder druk, er bleef geen seconde over om eens te forummen of te hobbyen . Kan enkel beter gaan in 2024 :-)

@TS : betreffende het vegen. De video eindtrap is DC gekoppeld. In principe kan die geen vegen veroorzaken, tenzij er wat vreselijk fout zit. (spanningen video-eindbuis zijn ok?)
In jouw schema komt diode X5 niet voor (In mijn schema wel). Zit die diode er in? (die diode dient voor straalstroombegrenzing en zit aan de kathode van de BB).

Op 31 december 2023 16:00:09 schreef kris van damme:
[...]

Dank U. 2023 was bijzonder druk, er bleef geen seconde over om eens te forummen of te hobbyen . Kan enkel beter gaan in 2024 :-)

@TS : betreffende het vegen. De video eindtrap is DC gekoppeld. In principe kan die geen vegen veroorzaken, tenzij er wat vreselijk fout zit. (spanningen video-eindbuis zijn ok?)
In jouw schema komt diode X5 niet voor (In mijn schema wel). Zit die diode er in? (die diode dient voor straalstroombegrenzing en zit aan de kathode van de BB).

De diode zit er in deze uitvoering niet in. Ook R51 van kathode naar GND niet. Er zijn wat modificaties geweest op dit model. Ze hebben echt wat lopen spelen met componenten, die niet altijd zijn gedocumenteerd.

Ik heb nu even een ander probleem, vermoedelijk heb ik met de meetpennen iets aangeraakt. Gevolg: geen beeld meer. Ik heb de hele middag lopen zoeken, maar de oorzaak nog niet gevonden.
Als je de TV uitdoet, krijg je dan weer de befaamde stip die nagloeit.

De hoogspanning is er wel.
Maar waarom ik geen beeld krijg, komt denk ik door een verkeerde verhouding van de spanning Wehnelt- Kathode.
De Wehnelt is met de helderheids-regelaar (R76) instelbaar van 82-118V.
De Kathodespanning daarentegen is amper te regelen en ligt tussen 191-195 Volt, afhankelijk van contrastregelaar R69.
De schermroosterspanning van B9 reageert wel goed op de contrastregelaar: van 34-195 Volt.

Deze kathodespanning lijkt me veel te hoog. Toch?

Wanneer ik de kathode en de Wehnelt aan elkaar verbind krijg ik nl wel een helder wit scherm.
Ik heb de potmeters en weerstanden in deze omgeving nagekeken maar nog niks geks kunnen vinden..

Edit: Ik heb inmiddels weer beeld.

Een sluitinkje in de bedrading tussen chassis en potmeter-rail.

ah, goed..
welk probleem blijft er nu nog over? V-sync of het vegen.

Even nog maar een post over dit topic:

De volumepotmeter is er zo eentje met een midden-aftakking.
De potmeter heeft de waarde 800K + 200k

Ik heb het ding proberen te repareren maar blijft kraken.
Die aftakking is vanwege de fysiologische klankregeling.

Nu heb ik een nieuwe potmeter gekocht van 1M log. Deze is in stereo uitvoering (mono hadden ze even niet).

Nu begreep ik ergens dat je met een stereo-potmeter een beetje het effect kunt nadoen dat je krijgt met die speciale 800k + 200k.

Dit maakte ik er van. Maar ik heb het idee dat de loudness niet echt goed werkt (te weinig lage tonen).
Wat doe ik fout? (Voor R22 van 1M8 had ik geen plaats in mijn schema).

[Bericht gewijzigd door Bavelt op (17%)]

C37 is geen teerknol (meer)?

Op 6 januari 2024 22:11:34 schreef maartenbakker:
C37 is geen teerknol (meer)?

Nee, een buiscondensatortje. Heb ik gemeten, is Ok

Op zaterdag 6 januari 2024 16:19:44 schreef Bavelt:
Even nog maar een post over dit topic:

De volumepotmeter is er zo eentje met een midden-aftakking.
De potmeter heeft de waarde 800K + 200k

Ik heb het ding proberen te repareren maar blijft kraken.
Die aftakking is vanwege de fysiologische klankregeling.

Nu heb ik een nieuwe potmeter gekocht van 1M log. Deze is in stereo uitvoering (mono hadden ze even niet).

Nu begreep ik ergens dat je met een stereo-potmeter een beetje het effect kunt nadoen dat je krijgt met die speciale 800k + 200k.

[bijlage]

[bijlage]
Dit maakte ik er van. Maar ik heb het idee dat de loudness niet echt goed werkt (te weinig lage tonen).
Wat doe ik fout? (Voor R22 van 1M8 had ik geen plaats in mijn schema).

Kan ik je hier mee helpen?

PM maar even :)

Nog maar een plaatje erbij als uitleg. Het nivo nauwkeurig meten zal wel lastig worden. En je hebt geen testbeeld videogenerator met bekende output.

Op dinsdag 9 januari 2024 22:59:25 schreef revado:
[...]

Kan ik je hier mee helpen?
[bijlage]

PM maar even :)

Hiermee ben ik inderdaad geholpen! Het ding zit er inmiddels in.
Was even knutselen, omdat de asjes van de originele potmeters in dit toestel 5mm zijn; dit exemplaar is 6m.
Maar daarom niet getreurd: Het meest simpele was om de knop iets uit te boren en hem vastklemmen op het asje.

Kraakvrij!
Je gaat gewoon voor je plezier aan de volumeregelaar draaien.. :)

Beter laat dan nooit, ook ik ben aan het stoeien met zo'n toestel.
Ook hier vegen in het beeld, maar die verdwijnen als de contrastregelaar wordt teruggedraaid.
Heb de buis nog niet kunnen testen bij gebrek aan een voet, maar misschien komt dat nog.
Wat de afwijkende spanningen aan oa de video eindbuis betreft had ik ook zo mijn bedenkingen tot ik het manual eens door las (wie doet zoiets normaal!!)
Dan kloppen de voltages plots weer wel redelijk.