Kan iemand mij hier helpen?
Ik zou graag de besturingskast van deze motor willen vereenvoudigen voor een simpele schakeling op de machine zelf.
Nu werd mij op een ander forum verteld dat er mogelijk een centrifugaalschakelaar in deze motor heeft gezeten en dat er daarom een bypass schakeling is gemaakt voor de condensator.
Kan ik op de een of andere manier achterhalen middels doormeten of deze motor een startwikkeling heeft?
De schakeling in het kastje op de foto is in feite gewoon een direct online schakeling. De condensator komt onder spanning te staan door het indrukken van de startknop. Deze wordt bediend met een extra contact onder de knop. Deze moet ik dan ook lang genoeg vasthouden om de motor te laten starten.
Als de machine goed werkt, is het dan niet beter deze besturing zo te laten en de bedieningsknoppen dubbel uitvoeren?
Veel simpeler kan het al niet worden, is met degelijk materiaal gemaakt.
Op 30 augustus 2023 11:07:22 schreef bordje:
Als de machine goed werkt, is het dan niet beter deze besturing zo te laten en de bedieningsknoppen dubbel uitvoeren?Veel simpeler kan het al niet worden, is met degelijk materiaal gemaakt.
Het materiaal is inderdaad van prima kwaliteit, de uitvoering daarentegen, heeft een iets te groot hobbybob gehalte. Vooral de kroonsteentjes met lasdoppen als nul / faseverdeelstrook zijn heel creatief.
Daarnaast neemt het kastje erg veel ruimte in beslag, vergeleken met een normale aan/uit schakelaar op de machine. Het betreft een Sheppach HM1.
De zwarte contactdoos op het houten kastje is alles wat er origineel op de machine hoort te zitten, maar hier is de nullastschakelaar uitgesloopt helaas.
[Bericht gewijzigd door Manvsmachine op (23%)]
Op 30 augustus 2023 11:21:09 schreef MJN:
Hoeveel condensatoren zijn er?
Er zit maar 1 condensator op. Deze zit aangesloten met de bruine en blauwe draad linksonder op de foto van het aansluitkastje van de motor.
[Bericht gewijzigd door Manvsmachine op (26%)]
Op 30 augustus 2023 11:09:54 schreef Manvsmachine:
[...]
Het materiaal is inderdaad van prima kwaliteit, de uitvoering daarentegen, heeft een iets te groot hobbybob gehalte. Vooral de kroonsteentjes met lasdoppen als nul / faseverdeelstrook zijn heel creatief.Daarnaast neemt het kastje erg veel ruimte in beslag, vergeleken met een normale aan/uit schakelaar op de machine. Het betreft een Sheppach HM1.
De zwarte contactdoos op het houten kastje is alles wat er origineel op de machine hoort te zitten, maar hier is de nullastschakelaar uitgesloopt helaas.
Overbouwen in een kunststof DIN-rail kastje ? Als je met "kammen" werkt op de klemmen ipv de kroonsteentjes kun je al eea reduceren.
Op 30 augustus 2023 11:24:40 schreef bprosman:
[...]
Overbouwen in een kunststof DIN-rail kastje ? Als je met "kammen" werkt op de klemmen ipv de kroonsteentjes kun je al eea reduceren.
Steekbruggen bedoel je denk ik.
Klopt, zal ik waarschijnlijk wel nieuwe klemmen moeten voorzien. Heb er gelukkig nog genoeg liggen inclusief bruggen.
Maar ben vooral aan het kijken of en hoe het simpeler kan dan met deze schakeling.
De schakeling werkt verder vrij redelijk, al dient de schakelaar wel lang genoeg ingedrukt te worden om te kunnen starten. En de noodstop, die had er net zo goed niet opgezet kunnen worden, de motor heeft geen remfunctie en doet dus hetzelfde als stop.
Hunebedbouwer
De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
De motor heeft vast wel een centifugaalschakelaar,
bij een motor met aanloopcondensator moet de hulpwikkeling na aanloop uitschakelen. Deze schakelaar kan stuk zijn of de maker van de kast die aan alle veiligheid voldoet nulspanning en een noodstop vertrouwde de schakelaar niet.
Op 30 augustus 2023 14:16:32 schreef Hunebedbouwer:
De motor heeft vast wel een centifugaalschakelaar,
bij een motor met aanloopcondensator moet de hulpwikkeling na aanloop uitschakelen. Deze schakelaar kan stuk zijn of de maker van de kast die aan alle veiligheid voldoet nulspanning en een noodstop vertrouwde de schakelaar niet.
Ik ga straks zoeken of er een centrifugaalschakelaar te vinden is.
Wat veiligheid betreft voldoet hij redelijk, wat bouwstijl betreft, niet echt.
Och, dat verdelen met die lasdoppen is wat creatief ... maar het is niet fout of gevaarlijk.
Als je wat nieuws gaat bouwen zorg dan dat je die thermische beveiliging wel meeneemt.
Wellicht is de ombouw ook een gevolg geweest van het sneuvelen van de centrifugaalschakelaar. Je zou in plaats van die schakelaar ook een extra relais kunnen gebruiken wat je vertraagd uitschakelt met een tijdrelais.
Steekbruggen bedoel je denk ik.
Dat zegt ie ... kammen 
Op 30 augustus 2023 14:47:03 schreef Sine:
Och, dat verdelen met die lasdoppen is wat creatief ... maar het is niet fout of gevaarlijk.Als je wat nieuws gaat bouwen zorg dan dat je die thermische beveiliging wel meeneemt.
Wellicht is de ombouw ook een gevolg geweest van het sneuvelen van de centrifugaalschakelaar. Je zou in plaats van die schakelaar ook een extra relais kunnen gebruiken wat je vertraagd uitschakelt met een tijdrelais.
[...]
Dat zegt ie ... kammen
Denk wel dat de centrifugaalschakelaar stuk zal zijn ja, als ie er nog is.
De tijdrelais is een optie met een hele korte afvalvertraging.
Tja kammen / bruggen -> kammen/kamrail gebruiken we normaal als term voor de doorverbindingen bij automaten.
Bruggen worden bij klemmen toegepast. Dat is verder niet heel belangrijk. Ik begreep waar het over ging.
Toeternietoe
Dubbelgeïsoleerd
Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Motoren met een centrifugaalschakelaar kom je maar zeer zelden tegen.
Denk dat ik er mijn werkzame leven er maar een stuk of 5 tegen gekomen ben, en dan meestal in een zeer speciale toepassing.
Met een centrifugaalschakelaar moet je (minimaal) 2 condensatoren hebben, ik zie er maar 1.
Creatief een houten RITTAL kast...
Zeer zeker niet toepassen bij houtbewerking. Eigenlijk zou het stofdicht moeten zijn!
De materialen is op zich niets mis mee, die lijken me nog bruikbaar.
Alleen nooit geen zwarte draad voor aarde gebruiken!
Op 30 augustus 2023 15:45:01 schreef Toeternietoe:
Denk dat ik er mijn werkzame leven er maar een stuk of 5 tegen gekomen ben, en dan meestal in een zeer speciale toepassing.
Met een centrifugaalschakelaar moet je (minimaal) 2 condensatoren hebben, ik zie er maar 1.Creatief een houten RITTAL kast...
Zeer zeker niet toepassen bij houtbewerking. Eigenlijk zou het stofdicht moeten zijn!
Nee ik zal netjes groen/geel gebruiken zoals het hoort.
Stofdicht ben ik het zeker mee eens, maar op de een of andere manier zie ik in timmerwerkplaatsen altijd stof in de rittal kast 
benleentje
Golden Member
Was dat enkel een nullast schakelaar of een overstroom/ motor beveiligingsschakelaar met drukknoppen?
Maar je hebt wel gelijk alles in het kast je gewoon teveel. Het minimale wat je nodig hebt is nullast schakelaar en motor beveiliging schakelaar.
Ik ga straks zoeken of er een centrifugaalschakelaar te vinden is.
Makkelijker is om, te kijken hoeveel condensatoren er op de motor zitten. OP het type plaatje staat maar 1 condensator en dan denk ik niet dat het een motor is met centrifugaal schakelaar waar je 2 condensatoren voor nodig heb.
[Bericht gewijzigd door benleentje op (27%)]
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
Op 30 augustus 2023 15:45:01 schreef Toeternietoe:
Met een centrifugaalschakelaar moet je (minimaal) 2 condensatoren hebben, ik zie er maar 1.Creatief een houten RITTAL kast...
heb er toch al meer gezien, ook niet al te oude modellen. een handmatige startknop werkt ook met zo'n motor of een tijdrelais als de motor toch altijd hetzelfde doet..
Op 30 augustus 2023 18:51:20 schreef testman:
[...]heb er toch al meer gezien, ook niet al te oude modellen. een handmatige startknop werkt ook met zo'n motor of een tijdrelais als de motor toch altijd hetzelfde doet..
Ik heb de motor even opengemaakt. Er is geen enkel spoor van een centrifugaalschakelaar. er komen slechts 4 draden van de spoelen vandaan, meer niet.
Weet er wellicht iemand hoe de condensator schakeling dan wel hoort te werken met een dergelijke motor?
Op de condensator zelf staat:
For intermittent use only, een bedrijfscondensator is het dus zeker niet.
140-190uF
270V RMS. Max.
Type KSJLJ
[Bericht gewijzigd door Manvsmachine op (12%)]
Toeternietoe
Dubbelgeïsoleerd
Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Hoe de condensator moet zitten kun je toch in je 1e postje zien.
Een (motor)schakelaar met IN en UIT drukker heeft vanzelf een nulspanningsschakelaar.
henri62
1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Op 30 augustus 2023 20:27:53 schreef henri62:
Die motorwikkelingen zien er wel erg donkerbruin uit. Lijkt wel verbrand te zijn?
Denk eerder gewoon ophoping van vuil, de rest van het huis is ook aardig verroest.
Aan de andere kant van de motor zien ze er beter uit.
benleentje
Golden Member
Weet er wellicht iemand hoe de condensator schakeling dan wel hoort te werken met een dergelijke motor?
Dat werkte eerst toch ook al daar moet je niets aan veranderen.
De foto bij jouw is dan op zijn kop.
De plaatjes zijn er enkel om de draairichting te veranderen.
Er zitten 2 spoelen in de motor
De hoofd en de hulpwikkelingen
De hoofdwikkeling met aansluitingen U1 en U2 moet direct op de 230V. En de hulpwikkeling altijd via een condensator.
De wikkelingen kan je eventueel ook uitmeten.
De hoofdwikkeling heeft een lagere weerstand dan de hulpwikkelingen.
Op 30 augustus 2023 20:40:59 schreef benleentje:
[...]Dat werkte eerst toch ook al daar moet je niets aan veranderen.De foto bij jouw is dan op zijn kop.
De plaatjes zijn er enkel om de draairichting te veranderen.Er zitten 2 spoelen in de motor
De hoofd en de hulpwikkelingen
De hoofdwikkeling met aansluitingen U1 en U2 moet direct op de 230V. En de hulpwikkeling altijd via een condensator.
De wikkelingen kan je eventueel ook uitmeten.
De hoofdwikkeling heeft een lagere weerstand dan de hulpwikkelingen.
Dat was het principe schema wat ik zocht. Ik wil er niet perse iets aan veranderen, maar wilde wel graag weten hoe het werkt.
Terugkomend op de verbrande winkelingen, ik heb de motor aan de installatietester gehangen.
Met een testspanning van 500V meet ik 140 megaOhm tussen de spoelen.
En c.a. 500 megaOhm ten opzichte van het huis.
De isolatie lijkt mij dus nog in orde. Motoren meggeren is echter geen dagelijkse bezigheid, dus corrigeer mij als ik fout zit.
Op 30 augustus 2023 20:34:24 schreef Manvsmachine:
[...]Denk eerder gewoon ophoping van vuil, de rest van het huis is ook aardig verroest.
Aan de andere kant van de motor zien ze er beter uit.
Als het ophoping van vuil is dan borstel je dit zo weg, hoop het wel voor je.
Maar mij lijkt het ook een beetje krokant, dat de andere kant er wel netjes uiziet komt mischien omdat de fan daar zit ?
Op 30 augustus 2023 20:56:59 schreef HD13:
[...]Als het ophoping van vuil is dan borstel je dit zo weg, hoop het wel voor je.
Maar mij lijkt het ook een beetje krokant, dat de andere kant er wel netjes uiziet komt mischien omdat de fan daar zit ?
Wegborstelen lukt vooralsnog niet, al heb ik niet echt een fatsoenlijke borstel kunnen vinden.
Ben dan vooral benieuwd of de motor op basis van de meetwaardes rijp voor de sloop is.
benleentje
Golden Member
De isolatie lijkt mij dus nog in orde. Motoren meggeren is echter geen dagelijkse bezigheid, dus corrigeer mij als ik fout zit.
Motor is nog in orde. Officieel mag het minimaal 2M ohm zijn maar ik zie het liever zo hoog mogelijk.
Maar ik zie nu pas op de foto die erg zwarte bijna krokante wikkeling. Dat belooft weinig goeds.
Want je hebt nu wel de isolatie naar de buiten de spoel gemeten maar de wikkelingen mogen intern ook geen sluiting maken.
Je kan de wikkelingen zelf eens ohm doormeten.
De hoofdwikkelingen zal dan laagste weerstand moeten hebben en de hulpwikkeling een iets hogere weerstand.
Meestal is de weerstand verhouding precies 2x, 3x, of 4x en heel soms wat groter.