Hallo

Ik heb hier een Whirlpool microgolf staan deze niet meer warmt.
Het gaat om het type: JQ278/SL.
De microgolf zelf doet nog alles buiten opwarmen.
De hoogspanningscondensator werd reeds vervangen maar dit bracht geen oplossing.
Ook werden alle zekeringen nagelopen, deze zijn nog ok.

Enig suggestie wat ik nog kan nakijken?

Erg bedankt!

Kabelklemmen aan hoogspanningszijde. Soms zit er lak tss en is het kontakt slecht. Of de klem zelf stuk. Of magnetron stuk. Als je hoogspanning hebt en klemmen oké dan schiet er enkel de magnetron over. Opgepast met deze dodelijke spanning en meten met geschikt gereedschap. Geen multimeter.

Ik heb geen meter die deze hoogspanning kan meten.
Als de microgolf lang heeft uitgestaan (Uit het stopc.) en ik deze terug start (Programma laat lopen) hoor ik wat geknetter? Maar zie of riek niets.

Klinkt als een stekkertje. Er zijn er niet veel. Als rond het stekkertje isolatie is, doe dit dan even opzij. Knijp eens goed met een tang daar waar het koper vh draadje behoort kontakt te geven. Knijp dan even de stekker vooraan een klein beetje dichter en zet het stekkertje omgekeerd op de fiche. Kijk ook eens naar de fiche of er daar waar er kontakt moet zijn er een ingebrand spoortje is. Soms moeilijk zichtbaar. Geen grote zwarte brandschade of drg.

Op 8 september 2023 20:30:08 schreef nonkel_dw:
Ik heb geen meter die deze hoogspanning kan meten.
Als de microgolf lang heeft uitgestaan (Uit het stopc.) en ik deze terug start (Programma laat lopen) hoor ik wat geknetter? Maar zie of riek niets.

"Riek". Duidelijk belg :-)

Trafo die verbrand is knettert ook al eens maar dat ruik je normaal wel. Mss eens 5 minuutjes opzetten. Dan heeft die ijzeren blok tijd om te stinken.

In de microgolf (magnetron voor de noorderburen) zit in de rechtse zijwand 2 mica's. Karton lijkende plaatjes. Als deze doorgebrand zijn krijg je ook geknetter. Meestal met licht effect in de ovenruimte.

Op 8 september 2023 21:12:20 schreef EricN:
[...]

"Riek". Duidelijk belg :-)

Wat met "Nonkel" al redelijk duidelijk was.

Misschien staat de hoogspanning wat te doen? Bij nog hogere spanning zou ik zeggen te controleren op een ozon-geur.

Maar wat geknetter bij opstarten kan ook door stof komen dat zich uitricht.

Kijk eens in het donker? Dan zie je vonken wel.

Op 8 september 2023 20:10:53 schreef nonkel_dw:
Hallo

Ik heb hier een Whirlpool microgolf staan deze niet meer warmt.
Het gaat om het type: JQ278/SL.
De microgolf zelf doet nog alles buiten opwarmen.

Aha, hij koelt dus nog? >:)

Als u de magnetron op vol vermogen inschakelt hoort u dan de gebruikelijke brom van de transformator of helemaal geen verschil want die brom maakt dat de magnetronbuis aangestuurd wordt.
Als de magnetronbuis defect zou zijn wordt de transformator ook niet belast maar als de transformator zo heet wordt en gaat stinken dan denk ik aan een wikkeling sluiting in de transformator aan de hoogspanning zijde.
Een defecte transformator komt niet vaak voor maar een defecte magnetronbuis dan weer wel.

Ik heb ondertussen all verbindingen gecontroleerd, er is geen geknetter meer bij het opstarten maar de microgolf wordt nog steeds niet warm.

Dan zal de microgolf toch overleden zijn?

Laatste test daar je niet over apparatuur beschikt.

Is de hoogspanningsdiode aan de condensator nog goed?

Trek de 2 stekkertjes aan de magnetron en laat ze op 3-5mm van de aansluiting bungelen. Als je dan start moet je knetterende bliksem moeten zien.

Ik heb net de diode proberen door te meten in diode test met multimeter maar geeft op beide standen oneindig. Wat misschien wel wil betekenen dat zo nog niet stuk is?

Op de condensator staat spanning als ik deze ontlaad via een tang komt hier een klein vonkje af.

[Bericht gewijzigd door nonkel_dw op (23%)]

Op 9 september 2023 09:55:59 schreef ronny530:
Als u de magnetron op vol vermogen inschakelt hoort u dan de gebruikelijke brom van de transformator of helemaal geen verschil want die brom maakt dat de magnetronbuis aangestuurd wordt.
Als de magnetronbuis defect zou zijn wordt de transformator ook niet belast maar als de transformator zo heet wordt en gaat stinken dan denk ik aan een wikkeling sluiting in de transformator aan de hoogspanning zijde.
Een defecte transformator komt niet vaak voor maar een defecte magnetronbuis dan weer wel.

Bij het inschakelen in vol vermogen hoor ik geen brom zoals vroeger.
Verder heeft de magnetron 5 minuten lang opgestaan zonder dat er iets gaat stinken...

Op 9 september 2023 14:53:53 schreef nonkel_dw:
Ik heb net de diode proberen door te meten in diode test met multimeter maar geeft op beide standen oneindig. Wat misschien wel wil betekenen dat zo nog niet stuk is?

Niet stuk idd

De vlamboogtest?

Opgepast. Steeds ontladen bij werkzaamheden

Op de condensator staat spanning als ik deze ontlaad via een tang komt hier een klein vonkje af.

Heb je gloeispanning? Heb je de gloeidraad van de buis doorgemeten?

stekkertjes aanknijpen op de buis, deze willen wel eens slechte overgang hebben en de buis gloeit dan niet meer...

De microgolf zelf meet 0.5ohm (connector verwijderd)

Gezien we via een forum proberen te analyseren en niet fysiek met benodigd meetmateriaal aanwezig zijn is er een foutmarge maar gezien wat we tot hiertoe weten is het 9/10 de buis (magnetronbuis). Zijn het kosten die je zou willen maken? Mss op 2de hands 1 scoren? Mss dat iemand nog 1 liggen heeft?

De foutmarge ligt bij:
Zijn de kabelschoenen op de correcte plaats aangeknepen?
Is er de juiste hoogspanning aanwezig?

U heeft de diodes toch we mee vervangen want die gaan vaker stuk dan de condensator zelf.
De diode meet oneindig op de diodetest stand maar als op weerstandsbasis gaat meten zal er uiteindelijk toch een weerstandswaarde meetbaar moeten zijn.
Voor zover ik me kan herinneren wordt de condensator na afschakelen van de magnetronbuis door de diode ontladen en dat is nu niet het geval omdat er bij kortsluiten een zichtbare vonk overspringt.

Nope. Op Mohm behoort het ook oneindig te zijn. Enkel een hogere spanning kan geleiding veroorzaken. Het zijn intern meerdere diodes in serie. De ontlading gebeurt door een interne weerstand in de condensator.