De zekering 8T is defect.
Condensator en diodes zijn vervangen.
Wanneer ik de secundair volledig los leg schakelt de relais in en staat er 220V op de primaire.
Meet geen doorslag op de 2M240. geeft 0.2 ohm
de secundaie wikkeling meet 110 ohm , de kleinere 0.2 ohm
Wat kan dit zijn?
Nu deze trafo is nergens voorhanden.
Kan ik een andere transfo van een ander toestel daar insteken?
De huidige heeft een vermogen van 1000W
De vervanger een vermogen van 850W
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Wanneer ik de secundair volledig los leg schakelt de relais in en staat er 220V op de primaire.
Ik begrijp dat de zekering niet doorslaat als je de trafo alleen primair aansluit? Als dat klopt, is de trafo heel. Die gaan ook niet echt makkelijk stuk op een manier die niet heel duidelijk zichtbaar en ruikbaar is.
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (26%)]
vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk met wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Op 20 augustus 2023 21:38:04 schreef dannyvdhd:
Kan ik een andere transfo van een ander toestel daar insteken?
De huidige heeft een vermogen van 1000W
De vervanger een vermogen van 850W
Liever niet, je komt dan zeker 150watt tekort en mogelijk is de gloeistroom wikkeling en de HV wikkeling ook anders.
Voor een korte test kan het wel even.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
tussen aarde en de fastons meten, draden van de buis losgenomen.wat meet je dan? tussen de fastons heb je idd een heel lage waarde. als je oneindig meet dan is de kans op een gare buis ook nog aanwezig. check dan de voorkant van de buis achter het mica plaatje in de magnetonruimte.
LET OP, hoge spanningen >2KV op een magnetron, laten ontladen !!
De voorkant van de buis vertoont een doorslag vlek.
Wanneer ik meet aan de top van de unit meet ik een massa.
tussen de 2 aansluitingen meet ik 0.2 ohm.
Doorslag van een buis (of het filter) meet je van de gloeidraadaansluitingen naar de behuizing.
En dan nog is het de vraag of je dat er met een multimeter uit kunt meten.
Verder kunnen de condensator en diode(s) ook nog problemen maken. Daar kun je een aardig idee van krijgen door de (rode) gloeidraad/kathode aansluitingen los te laten dan te kijken of de zekering heel blijft.
Daarna goed opletten, de condensator kan eventueel nog spanning vasthouden.
Ah, die had je al getest. Als alles zonder aangesloten buis heel blijft ... dan blijft alleen de buis zelf over vrees ik.
Het klinkt in ieder geval niet als de trafo.