Ik heb laatst een KS 230 zaagtafel gekocht om printplaat en houten latjes te zagen. Nu na ongeveer 3 maanden gebruik stopt de motor ermee.
Na demonteren en openen van de motorbehuizing blijkt dat deze ruim onder de koolstof zit van de borstels en dat twee draden van de spoel los zijn.
De condensator doorgemeten en deze geeft de juiste waarde aan (0.047uF) beide spoeltjes/weerstanden geven ieder 3 Ohm weerstand aan.

Mijn vraag is waar moeten de twee gebroken spoeldraadjes aan gesoldeerd worden?
Ik heb al vele combinaties geprobeerd maar de motor wil niet draaien.

Wie kan me op weg helpen?

Als hij pas 3 maanden oud is hoe is het met de garantie?
Zou er zelf dan niets aan doen.

Volgens verkoper via bol.com geen fabrieksgarantie. Zag ik later pas

Dan probeerd bol.com er goedkoop vanaf te komen.
Wettelijk heb je tegenwoordig recht op zelfs 1 jaar garantie.

Als de motor eerst is opengemaakt en daarna gevraagd of het garantie is dan is het natuurlijk geen garantie.
Als zo apparaat ermee stopt stuur je het eerst op ter reparatie en ga je het niet zelf open maken

Review bij Bol.com:

Na drie zaagsessies begeeft motor het
<Naam> 10 augustus 2023 Heeft dit artikel gekocht
Op het eerste gezicht een prima machine makkelijk in gebruik en een zuivere zaagsnede. Echter na het zagen van 60 "modelbouw latjes" van hardhout uit een latje van van 7mm dik begeeft de motor het. Na openen van de behuizing blijkt de motor er redelijk zwart van de koolstof uit te zien net of de borstels al opgebruikt waren. Ook is er geen led geplaatst (wat volgens de beschrijving wel zou moeten zijn) deze zou een waarschuwing moet geven bij teveel druk op het zaagblad.

Zelfde machine, of komt dit meer voor?
Geen garantie doet me denken aan tweedehands spul, geen fabrieksnieuw...

60 hardhouten latjes van 7mm dik is een hele kluif voor deze machine.

Op 12 augustus 2023 16:53:12 schreef pa3gws:
Als de motor eerst is opengemaakt en daarna gevraagd of het garantie is dan is het natuurlijk geen garantie.
Als zo apparaat ermee stopt stuur je het eerst op ter reparatie en ga je het niet zelf open maken

Technische gezien is dat niet waar, je mag best iets open maken om te kijken wat het is. Om recht op garantie te hebben moet duidelijk zijn dat de oorzaak van het defect niet door de gebruiker kwam.
Ook mag de gebruiker zelf de koolborstels vervangen.
Alleen is er altijd natuurlijk de kans als dat je zelf iets doet je de schade enkel groter maakt en dan vervalt het recht op garantie wel.

Hoe ik dit weet. Nu ik ben zelf 15 jaar lang onderhoudsmonteur geweest en meestal kon ik zelf alles wel repareren zonder garantie omdat het vaak al te oud was of dat het voor mij duidelijk was dat men het gereedschap verkeerd heeft gebruikt op 1 keer na 1 week werken stop de het apparaat ermee en na het open maken zag ik ook direct dat dit een montage fout was van de fabriek. HEt bedrijf waar we al jaren zaken mee deden nam de machine dan ook terug onder garantie, ik zei toen wel eerlijk dat ik hem al open gemaakt had. Ze zijden wij zien echt hetverschil wel tussen wat jij heb gedaan en de oorzaak van het defect.
3 dagen later was het antwoord van hun ook dat het een montage fout van de fabriek was en we kregen een nieuwe toegestuurd.

Er zijn natuurlijk winkels die zeggen zelf open gemaakt is geen garantie maar dan doen ze hun plicht niet en dat is wat is de oorzaak van de overdreven snel versleten koolborstels en de losse draden.

Volgens verkoper via bol.com geen fabrieksgarantie. Zag ik later pas

Ok duidelijk geen garantie meer. Echter komen we met deze geposte foto's niet verder. Ze zijn te klein om details te zien. Graag gewoon normaal scherpe foto's laten zien.
Graag ook een foto waar de hele machine opstaat want ik ken deze machine niet of een link naar een website waar de machine staat.

https://baptist.nl/stationaire-machines/stationair-zagen/proxxon-ks-23…

60 hardhouten latjes van 7mm dik is een hele kluif voor deze machine.

Dan is proxxon gewoon grote bagger. Ik heb een accu circelzaag ook met een 60mm zaagblad en daar zaag ik moeiteloos hardhouten deuren mee door midden. Hardhout zaag niet zwaarder dan gewoon hout, mits je het goede zaagblad ervoor hebt.
Het vermogen van 85W voorde proxxon is ook meer dan genoeg is vergelijkbaar met mijn accu circelzaag.

[Bericht gewijzigd door benleentje op (11%)]

Zijn dit niet van die motors, als je maar hard genoeg drukt, smelten de draden van de motor af?
Als na terug verbinden de motor nog niet draait, is de kans goed aanwezig dat je de motor ook gewoon gefrituurd hebt

Jaren geleden ook die zaagmachine gekocht. Op zich heel tevreden.
Op een gegeven moment ook een houten plaat/latjes gezaagd.
Ging gepaard met nog al wat trillingen. Motor stopte op een gegeven moment.
Wat bleek uiteindelijk: van de interne condensator was een aansluitdraad losgeraakt. Bleek wel heel strak te zitten; onder mechanische spanning.
Na opnieuw solderen en wat ruimer werkte de machine weer. Later nog een keer gebeurd. Opnieuw gesoldeerd.

Wat ook telt: standaard wordt er een dun stalen zaagblad met iets van (ik meen 80) tanden mee geleverd. Dat werkt niet echt lekker. Gaat heel snel trillen, ook bij dun hout.
Bij meneer C een zaagtand met geharde opgelaste punten gekocht. Lijkt heel grof (weinig tanden en is ook wat breder). Daar zaag ik nu alles mee, hout en ook epoxy printplaat. Nooit meer problemen gehad.

Op 12 augustus 2023 17:48:00 schreef Leo-Bolier:
Bij meneer C een zaagtand met geharde opgelaste punten gekocht. Lijkt heel grof (weinig tanden en is ook wat breder).

Dat zaagblad gebruik ik ook ik heb een model van een Friese Boeier gebouwd geheel van eikenhout.
Maar dan nog 7m eiken was een hele kluif voor de machine.

Ik heb geen Proxxon aandelen of belangen, maar het volgende.
Ik heb meer dan 10 jaar geleden zo'n Proxxon zaagmachientje gekocht.
Wordt heel regelmatig (wekelijks) door mij gebruikt.
Voor houten latjes (ook hardhouten schilderijen lijstjes), pertinax, kunststoffen en, het vaakst, epoxy printplaatjes.
Ik heb destijds verschillende zaagbladen gekocht.
Mijn printplaat of dun aluminium zaag ik nádat ik met een klein spuitbusje met spiritus het te zagen plaatmateriaal rijkelijk heb bevochtigd.
Niet alleen zaagt het makkelijker maar, voor mij, voorkom ik ook dat ik epoxy/glas stof naar binnen krijg.
En belangrijk is dat de het zaagblad haar werk kan doen, dus niet "duwen".
Een tevreden gebruiker, ruud
NB, na 10 jaar gebruik nog geen koolborstel problemen!!!

Toevoeging:
Ik heb nog even gezocht bij diverse aanbieders van dit apparaat maar de minimale garantietijd bedraagt 1 jaar.
Maar wél kopen bij een Proxxon dealer.
Ik kwam goedkopere aanbiedingen van deze machine tegen maar die waren afkomstig uit restpartijen of "illegale" import uit het buitenland.
ruud
Aanvulling:
Een produc gekocht bij Conrad (óók via Bol.com) is minimaal 2 jaar !!!

[Bericht gewijzigd door Bapaktus op (12%)]

Ja dat dit een zaagmachine van proton is die een onbekende herkomst heeft geloof ik wel.
Maar mijn vraag was hoe zitten de draden aan de koolborstel houder?

Anders is er geen andere optie dan een nieuwe motor te bestellen

Die fotos die je hebt gepost zijn te klein ik kan er niets relevants op zien. Inzoemen erop gaat ook niet.
Graag goede scherpe foto's posten waar we wat aan hebben.
Wat ik er globaal op kan zijn zijn de draden de los hangen ook gewoon de aansluitingen. Maar elke spoel heet 2 aansluitingen dus 4 in totaal voor de 2 buiten spoelen.
Dus graag goede scherpe foto's en ook van meerdere kanten, dus spoel ook van de andere kant, want nu achter kant van de foto is.

Uit de motor komen twee draadjes van de stator-windingen af.
Mogelijk heeft er een vastgezeten tussen de onderste weerstand en koolborstel. De tweede is een langere draad die op de condensator of ook tussen de bovenste weerstand en koolborstel heeft vast gezeten.

Hier nog een foto van de achterkant hier komen de (230V) stroomdraden binnen

Als je kooltjes er niet verder dan dat uit komen, zijn ze op. Komen ze uberhaupt nog tegen de collector aan?

Op foto 1 ziet de collector er uit alsof ie flink heeft staan vonken met ruwe randjes op de collectorsegmentjes.
Op foto 2 ziet ie er een stukje beter uit. Maar als foto 1 dichter bij de realiteit staat, moet ie een opknapbeurtje hebben.

Ter zijde: mijn ervaring met Proxxon is uitsluitend zeer positief. Valt me tegen dat deze zaagtafel dus niet best is.
Had 'm eerlijk gezegd zelf willen kopen op het werk maar ik wacht daar nu wel even mee...

Ik heb zo'n zelfde zaagmachientje al een paar jaar en het eerste wat ik gedaan heb net als Leo is het "standaard" zaagblad wat er op zit, (en volgens mij geperst word uit oude Chinese groenteblikken) vervangen door een Widia blad.
Het lijkt er op dat ze die LED er dan afbezuinigd hebben ?
Bij mij zit er een 2 kleuren LED op, brand normaal Groen en gaat op Rood als de motor wat zwaar belast word.
Als hij echt "Hapt" slipt hij bij mij over de tandriem, altijd gedaan, ik weet niet of dat zo hoort. Tandriem is de afgelopen 6 jaar 1 keer vervangen.

Van de Proxxon frees (MF70) heb ik ooit gezien dat iemand de motor vervangen had door een "Brushless" type, misschien hier ook een optie.
https://www.youtube.com/watch?v=0PCznyqI1Co

Proxxon stond/staat bij mij ook nog steeds hoog aangeschreven echter deze zaagmachine heeft volgens mij een historie.

Heb toch maar even de koolborstels verwijderd om te zien hoe die zijn.
Er rest slechts 2,5mm en 3mm van de borstels. Nu heb ik terug zitten rekenen en kom tot de slotsom dat er minder dan 10 bedrijfsuren mee is gezaagd!
Het lijkt wel of het een tweede hands productis geweest.

Maar waar zijn vervangende koolborstels te koop? Iemand ervaring hiermee?

Als je in je profiel je woonplaats invult dan kunnen we adressen bij je in de buurt doorgeven. :-)
O.A. bij ijzerhandel Blijdorp.

Toch maar even contact opgenomen met de verkoper "Magazijn Blijdorp"
Na te hebben uitgelegt wat het probleem was kreeg ik als antwoordt "Geen probleem we lossen het voor u op" De machine opgestuurd en na 2 weken later en heb ik de gerepareerde machine weer terug.
Kosten 2x verzendkosten a € 7,50 maar daarvoor doet de machine het weer prima.

Magazijn Blijdorp geeft standaard 2 jaar garantie op zijn electrisch gereedschap.

Top service van de verkoper.