Hallo allemaal,

Ik heb een klein vraagje, iemand van jullie al eens meegemaakt.
Dat je een werken stopcontact heb maar waar de stofzuiger of ander machines niets op willen werken.

Het stopcontact heeft 230V , lamp ,tv,gsm laders en ander toestellen weken perfect.

Maar als ik een machine insteek zoemt deze als of je een faze mis bv bij een 3 faze net.

Aangezien het een gewoon monofazig systeem is weet ik niet goed wat hier mis.

Iemand een idee?

Met vriendelijke groeten JustG

Gevaarlijke situatie, er is waarschijnlijk sprake van een slechte las ergens.

De apparaten die kleine stroompjes trekken, veroorzaken weinig spanningsval over die las en werken correct. Tegenwoordig werkt dat spul ook allemaal gewoon als er bijvoorbeeld maar 190 ipv 230v op staat.

Het zware apparaat zal door de hoge stroom een grote spanningval laten ontstaan (die gepaard gaat met veel hitte, en dus brandgevaar!) en zal dus niet aanlopen.

Direct (laten) controleren, slechte lassen zijn één van de grote veroorzakers van huisbranden. Die komen altijd in het nieuws als "kortsluiting" maar als je dat dus leest moet je dat woord vervangen door "slechte las".

Je kan dit testen door Je lamp er op aan te sluiten, en dan op dezelfde contactdoos (eventueel via een verdeeldoosje) je stofzuiger aan te sluiten. Als je de lamp aan hebt staan en die gaat (bijna) uit als je de stofzuiger, haardroger, kachel o.i.d. in probeert te schakelen, dan heb je met zekerheid een slechte verbinding.

[Bericht gewijzigd door Ledlover op (20%)]

Op 25 augustus 2023 12:26:23 schreef Ledlover:
Gevaarlijke situatie, er is waarschijnlijk sprake van een slechte las ergens.

De apparaten die kleine stroompjes trekken, veroorzaken weinig spanningsval over die las en werken correct. Tegenwoordig werkt dat spul ook allemaal gewoon als er bijvoorbeeld maar 190 ipv 230v op staat.

Het zware apparaat zal door de hoge stroom een grote spanningval laten ontstaan (die gepaard gaat met veel hitte, en dus brandgevaar!) en zal dus niet aanlopen.

Direct (laten) controleren, slechte lassen zijn één van de grote veroorzakers van huisbranden. Die komen altijd in het nieuws als "kortsluiting" maar als je dat dus leest moet je dat woord vervangen door "slechte las".

Je kan dit testen door Je lamp er op aan te sluiten, en dan op dezelfde contactdoos (eventueel via een verdeeldoosje) je stofzuiger aan te sluiten. Als je de lamp aan hebt staan en die gaat (bijna) uit als je de stofzuiger, haardroger, kachel o.i.d. in probeert te schakelen, dan heb je met zekerheid een slechte verbinding.

Best ,

Dit in inderdaad het geval en zou dus zeker de oorzaak zijn.
Bedankt voor de snell reactie en hulp.

Nu nog zien dat ik de draad verbinding kan terug vinden.

Met vriendelijke groeten

of de draad in het stopcontact zit los in de klem?

Op 25 augustus 2023 13:33:09 schreef pe:
of de draad in het stopcontact zit los in de klem?

Ja, het stopcontact was goed maar waar de draad is verbonden is onbereikbaar.
Dit stopcontact is nu los gekoppeld en word weg gehaald.

Als je een vrij nieuwe woning hebt zal je hopelijk ook ook een centraaldoossyteem hebben. Dit is herkenbaar doordat onder de lamp(en) aan het plafond er een grote centrale doos zit. Alle aftakkingen in de muur gaan dan direct naar 1 van die dozen in dezelfde kamer.

Op 25 augustus 2023 18:07:07 schreef benleentje:
Als je een vrij nieuwe woning hebt zal je hopelijk ook ook een centraaldoossyteem hebben. Dit is herkenbaar doordat onder de lamp(en) aan het plafond er een grote centrale doos zit. Alle aftakkingen in de muur gaan dan direct naar 1 van die dozen in dezelfde kamer.

Beste ,

Het is al een ouder huis maar de vorige eigenaar heeft wat fouten gemaakt op elektrische vlak die ik nu kan oplossen ?.

Er zijn geen centrale dozen alles is gewoon los in de muur en we doen maar wat zelfs cables in de muur zonder buis ? leuk als je bent aan het kappen of slijpen.

je weet het pas zeker als je een voltmeter insteekt en ernaast het apparaat aansluit. als het dan fout is gaat de netspanning dan onder de 200v uitkomen als het apparaat aangezet word. en dat is vaak een rotte las die al aan het verbranden is gegaan..

Idd een brandgevaarlijke toestand. Als de fout zich enkel voordoet op 1 stopcontact van een groep zit de fout niet in de zekeringskast. Dergelijke toestanden zijn meestal hoorbaar als er een stille zware verbruiker zoals een frituurpan wordt aangesloten. Het moet heel stil zijn en met hulp van iemand. Iemand start met korte periodes de verbruiken terwijl de andere goed gaat luisteren aan de andere stopcontacten van die groep. Als de fout niet in desbetreffend zit, dan is dat dit ervoor. Zou ze allemaal nazien op verkleurde of brosse isolatie en doffer geworden aansluitklemmen, en goed aanhalen. Wie weet een SC dat later werd bijgeplaatst en afgetakt op een in de buurt zijnde met dan 3 draden onder de klem, en dat fikt vaak.

Op 25 augustus 2023 18:26:58 schreef jerome:
Idd een brandgevaarlijke toestand. Als de fout zich enkel voordoet op 1 stopcontact van een groep zit de fout niet in de zekeringskast. Dergelijke toestanden zijn meestal hoorbaar als er een stille zware verbruiker zoals een frituurpan wordt aangesloten. Het moet heel stil zijn en met hulp van iemand. Iemand start met korte periodes de verbruiken terwijl de andere goed gaat luisteren aan de andere stopcontacten van die groep. Als de fout niet in desbetreffend zit, dan is dat dit ervoor. Zou ze allemaal nazien op verkleurde of brosse isolatie en doffer geworden aansluitklemmen, en goed aanhalen. Wie weet een SC dat later werd bijgeplaatst en afgetakt op een in de buurt zijnde met dan 3 draden onder de klem, en dat fikt vaak.

Ja de fout is enkel op 1 stopcontact ik heb dat stopcontact nu verwijderd de draad staat nog wel onder 230, maar met een lusterklem onderbroken. Kan ik deze zo laten of moet ik best heel de muur open breken voor de cable te zoeken af te koppelen aan de bron?

Er zijn geen centrale dozen alles is gewoon los in de muur en we doen maar wat zelfs cables in de muur zonder buis ? leuk als je bent aan het kappen of slijpen.

Daar helpt een pvc buisje natuurlijk ook niet tegen.

Op 25 augustus 2023 18:47:04 schreef JustG:
[...]
Ja de fout is enkel op 1 stopcontact ik heb dat stopcontact nu verwijderd de draad staat nog wel onder 230, maar met een lusterklem onderbroken. Kan ik deze zo laten of moet ik best heel de muur open breken voor de cable te zoeken af te koppelen aan de bron?

Waar zit die lusterklem (kroonsteentje?) dan?
Een draad onder spanning, die kennelijk nergens voor dient is gevaarlijk. Na een stijdje weet niemand er meer van, totdat die al dan niet per abuis wordt aangeraakt. Ik zou niet in een huis willen wonen waarin de elektrische installatie in zo'n belabberde toestand verkeert.
Kabels in de muur (was) is wel toegestaan in België, maar die hadden dan een versterkte mantel ofzo....

Is dit in nederland? Muur uithakken tot aan de kabel of buis waar de draad of draden uitkomen, en er een einddoos opschuiven. Draden in de doos afdoppen. Doos wegstucken op een zodanige manier dat het deksel lichtelijk zichtbaar blijft.

De enige goede oplossing is uithakken en de draad verwijderen.
Want ook al hangt hij nu los er zit ergens een rotte las of verbinding.
Geen risico nemen want het kan goed fout gaan.

Op 25 augustus 2023 19:39:02 schreef mvdk:
Is dit in nederland? Muur uithakken tot aan de kabel of buis waar de draad of draden uitkomen, en er een einddoos opschuiven. Draden in de doos afdoppen. Doos wegstucken op een zodanige manier dat het deksel lichtelijk zichtbaar blijft.

nee België,

Ik heb al wat zoek werk gedaan en het stopcontact zit op mijn lichtkring van 2 slaapkamers ? geen idee hoe. De zekering staat nu af want ik meet zelfs aan geen 230V meer als ik tussen L en N meet. Maar wel +_70V op 1 faze zowel L als N. ( precies of de draden zijn kort gesloten. Maar mijn zekering sprint niet. :/ )

Ik ga alles open breken en cable volgen. Bedankt voor de hulp allemaal .

Met een goede leidingzoeker kun je de leiding in de muur volgen. De leiding kan ook op een wcd aan de andere zijde van de muur zijn aangesloten.
Bij oude installaties zitten vaak dozen tussen het plafond en zijn toegankelijk door aan de boven ruimte een zolderplank los te schroeven.

Op 25 augustus 2023 20:33:16 schreef JustG:
[...] nee België,

Ik heb al wat zoek werk gedaan en het stopcontact zit op mijn lichtkring van 2 slaapkamers ? geen idee hoe. De zekering staat nu af want ik meet zelfs aan geen 230V meer als ik tussen L en N meet. Maar wel +_70V op 1 faze zowel L als N. ( precies of de draden zijn kort gesloten. Maar mijn zekering sprint niet. :/ )

Ik ga alles open breken en cable volgen. Bedankt voor de hulp allemaal .

je hebt ook al eens gemeten of er stroom komt als je de lichtschakelaars eens bedient? soms zit er op een rare plek een schakelaar die dan net dat wcd bedient.

Een draad onder spanning, die kennelijk nergens voor dient is gevaarlijk. Na een stijdje weet niemand er meer van, totdat die al dan niet per abuis wordt aangeraakt.

TS zal die heus wel afgedopt hebben. Of zoals hij zelf zegt met een lusterklem onderbroken. Dat is voor mij dat hij hem heeft afgedopt.

ik heb dat stopcontact nu verwijderd de draad staat nog wel onder 230, maar met een lusterklem onderbroken. Kan ik deze zo laten of moet ik best heel de muur open breken voor de cable te zoeken af te koppelen aan de bron?

Zolang er geen stroom door de draad loopt kan er ook niets warm worden

Nu geeft een slechte las maar zelden brand gevaar. Dat is vaker zo als er om de lasdop geen lasdoos zit en direct tegen makkelijk brandbaar materiaal zit. In een lasdoos zal de lasdop eerder smelten en uit elkaar vallen totdat er helemaal geen verbinding meer is.

Zolang er geen stroom door die draad loopt, wordt dat gedeelte niet warm. De slechte las zelf kan meerdere draden betreffen (een las is vrijwel altijd tussen minstens 3 draden maar niet alle draden maken persé slecht contact), dus het is verstandig om die alsnog op te zoeken als dat ook maar een klein beetje mogelijk is.

Heb je in huis onderstaande grijze lasklemmen zitten?

Dan zou ik om te beginnen deze dingen vervangen door andere.
Ik gebruik zelf het liefst deze:

Van die grijze dingen is bekend dat de eerste uitvoeringen niet heel goed waren. De contactvlakken zijn erg klein en door trillen en corrosie kan het contactoppervlak op den duur slechter worden. De gevolgen waren exact wat jij beschrijft in je openingspost. Een bevriende installateur vertelde mij wel eens dat een bepaalde generatie woonwijken na een jaar of tien allemaal problemen kregen. Er schijnen zelfs acties geweest te zijn om onder garantie al die dingen te vervangen door andere nieuwere en betere modellen. Dit op last van verzekeringen en brandweer.

De ontwikkeling van deze lasdingen is wel doorgegaan en ze schijnen nu een stuk beter te zijn dan de oude eerste generatie steeklasdoppen.

Een vriend van mij heeft ooit een oud huis gekocht uit begin 1900 waarin nog de oude originele bedrading zat en in gebruik was. Het huis was van een oud vrouwtje geweest enzo En nu ja je kent het verhaal. De bedrading bestond nog uit de met stof omwikkelde draden die ondergebracht waren in stalen buizen. En stalen lasdozen. De stalen buizen waren deels oude gasleidingen van de ooit in het huis aanwezige gasveerlichting. De lassen waren gemaakt met hele mooie draai lasdoppen van porselein. De installatie was veiligheids-technisch natuurlijk een drama. Op heel veel plaatsen was de isolatie dusdanig beschadigd dat het koper bloot in de stalen pijperij lag. Helemaal in de knikken en overgangen van pijp naar lasdoos.

Tot mijn grote verbazing zagen de lassen met die porseleinen doppen er op, in deze 90 jaar oude installatie er allemaal nog helemaal top uit. Er was er echt geen 1 slecht of zichtbaar warm geworden of had andere zichtbare sporen van slijtage. Uiteraard is toen in deze installatie alles vervangen door nieuw. Maar bijzonder vond ik dat toen wel. Heb van die klus ook nog een paar van die oude lasdoppen overgehouden. Ze doen het leuk in mijn rariteiten kabinet.

Die steekdingen monteren gaat natuurlijk erg snel en makkelijk. Het monteren van zo'n draailasdop is meer werk en je moet het ook op de juiste manier doen. Als je niet weet hoe je een draailasdop moet monteren, kun je beter die steekdingen gebruiken. Maar dan wel de nieuwste die alle moderne keuringseisen voldoen.

Eigenlijk ben ik door deze klus wel een beetje fan geworden van die draailasdoppen. Mits goed gemonteerd blijft dat blijkbaar gewoon 90 jaar goed werken. Nu denk ik dat die porseleinen dingen echt onverwoestbaar zijn en dat de tegenwoordige kunststof dingen het gewoon minderlang uithouden. Isolatiewaarde, aanraakbaarheid e.d. zullen van die kunstof dingen wel beter zijn. Milieutechnisch zullen die porseleinen dingen het wel weer winnen. Dat wordt nooit chemisch afval waar het biologisch leven dan weer last van kan hebben.

punt bij draaidoppen is dat die niet veel toevoegen. als je draden met een tang optwist en isoleert heb je ook een goede verbinding omdat het koper op grote oppervlakte raakt. doppen fikken weg door slechte overgangsweerstand. bij een draaidop is dat dus altijd de las zelf, de dop is een houder.

die grijze wago lasdoppen zijn overigens niet echt slecht ( de namaak steekdoppen die zijn pas slecht ) , maar je moet wel rekening houden met wat dingen. waren wel de eerste uit medio 70's. die dingen mochten niet minder als 1,5mm2 lassen en dat merkte je ook al, zat wat los en draad ging er nogal makkelijk in. een eerder gebruikte dop gaf op termijn problemen, die werd heet.

die grijze wago zijn er inmiddels niet meer, wago heeft de heldere opvolgers nu per kleur kun je zien hoeveel aders die aankunnen. die mogen tot 0,5mm2 lassen dus die mini dopjes worden nog amper gebruikt.