Ik zou bovenstaande batterijen willen opladen . Nu ik zou dat zo doen , omdat ik geen druppel ladder heb . Ik heb een transfo van 220 v naar sec 5 volt . ik zou deze gelijkrichten en afvlakken . En dan de primaire spanning regelen met een reostaat tot de sec 3,6 volt bedraagt . En zou mijn batterij ??n voor ??n aanleggen . Zou er wel een mA meter in serie mee zetten voor zo de primaire te regelen dat de laadstroom niet te hoog is .
Zou dat een goede methode zijn . Dit zijn degelijke batterijen uit een voeding van een laptop en zou deze voor andere zaken willen gebruiken . Met dank .

Nee, dat gaat zo niet. Als je lang genoeg wacht dan vliegen ze spontaan in brand. Voor zulke batterijen heb je een deugdelijke lader nodig.

Het zullen wel 3.7v cellen zijn, 3.6v zie je niet veel meer tegenwoordig (of het moeten hele oude cellen zijn)
Een 3.7v cel moet je opladen met een stroombron tot de spanning 4.2v is. Daarna laden met constante spanning tot de stroom beneden de ~25mA zakt, dan stoppen.

Slecht idee, labvoeding gebruiken met CC en OVP (en dan zoals Arco schrijft) of gewoon een lader kopen. Knoeien met een trafo en potmeter is de manier om ze af te fakkelen.

3,6V kan zowel naar een lithiumchemie als naar een nikkelchemie verwijzen. Het onderlinge verschil tussen die laadmethodes kan nauwelijks groter zijn. Dus ook wel even belangrijk om te weten.

Dis inderdaad 3,7v en er staan er 2 parallel , zal jullie uiteenzetting eens bekijken , inderdaad ik dacht ook zoiets van constante stroom bron .

Nikkelaccu's laadt je inderdaad met een stroombron. Echter als het om lithiumaccu's gaat is de stroombegrenzing een bijkomstigheid. De spanning die je aanbiedt, bepaalt de uiteindelijke laadtoestand. Dus een iets te hoge spanning is einde verhaal.

Nu ik zou dat zo doen, omdat ik geen druppellader heb.

Misschien wil Sinterklaas wel eentje brengen? Niet te lang wachten met uw brief te schrijven, december is al niet meer zo ver weg. En let op de teedeevauten, en de rest van stijl en grammatica, de goedheilige man let daarop, vraag maar niet hoe ik dat ben te weten gekomen.

Iets ernstiger, dan:

Dus een iets te hoge spanning is einde verhaal.

Ja, Lithiumbatterijen zijn te laden met spanning eerder dan met stroom, en teveel is trop en trop is teveel. Maar wat is een aanvaardbaar maximum, dat enige marge laat voor de levensduur van de batterijen maar toch het laden een beetje laat vooruitgaan? Ik hanteer totnogtoe 4,2V voor 18650 en een maatje groter, en heb een gevoel dat dat al te voorzichtig is, dat 4,4V ook nog wel moet kunnen. Of..?

[Bericht gewijzigd door Paulinha_B op (41%)]

Op 6 september 2023 20:37:56 schreef Arco:
Het zullen wel 3.7v cellen zijn, 3.6v zie je niet veel meer tegenwoordig (of het moeten hele oude cellen zijn)
Een 3.7v cel moet je opladen met een stroombron tot de spanning 4.2v is.

Ik durf dat niet te gokken. (nouja, ik gok dat je gelijk hebt, maar dan durf ik dat advies niet openbaar te maken).

Mogelijk zijn het LIFEPO cellen. Waar lithium ion vaak bij z'n nominale spanning genoemd wordt: 3.7V (max laadspanning: 4.2V) wordt LIFEPO wel eens bij z'n max laadspanning benoemd: 3.6V (nominale spanning 3.3V).

Als je die op 4.2V gaat laden ben je ook de sjaak.

Op 6 september 2023 22:04:36 schreef Paulinha_B:
Ik hanteer totnogtoe 4,2V voor 18650 en een maatje groter, en heb een gevoel dat dat al te voorzichtig is, dat 4,4V ook nog wel moet kunnen. Of..?

Tot IETS boven de 4.2V verlaag je alleen de levensduur. Waar de grens naar "doet boem" zit weet ik niet. Ik wil het ook niet onderzoeken. Sorry.

Er zijn telefoonfabrikanten die nu 4.35 gebruiken. Die hebben dus de levensduur vs capaciteit afweging gemaakt en gekozen voor meer capaciteit ipv meer levensduur.

Alweer een erg fijn bericht van u, @rew. Ik houd het dan maar bij 4,2V=, blijkbaar had ik die (met meer geluk dan verstand) nog niet zo slecht ingeschat.

Aangezien het oude laptop cellen zijn, nam ik aan dat het Li-Ion is...
(LiFePO is ook 3.2v, geen 3.6/3.7v...)

Op 6 september 2023 22:22:57 schreef rew:
Er zijn telefoonfabrikanten die nu 4.35 gebruiken. Die hebben dus de levensduur vs capaciteit afweging gemaakt en gekozen voor meer capaciteit ipv meer levensduur.

Dit is niet helemaal waar: deze cellen hebben een aangepaste chemie. Een cel die niet gemaakt is voor de hogere spanning zal erg kort mee gaan op 4,35V, terwijl de levensduur van een daarvoor gemaakte cel (in ons wegwerpcultuur) "acceptabel-achtig" blijft.

Als levensduur belangrijk is, is het beperken van de laadspanning tot 4,05V meestal een aardig compromis. Er zit vrij weinig lading tussen 4,2V en 4,05V (typisch minder dan 10%, verschilt iets per cel), maar een groot deel van de levensduur van een cel wordt bepaald door de tijd dat hij op de hoge laadtoestand (>3,9V) is, en schaalt met de hoogte van de laadtoestand.

Op 6 september 2023 20:04:28 schreef SIMUL:
En dan de primaire spanning regelen met een reostaat tot de sec 3,6 volt bedraagt.

Met een rheostaat? :? Dat is de regeltechniek die Faraday gebruikt zou hebben, en misschien wat uit de tijd. Kan je niet wat in elkaar knutselen met een LM317 op 4V en een serieweerstand van 4,7Ω oid? (Quick tip: met een 150Ω en een 330Ω weerstandset levert een LM317 4V exact). Voor een Lithiumcel is het op zich geen drama als het laadregime niet exact CC/CV is, als er maar een redelijke gelimiteerde maximale stroom wordt geleverd en een expliciet afgedwongen maximale spanning.

Op 6 september 2023 23:26:17 schreef Arco:
Aangezien het oude laptop cellen zijn,

Ja dat is een sterke hint. Sorry, ik had er overheen gelezen.

Op 6 september 2023 23:43:46 schreef Kruimel:
[...]Dit is niet helemaal waar: deze cellen hebben een aangepaste chemie. Een cel die niet gemaakt is voor de hogere spanning zal erg kort mee gaan op 4,35V, terwijl de levensduur van een daarvoor gemaakte cel (in ons wegwerpcultuur) "acceptabel-achtig" blijft.

Dus toch een "afweging". Maar ja, je hebt gelijk er zal natuurlijk aan gewerkt worden om dat effect zo veel mogelijk te beperken.

Als levensduur belangrijk is, is het beperken van de laadspanning tot 4,05V meestal een aardig compromis. Er zit vrij weinig lading tussen 4,2V en 4,05V (typisch minder dan 10%, verschilt iets per cel),

Right! Daar kunnen dus OOK grote verschillen in zitten. Juist de modernere cellen hebben daar meer capaciteit zitten, dus die hogere spanning wordt belangrijker.

[Bericht gewijzigd door rew op (69%)]

Vandaag een cel geladen , spanning van de bron ingesteld op 3,8 volt en stroom begrensd op 200 MA . na een uurtje was de cel opgeladen tot ongeveer 3,7 volt . cel gaf in het begin 2,09 volt
En uiteraard op het laatste nam de stroom geleidelijk af .kijken morgen of ze zijn lading nog heeft .

200 MA is een beetje veel... :+

Op 7 september 2023 16:15:14 schreef fred101:
200 MA is een beetje veel...

Laden met 0.06C vind ik niet (te) veel, en al stoppen met laden op 3.7v is wel erg vroeg (pas < 75% vol)

De spanning van de ongeladen cel is wel zorgwekkend: 2.09v is ver onder de minimum spanning voor een cel. (2.5v is eigenlijk het absolute minimum)
De capaciteit wel waarschijnlijk een stuk minder zijn geworden. Ik zou er ook wel bijblijven met opladen, want het gedrag van een cel die zo ver leeg is geweest is onvoorspelbaar.

Cellen die onder de 2.5V zijn, mag je niet zomaar aan de "normale" lader hangen. Je mag die met maximaal 0.1C of 0.05 laden tot ze minimaal 3.0V zijn, en daarna pas mag je op de volle sterkte gaan laden.

Nu is jou laad-opstelling daar ongeveer tussenin, dus zal wel goed gaan. Maar het "en ze zijn nu onder de 3V" was ook belangrijke informatie die voor een veilig advies nodig was.

Als je de boel op 4.0 kan instellen en kan kijken hoe lang het laden tot 4.0V ongeveer duurt kan je een inschatting krijgen voor hoe goed de cel nog is. 2 uur: 400mAh -> 90% van z'n capaciteit kwijt -> niet goed. 15 uur -> Heeft nog meer dan 3000mAh -> helemaal toppie!

3.8 is dan net te weinig. Sommige cellen zitten dan nog duidelijk in het "bulk-laad-proces".

@arco, Maar laden met 606000 C is dan weer wel HEEL veel. TS moet een keer leren goed met eenheden (mAh <-> mA/h, mA <-> MA) om te gaan. Blijven we daar tussendoor lezen, dan leert ie het nooit en gaat het een keer verkeerd.

(In een vitamine-D fabriek was er een werker die dacht: "120pg / pil? dat kan nooit, dat moet vast 120ng/pil zijn". Daar zijn mensen aan overleden: De dosering is inderdaad zo laag. Ik weet niet wat de dosering was/moet zijn, maar er was een factor 1000 te veel in gedaan.... )

[Bericht gewijzigd door rew op (25%)]

Op 6 september 2023 20:04:28 schreef SIMUL:
Ik zou bovenstaande batterijen willen opladen . Nu ik zou dat zo doen , omdat ik geen druppel ladder heb .

Lithium-cellen opladen met een druppellader is ook zo'n beetje het slechtste wat je kunt doen. Lithium-cellen houden er niet van constant volgeladen in een lader te zitten en hun levensduur holt achteruit als je ze constant op 4,2 Volt houdt (constant doorladen is in het algemeen slecht voor ze)

Menig fabrikant hanteert dat nog steeds in zijn of haar datablad hoor: 3,6 Volt en 3,7 Volt, 3,65 Volt en '3,6-3,7 Volt' zie je allemaal als nominale klemspanning in databladen staan.

Daarna laden met constante spanning tot de stroom beneden de ~25mA zakt, dan stoppen.

Maak daar maar gerust 3 tot 4 keer zoveel van: 25 mA is erg laag, zelfs 1200-1500 mAh cellen zitten vaak al op 65 mA. De hogere capaciteiten zitten daar vaak boven. Volgens mij is een vuistregel 1/20 van de capaciteit als laadstroom voor laad-beëindiging.

@ Rew: ik vind die 4,35 Volt van een LiPo cel (wat voor zover ik weet de gemiddelde telefoon-accu is) vergelijken met die van een 18650 sowieso mank gaan. Ik heb nog nooit een 18650 gezien die dat kan als maximum klemspanning, dat zijn altijd de LiPo 'zakjes' uit Samsung telefoons.

Panasonic specificeert voor hun 3350mAh cellen om laden te stoppen bij 67mA, da's 0.02C (1/50)
De interne weerstand van de cellen kan ook hoog zijn na een periode zo leeg te zijn geweest, dan zijn ze niet meer geschikt voor 'zwaar werk' (tools e.d.)

Ik moet er wel bijzeggen dat de laad electronica in de batterij waarschijnlijk defect was . Voor de 2 de maal op rij . Die batterijen van die firma is maar de helft van de prijs . Maar ik heb mijn lesje geleerd , maar ik tracht deze batterijen te recupereren . Dus ik ga de volgende opladen met maar 50 mA tot 3.7 volt .
Iedereen hartelijk dank voor de vele tips , heb veel bijgeleerd .

Ik moet er wel bijzeggen dat de laad electronica in de batterij waarschijnlijk defect was .

Bij lipo/li-on nooit wat aannemen, daar zijn ze te link voor.
Zit er een BMS in die cel ? Of bedoel je de laad-electronica uit de laptop en niet in de cellen.

Voor de 2 de maal op rij . Die batterijen van die firma is maar de helft van de prijs

Nu blijk je ze gekocht te hebben ipv uit een laptop gehaald, weet je zeker dat ze uit een laptop komen ? En waarom zou de laad-electronica kapot zijn, wat maakt dat uit. Die heb je er toch niet bij ?
Over wat voor type cel praten we nu ? Foto ?

Dus ik ga de volgende opladen met maar 50 mA tot 3.7 volt

Hoe ga je dat nu doen ? Ik neem aan dat je geen labvoeding hebt als je van plan was een trafo en potmeter te gebruiken.
Als het met 200 mA niet lukt zal het met 50 mA waarschijnlijk ook niet lukken maar het is wel veiliger.

Op 6 september 2023 22:22:57 schreef rew:
[...]

Ik denk/hoop dat Samsung een iets andere chemie gebruikt waar dat nog kan. Ze hebben een eigen beeldbuizenfabriek waar ze die batterijen maken (en geen beeldbuizen).

Jullie doen zoveel moeite om mijn laad probleem van de batterijen op te lossen dat ik een foto meestuur .
De batterijen komen uit de module batterij van mijn laptop . Het is mijn 2 de paar in een jaar tijd , zijn veel goedkoper (Nederlandse firma ),maar na een paar maanden defect , vallen naar nul bij aanduiding soms bij 90% .
Heb nu sinds een jaar bij andere firma gekocht dubbel zoveel in prijs maar werken perfect .
Ik heb de batterijen er uitgehaald en wil deze opladen en gebruiken .
stuur een foto mee .

Nu weten we in ieder geval waar het over gaat, het is een Roofer 3,7V 18650 Li-ion van 2200 mAh. Dan zijn de eerdere opmerkingen en adviezen van toepassing.
(de topic titel klopt dus niet) De link is naar de fabrikant en daar staan de specs, standaard laden 0,2C (440 mA), ontladen 0,2C, laden stoppen bij 44 mA, max 4,2V

Er zit dus geen BMS in de cellen zelf. Ze zijn gewoon te ver ontladen en blijkbaar van beroerde kwaliteit. Wat wil je er mee gaan voeden ?

Waar laadt je nu mee ?

De batterijen komen uit de module batterij van mijn laptop . Het is mijn 2 de paar in een jaar tijd , zijn veel goedkoper (Nederlandse firma ),maar na een paar maanden defect

Dat zijn dus hele dure batterijen ;-)

De batterijen werden nooit te ver ontladen , meestal zat zelf de stekker in stopcontact .Er zat wel een elektronisch printje in , (weggeworpen ).
En inderdaad deze kosten 32 € en nu de nieuwe kost 87 € .En nu wil ik gewoon eens kijken of ik nog iets kan doen met die batterijen ( Een hobbyist kan niets wegsmijten hé .
Minderwaardige kwaliteit is het goede woord . Ze voelden trouwens veel lichter aan met de dezelfde gegevens