Beste,
Ooit gekregen, maar heb geen vloeistof of handleiding. Ik weet ook niet of deze het nog doet, maar wil hem graag weer werkend hebben zodat ik deze kan gebruiken. Ik durf hem nu niet aanzetten zonder vloeistof, en weet niet wat er in moet.
Mijn eerste vraag: Weet iemand hoe ik aan een handleiding kom? Tot nu toe kan ik niets vinden op internet, maar wellicht zoek ik verkeerd.
Edit: Ik heb de fabrikant ook een mail gestuurd in de hoop dat zij nog een handleiding en elektrisch schema hebben.
[Bericht gewijzigd door Overlander op (13%)]
Kan in feite de "prullenbak" in...
Toestel is van 1989 en is geen documentatie meer van. Verder is er niemand bij de fabrikant die weet hoe het toestel werkt en kan men mij niet verder helpen.
Mocht iemand documentatie weten te vinden of weten welke vloeistof er in moet, dan ben ik zeer dankbaar; dus zet hem voor nu nog even op de plank en na een poosje gaat deze dan maar naar de stort.
Paul Welther
Automotive engineer - www.easy-tech.nl
In een Co tester hoort geen vloeistof. Ik heb het nog nooit gezien. Die dop bovenop zal wel een filter zijn.
Maar na zoveel jaar zal er van de calibratie niet veel over zijn.
Ik heb hem laten warmdraaien en vervolgens op de knop "0 punt" gedrukt, op dat moment geeft hij ook 0 aan (schommelt vervolgens minimaal) en vervolgens in de uitlaat gehangen van een scooter. Hij loopt dan op naar 2.45% CO, maar ik heb geen idee wat ik aan deze waarde heb... Het doel is dat ik zou kunnen controleren hoe schoon/goed mijn verbranding is. Ik mag aannemen dat 2.45% niet zegt dat er dat percentage niet is verbrand...
Verder zit er een knop op voor spoelen, aan de achterzijde zit dan ook een slangaansluiting voor een uitloop en aan de voorzijde zit een stop (vermoedelijk om het vloeistof weg te laten lopen), dus vermoedelijk kan er wel gespoeld worden met iets...
Draai ik de dop los, dan zie ik daar een soort "koolstof" filter, ik heb deze nog niet losgehaald. Maar het komt bij mij over dat het een reservoir is. Maar ik kan op internet nog geen vloeistoffen vinden die iets te maken hebben met een test apparaat voor CO.
Er is ook een controle knop en denk dat deze is bedoeld voor een vorm van ijken. Wellicht dat dit bepaald wanneer het toestel gespoeld moet worden?
Ik zal eens verder zoeken en wat testen.
Na meermaals op van alles en nog wat drukken en testen op scooters staat de meter nu op 0 als ik hem aanzet. Ik heb ook een schema via de RDW gevonden die iets verteld over de percentages, dus nu begrijp ik ook beter wat de meting verteld en of de waarde kan kloppen.
Ik heb een scooter opnieuw afgesteld op 1600 toeren stationair (volgens handboek) en mijn carburateur opnieuw afgesteld. Ik zit nu op 1.04 wat nog niet optimaal is.
[Bericht gewijzigd door Overlander op (23%)]
Volgende opgave gaat worden om zelf een Lambda te monteren op een scooter, dat was uiteindelijk de doelstelling en dit toestel moest ter controle zijn.
Ik heb een oude van mijn auto liggen, maar geen idee of deze ook geschikt kan zijn. Dit gaat dus uitzoeken worden en dan wil ik met een PIC een display aansturen, zodat ik een waarde kan aflezen. Voor het programmeren heb ik een account aangemaakt op een hackers forum gezien ik nog meer wil dan alleen dit.
Zodra ik wat heb wat kan werken dan kom ik terug op dit onderwerp. Ik moet nu eerst de oude Lambda in de ultrasoon hebben en ondertussen zoeken of ik deze Überhaupt wel kan gebruiken.
Wat betreft het toestel: Het werkt voor nu en heb er al leuk voordeel mee gedaan voor het afstellen van een carburateur. Ik wil alleen beter weten wat het filter is en waarvoor de knop spoelen bedoeld is.