Hallo, Ik heb wat problemen met een electromotor. Het betreft een motor voor een betonmolen. Bij het vervangen van het verlengsnoer bleek de bedrading van de motor zelf totaal vergaan te zijn. Zie de foto's.Mijn vraag is eigenlijk of het de moeite loont om dit nog te repareren, en zoja hoe dan. De 4 draden liggen allemaal bloot, misschien met een rubberen buisje afschermen? Wie kan me uitleggen wat de 4 draden zijn, en hoe die te koppelen (via een condensator) naar 230 volt ? Alvast bedankt voor de moeite!

Ik kan je niet zeggen hoe alles aangesloten moet worden, dat moet de persoon weten die de motor heeft afgekoppeld van de rest van de machine.

Als de motor verder nog in orde is qua lagers, isolatieweerstand e.d. dan vind ik dat het wel loont om de motor te openen en de draden te vervangen.
Heb je een andere bruikbare liggen van ongeveer hetzelfde toerental (eventueel snaarwiel vervangen door een ander) dan kan dat wel sneller zijn.

U1 en U2 is de hoofdwikkeling
Z1 en Z2 is de hulpwikkeling
Er hoort nog een bedrijfscondensator bij van 20µF

Ziet er idd niet al te fris uit, een ohmmeter en een megger brengen raad.

Bedankt voor de antwoorden, Ik heb nog wat vragen,heeft iemand enig idee wat het kost om de motor opnieuw te laten wikkelen? Om de motor uit elkaar te halen, moet ik dan de as er uit zien te krijgen? Bestaat er een speciale sleutel voor de drie bijzondere lange bouten waarmee het geheel in elkaar zit?

Herwikkelen kost een stuk meer dan een nieuwe 1f 0,75KW motor.
Zoek een nieuwe, klaar.

Beste is een shop zoeken, typeplaatje van de oude motor en best ook een foto van de bevestiging aan de betonmolen doorsturen en je krijgt een passende toegestuurd.

Ik kwam gisteren op alibaba een motorenverkoper tegen. De 0.75kW motoren gaan daar voor ongeveer 25 euro. Dus dat zal wel ongeveer 4x meer zijn als je ze bij een nederlandse winkel koopt (met vervoer, en CE keuring: een redelijke prijs).

P.S. ik linkte naar de foute variant. Je moet de 1400RPM versie hebben. Moderne motoren zijn efficienter dan vroeger, de oude heeft een beroerd rendement.

[Bericht gewijzigd door rew op (20%)]

Ik heb inmiddels de openliggende kabels met krimpkousen weten dicht te krijgen.De motor open maken om er goed bij te komen bleek bijna niet te doen. Met een grote krimpkous die als het ware over de oude (slechte) isolatie heen schuift kun je dus tot in de motor komen en zodoende de openliggende kabels weer goed beschermen.Alles werkt weer perfect.

Op 27 augustus 2023 10:25:01 schreef Reinvee:
Bedankt voor de antwoorden, Ik heb nog wat vragen,heeft iemand enig idee wat het kost om de motor opnieuw te laten wikkelen? Om de motor uit elkaar te halen, moet ik dan de as er uit zien te krijgen? Bestaat er een speciale sleutel voor de drie bijzondere lange bouten waarmee het geheel in elkaar zit?

Herwikkelingen is nog te voorbarig.
Deze motor bestaat uit 2 wikkelingen met geïsoleerd koperlakdraad. Aan het einde van de wikkelingen zitten de aansluitingen die dan naar het klemmenblok in de motor gaat. Nu zijn enkel die aansluitingen dus zichtbaar beschadigt, maar dat wil niet zeggen dat de wikkelingen ook beschadigt zijn.

De wikkelingen zijn eenvoudig te meten.
Elke wikkeling kan je ohm uitmeten. Voor de hoofdwikkeling zal je de laagste weerstand meten en de hulpwikkeling is 2 tot 5x meer weerstand.

De 2de meting is met een megger, daarmee meet je de isoaltie van de wikkelingen to de behuizing.

Die bijzonder lange bouten zijn M4 of M5 en kan je met gewoon gereedschap loskrijgen.
De zijkanten kan je dan loshalen en de as volgt daarna vanzelf. Dan kan je ook wel vrij snel zien of e wikkelingen zelf ook aangevreten zijn door hetzelfde als de aansluitingen of dat de schade enkel op de aansluitingen zelf zit.

Als de wikkelingen goed zijn kan je bv glaskous of een ander hoge temperatuur isolatie over de beschadigde aansluitingen schuiven zodat ze nergens meer tegen elkaar liggen en tegen de behuizing. En daarna de wikkelingen ohms doormeten en meggeren

Op 27 augustus 2023 11:38:26 schreef rew:...en CE keuring...

Dat is een typo, je weet dat het geen keuring is, zeker niet op een motor. Die hoeft alleen aan de LVD te voldoen dus ook niet heel spannend.

TS: Als je de oude motor oplapt en je haalt hem open zet er dan gelijk even nieuwe lagers in.