Martin V
Telefunken Sender Systeme Berlin
Bij toeval vond ik deze video, over hoe een mpx signaal is opgebouwd en uitgelegd wordt op een heldere manier:
https://www.youtube.com/watch?v=Xu5XzibB6rc
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Ik heb nooit geduld om dat soort langdradige speelfilms van een uur of langer te bekijken... 
(twee derde van de video is irrelevant geneuzel over kwaliteit van connectors en wat boven/onder is op een schema...)
Er zijn ook pdf's over, vind ik een stuk handiger in gebruik...
electron920
Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Ha Martin V,
Is dit speurwerk of toevalig @rob007 heeft ook vaak van die ontdekkingen 
Ik deel de menig van @Arco en het boekje wat @Frederick E. Terman laat zien heb ik gekocht bij radio Boogaard in 1986 of zo.....
In de CO ontvanger is ook een FM detector aanwezig dit is een pulscount detector dus zonder spoelen!!
Deze detector komt in alle opzichten als beste uit de bus, stereo decoder weet ik nog niet.
Voor het draadje van @jehudy om de deviatie te meten heb ik op de achtergrond een stereo decoder ontwikkeld dus geen IC !
Dit om de volgende reden je wil van de verschillende componenten de zwaai weten L+R, L-R..... de fase, frequentie en zwaai van de piloot enz....
Groet,
Henk.
Op 11 september 2023 10:31:55 schreef Frederick E. Terman:
Deze: met plaatjes, en al kant-en-klaar vertaald. (klik)
Mooi boekwerk, dank.