goeiedag,
mijn eerste post hier dus hopelijk doe ik het goed en kan iemand me hierbij helpen.
ik moet een dc motortje sturen, links/rechts dus waarschijnlijk is een H-bridge hier het beste plan.
bij een puls van een drukknop moet de uitgang moet een bepaalde tijd hoog blijven zodat de klep die ik aandrijf van bijna gesloten positie naar vol open gaat.
dan blijft die daar staan.
bij een volgende puls moet de werking omdraaien en de klep van vol open terug naar startpositie (90%dicht) gaan
dan daar blijven staan.
enz...
dit alles moet gebeuren in een omgeving waar spanning varieert tussen 11,5v en 15V
waar trillingen zeker aanwezig zijn
en waar het dc motortje reeds aanwezig is in de mechanische kring gestuurd op 6v
ik dacht aan puls gestuurde timer die dan de H bridge stuurt....
als iemand me verder kan helpen zou dat de max zijn, ik ben al 25 jaar uit de electronica en dacht dit eens even op te lossen maar rust roest blijkbaar toch wel 
Ten eerste welkom.
Zitten er eindschakelaars op de klep? Zoja dan kun je die gebruiken en heb je geen timer nodig.
Moet de klep altijd helemaal open en dicht?, of ook wel eens halver wege, 50% dus?
Het kan ook met relais, of moet de klep ook in toeren geregeld worden?
Wij doen zoiets vaak via een microcontroller, dan ben je vrij om te doen wat je wil. En op tijd iets positioneren werkt niet echt goed.
Misschien kun je hier nog iets mee.
MGP
LDmicro user.
Als je geen beginpositie met een sensor of contact hebt, zal dat met een timer alleen niet werken omdat de motor mekanisch niet nauwkeurig genoeg is en na verloop van tijd niet meer in de juiste positie zal staan.
Best wel jammer dat de motor er al inzit, anders kon je een RC servo gebruiken.
Volgens lezen een voertuigonderwerp 
NB.
Op 19 augustus 2023 12:59:24 schreef bambrugge73:
..............
als iemand me verder kan helpen zou dat de max zijn, .....
Wat versta je onder "verder kan helpen", ik bedoel hiermee, wat kun je zelf?
Wat versta je onder "verder kan helpen", ik bedoel hiermee, wat kun je zelf?
is voor mij vooral te lang geleden. na de studies een vakidioot geworden
printen in en uitschuiven dus....
de basis komt stillaan wel terug.
dit gaat omtrent een klep in een uitlaat met 2 standen, electronisch gestuurd en niet met een veer.
elke keer dat de spanning afvalt mag die terug naar max of 0 gaan, liever 0.
het is enkel een geluidsbeperking om de buren te plezieren als ik bij nacht thuis kom.
dus Lambiek: die positioneringsproblemen ben ik me van bewust, maar in dit geval is dit niet zo een ramp (2 misschien 3 keer schakelen en de stroom gaat er van af.
dc motor zit er, maar vervangen kan altijd natuurlijk.
Op 19 augustus 2023 16:31:04 schreef bambrugge73:
dus Lambiek: die positioneringsproblemen ben ik me van bewust, maar in dit geval is dit niet zo een ramp (2 misschien 3 keer schakelen en de stroom gaat er van af.
Nou ja geen ramp, als die klep niet goed dicht zit zijn je buren niet echt blij denk. 
dc motor zit er, maar vervangen kan altijd natuurlijk.
Je zou daar een servo voor kunnen gebruiken, een met metalen tandwielen moet voldoen. Kracht komt er niet op en positioneren is geen probleem.
Hier heb je wat meer info.
Als er tussen de klep en de motor een vorm van slipkoppeling zit is het vrij makkelijk. Motor aan en een tijdje laten lopen. Kan met een eenvoudig timer relais.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
rudig76
Even iets anders www.echteworst.nl
Lijkt alsof je de klep met motor al hebt, heb je daar type nr van oid?
rudig76 idd. heb een jeckill and hide systeem kunnen recupereren uit een ongeval. probleem is: de sturing van hun black box werkt op can bus systeem, nu is mijn motor uitgevoerd met een seriële data ecm en kan ik dus van daaruit niet sturen omdat ik de can bus low uitgang niet heb, en ook het protocol niet heb. zij gebruiken de pulstrein die op de canus staat om hun timing te doen.
Maw ik wil een 2021 systeem aansturen maar heb een 2008 systeem dat niet compatibel is. nergens is er data te vinden over hun product, dus hou ik klep/mechanische overbrenging en motor over, samen met de drukknop (puur uit praktische reden omdat die mooi integreert in de controls op het stuur.
addendum:
in de configuratie dat deze systemen standaard worden geleverd zijn ze bij opstart steeds dicht. het is de puls gemaakt met de drukknop die ervoor zorgt dat de klep open gaat en terug dicht. in de nieuwere systemen hebben ze bij een dubbele toets van de drukknop ook nog een tussenstand maar die heb ik niet echt nodig.
alvast bedankt voor jullie antwoorden trouwens
MGP
LDmicro user.
Een controller programmeren met de beschreven werking is maar een kwartiertje werk maar gezien dat je niets weet over de motor en eventuele eindstops is daar niks voor te maken.
Als er zich dan onvoorziene omstandigheden voordoen kun je er zelf niets aan veranderen en daar zit het probleem.
Vorige week heb ik aan de verkeerslichten in de buurt een auto onderdeel gevonden, er bleek een spanning gestuurd servosysteempje in de zitten waarschijnlijk afkomstig van een hoogteregeling van een koplamp.
Op het printje zat een 12v motortje (speelgoedmodel) aangestuurd door een TLE4209A met een klein schuifpotmetertje op dat printje voor de terugkoppeling.
Je kon de werking vergelijken met een RC servo maar dan spanning gestuurd.
Ik zou in die richting zoeken want je verwacht waarschijnlijk een bouwdoos of kant en klaar systeem.
Ik ben het helemaal met MGP eens, het is prima te doen met een servo. Als controller kun je bijvoorbeeld een 12F683 gebruiken, dat is een acht pins controller.
Hier een link naar zo'n servo. Metalen tandwielen en geheel water dicht.
https://mediaupload.toemen.nl/2022/01/PowerHDwaterproof30kgservometmet…
Maar de keus is aan jou. 
benleentje
Golden Member
maar gezien dat je niets weet over de motor en eventuele eindstops is daar niks voor te maken.
dus hou ik klep/mechanische overbrenging en motor over, samen met de drukknop (puur uit praktische reden omdat die mooi integreert in de controls op het stuur.
Het gaat om een complete unit zonder de elektronica. de eventuele eindstop zullen er ook wel inzitten.
Wat ook kan is dat de motor zelf een aangebouwde encoder heeft.
TS moet eerst een precies uitzoeken wat hij nu precies heeft, een paar goede foto's daarvan zijn erg welkom.
Als je precies weet welke onderdelen er allemaal op zitten moet een besturing maken niet zo moeilijk zijn.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Mag ik een raar voorstel doen?
Maak twee drukknoppen: NO (normally open).
Schakel daarmee de spoelen van twee "1x om" relais, waarbij je het NC contact aan aarde hangt, het NO contact aan de 12V. En tussen de twee C contacten komt je motor.
Nu moet je de knoppen ingedrukt houden zolang de motor nodig heeft om van open naar dicht te gaan en omgekeerd. Als ik het goed begrijp kan je op gehoor redelijk bepalen of ie al is aangekomen op "bestemming".
Mogelijk krijg je de motor kapot als je een halfuur op zo'n knop blijft drukken. Moet je niet doen.