Mijn bejaarde, onverwoestbaar lijkende HP Laserjet 4 heeft er toch de brui aan gegeven.
Van de een op de andere dag was het over. Een zelf test start, en er wordt een halve poagina afgedrukt gevuld met fijne horizontale lijntjes. Daarna verschijnt op het display 41.2 fout.
Ik heb de service manual (geen schema's helaas) en daar staan een aantal mogelijkheden in, die dezelfde foutcode genereren. Weet iemand wellicht de meest voor de hand liggende fout. De manual geeft iets aan van kontroleer alle stekers op het DC controller board (volgens mij noemen we dat een uP board), maar ook vervuiling van de spiegels, waarvoor de optische unit geopend moet worden. Dat laatste is zeker niet zonder risico.
Heeft iemand een goede tip.
De afdrukken waren voorheen perfect.

Ook hier worden de spiegels en evt. rollers al kandidaat aangewezen:

https://h30434.www3.hp.com/t5/LaserJet-Printing/41-2-error/td-p/7445341

De rollers van de automatisch invoer zijn te controleren door handmatige papier invoer te proberen (MP)

In die serie printers zit een losse dim module, haal die er eens uit , beetje poetsen en weer terug.
Als ik het nog goed weet de rechterkant er af en dan dat metalen deurtje open schroeven.
Al weer een tijd terug dat ik er een had maar onverwoestbaar zijn ze zeker!

Overigens zijn de meeste rollers gewoon nog los te koop, eventueel via Amazon of ome A.

Edit: die fijne lijntjes die afgedrukt worden wijzen ook niet op een transport probleem.

[Bericht gewijzigd door revado op (11%)]

In een ver verleden hebben wij ook een Laserjet 4 gehad die een soortgelijke fout vertoonde...

Is 3x terug geweest naar HP, ze konden daar geen fout vaststellen, 'werkt prima'... (bij gebruik na terugkeer viel 'ie na onbepaalde tijd weer uit... :( )
Bij de vierde keer hebben we hem maar aan de gemeentewerf gedoneerd...

de laserjet 4, en die zijn nog van medio 90's. de 4L of de 4P. heb er menig jaren terug wel wat aan gesleuteld, tegenwoordig nog weleens aan de bejaarde 4000 laserjets met 3 ton op de klok. als de heaterrol doorzichtig is geworden, dan heeft die uren gemaakt.

de dimm's is bij meer hp modellen een bekende. als je een netwerk module hebt kan die eruit halen ook helpen. ook al vaker gehad dat die module ineens dood was, soms starte heel de printer niet eens meer op.

alleen nog lijntjes printen zonder enig zicht op wat je echt wilde printen is geen vuil optiek. lijntjes over wat je wilt printen kan zelfs de cartridge nog zijn, kun je rare klachten mee hebben en zeker die namaakdingen.. in menu eens kiezen op configuratie pagina printen.

Hallo alle beantwoorders, ik heb een fout gemaakt bij het vermelden van de foutcode van de laserjet 4. De foutcode is 41.2 en daar hoort een heel andere oplossing bij, Iets van een onderbreking ofzo. Gisteren heb ik toevallig een klein stukje tekst afgedrukt, perfect...
Volgende afdruk, weer de foutcode 41.2. kunnen meerdere items zijn.
Zijn er nu andere suggesties?

Vandaag de Laserjet4 printer onder handen genomen met fout 41.2. Volgens de service doc wijst fout 41.2 naar het DC contollerboard. Een ander onderdeel wordt niet genoemd. Een klein printje met twee grote flatpacks erop. In het verleden heb ik dat eens gerepareerd. Er was toen een draad van de voeding uit de print gebrand. Met wat gepriegel heb ik de print destijds kunnen repareren en het heeft jaren gewerkt. Nu was er meer aan de hand. Bij het controleren brak er zomaar een pennetje af van de voedings connector, in casu een blokje waarin losse draden over gaan in soldeerpennetjes. Het blijkt dat er een elco is gaan lekken en die heeft een en ander aangetast, ook de pootjes van een van de QFP's. Alles schoongemaakt en gerestaureerd.

Na de terugbouw de printer gestart: "Zelftest OK". hoera......
Een testpagina werd keurig afgedrukt helemaal blij.
De printer weer op zijn plaats aan het netwerk, een pagina met de pc gestart.
De oude fout is terug 41.2 @%$^%$#
Ook het afdrukken van de testpagina mislukt, fout 41.2.
De printer blijf nu in de SELFTEST hangen. Normaal schakelt de printer even later in de Nederlandse taal om verder te gaan. Zover komt hij nu niet meer en ook het toetsenbordje is geblokkeerd.
Het laatste advies van HP, vervang de DC controller.
Wie heeft ooit een LJ4 gesloopt en de printjes bewaard? Het is een printje van ca 10 x 15 cm en de voedingskabel zit er vast aan gemonteerd. Ik vraag het, want niet geschoten is altijd mis. Het printje zit aan de rechterzijde van de printer en is zichtbaar als je de unit met daarin de uitbreidingslots verwijdert.
Wie heeft iets voor mij. Gezien de leeftijd van de printer gaat een nieuw controllertje het niet worden, zo het nog leverbaar zou zijn.

Misschien is de oorzaak een aangevreten via.

Op 20 oktober 2023 20:30:27 schreef Henry S.:
Misschien is de oorzaak een aangevreten via.

Niets is onmogelijk met het electroliet uit elco's.
Vandaag zomaar twee testpagina's afgedrukt, feilloos, zou het toch nog goedkomen of is het volledig onbetrouwbaar.

er kunnen wel meer elco's lek zijn op de andere printen. dat kan allerhande fouten opleveren.

Op 21 oktober 2023 17:38:17 schreef testman:
er kunnen wel meer elco's lek zijn op de andere printen. dat kan allerhande fouten opleveren.

Dat is waar. De printer bleef na een paar afdrukken weer in de selftest hangen.
Ik heb reeds het plan opgevat om in elk geval de voeding aan de tand te voelen. Moet even zien of er schema's van te vinden zijn, dan kan ik in elk geval de diverse spanningen controleren.
Op de vijf volt uitgang staat wat rimpel.Ik heb nog geen schema. Er staan in elk geval geen elco's bol. Eentje waarvan ik dacht dat die misschien ook uitgelopen was, meet nog steeds de opgedrukte waarde. Het is een 105 graden type. Over de esr weet ik niets. Ik weet ook niet in welk deel van de SMPS de elco zit.
5 V0lt is 5,1 Volt. Lijkt me niet verkeerd.

Je geeft aan, eens een uitgelopen elco.
Kan zijn dat het multi layer is en dat er doorverbind busjes slecht zijn.

De grootste vraag wat die 41,2 code exact in houd.
Bedoel wat gaat er fout.

Aansturing motoren, ziet printer een schakelaar niet op tijd.
Is er een corruptie in de computer verbinding
Dergelijke wat zou zijn dat die code weergegeven wordt.

Printer meet kennelijk iets verkeerd, wat meet die verkeerd.

Je zou een externe 5V voeding kunnen proberen.
Is alleen die 5V wat die print doet?
Zoek die ICs eens op.

Service doc gevonden, dat was snel

41.2 feitelijke fout code is de detectie van Laser Beam welke
zwak of niet stabiel is.

Dat is de basis fout, daarna wordt verwezen naar mogelijke oorzaken.
Feit blijft dat begint met detectie van de BEAM.

Zie dus ook naar die detectie.
Zie of probleem zit in detectie circuit, fluctueert dat ook.
Dan is op moment van schrijven er id ook fluctuatie in die voeding,
kennelijk wordt dat gemeten.

En hier zie je de detectie, dit geval op J205 op jouw HP4
andere HP4 model zit die op J208
Even goed is systeem duidelijk.

Op 22 oktober 2023 12:32:23 schreef infoMaurice:
En hier zie je de detectie, dit geval op J205 op jouw HP4
andere HP4 model zit die op J208
Even goed is systeem duidelijk.

[bijlage]
[bijlage]

Dat traject is helemaal gepasseerd. Alle connectoren zijn los geweest en bekeken. De SM heb ik ook, helaas geen schema"s. De DC controller is helemaal nagekeken voor zover mogelijk. Van de voedingsconnector was dus een pennetje weggerot, maar dat blijkt dan een van drie parallelle draden van 1mm2 te zijn. niet direct om zorgen over te maken, maar HP heeft dat niet voor niets gedaan, dus dat is hersteld.
Er schiet nu weinig over als de scanner en de beamdetect sensor. Op het www lees je dat die nauwelijks vervuild, zeker als de printer niet in een rokerige ruimte staat. Het beamdetectsignaal is waarscijnlijk wel te meten, maar met allerlei deksels eraf is de printer geblokkeerd en zal ik dus hier en daar een microswitch moeten vastzetten. Dan teneinde raad de scannerunit openen.

Beam detect komt binnen op J208 dus daar is aan te meten.
Hoofdreden van die fout is de Beam zwak of instabiel.
Daar begint het mee.
Dat ze aangeven dat dat mogelijk in stekkers kan zitten is maar een suggestie.

Bij een opstart kan kennelijk daar eens een misstap mee gaan en kun je op Continue of Go knop opnieuw starten.

Instabiel , lijkt mij dan, kan mogelijk zitten in een onregelmatig draaiende scanner motor.
Zitten lagers in.
Kan dus zijn dat die niet snel genoeg op toeren komt.
Als echt de laser is zou 51 naar boven komen.
Zoals ik het plaatje kijk zou die Beam detect steeds aan begin regel gemeten worden.
Immers daarna is de beam aan het schrijven en weg van die detector.
Kan zijn dat unit daarmee bepaald wanneer te starten met schrijven.
Als dat te veel fluctueert kennelijk gaat er wat mis.
Zie anders niet hoe die printer weet waar die spiegels staan.

Lijkt me dus een timing probleempje.
Zo lees ik het.

En je maakt een test afdruk en die is in de basis goed van kwaliteit.
Lijkt me de laser zelf nog wel in orde.
Over je evt rokerige ruimte, wel eens sudderlapjes opgezet?
Na 30jr is wel zoveel mogelijk. Ga niet uit van verhaaltjes toen ding nog nieuw was.

Om bij J208 te kunnen meten, moet wel de unit, waarin ondermeer de simms geplaatst kunnen worden, verwijderd worden. Dat is geen probleem, mits de printer niet in storing gaat door de missende module. Ik zou zonodig de aansluiting met wat draadjes naar buiten kunnen voeren. Het zijn er maar drie, dat is wel te doen
Zal nul en vijf volt zijn en een "data" lijntje dat twee niveaus kent, H en L. Kan dan ook de fout mogelijk simuleren.
Deze week nog erg druk buitenshuis, zal dus weekeinde worden.

draaiende spiegelunit schoonmaken.
na zoveel jaar zal die dichtgestoft zitten, je ziet dan duidelijke stofwaaier erop zitten.
je kunt deze zonder probleem openmaken, niet met je vingers aan de zijkant zitten, maar bovenop kun je gewoon beetpakken en vasthouden tijdens schoonmaken.
beste is lintfree paper gebruiken, gewoon droog, als het vast zit, met alcohol doen.
heb er talloze gedaan, gaat altijd goed

Op 25 oktober 2023 15:57:31 schreef dijkmane:
draaiende spiegelunit schoonmaken.
na zoveel jaar zal die dichtgestoft zitten, je ziet dan duidelijke stofwaaier erop zitten.
je kunt deze zonder probleem openmaken, niet met je vingers aan de zijkant zitten, maar bovenop kun je gewoon beetpakken en vasthouden tijdens schoonmaken.
beste is lintfree paper gebruiken, gewoon droog, als het vast zit, met alcohol doen.
heb er talloze gedaan, gaat altijd goed

Volgende week ga ik verder. heb wat bezigheden buitenshuis.

kan me herinneren dat de laserjet II ook op een gegeven moment de laser error kreeg, dacht bij die E 50. daar hielp schoonmaken niet meer. in een rokers huishouden is die laserspiegel overigens veel sneller vuil. meestal hoef je er niks aan te doen over de levensduur. met de fake cartridges heb je tegenwoordig veel meer ellende. zit er een assemblage fout in, bouwt er geen statische elektriciteit op en dus ook geen prints. heb ook al gehad dat een cartridge een drumrol lager had uit een ander soort cartridge, dus de rol zat gewoon scheef.