Hallo,
Ben hobby imker en mijn elektrische honingslinger start niet meer. Als ik de stekker in de contactdoos stop hoor ik wel het bekende lichte gezoem en gaat het lampje van stop branden (zie bijgevoegde foto's). Normaal moet dan als ik start indruk de slinger gaan draaien, maar er gebeurt niets. Heb de kast waar de electronica inzit gefotografeerd. Heb een multimeter maar ben leek. Kan iemand me helpen waar ik eventueel iets kan doormeten om het euvel te ontdekken? Alvast dank, groet René

Als je de slinger een zet geeft gaat hij dan wel draaien?
Plaats een een paar duidelijke foto's van de motor en het type plaatje daarvan.

Als je hem een zetje geeft gebeurt er niets. Heb de foto gemaakt.

Foto motor, kuip.
Zit er een contact op het deksel van de kuip?

De foto van de motor is de 1ste foto van de vorige post, de 2de het plaatje op de motor en de 3de foto laat het totaal onder aan de kuip zien met de snaar die de as van de slinger laat draaien.
Er zit inderdaad een contact op het deksel met een pinnetje. Met open deksel kan je de slinger niet starten. Als je het deksel sluit, drukt het een palletje omlaag waardoor je kan starten. Volgens mij is dit niet defect, want als je het deksel opent, gaat het rode stop lampje uit (zoals altijd het geval is).

Doet de motor wel wat als je de snaar er van afhaalt?
Draait de as soepel?
Controleer de koolborstels eens.

[Bericht gewijzigd door Ledlover op (10%)]

Motor draait helemaal niet, zit m.i. echt ergens in een contact. Vanmorgen nog gedraaid, dus koolborstels kan je wel uitsluiten.

En nu ie toch open is, vervang die 0,22µF Wima/Rifa even. Die gaat vroeger of later de lucht in.

Dit is het contact wat ik heb los geschroefd onder het deksel. Het koperen boutje druk het schakelaartje op VN9 in waardoor je normaal gesproken de machine kan starten. Zou dit kapot kunnen zijn? Hoe kan ik het doorverbinden zodat de schakelaar er tussenuit valt om dit te controleren?

waar gaat het kabeltje van de schakelaar naar toe? Naar de printplaat op klem 1 en 2 waar "deckel" staat?

En dan is het de vraag of het doorverbonden moet zijn, of open...

Om de schakelaar te testen maakt dat geen verschil...

Heb een multimeter maar ben leek

Als de schakelaar mechanisch verschoven is zodat de deksel/deur de schakelaar niet meer bedient, dan moet je "wel" of "niet verbonden" simuleren om te testen of dat het soms is.

Niet om de schakelaar, an sich, te testen, met een multimeter

[Bericht gewijzigd door MJN op (41%)]

Op 16 augustus 2023 17:10:44 schreef MJN:
[...]Om de schakelaar te testen maakt dat geen verschil...[...]

Dat hangt er van af wat er mis is.

Als de schakelaar mechanisch verschoven is zodat de deksel/deur de schakelaar niet meer bedient, dan moet je "wel" of "niet verbonden" simuleren om te testen of dat het soms is.

Waarschijnlijk is het gemaakt dat ie niet werkt als je de schakelaar LOSTREKT. Dus "normally open" en "closed als de deur netjes dicht is".

Ik zou denken: Als ie een beetje bromt, dan zal de motor wel spanning krijgen, dus de beveiliging zal nog wel werken.

Op 16 augustus 2023 17:05:17 schreef mvdk:

Als het een controle is of de deksel dicht is zal ie ongetwijfeld doorverbonden moeten worden.

Heb de schakelaar los geknipt (was niet te openen) en zie 3 draden, zwart blauw en bruin. Welke kan ik aan elkaar knopen?

Heb de schakelaar los geknipt (was niet te openen)

Waarom?

Welke kan ik aan elkaar knopen?

Dat waren we juist aan het uitvogelen...

waar gaat het kabeltje van de schakelaar naar toe?

als de koolborstels op waren, dan zou je met op start drukken toch al een relais moeten horen inschakelen. geen relais wat schakelt duidt op een stuur circuit probleem, idd de klepschakelaar of voeding gammel. spul is 39 jaar oud, dus die lichtblauwe elco's kunnen de reden zijn oa. startknop zelf die vuil is kan ook, net als de stopknop die een NC contact heeft welke vuil is..

diverse solderingen van de print zien er ook niet te best uit. vooral de stekkers..

[Bericht gewijzigd door testman op (10%)]

Heb de schakelaar los geknipt om te kijken of die defect is. Blijkbaar niet: 3 draden, bl, br en zw. Bij 2 van de de 3 mogelijkheden geen start, wel het gebruikelijke rode lampje wat brand en de motor die "bromt". Bij br + zw gaat rode lampje niet branden, wel motor "geluid" (wat altijd al zo was)
Het kabeltje van de schakelaar komt links aan in de kast, met 2 rode draden (foto 2)

Heb onder de slinger wat foto's gemaakt. Kan het zijn dat de aanloop condensator (als die er in zit) defect is? Heb ik een keer met een wasmachine gehad die door jullie info weer draait met nieuwe aanloop condensator.

Ik had m even aan de praat, maar toen kapte hij ermee.... er kwam een licht rookpluimpje van de plaat met weerstanden enzo af. Neem aan dat opzoeken wat defect is een hels karwei wordt.....

Maak een duidelijke foto van de print en geef aan waar de draden van de schakelaar op de print zitten.
Of als ze ergens anders heen gaan dat even duidelijk vermelden.
Zomaar draden aan elkaar knopen is niet heel handig als je iets meer geduld had gehad waren er geen rooksignalen gekomen.

wrs ofwel de 2 thyristoren, maar dat zou ook door motor kunnen komen die te zwaar loopt of teveel stroom trekt. of blokcondensator C12, als die stuk is kan die de regeling plattrekken.

je hebt de koolborstels al eens losgehad? niet op, of vervormd of vast door vuil/hitte?

Op 16 augustus 2023 19:22:16 schreef renekant:
Ik had m even aan de praat, maar toen kapte hij ermee.... er kwam een licht rookpluimpje van de plaat met weerstanden enzo af. Neem aan dat opzoeken wat defect is een hels karwei wordt.....

Rifa/Wima?

De foto waar de rode draden van de "deksel sluiting" binnen komen gemaakt.
Ben er achter gekomen waarom de slinger "het opeens" even deed. Op de 2de foto links boven zit het lampje van 220V dat het altijd al slecht deed (beetje flikkering). Nu bleek het rechter blauwe draadje "los - vast" ze zitten. Toen ik deze vast had gemaakt en stekker in stopcontact had gestoken en op start drukte, ging de slinger aan. Maar na een paar seconden ook weer uit met het rookpluimpje als gevolg. Ik had de blauwe en de zwarte draad van de schakelaar met elkaar verbonden, bruin was los.

Update:
Heb de slinger naar een "techneut" gebracht die er wel naar wilde kijken. Zijn bevinding is dat waarschijnlijk door een slecht contact in de schakelaar een condensator (C10) is doorgebrand. Zie foto. Deze is vervangen en de slinger draait weer.
Bij deze dank voor jullie bijdrage!

Zo te zien een tantaal condensator die willen wel eens vaker spontaan de pijp aan maarten geven. :-)