rob040
Golden Member
Voor mijn rubidium 10MHz frequentiestandaard heb ik een 15V 50W voeding nodig. Keuze viel op Mean Well boven een Chinese variant.
Door niet goed op te letten bij het bestellen kreeg ik een 5V versie binnen en moest er nog een 15V achteraan bestellen. 
Ik was nieuwsgierig naar het inwendige en verwachtte eigenlijk twee identieke ontwerpen, met een andere trafo en wat waarde aanpassingen.
Ik keek dan ook vreemd op toen ik onderhuids verschillen ontdekte, zo is de 5V versie aan de primaire kant opgebouwd rond het NXP TEA18363T IC en de 15V heeft de OnSemi NCP1342 aan boord.
Verder wordt er bij de 5V versie een 'slimme' gelijkrichterschakeling gebruikt met een TEA1792TS en een MOSFET, terwijl de 15V variant het moet doen met alleen een (dubbele) diode, dus enkelzijdige gelijkrichting.
Dat vind ik opmerkelijk...
Het schema maar eens opgetekend van beide, want Mean Well geeft die niet prijs, net zo min als de stuklijst.
Wat verder opviel:
- De 15V versie heeft drie bleeder weerstandjes aan de netzijde, de 5V versie niet.
- De PCB's verschillen van elkaar, dus niet universeel.
- C3 is in beide versies samen met een ferrietkraaltje wegbezuinigd. Ik heb de neiging die toe te voegen om de filtereigenschappen te verbeteren.
- Aan één kant van het line filter zit parallel aan de spoel een (verwacht ik) TVS diode. In de 5V uitvoering een glazen leaded met drie kleurringen, 216V. Het juiste type heb ik niet kunnen achterhalen. De 15V voeding heeft hem aan de onderzijde als SMD variant en zonder opdruk. Tevens zit hij daar aan de fase kant in plaats van aan de nulzijde, zoals bij de 5V uitvoering.
- Component BC1 lijkt mij een ferrite bead, het is een donkergrijs blokje, meet 0Ω en er staat niets op (SMD).
- Component SHR1 heeft als opdruk 0AR2QJ, dat kan ik nergens terugvinden. Ik ben uitgegaan van een AZ431A.
- In de 15V versie is een plek gereserveerd voor U3 (SMD). Twee aansluitpunten, maar geen idee wat dat zou kunnen zijn. Wie het weet mag het zeggen.
- De trafowikkelingen heb ik getekend aan de hand van ohms meten. Rare is dat ik niet kan verklaren dat pin 3 twee draden heeft, pin 4 maar één en pin 5 weer twee draden. Volgens de logica van het meten zit er ergens één draad teveel.

- Ik vond in eerste instantie de spanning van de 1800µF elco's (6,3V) wat aan de krappe kant in de 5V voeding, maar het ding regelt volgens spec niet verder dan 5,5V. Kan dus wel.
- Alle SMD condensatoren zijn natuurlijk zonder opdruk (zucht, wie dat toch ooit bedacht heeft), lekker handig in geval van reparatie. Mean Well wil in verband met veiligheid alles via RMA afhandelen, zelf repareren is 'not done'.
- De PCB heeft een aantal onbestückte componenten, die staan gestippeld in het schema.
Opmerkingen en aanvullende informatie zijn welkom, dan pas ik zonodig de documentatie aan.
Foto's van beide uitvoeringen:
rob040
Golden Member
Hier de tekeningenpakketten:
Mean Well LRS-50-5 doc 230913.pdf
Mean Well LRS-50-15 doc 230913.pdf
Edit 13-09-23: Tekeningen aangepast na update in stuklijst.
[Bericht gewijzigd door rob040 op (63%)]
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Die secundaire MOSFET vs. diode vind ik vrij logisch; bij een gelijk vermogen en lagere spanning is de stroom groter, dus dan loont het meer om een MOSFET te gebruiken om de verliezen kleiner te maken.
benleentje
Golden Member
De PCB heeft een aantal onbestückte componenten, die staan gestippeld in het schema.
Je hebt nu enkel de LRS serie maar er zijn er meer van budget tot meer robuust of professioneel.
rob040
Golden Member
Dat geloof ik, maar deze PCB's zijn alleen voor de LRS 50W serie (als ik de tekst op de print mag geloven). 
Kan best voor andere spanningen zijn. Wou het alleen maar even in kaart brengen. 
rob040
Golden Member
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Ik zie een LRS50-R13 en een LRS50N-R2.
Dus de 13e revisie van het oorspronkelijke ontwerp en de 2e revisie van het nieuwe ontwerp.
Een 6,3V elco zit op een 5,5V lijn niet meer buiten de bovenste 20% van de werkspanning maar nog wel buiten de bovenste 10%. Als hij op 5,0V wordt afgesteld blijf je netjes precies buiten de bovenste 20%. Dat noem ik correct gedimensioneerd. Stel je de voeding op 5,0V of lager af dan is de levensduur optimaal. Stel je hem op 5,5V af dan is de levensduur goed genoeg. Pas als je binnen de bovenste 10% gaat zitten kun je van een marginaal ontwerp spreken.
Zou je willen overdimensioneren dan ligt een 10V elco voor de hand, maar is eigenlijk alleen van toepassing als je de voeding ook echt hoger dan 5,0V afstelt om bijvoorbeeld (USB-)kabelverliezen te compenseren.
P.S. Keurig reverse-engineeringwerk!
rob040
Golden Member
Op 9 september 2023 01:47:01 schreef maartenbakker:
Ik zie een LRS50-R13 en een LRS50N-R2.Dus de 13e revisie van het oorspronkelijke ontwerp en de 2e revisie van het nieuwe ontwerp.
Grappige is dat de R13 recenter is dan de R2 van het 'nieuwe' ontwerp.
Dat deed me een paar weken terug vragen bij Mean Well of er ook 5V voedingen zijn met een OnSemi chip en 15V versies met een NXP chip.
Dat blijkt niet het geval...
P.S. Keurig reverse-engineeringwerk!
Dank je, het is best een tijdrovende klus geweest.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Op 8 september 2023 15:41:51 schreef rob040:
- Component SHR1 heeft als opdruk 0AR2QJ, dat kan ik nergens terugvinden. Ik ben uitgegaan van een AZ431A.
Nog even nagekomen... Hoe is die opdruk over de behuizing verdeeld? 2 regels van 3 tekens?
rob040
Golden Member
Nee, precies zoals het er staat, dus 6 karakters op één lijn.
Dat is in beide versies het geval.
Edit: Nog even met een loep gekeken en bij de 5V staat er 0AR2QB en bij de 15V 0AR2QJ.
De eerste nul kan ook een O zijn, vorm is identiek aan de Q.
maartenbakker
Golden Member
SMD code OAR is een LA431OCRPA van Diodes Inc. 2Q is 2022 week Q (?).
Zie https://www.diodes.com/assets/Datasheets/products_inactive_data/LA431.…
rob040
Golden Member
Das mooi speurwerk Maarten, het was mij niet gelukt. 
Ik zal morgen de BoM aanpassen en opnieuw publiceren.