gewichtmat + sms

Mijn vrouw heeft Alzheimer (begin faze). Ik ben overdag werken en mijn vrouw is thuis.
Nu wil ik een sms of telefoontje krijgen wanneer ze haar bed verlaat. Bedalarm bestaat maar dat is steeds met een zoomer of verwittiging binnen de 20m. Ik heb wel een SOS knop als ze daar opdrukt dan krijg ik bericht op mijn gsm maar dat gaat ze binnenkort vergeten. Iemand een idee voor dit probleem.
PS heb ook camera hangen die reageert op beweging maar als ze zich draait dan reageert deze ook al.

Arco

Special Member

Met het bed alarm een relais aansturen wat dan weer contact maakt over de SOS knop?

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
revado

Honourable Member

Een infrarood sluis monteren die langs hed bed kijkt.
Die een telefoonkiezer laten aansturen.

Hier een voorbeeld:
https://www.conrad.nl/nl/p/abus-ls1020-ecoline-infraroodlichtsluis-751…

Kan je in de bewakingscamera geen mask instellen in welk deel van het beeld er gedetecteerd wordt?
Veel bewakingscamera's kunnen dat.

[Bericht gewijzigd door revado op 7 september 2023 00:53:55 (26%)

Vandaag was ik in het ziekenhuis voor een bezoek. Ik zag dat ze daar een IR-bewegingsmelder vlak bij het bed op de grond hadden gezet. Dat was -volgens mij- draadloos gekoppeld aan een PC bij de balie. Ik had het nog nooit eerder gezien, maar herkende het type sensor meteen en begreep het doel er van. Er bestaat dus al iets dergelijks, maar dit is zonder SMS-functie. Misschien dat je wat met deze info kunt.

Van elk bezoek aan CO leer ik weer meer...

Vandaag was ik weer in het ziekenhuis. Ik heb het apparaatje weer gezien en foto's van gemaakt plus het personeel er over gevraagd. Het blijkt dat ze meldingen op hun mobiel krijgen, zodra de sensor detecteert dat er iemand beweegt. Indien er bezoek is, staat het richting de muur. Maar is degene alleen op de kamer, dan wordt de sensor bij de deur neergezet, richting het bed.
Ik weet het, ik heb geen scherpe foto's gemaakt en de kamer was donker (vandaar de vreemde kleuren). Ik hoop dat je wat hebt aan de foto's.

-=[ EDIT ]=-
Ik heb een website gevonden met een sensor die er verrekte veel op lijkt.
https://www.easyopticare.nl/het-bed-verlaten

En dit is 'm.
https://www.daza.nl/bed-verlaten/

Van elk bezoek aan CO leer ik weer meer...
revado

Honourable Member

Dat lijkt mij een prima oplossing, goed dat je dat uitgezocht hebt!
Ik heb een klant ( woningen voor ouderen) die daar ook wel wat mee kan.

fzwart

Golden Member

Kijk anders voor een goedkope oplossing als een PIR bewegingssensor die werkt op WIFI en met de Tuya app.
Dan kan je bij een bewging een bericht op je telefoon krijgen vanuit die app.
Dat kan je dan uitbreiden met deurcontacten enzovoort.

Heb je wel internet op je telefoon voor nodig.

Al is een spreekwoord nog zo raar, als het rijmt dan is 't waar

Fzwart gij soms een voorbeeld van een goeie PIR bewegingssensor want er zijn er zoveel op de markt. alvast allen bedankt voor alle info. ga beide pistes goed onderzoeken

https://www.slotenshop.nl/alam-mat

kun je die mat niet gewoon parallel aan die SOS knop zetten?

Dan wordt de melding gewoon 'alarm of mat getriggerd' en kun je op de camera kijken wat er verder aan de hand is.

Arco

Special Member

Loadcell onder een van de bedpoten?

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Er zijn in Nederland verpleegtehuizen met gesloten afdelingen voor langdurig verblijf voor mensen met dementie. Gesloten, zodat de patiënten niet zomaar aan de wandel gaan. In België zal er ook zoiets zijn. Ga daar eens langs en steek je licht eens op wat zij zoal gebruiken en aanraden of afraden. Ik heb sinds kort noodgedwongen ontdekt dat in de wereld van verpleeghuizen en revalidatieafdelingen hulpmiddelen gebruikt worden waarvan ik het bestaan niet kende.

revado

Honourable Member

Op 15 september 2023 11:59:15 schreef Arco:
Loadcell onder een van de bedpoten?

Zou dat niet vals afgaan bij omdraaien in bed?

Sine

Moderator

Gewoon een PIR is veruit het simpelst.

Ik weet niet hoe handig je bent, standaard alarm PIR's werken op 12V en hebben een droog contact waar je van alles mee kunt schakelen.

Ik zou het zoeken in de camera oplossing.
Er zijn al genoeg cameras waar je meerder regios kan instellen wat je wil bewaken.

Ook kan je instellen dat er niets moet gebeuren als uw vrouw beweegt in bed.
Dmv motion mask.

Bv zones links en rechts van bed met motion doen, icm tijd.
Als er een minimum van seconden is verstreken dan pas krijg je melding.

Kortom met een camera kun je veel meer dan een simpele pir.

Je kan de camera zo geavanceerd instellen zoals je zelf wil, meldingen naar jou en of andere familie leden...

ASPA-tech.be
marcob

Golden Member

Een camera in de slaapkamer..... echt niet!
Om de camera meldingen te laten geven naar je mobiel, zal ie aan internet moeten hangen. Je hebt geen 100% garantie dat er niet iemand anders kan mee kijken. Wat mij betreft voor de slaapkamer geen optie.

People tend to overestimate what can be done in one year and to underestimate what can be done in five or ten years
bprosman

Golden Member

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Op 15 september 2023 14:10:11 schreef marcob:
Een camera in de slaapkamer..... echt niet!
Om de camera meldingen te laten geven naar je mobiel, zal ie aan internet moeten hangen. Je hebt geen 100% garantie dat er niet iemand anders kan mee kijken. Wat mij betreft voor de slaapkamer geen optie.

TS heeft er al 1 hangen... dus kan die dan beter zn werk doen?
En mits goed ingesteld en goed gebruik zie ik geen probleem?
Camera kan gerust uit in de nacht, voeding weg, beeld weg

En er zijn omwegen genoeg om je camera lokaal te houden maar toch nog kan meldingen doorsturen.

ASPA-tech.be
Arco

Special Member

Op 15 september 2023 13:06:37 schreef revado:
[...]

Zou dat niet vals afgaan bij omdraaien in bed?

Je moet 't ook niet super nauwkeurig meten, kilootje meer of minder maakt niet uit... ;)

pa3gws

Golden Member

Op 14 september 2023 01:06:29 schreef oxurane:
En dit is 'm.
https://www.daza.nl/bed-verlaten/

Dit systeem geeft geen signaal door naar een mobiel maar naar het patiënten oproep systeem in het desbetreffende verpleeghuis.
En in dat systeem kan men de meldingen naar de piepers en mobile telefoons doorzetten.
Dus het werkt niet stand alone.
Heb er de afgelopen 5 jaar zat ingesteld. :-)

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.